LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
eric1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2010 11:09

Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door eric1959 »

Op 1 januari 2020 was mijn spaarhypotheekverzekering klaar, in de administratie van Reaal staat hij ook als beëindigd. Op mijn vraag aan Reaal wanneer zij het verzekerd bedrag gingen overboeken naar mijn hypotheek gaven zij aan dat een maand na dato zij dit niet hebben uitbetaald en ik als verzekeringnemer dat ook geen opdracht toe kon geven. Pas als bank aangeeft hoe zij deze verzekering willen afwikkelen gaan ze overboeken. Benieuwd hoeveel meer mensen hier last van hebben :evil:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb je bij de bank waar de lening loopt wel aangegeven dat je de hypotheek wilt gaan aflossen met het opgebouwde kapitaal?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zegt uw hypotheekbank hierover?

eric1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2010 11:09

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door eric1959 »

Dit is een oorspronkelijke spaarhypotheek uit de jaren 80 en zou daarom conform polisvoorwaarden en hypotheek automatisch moeten aflossen, wil in eerste lijn weten hoeveel mensen hier last van hebben.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Beste Eric,

dit is een bekend probleem.

de verzekering heeft een einddatum, op dat moment komt die feitelijk tot uitkering. Dat is ook het moment dat er bij de verzekeraar een lampje gaat branden dat er iemand aktie moet ondernemen naar de pandhouder (de bank)

Omdat banken en verzekeraars de laatste jaren hun personeelsbestand fors hebben ingekrompen komt jouw bericht onderaan de stapel.
Zodra jouw bericht eenmaal is verwerkt en door de verzekeraar aan de bank is verzonden (waar ze ook mensen tekort komen door reorganisaties), je raadt het al, komt jouw bericht weer onder aan de stapel, tot het eens wordt verwerkt.

Al met al zal het goed komen, en de meeste banken zullen aflossen per valutadatum (de dag waarop de uitkering is ontvangen), teveel betaalde rente zal in veel gevallen weer worden teruggeboekt.
Maak je geen zorgen, het zal tijd kosten, maar uiteindelijk zal het goed komen

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Gemotiveerde antwoorden van @adviseur, daar hou ik van, en steek een hoop kennis op.

Dank je wel,

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door thetung »

Bedankt adviseur 1972... De informatie is ook heel nuttig voor mij. Ben bijna op dezelfde situatie, mijn spaarhypotheek bij ABN-AMRO loopt tot 30 juni 2020 af! TO Laat ook weten hoe het afoopt!

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de geldgever is meestal een geheel andere afdeling dan de verzekeraar. Of zelfs een heel andere instelling. U kunt in ieder geval aan uw geldgever doorgeven dat u met de vrijkomende polis de hypotheek wenst af te lossen. En dat kunt u ook berichten aan uw verzekeraar. Daar hoeft u niet mee te wachten tot de einddatum.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
03 feb 2020 14:54
Maar de geldgever is meestal een geheel andere afdeling dan de verzekeraar. Of zelfs een heel andere instelling. U kunt in ieder geval aan uw geldgever doorgeven dat u met de vrijkomende polis de hypotheek wenst af te lossen. En dat kunt u ook berichten aan uw verzekeraar. Daar hoeft u niet mee te wachten tot de einddatum.
wil in eerste lijn weten hoeveel mensen hier last van hebben.
Dat vroeg TS in zijn openingspost :wink:

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op dat gebied is mijn kennis zeer beperkt. :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ze verkochten dit als 1 gecombineerd product dus weten van elkaar waar deze spaar rekening voor was, een geblokkeerde waar je niet aan kon komen, en nu dit weer, hoorde automatisch te gaan.

Je kunt de betalingen terug halen na deze datum en dan moet jou bank die de lening verstrekte zo snel mogelijk dit geld ophalen.
360 maanden is voldoende en geen maanden extra om later terug te krijgen.... ze wisten dit al 359 maanden terug dat dit eraan kwam.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Komkommertijd schreef:
03 feb 2020 16:27
.... ze wisten dit al 359 maanden terug dat dit eraan kwam.

:lol: :lol:

Exact dat dus. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een AEGON koopsompolis, die tot uitkering moest komen (niet verpand btw). Duurde weken. Bellen en mailen had geen zin, werd van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk 3 weken na einddatum kwam het geld op m'n lopende AEGON rekening. Gelijk overgeboekt en opgeheven, uiteraard.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik kreeg toen ik ging oversluiten een aangetekende brief van Hypocasso dat mijn huis verkocht was en opbrengst te laag was om hele hypotheek mee af te lossen...

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Spaarhypotheekverzekering na 30 jaar beëindigd toch hypotheek nog niet afgelost!

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Wat Reaal doet is niet zo belangrijk.
Uw bank zal toch het eigen proces volgen in de afwikkeling van de hypotheek. Ergens in dat proces zal men de gelden bij Reaal opvragen. Ik kreeg gedurende die tijd zelfs nog een soort tussenhypotheekje, waarvan de kosten later weer verrekend zijn.
Als u toch ergens wilt reclameren, dan zou ik dat bij uw bank (of geldverstrekker) doen.
Waar u wel voor moet waken is dat u met uw gepush er niet de oorzaak van bent dat de geldsom onverhoopt op uw eigen rekening terecht komt, maar rechtstreeks naar de geldverstrekker gaat.
Anders zou uw tot nu toe onbelaste som zo maar eens belast kunnen worden....
E.e.a. geldt ook voor uitkerende kapitaalverzekeringen die vervolgens in lijfrente uitkering terecht moeten komen.
Tevens zou ik even rustig met een pilsje achterover gaan zitten en genieten van het feit dat u van uw hypotheek verlost bent.
Feitelijk hebt u uzelf net een stukje basisinkomen geschonken.....

Gesloten