Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta Lloyd klanten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta Lloyd klanten

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:
27 jan 2021 09:12
Als ik het goed begrijp:
- Vroeger kreeg je bij afloop van de rentevaste periode een rentevoorstel waarbij de diverse rentes voor de hele volgende periode vast stond. Na afloop kreeg je een nieuw voorstel, met de rentes en opslagen/kortingen die op dat moment golden.
- Nu is het zo dat je ook tijdens de rentevaste periode de klasse mag aanpassen, maar dat er dan wordt gekeken naar de opslagen en kortingen die gelden op het moment dat je de rente wilt aanpassen.

In feite wordt er in beide gevallen gekeken naar de opslagen/kortingen die gelden op het moment dat de rente wordt aangepast. Of zie ik het verkeerd?
Volgens mij klopt dat helemaal.
Daarom ook mijn opmerking dat TS lijkt te willen kiezen wat wel en niet geldt:

Of je houdt alles hetzelfde, maar dan val je ook nog binnen dezelfde klasse.
Of je valt nu in de lagere klasse ( van dit moment ), maar dan ook met de nieuwe opslag.

Zork9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2021 11:03

Re: Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta Lloyd klanten

Ongelezen bericht door Zork9999 »

kweenie schreef:
27 jan 2021 09:12
Als ik het goed begrijp:
- Vroeger kreeg je bij afloop van de rentevaste periode een rentevoorstel waarbij de diverse rentes voor de hele volgende periode vast stond. Na afloop kreeg je een nieuw voorstel, met de rentes en opslagen/kortingen die op dat moment golden.
- Nu is het zo dat je ook tijdens de rentevaste periode de klasse mag aanpassen, maar dat er dan wordt gekeken naar de opslagen en kortingen die gelden op het moment dat je de rente wilt aanpassen.

In feite wordt er in beide gevallen gekeken naar de opslagen/kortingen die gelden op het moment dat de rente wordt aangepast. Of zie ik het verkeerd?
Volgens mij wordt technische mijn rente niet aangepast maar alleen de risico opslag verminderd en dat heeft inderdaad invloed op de betaalde rente. Maar het is geen nieuw rente voorstel of iets dergelijks, looptijd en basis rente etc blijft gewoon hetzelfde zoals in 2017.
Maar waarom wordt erbij punt 2 de tariefklasse opnieuw toegepast de tariefklasse en risico opslagen zijn toch al bepaald in 2017 voor de gehele looptijd?
Laten ze dan ook maar een rente herziening doen op basis van de huidige rente stand.
angel1978 schreef:
27 jan 2021 10:02
Volgens mij klopt dat helemaal.
Daarom ook mijn opmerking dat TS lijkt te willen kiezen wat wel en niet geldt:

Of je houdt alles hetzelfde, maar dan val je ook nog binnen dezelfde klasse.
Of je valt nu in de lagere klasse ( van dit moment ), maar dan ook met de nieuwe opslag.
Er valt niks te kiezen. Vraag me alleen af of het kan dat een bank de risico-opslagen zomaar kan verander onder het mom dat met deze tariefklasse je wel kan dalen. Nogmaals die zijn toch bepaald bij het afsluiten van de hypotheek in 2017.

Maar eigenlijk zeggen jullie, niet zeuren eerste kon je niet dalen en nu wel met andere ( eenzijdige veranderde minder voordelige voorwaarden...)

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta Lloyd klanten

Ongelezen bericht door jonis »

Als je ook een "renteherziening" wil op basis van huidige standen moet je ook bijbehorende boete willen betalen, daarbij zijn de voorwaarden gewoon duidelijk gesteld, ze pakken alleen voor jou nu nadelig uit deze keer. Dat wil niet zeggen dat dat altijd en voor iedereen geldt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta Lloyd klanten

Ongelezen bericht door kweenie »

Zork9999 schreef:
27 jan 2021 11:14
Maar eigenlijk zeggen jullie, niet zeuren eerste kon je niet dalen en nu wel met andere ( eenzijdige veranderde minder voordelige voorwaarden...)
Daar komt het wel een beetje op neer. In het verleden is gekozen voor een geldverstrekker waarbij de rente én de kortingen/opslagen pas herzien werden bij afloop van de rentevaste periode. Na de overgang is er een extra keuzemogelijkheid bij gekomen, namelijk om tussentijds extra korting vanwege lagere ltv te krijgen. Op basis van de kortingsstructuur en opslagen die gelden op moment van herziening van de ltv .

Saskia1989
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2021 09:48

Re: Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta Lloyd klanten

Ongelezen bericht door Saskia1989 »

@ Zork: Ik ben het helemaal met je eens!

Ik heb nu dezelfde discussie met NN, en wordt afgescheept met een kort antwoord.

Wij hebben in 2017 een Delta Lloyd hypotheek afgesloten met 0,3% risico rente opslag.
Ik zou toen volgens de huidige tabel nu op 0,1% moeten zitten.
Volgens de tabel van NN zou ik naar 0,15% moeten, maar nu blijven we in de 0,3% zitten.

Mijn vermoeden is dat ze de tabel even mooi omhoog gegooid hebben voor Delta Lloyd klanten voor de NN overname.
Deze tabel zal dus ook niet meer veranderen voor de resterende rentevast looptijd, terwijl het voor NN klanten wel tussendoor kan wijzigen.
Waarom nog zo'n onderscheid maken tussen Delta Lloyd klanten en NN? Dit is gewoon Delta Lloyd klanten benadelen!

Ik kan overigens nergens in mijn hypotheek offerte iets lezen dat deze tabel tussendoor gewijzigd kan worden, maar dat zullen wel de kleine lettertjes ergens zijn..

Ik ben bang dat je deze strijd nooit gaat winnen, maar ik ga de discussie met NN nog even aan!

WBD1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2021 15:51

Re: Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta Lloyd klanten

Ongelezen bericht door WBD1977 »

Hierbij even een Kifid uitspraak op dit onderwerp.
https://www.kifid.nl/kifid-bank-mag-tar ... -wijzigen/
Nationale Nederlanden is terechtgewezen, door het Kifid, ze hadden niet met terugwerkende kracht zonder toestemming de voorwaarden mogen verslechteren.

Gesloten