LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiele diensten + Makelaar

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Pari
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2018 14:42

Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door Pari »

Beste lezers,

Ons eerste koophuis, wat een leuke ervaring had moeten zijn, was helaas een hel..
Ik zit er al een tijd mee. De adviseur en zijn assistentes blijven erover liegen en de makelaar kan ik ook niks goed over kwijt.

We hadden een huis op het oog en maakten een afspraak de makelaar. Het huis beviel zo erg dat we voor de tweede keer een afspraak wilden maken.
Helaas waren er teveel mankementen aan het huis. We zijn toen afgehaakt. Het verhaal werd interessant op het moment dat de prijs daalde. En wij wilde graag een afspraak maken met de adviseur.

Zoals ik zei dat dit de eerste keer was en ik besefte totaal niet dat een makelaar en adviseur onder een dak niet slim was.
Achteraf gezien pakte dit heel slecht uit..

De adviseur had hele mooie verhalen. Wij konden het huis sowieso kopen en stel dat het niet konden dan zouden mijn ouders eventueel garant konden.
Mijn man heeft vast werk en ik werkte destijds op uitzendbasis, eerste contract.

Intussen heeft de tweede bouwtechnische keuring plaatsgevonden. Hieruit bleek dat het dak ook nog lek was en wij er helemaal niet op de hoogte van waren. Hier waren we behoorlijk boos over, zowel de adviseur als makelaar een mail gestuurd. Van de makelaar nooit wat gehoord en de adviseur voelde zich aangesproken, omdat dat niet zijn schuld was. Dat is waar, maar ze zitten onder een dak.. Praat je niet met elkaar dan? Lijkt mij heel sterk.. Dus 20.000 euro + nog 15.000 euro. Het dak en de ramen. We probeerde de prijs te laten zakken voor 140.000, maar dat wilde ze niet. Uiteindelijk voor het huis gegaan voor 155.000, omdat we het huis zo mooi vonden...

We konden 200.000 lenen volgens de adviseur. Dat was niet mogelijk, maar 175.00 wel en hiervan waren we op de hoogte.
We hadden ook leningen lopen, die hadden we betaald.

We hadden een onduidelijke mail gekregen met een verlenging, hoelang was niet duidelijk. Na twee weken zag ik pas dat het helemaal onderin stond. 7 mails eerder, dus met andere woorden de eerste mail contact over het onderwerp.

De overdracht zou de week erop plaats vinden. We gingen naar de afspraak voor de meterstanden, we hebben een kwartier gewacht op de makelaar. Er kwam niemand. Ik heb gebeld naar makelaar (persoonlijke nummer) voicemail. Gebeld naar het algemene nummer.
Jullie kunnen het niet geloven..... Ik werd uitgelachen dat we voor het huis stonden... Ik zei ja maar de afspraak is niet afgezegd en ik heb geen idee hoelang het verlengd was.. Ze lachte nog harder.. Ze zei de financiering is nog lang niet rond. Ik zei oh ik weet hier niks van...

Toen werd ik doorverbonden naar de assistente van de adviseur. Die was verbaast dat ik niks wist. Ik gaf aan dat ik niet zag hoelang dit verlengd was. Ze gaf aan dat er een mail over was gestuurd. Ik beschreef wat erin stond. Zei ze helemaal onderin. Ik zei dus ik moet weet ik hoeveel tekst ik moet lezen om te lezen dat het 2 weken was uitgesteld. Er stond zelfs een mail in van de verkopende partij dat ze geen vertrouwen in ons als partij hebben en dat ze het getouwtrek zat zijn.. Verder dan dat had ik niet gelezen, dat was mail 3.

Als klap op de vuurpijl, krijg ik opeens uit het niets bericht dat mijn ouders garant moeten staan. We waren in shock, we wisten niet wat we hoorden. Ik heb mijn tante ingeschakeld hiervoor, ze heeft een bedrijf. We vertrouwden de adviseur niet meer. Mijn tante heeft alles kunnen regelen en klap nummer 2: we konden maar 132.000 lenen, geen 175.000. Daarnaast hadden we twee garageboxen. We hadden alles opgezegd en door een misverstand door een van de assistentes duurde dit 2 weken langer. We moesten de spullen bij een vriend als nood kwijt.

We hebben kunnen lenen van mijn tante en daardoor het huis kunnen kopen. Bovenstaande heb ik besproken met zowel de adviseur en makelaar. De makelaar reageert echt van wat wil je dat ik doe? We waren ook boos op de makelaar omdat we in Amsterdam woonden en het huis is in Roosendaal. Met toestemming van adviseur en ivm werk kon de overdracht plaatsvinden in Amsterdam. Niet eens 24 uur van te voren kregen we te horen dat de sleutels van het huis moesten worden opgehaald in Roosendaal. We eisten reiskosten. Dit is geheel genegeerd.

Adviseur en de dames aangesproken op bovenstaande. Met de eigenaar mailcontact gehad en uiteindelijk wilde hij bellen. Hij belde of niet of appte of het later kan. Vaak kon ik later niet. Met de dames telefonisch gesproken, die katten mij de hele tijd af en beweren dat ik lieg en dat alles op papier staat dat alles met mij besproken is. Als dat zo was, waarom weten we niks over de situatie? We hebben wel meer te doen, dan de adviseur lastig te vallen.

Over de dames heb ik ook aangegeven bij de adviseur via de mail, tot op heden, twee weken later geen reactie gehad. Wat kan ik hieraan doen?
Kan ik een schadevergoeding eisen?
En kan ik naar een andere adviseur? Zo ja hoe werkt dat?
Kan ik reiskosten eisen bij de makelaar?

Wij vernemen graag van jullie.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u voor het eerst een huis gaat kopen is het wel zo slim iemand mee te nemen die verstand heeft van zaken.
U hebt een bouwkundig onderzoek laten doen en wat daar uit komt kunnen best zaken zijn die zowel bij de verkoper als de makelaar niet bekend zijn. Dit zijn wel zaken die u kan meenemen in de onderhandelingen.
Daarbij bepaald de makelaar niet de verkoopprijs, maar de verkoper. Dus als de verkoper het niet wil verkopen voor 140.000, dan is niet de makelaar de gebeten hond.
U kreeg schijnbaar een hoop mails binnen die u niet begreep. Des te belangrijker om hier dan navraag op te doen. Dan had u geweten wat er aan de hand was.
Uiteindelijk bleek dat u niet voldoende kon lenen. U hebt er nu zelf voor gekozen om extra bij te lenen om toch te kopen.

U praat over een schadevergoeding, maar welke schade heeft u geleden? De normale procedure is dat de koper eerst moet wachten tot de financiering rond is. En de hypotheekverstrekker bepaald of er aanvullende eisen zijn. Reiskosten kunt u ook net claimen, er was immers gemaild dat er een verlenging op de aanvraag zat.

Hopelijk heeft u het huis nu wel gekocht en hebt u nog middelen over om alles op te knappen. Vergeet het voorval met de makelaar en de adviseur en neem punten mee als leerpunt voor een volgende aankoop.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik vind het een warrig verhaal. Kan je het nog een keer opschrijven maar dan puntsgewijs en in de juiste volgorde.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door Brainless »

Na twee weken zag ik pas dat het helemaal onderin stond.
Verder dan dat had ik niet gelezen, dat was mail 3.
Wij konden het huis sowieso kopen en stel dat het niet konden dan zouden mijn ouders eventueel garant konden.
Als klap op de vuurpijl, krijg ik opeens uit het niets bericht dat mijn ouders garant moeten staan. We waren in shock, we wisten niet wat we hoorden.
U leest belangrijke mails niet volledig?
U wist dat uw ouders eventueel garant zouden moeten staan..
En toch was u in shock?

Als u het moeilijk vind om alles te begrijpen is het zeer verstandig zelf een aankoopmakelaar in de arm te nemen.
Deze regelt alles voor u en legt in "normale" taal uit wat de mails inhouden en wat er allemaal bij komt kijken om een huis te kopen.

Eerst was het huis duurder, later goedkoper, maar alsnog kon u dat lagere bedrag niet rond krijgen.
Heeft u niet van tevoren laten berekenen hoeveel jullie gezamenlijk konden lenen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Je schrijft de hele tijd over 'de makelaar'. Maar is dat jouw aankoopmakelaar of is het de makelaar van de verkopers? Of had je zelf geen aankoopmakelaar ingeschakeld?

Je schrijft ook dat jullie "hadden ook leningen lopen, die hadden we betaald." Wat bedoel je daarmee? Had je de leningen al helemaal afgelost? Of bedoel je te zeggen dat je de leningen iedere maand netjes betaalt? Als je leningen hebt lopen, dan heeft dat behoorlijk veel impact op je leencapaciteit. Ook als je leningen had lopen en hebt afbetaald, maar dat deze nog niet formeel beëindigd zijn. Had je die leningen ook meteen aan de adviseur gemeld?

Ten slotte geldt ook dat hoeveel je kunt lenen niet alleen van je inkomen afhangt, maar ook van de woningwaarde. Als een woning zulke bouwkundige gebreken heeft aan onder andere dak en ramen dat er blijkbaar 35.000 aan noodzakelijke verbouwingen nodig is, dan kan het heel goed zijn dat de taxatiewaarde van de woning heel wat lager is dan wat jullie nodig hebben of hadden. Dus ook als jullie op jullie inkomens 2 ton zouden kunnen kennen, dan kan wat je werkelijk kunt lenen veel minder zijn. Bij hoeveel geld je kunt lenen kijkt de bank ook naar hoeveel de woning na die noodzakelijke verbouwingen waard is. Dat kan wel eens flink tegenvallen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Pari schreef:
04 mar 2019 17:41

Kan ik een schadevergoeding eisen?
En kan ik naar een andere adviseur? Zo ja hoe werkt dat?
Kan ik reiskosten eisen bij de makelaar?

Wij vernemen graag van jullie.


Je vraagt of je naar een andere adviseur kunt gaan. Dat kan, maar wat verwacht je van een adviseur, na bovenstaande persoonlijke ervaringen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door berndv »

tuurlijk kan je naar een andere adviseur, maar dat betekent wel dat het hele aanvraagproces weer van voor af aan begint, misschien zelfs met een andere uitkomst, houdt wel rekening met eventuele bepalingen uit een getekend voorlopig koopcontract omtrent financiering en dergelijke.

Welke schade wilt u vergoed hebben? En welke reiskosten wilt u vergoed hebben? U kiest er voor om vanuit Amsterdam een woning in Roosendaal te kopen. U kiest er voor om u niet lokaal te laten vertegenwoordigen door een aankoopmakelaar (ja, deze kost u geld, maar dat geld had zich waarschijnlijk nu al terug verdiend), dat betekent dus dat u voor bepaalde zaken van Amsterdam naar Roosendaal zult moeten reizen. U bent eenmalig voor niets naar Roosendaal gereden, omdat u "geen zin had" om de gehele mail te lezen. En heel eerlijk gezegd, als ik iemand aan de lijn zou krijgen met de vraag wanneer iemand komt, terwijl de afspraak schriftelijk 2 weken is uitgesteld, zou ik ook een lach moeten onderdrukken. Ja, het is vervelend voor u, maar ik zou er ook zeker wel een stukje humor in zien, sorry.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Financiele diensten + Makelaar

Ongelezen bericht door JozJan »

Fiesiekus schreef:
05 mar 2019 08:52
Je vraagt of je naar een andere adviseur kunt gaan. Dat kan, maar wat verwacht je van een adviseur, na bovenstaande persoonlijke ervaringen?
Daar gaan we weer... Je gaat me toch niet vertellen dat je voorlopig e oordeel, na het lezen van de OP is dat de adviseur hier alles heeft fout gedaan en TS niet??

Gesloten