Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
HusHus
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2021 18:58

Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door HusHus »

Ik wil verhuizen. Momenteel woon ik in een koophuis zonder hypotheek, dus in volledig eigendom. Met de opbrengst van de verkoop van dat huis (plus wat spaargeld) kan ik het nieuwe huis betalen. Echter, ik wil eerst dat nieuwe huis kopen en dan pas het oude verkopen. Ik heb dus zoiets nodig als een overbruggingshypotheek. En ik wil dat die hypotheek na een paar maand 100% aflosbaar is (met de opbrengst van mijn huidige huis).

Wat voor soort hypotheek heb ik nodig? De diverse online 'hypotheekberekenmodules' gaan allemaal uit van je loon: je kan nergens de waarde van je huidige huis invullen. Met mijn loon alleen kom ik er niet.

Bestaat er een specifieke naam voor 1. hypotheken die je (zonder boete) 100% kan aflossen en 2. hypotheken die je huidige huis als onderpand hebben?

Voorbeeld (hypothetisch :wink: ):
- waarde huidige huis: 300.000
- kosten aan te kopen huis: 350.000
- spaargeld: 75.000

Ik wil dat huis van 350.000 dus kopen en daarna mijn huis van 300.000 verkopen en vervolgens met die opbrengst het grootste gedeelte van de hypotheek aflossen. Met alle bijkomende kosten moet ik misschien nog wel wat extra 'gewone' hypotheek nemen.

Hoe heet zo'n constructie? Lijkt me toch niet ongebruikelijk?

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leest u dit topic eens door; dat vertoont opmerkelijke overeenkomsten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door kweenie »

HusHus schreef:
30 apr 2021 19:09
Hoe heet zo'n constructie? Lijkt me toch niet ongebruikelijk?
Is inderdaad een overbruggingshypotheek. Niet ongebruikelijk inderdaad, dus iedere hypotheekadviseur kan je verder helpen... Maar niet alle banken zijn even happig op mensen die alleen een overbrugging willen en niet daarna een hypotheek zouden willen aanhouden. Om de keus groot te houden kan het daarom interessant zijn om in je fictieve voorbeeld voor de extra 50k wel een hypotheek voor 30 jaar af te sluiten (kan vaak ook bij een laag inkomen wel) en dat na verkoop van de oude woning meteen weer af te lossen. (Of aan te houden als je dat wil, met de huidige lage rentes is dat vaak niet eens een heel gekke keus.)

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
30 apr 2021 22:55
Leest u dit topic eens door; dat vertoont opmerkelijke overeenkomsten.
Niet alleen de inhoud, ook de naam komt aardig overeen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door scontra »

Neem contact op met de hypotheekadviseur van de bank waarbij u bankiert.
Dit is vooralsnog de kortste route om te bewandelen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

HusHus schreef:
30 apr 2021 19:09
Ik wil verhuizen. Momenteel woon ik in een koophuis zonder hypotheek, dus in volledig eigendom. Met de opbrengst van de verkoop van dat huis (plus wat spaargeld) kan ik het nieuwe huis betalen. Echter, ik wil eerst dat nieuwe huis kopen en dan pas het oude verkopen. Ik heb dus zoiets nodig als een overbruggingshypotheek. En ik wil dat die hypotheek na een paar maand 100% aflosbaar is (met de opbrengst van mijn huidige huis).

Wat voor soort hypotheek heb ik nodig? De diverse online 'hypotheekberekenmodules' gaan allemaal uit van je loon: je kan nergens de waarde van je huidige huis invullen. Met mijn loon alleen kom ik er niet.

Bestaat er een specifieke naam voor 1. hypotheken die je (zonder boete) 100% kan aflossen en 2. hypotheken die je huidige huis als onderpand hebben?

Voorbeeld (hypothetisch :wink: ):
- waarde huidige huis: 300.000
- kosten aan te kopen huis: 350.000
- spaargeld: 75.000

Ik wil dat huis van 350.000 dus kopen en daarna mijn huis van 300.000 verkopen en vervolgens met die opbrengst het grootste gedeelte van de hypotheek aflossen. Met alle bijkomende kosten moet ik misschien nog wel wat extra 'gewone' hypotheek nemen.

Hoe heet zo'n constructie? Lijkt me toch niet ongebruikelijk?
Waarom niet eerst verkopen, en dan kopen? Dan kunt u zonder hypotheek (€50.000 eigen geld inleg) de hele afhandeling doen.

HusHus
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2021 18:58

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door HusHus »

Erthanax schreef:
30 apr 2021 22:55
Leest u dit topic eens door; dat vertoont opmerkelijke overeenkomsten.

Haha, ja, inderdaad, alleen heb ik geen Amerikaanse vrouw. :wink: Maar dus wel een 'similar mind'! :D

kweenie schreef:
01 mei 2021 08:06
Is inderdaad een overbruggingshypotheek. Niet ongebruikelijk inderdaad, dus iedere hypotheekadviseur kan je verder helpen... Maar niet alle banken zijn even happig op mensen die alleen een overbrugging willen en niet daarna een hypotheek zouden willen aanhouden. Om de keus groot te houden kan het daarom interessant zijn om in je fictieve voorbeeld voor de extra 50k wel een hypotheek voor 30 jaar af te sluiten (kan vaak ook bij een laag inkomen wel) en dat na verkoop van de oude woning meteen weer af te lossen. (Of aan te houden als je dat wil, met de huidige lage rentes is dat vaak niet eens een heel gekke keus.)

Stel dat ik dus eerst een hypotheek neem voor het complete bedrag en dan al snel het meeste aflos: blijft de maandelijkse termijn dan hetzelfde (en ben je alleen eerder klaar met afbetalen) of kan het maandelijkse bedrag ook naar beneden (en duurt het aflossen net zo lang)?

scontra schreef:
01 mei 2021 10:48
Neem contact op met de hypotheekadviseur van de bank waarbij u bankiert.
Dit is vooralsnog de kortste route om te bewandelen.

Vast, maar ik weet graag van tevoren waar ik het over moet/ga hebben. :wink:

Fiesiekus schreef:
01 mei 2021 14:05
Waarom niet eerst verkopen, en dan kopen? Dan kunt u zonder hypotheek (€50.000 eigen geld inleg) de hele afhandeling doen.

Omdat ik dan tijdelijke woonruimte nodig heb omdat ik geen idee heb wanneer mijn nieuwe droomhuis zich aandient. Ik kan niet heel snel mijn huidige huis verkopen (als ik een huis op het oog heb) om dan snel dat nieuwe te betalen: ik denk niet dat dat gaat lukken. Zou mooi zijn maar lijkt me nogal lastig.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Erthanax »

HusHus schreef:
01 mei 2021 15:19
scontra schreef:
01 mei 2021 10:48
Neem contact op met de hypotheekadviseur van de bank waarbij u bankiert.
Dit is vooralsnog de kortste route om te bewandelen.
Vast, maar ik weet graag van tevoren waar ik het over moet/ga hebben. :wink:
U moet het hebben over een overbruggingskrediet. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door kweenie »

HusHus schreef:
01 mei 2021 15:19
Stel dat ik dus eerst een hypotheek neem voor het complete bedrag en dan al snel het meeste aflos: blijft de maandelijkse termijn dan hetzelfde (en ben je alleen eerder klaar met afbetalen) of kan het maandelijkse bedrag ook naar beneden (en duurt het aflossen net zo lang)?
Hangt van de geldverstrekker af. Vaak heb je daar keus in.

Maar je zult vermoedelijk geen 'gewone' hypotheek voor het hele bedrag nemen. Gebruikelijk is dat je voor het deel van de waarde die uit de vorige woning komt een overbruggingshypotheek neemt. Die is normaal gesproken aflossingsvrij en staat los van de looptijd van de gewone hypotheek. Op het moment dat de oude woning verkocht wordt, los je die overbrugging af en blijft alleen de nieuwe 'gewone' hypotheek over, van in dit voorbeeld 50k. Als je die met korte rentevaste periode hebt, dan kun je dit ook vrij snel zonder extra kosten aflossen als je dat wilt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door scontra »

HusHus schreef:
01 mei 2021 15:19

scontra schreef:
01 mei 2021 10:48
Neem contact op met de hypotheekadviseur van de bank waarbij u bankiert.
Dit is vooralsnog de kortste route om te bewandelen.

Vast, maar ik weet graag van tevoren waar ik het over moet/ga hebben. :wink:


@hushus,

Dat weet u toch en anders uw vraag nog even terug lezen. :wink:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

HusHus schreef:
01 mei 2021 15:19
Fiesiekus schreef:
01 mei 2021 14:05
Waarom niet eerst verkopen, en dan kopen? Dan kunt u zonder hypotheek (€50.000 eigen geld inleg) de hele afhandeling doen.

Omdat ik dan tijdelijke woonruimte nodig heb omdat ik geen idee heb wanneer mijn nieuwe droomhuis zich aandient. Ik kan niet heel snel mijn huidige huis verkopen (als ik een huis op het oog heb) om dan snel dat nieuwe te betalen: ik denk niet dat dat gaat lukken. Zou mooi zijn maar lijkt me nogal lastig.


Lastig? Zo'n constructie met hypotheken nemen en weer aflossen, lijkt me lastiger. Alles beter dan de gang naar een hypotheekadviseur.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
02 mei 2021 09:12


Lastig? Zo'n constructie met hypotheken nemen en weer aflossen, lijkt me lastiger. Alles beter dan de gang naar een hypotheekadviseur.
Er moet je toch echt nog iets dwars zitten.
Daarbij; hoe kan je bij radar bij hypotheken met jouw adviezen komen als je een overbruggingshypotheek afsluiten lastig vindt.
Zou zo'n extra verhuizing gratis zijn? ....Gaat dat moeiteloos? ....Is huren gratis....of een camping?

:lol:

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
02 mei 2021 09:30
Fiesiekus schreef:
02 mei 2021 09:12


Lastig? Zo'n constructie met hypotheken nemen en weer aflossen, lijkt me lastiger. Alles beter dan de gang naar een hypotheekadviseur.
Er moet je toch echt nog iets dwars zitten.
Daarbij; hoe kan je bij radar bij hypotheken met jouw adviezen komen als je een overbruggingshypotheek afsluiten lastig vindt.
Zou zo'n extra verhuizing gratis zijn? ....Gaat dat moeiteloos? ....Is huren gratis....of een camping?

:lol:
Fiesiekus heeft een hekel aan adviseurs. Het maakt daarbij niet uit wat een ander vindt en ook niet wat het beste is voor een TS als het maar niet een hypotheekadviseur is. Kennis doet niet ter zake ( en is ook gewoon afwezig ) en of een TS goed geholpen wordt ook niet.

TS, ga voor advies naar je bank.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door scontra »

Simpelweg een 'overbruggingskrediet' aanvragen, meer is er niet nodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoewel de basis van de post van fiesiekus zit in een diep gewortelde haat tegen hypotheekadviseurs, zit er voor sommige situaties zeker een kern van waarheid in zijn outside the box tip. Als je in het geheel geen hypotheek nodig hebt, dan kun je een paar duizend euro aan kosten (adviseur, taxatie, afsluitkosten, notaris...) besparen door eerst de oude woning over te dragen en kort daarna de nieuwe woning. De kosten voor de verhuizers plus een paar dagen opslag en een hotel kunnen best heel wat lager zijn dan de kosten voor een tijdelijke hypotheek. In beide situaties heb je een hoop gedoe en geregel, dus daarvoor hoef je het ook niet te laten.

Uiteraard kan dit alleen als je direct na de overdracht in de nieuwe woning kunt. Als je nog van alles moet verbouwen, dan lopen de kosten snel op. Al heb je in de 'gewone' situatie dan ook dubbele lasten, die dubbele lasten zullen normaal wel wat lager liggen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar de basis zou zijn wat het beste advies is voor TS en niet waar iemand een gruwelijke hekel aan heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door kweenie »

angel1978 schreef:
02 mei 2021 10:46
Maar de basis zou zijn wat het beste advies is voor TS en niet waar iemand een gruwelijke hekel aan heeft.
De basis is wat de diverse mogelijkheden zijn. Dan kan TS (of iemand anders die o dit topic stuit) zelf kijken wat in zijn of haar situatie het beste is.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de afgelopen jaren hebben zowel mijn dochter als ik een nieuw huis gekocht, wat betaald werd met de opbrengst van het oude huis.

Tussen de opleveringen zaten circa zes weken. Dus zij met gezin zes weken bij mij in. En ik twee jaar later zes weken bij haar in. Perfect geregeld.

Overbruggingshypotheek zonder verdere hypotheek, was niet te krijgen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

scontra schreef:
01 mei 2021 10:48
Neem contact op met de hypotheekadviseur van de bank waarbij u bankiert.
Dit is vooralsnog de kortste route om te bewandelen.
Je mag ook bij een andere bank een hypotheek aanvragen. Meestal ben je bij een hypotheek adviseur die meerdere hypotheken verkoopt het voordeeligste uit.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door scontra »

Seinhuis schreef:
02 mei 2021 14:13
scontra schreef:
01 mei 2021 10:48
Neem contact op met de hypotheekadviseur van de bank waarbij u bankiert.
Dit is vooralsnog de kortste route om te bewandelen.
Je mag ook bij een andere bank een hypotheek aanvragen. Meestal ben je bij een hypotheek adviseur die meerdere hypotheken verkoopt het voordeeligste uit.
Het topic gaat helemaal niet over een hypotheek al noemt Ts dat woord wel !

Gesloten