Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ipv extra te sparen kun je ook elk jaar 10% van de resterende hoofdsom aflossen en op die manier jezelf vrij maken van schuld aan de bank....

in dit geval, 55.000-30.000 25.000:10=2500 E p jaar 200 E p mand.

Kan dit niet dan geen paniek sluit je opnieuw een hypotheek af voor resterende deel....

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Bedankt voor je reactie. Is het met deze constructie dan niet dat extra inleggen voordeliger is dan aflossen ivm dat je met extra inleg meer rente krijgt?
Heb hiernaast nog een aflossingsvrije hypotheek van 100000. Als deze hypotheken af zijn gelopen kan ik wrs nog maar ongeveer 70000 lenen dit ivm mijn inkomen. Dus er moet wel wat gebeuren met de spaar ben ik al aardig goed op weg. De aflossingsvrije is zo laag de rente dat dat niet echt rendabel is om daar op af te lossen

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik denk, vermoed dat je met extra inleg tegen de max aanloopt van wat je mag inleggen maar bel daarvoor even de bank, je kunt natuurlijk ook op het andere leningdeel aflossen als daar de rente hoger is....

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Ga ik doen de andere hypotheek is de rente maar 0,73 dus dat loont niet echt om daar op af te lossen.

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Ik heb de bank gebeld (hypotheeklijn) Kwam niet heel veel verder. Hij vertelde wel dat er geen vast eindbedrag erop zit. Hij kon me niet vertellen wat ik binnen de bandbreedte nog kan storten daar voor zou ik een advies gesprek moeten aanvragen

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Mirjam45 schreef:
09 feb 2021 22:42
Ik heb de bank gebeld (hypotheeklijn) Kwam niet heel veel verder. Hij vertelde wel dat er geen vast eindbedrag erop zit.

Is dat fiscaal wel toegestaan??

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Dat weet ik niet zal dat nog wel even uitzoeken maar ik ben nog lang niet bij het eindbedrag dus voorlopig nog niet aan de orde. Ik hoop wel nog extra te kunnen inleggen de komende jaren

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Mirjam45 schreef:
10 feb 2021 12:09
Dat weet ik niet zal dat nog wel even uitzoeken maar ik ben nog lang niet bij het eindbedrag dus voorlopig nog niet aan de orde. Ik hoop wel nog extra te kunnen inleggen de komende jaren


Daar heb je wel een goed punt; de fiscus eist dat je het opgebouwde kapitaal gebruikt voor het aflossen van een schuld voor de eigen woning, zoals je hypotheek is. In die zin zou je je inleg gewoon voort kunnen zetten en kijken wanneer je je hypotheekschuld kunt aflossen met het opgebouwde kapitaal in de KEW.

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Ja precies ik heb hiernaast ook nog een aflossingsvrije hypotheek de bank zei dat ik dan het overige wat ik over heb van de spaarhypotheek kan aflossen in de aflossingsvrije zodat ik dan hopelijk op een bedrag uit komt dat ik opnieuw een hypotheek kan krijgen

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Mirjam45 schreef:
10 feb 2021 16:49
Ja precies ik heb hiernaast ook nog een aflossingsvrije hypotheek de bank zei dat ik dan het overige wat ik over heb van de spaarhypotheek kan aflossen in de aflossingsvrije zodat ik dan hopelijk op een bedrag uit komt dat ik opnieuw een hypotheek kan krijgen

Slim!

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Goedemorgen

Ik wilde toch nog een vraag stellen.
Ik leg nu per maand maar 52 euro in dat was nog van het begin dat ik beleggen had. Nu leg ik per jaar het maximale bedrag in wat ik kan bijstorten. Mijn vraag is wat is beter 1 keer per jaar of de 52 euro verhogen en dan kijken wat ik nog kan bijstorten?

Groetjes Mirjam

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Mirjam45 schreef:
10 apr 2021 09:30
Goedemorgen

Ik wilde toch nog een vraag stellen.
Ik leg nu per maand maar 52 euro in dat was nog van het begin dat ik beleggen had. Nu leg ik per jaar het maximale bedrag in wat ik kan bijstorten. Mijn vraag is wat is beter 1 keer per jaar of de 52 euro verhogen en dan kijken wat ik nog kan bijstorten?

Groetjes Mirjam


In theorie…..hoe eerder je inlegt, des te meer tijd er is om + rendement te maken. Dus op eerste dag van een nieuw boekjaar inleggen, zou het hoogste rendement geven…zolang de beurskoersen stijgen…..

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
10 apr 2021 11:15




In theorie…..hoe eerder je inlegt, des te meer tijd er is om + rendement te maken. Dus op eerste dag van een nieuw boekjaar inleggen, zou het hoogste rendement geven…zolang de beurskoersen stijgen…..

heb ik er helemaal geen belegging meer op nu 100% spaar met rente van 3 % rente
Maar idd, 1ste dag nieuwe jaar = meeste rendement.
Weegt de inspanning op tegen het resultaat? :
300 per maand of 3600,- in 1x op 1-1 maakt zo'n 5 tientjes uit op einde jaar bij 3% . (dankzij een 0% op eigen spaarrekening)

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

kweenie schreef:
30 jan 2021 19:06
Mirjam45 schreef:
30 jan 2021 18:35
Ik heb tussendoor nog extra ingelegd ben binnen paar jaar dan op die 30000. Maar als ik die 30000 heb bereikt kan ik gewoon doorsparen in die spaarhypotheek tot aan de 55000?
Nee. Je mag vanwege de fiscale begrenzingen het eindbedrag niet meer verhogen tot een hoger bedrag dan contractueel was afgesproken.
Wel kan een deel van de hypotheek boetevrij worden afgelost als het doelvermogen van € 30.000 is bereikt. Ook hoeft dan de spaarpolis niet met de belasting afgerekend te worden.

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Bedankt voor jullie reacties het maakt dus niet zo veel uit. Voor dit jaar heb ik de Max ingelegd in september mag ik weer opnieuw inleggen. De bank zegt dat ik gewoon kan doorsparen ondanks het doelkapitaal wat ik erop heb zitten. Heb een niet gegarandeerde polis dus mag ik daar boven komen.

Weet niet of aflossen op de spaarhypotheek rendabeler is dan ook inleggen

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Mirjam45 schreef:
10 apr 2021 14:08
Weet niet of aflossen op de spaarhypotheek rendabeler is dan ook inleggen

Als je ook 3% hypotheekrente betaalt (?), en daar HRA over krijgt, is aflossen ONgunstiger dan inleggen op de spaarpolis.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Mirjam45 schreef:
10 apr 2021 14:08
De bank zegt dat ik gewoon kan doorsparen ondanks het doelkapitaal wat ik erop heb zitten. Heb een niet gegarandeerde polis dus mag ik daar boven komen.

Ik vind dat toch een boude uitspraak van de bank. Wat ik weet dat een polis een bepaald kapitaalopbouw heeft en de ficus rekent daarboven af als er meer wordt uitgekeerd.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
11 apr 2021 10:03

Ik vind dat toch een boude uitspraak van de bank. Wat ik weet dat een polis een bepaald kapitaalopbouw heeft en de ficus rekent daarboven af als er meer wordt uitgekeerd.
Jij weet helemaal niet wat ts heeft....eindkapitaal kan gewoon variabel zijn met een kew sparen/beleggen, voor belastingvrije uitkering moet die dan wel voor hypotheek gebruikt worden; daar heeft ts een 2de hypotheekdeel aflossingsvrij voor als waarde hoger gaat worden dan het voor formaliteit : "prognosekapitaal".

En dit geeft ts aan:
meegroeihypotheek hypotheekvorm
Dat kan sparen/beleggen zijn; beleggen had ts in begin en dat is later omgezet naar sparen....dan kan volledig tegoed/inleg geswitched naar sparen zijn, polis/hypotheekvorm zijn dan echter niet gewijzigd.
Voor mezelf heb ik alleen vraagtekens bij de extra-inleg, dat mag ik bijv ook niet meer bij mijn kew sinds +/- 2014 , dat kan echter met voorwaarden te maken hebben.

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Bedankt voor jullie reactie. Dat klopt idd joris de bank zegt met het gespaarde deel dat ik daar een deel van mijn aflossigsvrije hypotheek mee te kunnen aflossen. Ik leg nog maar vanaf 2019 extra in en betaalde met het beleggen maar 52 per maand in misschien heeft er daarmee te maken dat ik nog mag inleggen. Vroeg me nog wel af ik heb zo'n 10000 spaargeld wat ik eigenlijk in mijn hypotheek wilt stoppen. Is het logisch om dat in de spaar hypotheek te doen en dan de looptijd inkorten . Op mijn spaarrekening krijg ik er ook niks voor maar denk dan mis ik iets dat ik over het hoofd zie of dat wel slim is om te doen?

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Jonis bedoel ik zag dat ik het fout geschreven had je naam

Gesloten