LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheken samenvoegen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 09:38
Sas 3 schreef:
14 mar 2020 17:20
Bedankt Fiesiekus,
blijkbaar zie ik het te ingewikkeld.
Nu zoek ik nog iemand met een glazen bol waarin je de hypotheek rente ontwikkeling kan zien over de komende 10 jaar.......?
Misschien op veilig spelen en voor 5 jaar vast gaan...
De rente daalt nog steeds; wat dat betreft kan je het 't beste uitzingen tot maar 2021 en van de dan nog lagere rente profiteren.
Dat wil ik nog wel eens zien als huidige situatie nog wat langer gaat aanhouden.
Als het bedrijven de kop gaat kosten en mensen banen gaan verliezen zullen risico's toenemen.....en het risico om geld uit te lenen ook.
Dan gaat rente of in elk geval zeker de risico-opslagen m.i. stijgen.
Volgend jaar nieuwe ronde + kansen; alleen de rente nu is zeker.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
15 mar 2020 10:03
Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 09:38
De rente daalt nog steeds; wat dat betreft kan je het 't beste uitzingen tot maar 2021 en van de dan nog lagere rente profiteren.
Dat wil ik nog wel eens zien als huidige situatie nog wat langer gaat aanhouden.
Als het bedrijven de kop gaat kosten en mensen banen gaan verliezen zullen risico's toenemen.....en het risico om geld uit te lenen ook.
Dan gaat rente of in elk geval zeker de risico-opslagen m.i. stijgen.
Volgend jaar nieuwe ronde + kansen; alleen de rente nu is zeker.

Even een paar decennia terug kijkend: bij iedere economische tegenslag (door wat/wie dan ook veroorzaakt: 9/11, €-crisis, etc.) gooien de centrale banken de rentes omlaag. ECB, BOJ, BOE en FED zijn daar nu al weer mee bezig.

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 10:08
jonis schreef:
15 mar 2020 10:03
Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 09:38
De rente daalt nog steeds; wat dat betreft kan je het 't beste uitzingen tot maar 2021 en van de dan nog lagere rente profiteren.
Dat wil ik nog wel eens zien als huidige situatie nog wat langer gaat aanhouden.
Als het bedrijven de kop gaat kosten en mensen banen gaan verliezen zullen risico's toenemen.....en het risico om geld uit te lenen ook.
Dan gaat rente of in elk geval zeker de risico-opslagen m.i. stijgen.
Volgend jaar nieuwe ronde + kansen; alleen de rente nu is zeker.

Even een paar decennia terug kijkend: bij iedere economische tegenslag (door wat/wie dan ook veroorzaakt: 9/11, €-crisis, etc.) gooien de centrale banken de rentes omlaag. ECB, BOJ, BOE en FED zijn daar nu al weer mee bezig.
Er is niet zoveel ruimte meer op te verlagen.
De ECB is er altijd mee bezig; dat is hun taak; maar die rente hebben ze op dit moment behouden...en gaat verder met opkoopprogramma. FED is er mee bezig; Trump wilde voor corona al negatieve rente
Kijk ook eens naar risico-opslagen......die is voor TS nu 0.....maar niet altijd 0 geweest....ook in die voorgaande crisisjaren niet; ook niet in de cat < 67,5% die is ook 0,2% geweest. Andere risicocategorie opslag stijging tot wel 0,9%
Prestaties uit verleden bieden geen garantie voor toekomst; dan wil ik volgend jaar nog maar eens zien of een nieuw aanbod 1,5% gaat zijn, zeker als risico-opslagen ook bepalend gaan zijn voor je uiteindelijk te betalen rente.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
15 mar 2020 10:29
Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 10:08
Even een paar decennia terug kijkend: bij iedere economische tegenslag (door wat/wie dan ook veroorzaakt: 9/11, €-crisis, etc.) gooien de centrale banken de rentes omlaag. ECB, BOJ, BOE en FED zijn daar nu al weer mee bezig.
Er is niet zoveel ruimte meer op te verlagen.

Want? Negatieve rente kan niet?

jonis schreef:
15 mar 2020 10:29
De ECB is er altijd mee bezig; dat is hun taak; maar die rente hebben ze op dit moment behouden...en gaat verder met opkoopprogramma. FED is er mee bezig; Trump wilde voor corona al negatieve rente
Kijk ook eens naar risico-opslagen......die is voor TS nu 0.....maar niet altijd 0 geweest....ook in die voorgaande crisisjaren niet; ook niet in de cat < 67,5% die is ook 0,2% geweest. Andere risicocategorie opslag stijging tot wel 0,9%
Prestaties uit verleden bieden geen garantie voor toekomst; dan wil ik volgend jaar nog maar eens zien of een nieuw aanbod 1,5% gaat zijn, zeker als risico-opslagen ook bepalend gaan zijn voor je uiteindelijk te betalen rente.

Juist die risico opslagen geven (gaven) de winst voor de banken, edoch door nieuwe toetreders en prijsvechters op de hypotheekmarkt, hebben traditionele banken die opslagen moeten verlagen.

Sinds 14 dagen is er een nieuwe prijsvechter: LOT met <1% rente bij 10 jaars RVP. ING heeft alleen al in 2020, 4x (!!) z'n hypotheekrente verlaagd, onder druk van concurrenten en de dalende kapitaalmarktrente.

Ik sla dit topic op, op 15 maart 2021 haal ik het weer terug met de dan geldende hypotheekrente's.

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 11:23

Want? Negatieve rente kan niet?

Juist die risico opslagen geven (gaven) de winst voor de banken, edoch door nieuwe toetreders en prijsvechters op de hypotheekmarkt, hebben traditionele banken die opslagen moeten verlagen.

Sinds 14 dagen is er een nieuwe prijsvechter: LOT met <1% rente bij 10 jaars RVP. ING heeft alleen al in 2020, 4x (!!) z'n hypotheekrente verlaagd, onder druk van concurrenten en de dalende kapitaalmarktrente.

Ik sla dit topic op, op 15 maart 2021 haal ik het weer terug met de dan geldende hypotheekrente's.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -te-lossen
Negatieve rente? …. in Italië denkt men bijv aan uitstel van betalen voor mensen in de problemen.....dan vang je ook nog altijd niets.....en het is alleen uitstel......waarom is de rente in Italië eigenlijk hoger dan hier? :wink:

Maar noteer dan ook meteen dat TS bij Rabo zit (overstappen + aflossen ging niet)...plusvoorwaarden heeft....nu een voorstel heeft van 1,55% maar als rente blijft zoals nu wordt dat dan nu dus 1,5% bij 3-10 jaar rentevast bij ingaan.....dat is m.i. de enige rente die er toe doet.
Afgelopen tijd zijn verschillen in rente tussen annuïtair + overige hypotheken bij Rabo ook teruggelopen. Dat kan m.i. ook wel weer eens oplopen nog los van de opslagen.
Dus wat iemand elders als goedkoopste kan krijgen, hebben anderen niets aan als ze niet/geen mogelijkheid zien om over te stappen (.....want dan moeten rekeningen betaald worden)

Daarbij moet je je nog eens bedenken dat daling bijv 10 jaars hypotheekrente naar huidige lage niveaus pas ingezet is vanaf 2012, maar nog altijd zo'n 5% was.

Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Allemaal bedankt voor de tips en opmerkingen, een bank medewerker of adviseur heeft toch vaak een commerciële opdracht wat de cliënt dan (meer) geld kost ,op een forum speelt dit niet.Omdat een keuze wordt bepaald op een niet in te schatten toekomst zal de tijd leren op het de juiste was...............
We zullen het afwachtten, een oude school leraar melde eens: alles heeft een opgang-top -verval..................

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
15 mar 2020 12:55


https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -te-lossen
Negatieve rente? …. in Italië denkt men bijv aan uitstel van betalen voor mensen in de problemen.....dan vang je ook nog altijd niets.....en het is alleen uitstel......waarom is de rente in Italië eigenlijk hoger dan hier? :wink:


FED heeft de rente tot 0% verlaagd en koopt voor $700 miljard aan obligaties op.

jonis schreef:
15 mar 2020 12:55
Maar noteer dan ook meteen dat TS bij Rabo zit (overstappen + aflossen ging niet)...plusvoorwaarden heeft....nu een voorstel heeft van 1,55% maar als rente blijft zoals nu wordt dat dan nu dus 1,5% bij 3-10 jaar rentevast bij ingaan.....dat is m.i. de enige rente die er toe doet.
Afgelopen tijd zijn verschillen in rente tussen annuïtair + overige hypotheken bij Rabo ook teruggelopen. Dat kan m.i. ook wel weer eens oplopen nog los van de opslagen.

Dat TS bij RABO zit, lees ik nergens, maar neem ik graag van je aan. Dan zou mijn eerste advies zijn geweest: stap zo snel en zo goedkoop mogelijk over naar een andere hypotheekbank, en ga nooit meer naar de RABO-bank!

jonis schreef:
15 mar 2020 12:55
Daarbij moet je je nog eens bedenken dat daling bijv 10 jaars hypotheekrente naar huidige lage niveaus pas ingezet is vanaf 2012, maar nog altijd zo'n 5% was.

Vanaf 1991, toen de rente 9 à 10% was: https://www.hypotheekshop.nl/historisch ... ikkelingen

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
16 mar 2020 09:41


FED heeft de rente tot 0% verlaagd en koopt voor $700 miljard aan obligaties op.

Zoals ik al vantevoren aangaf:
FED is er mee bezig; Trump wilde voor corona al negatieve rente
https://www.belegger.nl/Beursnieuws/ANP ... eldig.aspx


Maar wat betekent FED nieuws uiteindelijk voor TS en als ECB niets heeft gedaan omdat, volgens Knot, dat bijv men nu niet verstandig vond ....de vraag zal uiteindelijk zijn; wie gaat het geld in de zak steken....wat gaan risico-opslagen doen....wat gaat risico betekenen.....volgend jaar zou je kijken.
Je zag het destijds ook bij griekenland....risico neemt toe; rente stijgt.
Italië/spanje = rente hoger: risico = hoger ; die hebben dezelfde ECB.

Mijn punt was eenvoudig en duidelijk:
Dat wil ik nog wel eens zien als huidige situatie nog wat langer gaat aanhouden.
Als het bedrijven de kop gaat kosten en mensen banen gaan verliezen zullen risico's toenemen.....en het risico om geld uit te lenen ook.
Dan gaat rente of in elk geval zeker de risico-opslagen m.i. stijgen.
Volgend jaar nieuwe ronde + kansen; alleen de rente nu is zeker.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
16 mar 2020 13:46

Italië/spanje = rente hoger: risico = hoger ; die hebben dezelfde ECB.
:shock:

Dezelfde ECB, maar verschillende staatsobligaties (dan in Nl.) en dus verschillende kapitaalmarktrentes (dan in Nl., lees: lagere in Nl.)

Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Slot Hypotheken samen voegen: Iedereen bedankt zoveel mensen zoveel meningen, in de toekomst kijken kan helaas niet.
Bank medewerkers zullen om commerciële reden en ander advies geven dan forum leden welke er geen belang bij hebben.....
Omstandigheden zoals nu het corona virus kunnen ook een invloed hebben wat niet voorzien was.......
NU voor 10 jaar iets afsluiten heeft ook een vorm van zekerheid!

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ElleFlowers schreef:
15 mar 2020 09:57
de boete rente hoeft niet betaald te worden maar is verrekend in een hogere nieuw te vestigen nieuwe hypotheek voor verbouwing,

:wink:
Kijk dit dus. Dank Jonis! Jij hebt een zeer waardevolle opmerking geplaatst
[/quote]

Dus die boeterente moet betaald worden. Linksom of rechtsom.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door JozJan »

@Sas_3: het kan lijken dat de forum leden geen belang hebben (itt de bankbedewerkers zoals jij het stelt). Maar vergeet niet: hebben ze wel voldoende kennis van zaken? Er zijn er hier bv bij die weinig kennis van zaken hebben, wat knoeien met een Excelletje en steeds roepen dat je niet naar een adviseur moet gaan. Of dat nou het advies is waar je je op moet baseren?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

ja het blijft een forum en indien je echt een betrouwbaar advies wilt moet je naar adviseur. Ik denk dat je geen echte rechten kan ontlenen aan meningen hier.

Jonis plaatse dat die boete verrekend kan worden wat ik een goed tip vond maar er wordt hier veel weersproken en gediscussierrd het is een hoop.

Tweakers raad ik aan voor echte serieuze vragen er zijn daar veel mensen actief die serieuze en vaak deskundige reacties geven en willen helpen. Zet je vraag daar ook eens neer.

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

De verrekening van de boete was geen tip, maar een quote van ts. Dat voorstel van de bank lag er al.
Terwijl iemand anders nog uitging van rentemiddeling of einde periode rentevast.

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
16 mar 2020 14:54
jonis schreef:
16 mar 2020 13:46

Italië/spanje = rente hoger: risico = hoger ; die hebben dezelfde ECB.
:shock:

Dezelfde ECB, maar verschillende staatsobligaties (dan in Nl.) en dus verschillende kapitaalmarktrentes (dan in Nl., lees: lagere in Nl.)

De rente is hoger omdat risico hoger is:

Ik zou zeggen; als het je niet duidelijk is/wordt; kijk naar het plaatje, je hoeft niet tot volgend jaar te wachten:

https://www.belegger.nl/Rente-Koers/190 ... -jaar.aspx

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 11:23

Ik sla dit topic op, op 15 maart 2021 haal ik het weer terug met de dan geldende hypotheekrente's.
Doe maar geen moeite meer.
Mijn visie had ik je al gegeven....ABN geeft bijv de zijne ook nu:


https://www.rtlnieuws.nl/economie/perso ... theekrente


Voor klanten gaat gelden 1+1=2
Rente gaat wat stijgen...risicoklassen kunnen ook stijgen...dan zit je al snel richting 0,5-1,0% hoger.

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Klein maandje + 2x renteverhogingen later zit je nu ook al op 10 jaar 1,7%.
Zo heel gek was mijn inschatting dus niet.
TS zal wel in haar sas zijn met de beslissing als is doorgezet.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
06 apr 2020 12:03
Klein maandje + 2x renteverhogingen later zit je nu ook al op 10 jaar 1,7%.

Bij LOT-hypotheken: 0,96%. Indien een bank 1,7 % (welke bank btw??) voor een RVP = 10 jaar rekent, zou ik maar snel wegrennen.

jonis
Berichten: 2739
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
06 apr 2020 16:31
jonis schreef:
06 apr 2020 12:03
Klein maandje + 2x renteverhogingen later zit je nu ook al op 10 jaar 1,7%.

Bij LOT-hypotheken: 0,96%. Indien een bank 1,7 % (welke bank btw??) voor een RVP = 10 jaar rekent, zou ik maar snel wegrennen.

TS zit bij Rabo.
Wegrennen kan/kon TS niet..... 0,96 krijgt ze sowieso ook nergens want het is geen annuïteiten.....daarbij heeft TS ook geen NHG.
Mag je nu nog eens kijken wat LOT dan minimaal aanbiedt....volgens mij min 1,77% 10 jaar.
Dan heeft TS nog steeds niet verkeerd afgesloten met 10 jaar 1,55.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
06 apr 2020 17:04
Fiesiekus schreef:
06 apr 2020 16:31
Bij LOT-hypotheken: 0,96%. Indien een bank 1,7 % (welke bank btw??) voor een RVP = 10 jaar rekent, zou ik maar snel wegrennen.

TS zit bij Rabo.
Wegrennen kan/kon TS niet..... 0,96 krijgt ze sowieso ook nergens want het is geen annuïteiten.....daarbij heeft TS ook geen NHG.
Mag je nu nog eens kijken wat LOT dan minimaal aanbiedt....volgens mij min 1,77% 10 jaar.
Dan heeft TS nog steeds niet verkeerd afgesloten met 10 jaar 1,55.

Dat van die Rabo heb ik nog steeds nergens gelezen, maar zal wel zo zijn. Overstappen naar LOT kan je alsnog NHG nemen en aflossingsvrij geldt een opslag van +0,10% kom je op 1,06% uit. Nog steeds niet slecht.

Gesloten