LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verzekering verplicht?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
remco28
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 aug 2006 19:14

verzekering verplicht?

Ongelezen bericht door remco28 »

Hallo iedereen,ik heb een korte vraag:
mijn partner en ik hebben allebei een lijfrenteverzekering,daarbij betalen we buiten de hypotheek om ongeveer 80euro in de maand voor een verzekering als 1 van ons komt te overlijden,en nog een bedrag van 47euro van dsb(weet mijn goed niet meer waarvoor).

Mijn vraag:is deze verzekering verplicht?

Zijn er tips om iets te besparen?

Roos005
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2008 20:21

Re: verzekering verplicht?

Ongelezen bericht door Roos005 »

Beste,

Als de geldverstrekker een overlijdensrisicoverzekering op kapitaalsopbouw vereist dan kan nooit een bestaande lijfrente verpand worden aan de bank. Dit mag wettelijk niet.

Vind het wel vreemd dat je eigen adviseur daarover niet goed geinformeerd heeft. Bij de drie letters DSB krijg ik al helemaal de kriebels.

Wat is er nu precies aan de hand? Heeft u alleen nog een hypotheekofferte? U mag deze dan mailen als u wilt dan kijk ik ernaar.

Als u dat niet wilt vermeld dan even specifieker in welk traject u nu zit met uw adviseur.

Gr. Nancy

remco28
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 aug 2006 19:14

Re: verzekering verplicht?

Ongelezen bericht door remco28 »

Hallo Roos,bedankt voor je antwoord.

Er gaan bij ons 2 bedragen n.l:
-81euro
-47euro

Het gaat niet naar dsb(hoe ik erbij kom?)maar naar aegon,dus allebei de bedragen.

De 47 is een overlijdensverzekering en bij die 81 staat alleen particulieren.
Aangezien we een belegging/spaarhypotheek hebben,vermoed ik dat die 81 euro een soort dekking is voor de aflossing,weet niet precies hoe dat heet.
Verder hebben we ook nog 15euro voor wonen en vrijetijd verzekering.
Maar we hebben ook alletwee nog een lijfrente verzekring,betalen we nu niet teveel?
Alvast bedankt

Roos005
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2008 20:21

Re: verzekering verplicht?

Ongelezen bericht door Roos005 »

Remco,

Als ik het goed begrijp heb je een hypotheek afgesloten?

Je hebt een polis met een waardeopbouw voor je hypotheek, daarin zit ook een uitkering bij overlijden.

Een lijfrenteverzekering is een verzekering die niets met je hypotheek van doen heeft. Een lijfrente is een verzekering waar je een waarde mee opbouwt om op 65 jarige leeftijd een lijfrente mee aan te kopen. De maatschappij keert dan een periodiek bedrag uit waarmee jij je pensioen mee kan aanvullen.

Maar vraag: is dit een ingewonnen advies of allemaal al afgesloten?

Omdat je niet weet wat een lijfrentepolis is, bekruipt mij het gevoel dat die er even bijgesloten is, terwijl jullie denken dat die bij de hypotheek hoort......

Gr. Nancy (achternaam Roos)

Roos005
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2008 20:21

Re: verzekering verplicht?

Ongelezen bericht door Roos005 »

Ik vermoed overigens dat de EUR 47 je inleg is in een beleggingsverzekering en de EUR 80 de overlijdensrisicoverzekering. Beide gekoppeld aan de hypotheek.

Lekkere provisie voor jou adviseur. Kijk eens op independer wat dezelfde risicoverzekering je bij een andere maatschappij kost?
Dan weet je het antwoord.

Ik hoor de uitslag graag....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verzekering verplicht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien is het eenvoudiger om even je polissen te bekijken, om na te gaan welk bedrag waarvoor is en ook om te zien wat voor polissen je precies hebt afgesloten.

Wat ik mij voor kan stellen is dat je de kapitaalopbouw via een kapitaalvezekering gaat, die los van de hypotheek staat. Maar de hypotheekverstrekker wil misschien de zekerheid dat hij zijn geld krijgt als een van jullie overlijdt, en daarom is er een aparte overlijdensrisicoverzekering die de hypotheek aflost.

Maar dit is natuurlijk allemaal giswerk.

remco28
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 aug 2006 19:14

Re: verzekering verplicht?

Ongelezen bericht door remco28 »

Sorry,was een beetje onduidelijk geweest,wij hebben al 5 jaar een hypotheek,maar deze vraag had betrekking op het feit dat ik eigenlijk pas ben gaan uitvissen wat we eigenlijk betalen en warvoor.

Volgens independer kwam ergens anders voor de overlijdensverzekering 3euro goedkoper uit,dus dat lijkt me niet lonend om over te stappen.
Die 80euro vermoed ik id. dat het een bedrag is om de hypotheek aan te vullen.
Maar ook omdat we 2 lijfrenteverzekeringen dacht ik dat kan toch ook met die polissen dan?scheelt toch 80euro.
Maar ja ik ben een leek op dat gebied....
Totdusver iedereen erg bedankt voor de antwoorden. :)

Gesloten