LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentevaste periode openbreken of niet?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

'Helaas' of 'gelukkig' nog steeds actueel... ;). Heb momenteel een aanbieding liggen voor 10 jaar vast voor 1,00%, gerekend vanaf 1 mei. Huidige rentevaste periode loopt af in mrt-2021. Per september 2020 zou ik sowieso de rentevaste periode openbreken, omdat je bij BLG de laatste 6 maanden dit niet meer mag en ik wel 'in control' wil zijn. In dat geval zou ik hem in september opnieuw vastzetten, óf op variabel als ik denk dat er nog verlagingen aan zitten te komen..

Grote vraag blijft natuurlijk of door alle corona-perikelen in de wereld de huidige rentestijgingen van tijdelijke aard zijn of dat dit het kantelpunt is...

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wimpie01 schreef:
03 apr 2020 08:52
'Helaas' of 'gelukkig' nog steeds actueel... ;). Heb momenteel een aanbieding liggen voor 10 jaar vast voor 1,00%, gerekend vanaf 1 mei. Huidige rentevaste periode loopt af in mrt-2021. Per september 2020 zou ik sowieso de rentevaste periode openbreken, omdat je bij BLG de laatste 6 maanden dit niet meer mag en ik wel 'in control' wil zijn. In dat geval zou ik hem in september opnieuw vastzetten, óf op variabel als ik denk dat er nog verlagingen aan zitten te komen..

Grote vraag blijft natuurlijk of door alle corona-perikelen in de wereld de huidige rentestijgingen van tijdelijke aard zijn of dat dit het kantelpunt is...


Andere punten:
  • Hoeveel ga je betalen voor de bankspaarrekening?
    Wat worden je netto maandlasten, in totaal?
    Heb je verhuisplannen of baanwisseling op komst?

Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

- Bankspaarrekening blijft buiten schot, daar ga ik geen voortijdige renteherziening op doen.
- Netto maandlasten zullen iets omlaag gaan, van 678 naar 655 euro (veel minder rente, wel meer aflossing - de curve van de maandelijkse aflossing wordt minder steil)
- Heb geen verhuisplannen of baanwisseling op de korte termijn gepland.

Het renteverlies dat ik zal moeten betalen voor de voortijdige renteherziening is 1566 euro bruto, de nieuwe bruto rente van 1% komt op €457 t/m 1 maart 2021. Bij elkaar is dat €2023,- bruto.

Als ik mijn huidige rentevaste periode uitzit tot maart 2021 kost me dat aan bruto rente €2091. Lood om oud ijzer dus.
Laatst gewijzigd door Wimpie01 op 03 apr 2020 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alleen weet u niet of u in maart 2021 nog maar 1 % rente hoeft te betalen. Of dat de rente gestegen is.

Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

Exact, dat is ook het hele dilemma. Doe ik er verstandig aan om hem nu vast te zetten of niet... durf ik het aan om nog even te wachten met de tekenen van de afgelopen dagen/weken/corina.. De maandlasten kan ik in alle gevallen betalen.

Bij BLG mag je de laatste 6 maanden van de rentevaste periode deze niet meer openbreken. Gezien de huidige schommelingen in de economie ga ik het niet aandurven de laatste 6 maanden 'op mijn handen te zitten'. Ik breek hem dus uiterlijk 1 september open, waarna ik hem of alsnog voor 10 jaar vast ga zetten, of ik de rente op variabel ga zetten. Dit is afhankelijk van hoe de stand van zaken in de hypotheekmarkt dan is.

Uiteindelijk is het natuurlijk speculeren op de hypotheekrente. Afgelopen weken zijn er een recordaantal hypotheekaanvragen geweest... vermoedelijk vanwege de (licht) stijgende hypotheekrente.... Ik was er 1 van. Nu is de vraag of de rentestijging doorzet, of dat het een 'opleving' is. Ik volg met interesse deze pagina: https://www.hypotheker.nl/rentebarometer/ maar ik kwam nog wel een interessante zienswijze tegen gisteren... deze: https://www.homefinance.nl/nieuws-blog ... het-niet/

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door jonis »

Wimpie01 schreef:
03 apr 2020 10:14
- Bankspaarrekening blijft buiten schot, daar ga ik geen voortijdige renteherziening op doen.
- Netto maandlasten zullen iets omlaag gaan, van 675 naar 650 euro.
- Heb geen verhuisplannen of baanwisseling op de korte termijn gepland.

Het renteverlies dat ik zal moeten betalen voor de voortijdige renteherziening is 1566 euro bruto, de nieuwe bruto rente van 1% komt op €457 t/m 1 maart 2021. Bij elkaar is dat €2023,- bruto.

Als ik mijn huidige rentevaste periode uitzit tot maart 2021 kost me dat aan bruto rente €2091. Lood om oud ijzer dus.
Je zou sowieso 68,- kunnen besparen.....dat zijn bijna 2 maanden nieuwe rente, je noemt het lood om oud ijzer; waarom teken je dan niet?
Als het volgend jaar 390,- zou zijn, is het lood om oud ijzer.....echter niet als dan rente bijv 2,0% zou zijn?
Mijn inziens ligt renterisico toch echt aan bovenkant.....maar volgend jaar 1,5-2,0 is nog altijd laag.....3,0 ook....4,0 is ook minder dan je nu betaalt. 2 jaar terug heb je het niet gedaan; hoeveel lager verwacht je serieus dat het gaat worden en dat het je nog wat verbetering oplevert tov aanbod van 1,0%.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door jonis »

Wimpie01 schreef:
03 apr 2020 10:41


Uiteindelijk is het natuurlijk speculeren op de hypotheekrente. Afgelopen weken zijn er een recordaantal hypotheekaanvragen geweest... vermoedelijk vanwege de (licht) stijgende hypotheekrente.... Ik was er 1 van. Nu is de vraag of de rentestijging doorzet, of dat het een 'opleving' is. Ik volg met interesse deze pagina: https://www.hypotheker.nl/rentebarometer/ maar ik kwam nog wel een interessante zienswijze tegen gisteren... deze: https://www.homefinance.nl/nieuws-blog ... het-niet/
Ik plaatste in discussie met Fiesiekus :roll: al eerder:
Dat wil ik nog wel eens zien als huidige situatie nog wat langer gaat aanhouden.
Als het bedrijven de kop gaat kosten en mensen banen gaan verliezen zullen risico's toenemen.....en het risico om geld uit te lenen ook.
Dan gaat rente of in elk geval zeker de risico-opslagen m.i. stijgen.
Volgend jaar nieuwe ronde + kansen; alleen de rente nu is zeker.
En gooi die berichten van Jos Koets maar in prullenbak....de vraag is of die alleen maar berichten kan plaatsen om interessant te zijn:

https://www.iex.nl/Column/496264/Boeter ... eel-2.aspx

Hier lees je dat de banken de rente gaan verhogen; gelukkig heeft hij een plan voor je dat je geen boeterente hoeft te betalen.

Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

jonis schreef:
03 apr 2020 10:44

Je zou sowieso 68,- kunnen besparen.....dat zijn bijna 2 maanden nieuwe rente, je noemt het lood om oud ijzer; waarom teken je dan niet?
Als het volgend jaar 390,- zou zijn, is het lood om oud ijzer.....echter niet als dan rente bijv 2,0% zou zijn?
Mijn inziens ligt renterisico toch echt aan bovenkant.....maar volgend jaar 1,5-2,0 is nog altijd laag.....3,0 ook....4,0 is ook minder dan je nu betaalt. 2 jaar terug heb je het niet gedaan; hoeveel lager verwacht je serieus dat het gaat worden en dat het je nog wat verbetering oplevert tov aanbod van 1,0%.
Met lood om oud ijzer doel ik erop of de vermeende boete uit kan of niet.... tot aan maart 2021 (huidige rentevaste periode) betaal ik gewoon de rente die is afgesproken, zij het in huidige maandelijkse termijnen of in de nieuwe maandelijkse termijnen + renteverlies...

De 68 euro bruto vind ik verwaarloosbaar, maar het is inderdaad 1,5 maand aan rente.

De reden dat ik (nog) niet getekend heb ik dat de rente wellicht nog gaat zakken...(kan dat nog?) vergis je niet dat dit een 'voortijdige renteherziening' is, ik ben dus eigenlijk nog niet aan zet, dit is allemaal in het voren gedacht. Daarbij is elke maand dat ik wacht er 1, zodat mijn nieuwe periode absoluut gezien langer vast staat.

Het hypotheekgedeelte loopt tot dec. 2034, dan is het afgelost.. BLG is scherp met 10 jaars rentes, de 12 jaars rente is niet scherp (15 jaar kan ik niet meer kiezen). De afgesproken rente betaal ik toch, linksom of rechtsom. Per 1 mei vastzetten betekent dat die 1% (10 jr) vaststaat tot mei 2030.
Stel dat ik het 'aandurf' om nog te wachten, zeg tot mrt 2021 en dan kies voor een nieuwe 10 jaars rente, dan staat deze vast tot mei 2031. In beide gevallen heb ik aan rente hetzelfde betaald, gerekend tot maart 2021 (einde huidige rentevaste periode)..

Je hebt wel gelijk dat het renterisico aan de bovenkant ligt..
Laatst gewijzigd door Wimpie01 op 03 apr 2020 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

jonis schreef:
03 apr 2020 11:01

Ik plaatste in discussie met Fiesiekus :roll: al eerder:
Dat wil ik nog wel eens zien als huidige situatie nog wat langer gaat aanhouden.
Als het bedrijven de kop gaat kosten en mensen banen gaan verliezen zullen risico's toenemen.....en het risico om geld uit te lenen ook.
Dan gaat rente of in elk geval zeker de risico-opslagen m.i. stijgen.
Volgend jaar nieuwe ronde + kansen; alleen de rente nu is zeker.
En gooi die berichten van Jos Koets maar in prullenbak....de vraag is of die alleen maar berichten kan plaatsen om interessant te zijn:

https://www.iex.nl/Column/496264/Boeter ... eel-2.aspx

Hier lees je dat de banken de rente gaan verhogen; gelukkig heeft hij een plan voor je dat je geen boeterente hoeft te betalen.
Ik ken Jos Koets eigenlijk niet zo goed.. haha. Geen idee wat zijn woorden waard zijn.

Ik heb het stukje op iex gelezen, schimmige constructie als je het mij vraagt..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Jos Koets heeft behoorlijk veel kennis van zaken en van de regelgeving en heeft er lol in om vanuit die theorie opzetjes te bedenken. Ik mag hem wel. In het algemeen klopt de theorie achter zijn ideeën wel, maar is het voor het gros van de mensen in de praktijk niet praktisch toepasbaar.

Het idee van dit hypotheekplannetje is dat je niet de bestaande hypotheek(rente) vervangt door een nieuwe, maar dat je de bestaande hypotheek laat doorlopen en daarnaast een extra hypotheek afsluit (tegen lage rente) en met dat geld de oude hypotheek in stapjes boetevrij aflost. Geen boeterente, wel lagere rente Niet heel spectaculair, maar er zitten wel wat kanttekeningen aan waardoor deze constructie bij veel mensen niet werkt (of alleen met veel extra kosten).

Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

Nog meer mensen die 'ervaringen' hebben met de columns van Jos Koets?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt even googlen. Je zult dan vast ook de kamervragen tegenkomen die in het verleden al een aantal keer zijn gesteld naar aanleiding van Jos' columns en vragen. Juist omdat Jos diep de materie in duikt en zo op mazen in de wet en op onduidelijkheden of inconsequenties stuit.

Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

Gedaan en meteen maar even een lijstje met vragen gestuurd naar W. Hoekstra...

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:
04 apr 2020 09:18
Jos Koets heeft behoorlijk veel kennis van zaken en van de regelgeving en heeft er lol in om vanuit die theorie opzetjes te bedenken. Ik mag hem wel. In het algemeen klopt de theorie achter zijn ideeën wel, maar is het voor het gros van de mensen in de praktijk niet praktisch toepasbaar.
Ik deel je mening, wel de kennis maar voor gros onuitvoerbaar.
Ik zeg het dan wat kort door de bocht met : "gooi maar in de prullenbak"
Uiteindelijk ging het om de renteverwachting volgend jaar en hierin spreekt hij zich dus ook tegen in een recent artikel vanuit context.

TS zal een beslissing moeten nemen over het voorstel van nu (openbreken levert zelfs iets voordeel op) en dan zou je eventuele verwachting kunnen meewegen.....maar niemand die uitsluitsel kan geven wat nu de rente echt gaat zijn volgend jaar.
Niet huilen als je het niet doet en volgend jaar staat de rente op 2%, niet huilen als je het wel doet en volgend jaar staat de rente 0,5%.

Wimpie01
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:59

Re: Rentevaste periode openbreken of niet?

Ongelezen bericht door Wimpie01 »

kweenie schreef:
04 apr 2020 09:41
Je kunt even googlen. Je zult dan vast ook de kamervragen tegenkomen die in het verleden al een aantal keer zijn gesteld naar aanleiding van Jos' columns en vragen. Juist omdat Jos diep de materie in duikt en zo op mazen in de wet en op onduidelijkheden of inconsequenties stuit.
Sorry maar in de tijd dat ik mijn reactie gaf van 9.21u vandaag heb jij er dus ook 1 gestuurd... die lees ik nu pas.. :roll:

Gesloten