Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Nberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2022 16:01

Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Nberg »

hi,

Ik heb een hypotheek afgesloten berekend op 4 dagen werken, nu ben ik alleen staande moeder en wil ik graag 3 dagen gaan werken, doordat ik 3 dagen werk krijg ik meer toeslagen en kan ik meer thuis zijn voor mijn zoon en is mijn inkomen nagenoeg even hoog, alleen dan krijg ik dat stukje verschil van de overheid i.p.v. van mijn werkgever.

in oktober is tekenen bi de notaris en sleuteloverdracht, kan ik voor die tijd al naar 3 dagen ipv 4? dit zou mij enorm helpen en m’n inkomen is hetzelfde!

ik hoor graag of dit kan/mag?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees dit recente topic eens, daar is net dezelfde discussie uitgebreid gevoerd.
viewtopic.php?p=2879875&hilit=passeren#p2879875

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u kunt doen wat u wilt natuurlijk zeker na ondertekenen maar ik geef u het volgende mee, u krijgt ontslag na tekenen offerte NADAT u 3 dagen bent gaan werken!

Kunt u dan nog de hypotheek betalen of zit u dan direct in de ****?

werkt u 4 dagen en dit scenario gebeurt kunt u terug vallen op de toeslagen, bij 3 dagen werken met toelsagen als inkomen niet meer, u valt dan direct terug naar max. 70% van uw inkomen!!!!

Bovendien, u vraagt hier eigenlijk, is het oke dat de maatschappij voor mij zorgt terwijl ik dit ook zelf kan!

Misbruik of gebruik van regelingen????

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door scontra »

Nberg schreef:
27 jun 2022 16:04
hi,

Ik heb een hypotheek afgesloten berekend op 4 dagen werken, nu ben ik alleen staande moeder en wil ik graag 3 dagen gaan werken, doordat ik 3 dagen werk krijg ik meer toeslagen en kan ik meer thuis zijn voor mijn zoon en is mijn inkomen nagenoeg even hoog, alleen dan krijg ik dat stukje verschil van de overheid i.p.v. van mijn werkgever.

In oktober tekenen bi de notaris en sleuteloverdracht, kan ik voor die tijd al naar 3 dagen ipv 4? dit zou mij enorm helpen en m’n inkomen is hetzelfde!

ik hoor graag of dit kan/mag?
Mocht voor het tekenen van de hypotheekovereenkomst uw inkomen veranderen, door welke omstandigheid dan ook, dan bent u verplicht dit te melde bij de geldverstrekker, anders gaat u deze hypotheekovereenkomst aan onder valse voorwendselen en dat kan nog wel eens consequenties met zich brengen.
Toeslagen etc. tellen niet mee bij het vaststellen van uw inkomen.
Ik vraag mij overigens af over welke toeslagen u het heeft als bezitter van een eigen huis ?

Hou ook rekening met de lagere hypotheekrenteaftrek bij een lager inkomen, waardoor uw netto woonlast aanzienlijk zal oplopen.
Heeft u ook alle andere vaste lasten meegenomen welke een eigenwoningbezitter moet betalen in uw berekening.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
29 jun 2022 14:47
Mocht voor het tekenen van de hypotheekovereenkomst uw inkomen veranderen, door welke omstandigheid dan ook, dan bent u verplicht dit te melde bij de geldverstrekker, anders gaat u deze hypotheekovereenkomst aan onder valse voorwendselen en dat kan nog wel eens consequenties met zich brengen.
Dat is in zijn algemeenheid niet juist, zie de laatste post in het andere topic waarnaar ik al verwees.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De hypotheekovereenkomst is al getekend en met die lagere hypotheekaftrek zal het ook wel meevallen, beter gezegd, maakt geen verschil. De eerste schijf loopt tot bijna € 70.000.

Maar ik betwijfel of die hogere toeslagen, zorgtoeslag en kindgebonden budget, 25% inkomen zullen goedmaken. Maar wellicht door minder kinderopvang.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Eigenlijk moeten geen toeslagen meer worden gegeven aan mensen die parttime gaan werken om zo meer toeslagen te krijgen. Daar zijn toeslagen niet voor bedoeld.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mensen die niet werken kunnen ook toeslagen krijgen.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door PGros »

PeterPeters1966 schreef:
29 jun 2022 17:18
Eigenlijk moeten geen toeslagen meer worden gegeven aan mensen die parttime gaan werken om zo meer toeslagen te krijgen. Daar zijn toeslagen niet voor bedoeld.
Ja daar zijn ze wel voor bedoelt. Dat er mensen gebruik van maken kun je wat van vinden maar waarom zou je in deze maatschappij vier dagen werken als je netto hetzelfde krijgt als je drie dagen werkt? (blijkbaar)
Ik vind die regels ook belachelijk, maar ze zijn er dus kun je er gebruik van maken.
Een gift aan een goed doel kun je ook aftrekken. Waarom? Geen idee, maar moet je het dan maar niet doen omdat er dan minder belasting geld binnenkomt?

Nberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2022 16:01

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Nberg »

Verbaast me hoe sommige mensen reageren, dit zijn regels van de overheid die ik ook niet heb bedacht, ik ben alleen en moet alles zelf regelen, dus heb geen partner waar ik op terug kan vallen, die toeslagen zijn er en het haalt niks uit als ik 4 dgn blijf werken financieel want 3 dgn is iets minder maar dat gaat echt om €50 netto in de maand, daarbij zijn m’n hypotheek lasten een stuk lager dan de huur die ik nu betaal, dus kan het allemaal prima gebreken. Je bent een moeder om er voor je kind te zijn en hiermee helpt de overheid dit te kunnen doen. Dus snap de frustratie van mensen nooit zo goed. Altijd 4 dgn gewerkt toen ik nog samen was en toen kreeg ik niks zal ik je vertellen. Nu moet ik ook alles alleen betalen en regelend daar gaat t om.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Jablan »

Als het enigszins kan, dan zou ik wachten met minder werken totdat je hypotheek gepasseerd is en op je werk navragen of je ook terug kunt naar meer uren per week, zodra de kinderopvang beter wordt of je kinderen oud genoeg zijn (basisschool, buitenschoolse opvang).

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Jablan schreef:
01 jul 2022 08:29
Als het enigszins kan, dan zou ik wachten met minder werken totdat je hypotheek gepasseerd is en op je werk navragen of je ook terug kunt naar meer uren per week, zodra de kinderopvang beter wordt of je kinderen oud genoeg zijn (basisschool, buitenschoolse opvang).
Helemaal mee eens, wachten tot de acte is gepasseerd.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door BL2 »

Weet niet hoe oud je zoon is, maar moet je daarvoor vier hele dagen thuis voor zijn per week ? Veel kinderen welke in een gezien leven met moeder en vader zien hun ouders ook geen vier verschillende dagen per week.
Maar als je geen moeite hebt om grotendeels te leven op het geld van de overheid, lees de wel werkende belastingbetaler, zou ik het zeker doen......
Hoe je trouwens rond kan komen bij slechts drie dagen werken + toeslagen bij een koopwoning in de huidige markt, is mij nog een raadsel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

In het kader van minder werken: heb je ook nagedacht over de optie om (indien mogelijk) gebruik te maken van ouderschapsverlof?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
01 jul 2022 10:25
Maar als je geen moeite hebt om grotendeels te leven op het geld van de overheid, lees de wel werkende belastingbetaler, zou ik het zeker doen......
Met 3 dagen werk je ook, en betaal je ook belasting. Dat vergeet je voor het gemak maar even.
BL2 schreef:
01 jul 2022 10:25
Hoe je trouwens rond kan komen bij slechts drie dagen werken + toeslagen bij een koopwoning in de huidige markt, is mij nog een raadsel.
Die 4e dag geeft maar 50,- netto verschil volgens TS, daar breek je ook geen potten mee op de hypotheekmarkt.

Werken moet lonen. Als dat niet het geval is, waar moet dan de beschuldigende vinger naar wijzen? De overheid die de regelgeving heeft gemaakt, of de calculerende burger?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of iemand van het inkomen van drie dagen werken kan rondkomen, hangt natuurlijk helemaal van de hoogte van het inkomen af. Het scheelt in ieder geval al een dag opvangkosten.
De zorgtoeslag en het kindgebonden budget zullen hoger zijn, maar of dat nou zoveel scheelt?

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien kan Topicstarter eens met een rekensommetje komen, want als ik maar E 50 per maand (!) meer ontvang door wel meer te werken, moet ik zelf ook eens gaan kijken of minder werken en wat meer leunen op uitkeringen en/of toeslagen een optie is...... Je leeft immers niet om te werken !

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door PGros »

Dan kun je beter zelf het rekensommetje maken met je eigen gegevens

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken?

Ongelezen bericht door Dorfje »

Antwoord op je vraag heb je al gekregen.

Denk je er wel aan dat je ook minder pensioen gaat opbouwen als je minder gaat werken?

Veel plezier met jullie nieuwe woning!

Plaats reactie