LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
PCanr
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2008 12:47

Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door PCanr »

Hallo, mijn hypotheek is afgesloten op 9-02-1998. 10jr.vast tegen 6,1%.
2/3 spaarhypotheek en 1/3 aflossingvrij. (ongeveer). NHG. looptijd 21jr.
2 weken geleden kreeg ik een brief van de Postbank dat per 1 maart mijn rentevaste periode is afgelopen en gaf mij een nieuw aanbod voor o.a. 10jr. vast bij 6%. De brief is gedateerd op 31 januari.

Door omstandigheden kon ik pas woensdagmorgen 20/02 reageren.
Ik stuurde een e-mail waarin ik aangaf dat 6% te hoog is en ik informatie heb dat diverse gerenomeerde geldvestrekkers +/- 1% lager zitten. Dit is ook op internet na te gaan. Ik kreeg antwoord dat een adviseur noodzakelijk is en ik gebeld ga worden voor een afspraak.
Ondanks diverse beloften ben ik tot op heden niet gebeld.

Ik heb ook nog een aparte krediethypotheek op hetzelfde huis.

Wat kan ik nu het beste doen, mede gezien de tijdsdruk?
a) rustig afwachten en hopen dat de postbank met een acceptabel aanbod komt?
b) De spaarhypotheek (als dit mogelijk is) handhaven bij de postbank en de aflossingvrije + krediethypotheek oversluiten naar een goedkopere bank?
c) alle hypotheken direct oversluiten?
Voor b en c geld natuurlijk dat het nog tijd kost voor offerte en acceptatie. En het gaat me veel geld kosten voor notaris etc.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor een spaarhypotheek is een hogere rente na 10 jaar niet zo heel erg. Omdat je al een redelijk bedrag hebt gespaard, levert een hogere rente ook meer rendement op en een lagere spaarpremie (die je niet van de belasting kunt aftrekken). Daar staat een hogere leenrente tegenover, maar die mag je weer wel van de belastingen aftrekken. Daarom is een hogere hypotheekrente minder erg als je al even op weg bent.

Even heel grofweg kun je stellen dat je bij een resterende looptijd van 11 jaar (21-10) per ton bij een half procent meer rente jaarlijks 500 euro bruto rente meer betaalt, maar 280 euro minder spaarpremie. Netto komt dat dan bij 42% belastingen neer op 290 euro meer rente en 280 euro minder spaarpremie. Dat is niet de moeite waard om over te sluiten. Ook bij 1% renteverschil is dat nog zo.

Voor de aflossingsvrije hypotheek ligt dat natuurlijk anders. Daarvoor kan het sneller uit om over te sluiten. Dat hangt ook af van de hoogte van het bedrag en de kosten die er aan zitten. Als de hypotheek heel veel lager is dan de woz-waarde, dan zijn er misschien geldverstrekkers die zonder taxatie al akkoord gaan, maar waarschijnlijk zul je toch moeten taxeren. Dan moet je ook nog naar de notaris, met de kosten daarvan. Dan moet je even kijken of dat uitkan. En of je überhaupt alleen het aflossingsvrije deel kunt oversluiten.

PCanr
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2008 12:47

Re: Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door PCanr »

bedankt voor je reactie.
De overwaarde t.o.v. de woz is €60.000,--
spaar en afl.vrij hebben zelfde hypotheeknr. krediethyp. ander dus.
Als ik afl.vrij+krediet wil oversluiten heb ik €77.378,-- nodig.
risico voor de bank is dus miniem.

Ik heb dus nog maar tot zaterdag 1 maart de tijd.(in theorie).
Hoe snel kan zoiets geregeld zijn?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door kweenie »

In principe kan zoiets erg snel geregeld worden, maar het is wel erg kort dag. Jammer dat je daar niet al iets eerder achteraan bent gegaan, maar dat is ook wel begrijpelijk. Het aflopen van de rentevaste termijn is immers niet iets wat je elke dag bijhoudt. Dat de postbank zo laat is met het nieuwe voorstel komt ook doordat de hypotheekrente nogal varieert in de loop der tijd. Als ze je veel eerder een aanbod bieden en de rente zou in de tijd tot het verlopen van de rentevaste termijn flink stijgen, dan kun jij hen altijd nog aan hun offerte houden. Vandaar dat ze niet heel ver van tevoren kunnen offreren.

Ik denk dat het oversluiten misschien toch lastiger is dan het lijkt, omdat je, als je met dat aflossingsvrije deel naar een andere geldverstrekker gaat, dat aflossingsvrije deel als tweede hypotheek wordt gezien en daar waarschijnlijk iets minder gunstige voorwaarden aan zitten. Maar daarvoor zou je beter even naar een adviseur kunnen gaan.

Overigens zit je waarschijnlijk wel met relatief hoge kosten voor oversluiten ten opzichte van het rentevoordeel. Dat is iets wat een adviseur waarschijnlijk beter in detail kan berekenen.

Wat je nog wel kunt bekijken is of je misschien 10 jaar geleden een renteopslag had omdat de hypotheek misschien meer dan 70% van de executiewaarde was. Dat zouden ze nu dus er wel af moeten halen.

PCanr
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2008 12:47

Re: Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door PCanr »

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat je gelijk hebt en ik toch beter het antwoord van de hypotheek adviseur van de postbank af kan wachten.
Op de site van de hypotheker en hypotheekshop is te lezen dat ook de postbank de rente verlaagd heeft naar 5,2%. De meningen verschillen over dat de rente nu wel of niet nog verder zal dalen de komende tijd.
Volgens de offerte heb ik bij tussentijdse rentedaling recht op de lagere rente. Ik zal morgen opnieuw contact opnemen met de postbank en hopen dat ze mij gerust kunnen stellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de postbank heb je wel te maken met verschillende rentes tussen nieuwe hypotheken en bestaande hypotheken na de rentevrijeperiode (prolingatierente). Deze rente is bij hun altijd een paar tienden hoger dan de rente voor een nieuwe hypotheek. Dus je zult waarschijnlijk geen 5,2% krijgen maar wat hoger.

Peter Lubbers
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2008 11:23

Re: Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door Peter Lubbers »

Je zou de algemene voorwaarden eens moeten controleren. Daarin staat binnen welke termijn ze een nieuwe aanbieding moeten doen voor een renteverlenging. Dit is niet afhankelijk van de rentestand of fluctuaties. Als zij zich daar niet aan gehouden hebben, kun je overleggen op welke manier zij je tegemoet willen komen.

PCanr
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2008 12:47

Re: Postbank vertraagt afhandeling bij afloop rentevaste periode

Ongelezen bericht door PCanr »

Dankzij de hulp van de Hypotheker is het probleem opgelost.
Er zijn de afgelopen weken nog wel wat verkeerde polissen enz gestuurd maar uiteindelijk is het met 5,8% voor de spaar en 5,6% voor de aflossingvrije naar mijn tevredenheid opgelost.

Gesloten