Hypotrust rente wijziging

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Hans Pluijmert
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2023 16:30

Hypotrust rente wijziging

Ongelezen bericht door Hans Pluijmert »

Hallo ,daar mijn rentevast periode is verstreken kreeg ik een hoog rente aanbod van Hypotrust ,ik ben van 3.58% naar 6.92% gegaan en daar valt niets aan te veranderen ?Ik heb om een variabele rente gevraagd maar daar gaat Hypotrust niet in mee .Voor mij is het een verdubbeling in de kosten ,heeft er iemand ook iets dergelijks mee gemaakt met deze hypotheek verstrekker ? Terwijl ze op hun site een rente aanbieden van ongeveer 4.5 % dus had ik daar over gebeld maar het is een bedrijf in een bedrijf want als ik de geldverstrekker bel dat is Quion dan wordt ik weer door verbonden en krijg je Hypotrust weer , en geen van allen geven ze een duidelijk antwoord hoe dit mogelijk is dat het verdubbeld wordt .

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Hypotrust rente wijziging

Ongelezen bericht door JozJan »

Hypotrust voert verschillende hypotheekproducten. Achter elk van die producten zit een andere geldverstrekker (bank), met zijn eigen voorwaarden en rentes. Je bent gebonden aan het aanbod van de geldverstrekker achter jouw specifieke Hypotrust product. En kennelijk biedt die geen variabele rente.

Je kunt niet zomaar overstappen naar een ander Hypotrust product waar wel een variabele rente mogelijk is, dat is namelijk hetzelfde als een hele nieuwe hypotheek aangaan.

Quion is niet meer dan het administratiekantoor dat de hypotheken administreert in opdracht van Hypotrust.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Hypotrust rente wijziging

Ongelezen bericht door criticus2 »

ervan uitgaande dat je nog even tijd hebt kan je natuurlijk bij andere verstrekkers offertes opvragen.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotrust rente wijziging

Ongelezen bericht door jonis »

Ik zie ook bij produkten die niet meer beschikbaar zijn rentes van > 7%.
Afhankelijk van ltv en looptijd.
De vraag variabele rente begrijp ik niet als ze dit niet ter beschikking hebben. (bij bijv spaarhypotheek)
Dan moet je gewoon kijken wat ze wel hebben en naar andere looptijden vragen.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hypotrust rente wijziging

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Normaal gesproken wordt bij het aflopen van de rentevaste periode niet 'een rente aanbod' gedaan, maar wordt een aanbod gedaan met verschillende rentes voor verschillende nieuwe rentevaste periodes, afhankelijk van de nog resterende looptijd en natuurlijk welk hypotheekproduct u hebt.

Daarnaast zijn er nog een aantal risico factoren die een groot verschil kunnen maken. Wellicht heeft u destijds een aflossingsvrije hypotheek tegen 110-125% van de woningwaarde afgesloten. Dat wordt tegenwoordig als zeer groot risico bestempeld. En brengt dus een forse toeslag op de rente met zich mee.
Maar inmiddels is uw woningwaarde waarschijnlijk hoger geworden in de afgelopen jaren. En is de hypotheek nu al lang geen 110-125% van de aankoopwaarde van destijds. Maar als u nooit de woningwaarde heeft aangepast en daardoor in dezelfde risico groep bent blijven hangen, krijgt u nu een onnodig hoge rente voorgeschoteld.
U kunt meestal op basis van uw WOZ waarde kosteloos uw woningwaarde waarmee door de bank gerekend wordt laten aanpassen, waardoor mogelijk de risico opslag kleiner wordt of verdwijnt.

Overigens vind ik het rentepercentage wat u noemt nergens terug bij hypotrust, ook niet voor de bestaande hypotheken met hoge LTV.

Wat u altijd kunt doen als de hypotheekverstrekker niet met een rentevoorstel komt naar uw tevredenheid, is oversluiten naar een andere aanbieder. Maar u krijgt dan wel te maken met alle kosten die daar bij horen voor advies, afsluiten, notaris en eventueel ook de taxatie.

Plaats reactie