LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jasmijn07
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2008 21:29

vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door jasmijn07 »

Vanwege de Bkr codering van mijn vriend zitten wij vast aan een hoge hypotheek van Sparck.

0p 7 November 2007 tekenen wij een offerte voor een rentepercentage. De offerte verliep 7 Janaruarie 2008. Voor de velenging van de offerte tot 15 Maart 2008 moesten wij 0,25% bereidsstellingsprovisie betalen.

Daar hebben wij voor getekend.

Daarna kwam sparck erachter dat ze de verkeerde rente aan ons hadden toegekend en we moesten opeens 0,6% meer betalen. Wij hadden de offerte al getekend dus wij gingen niet akkoord hiermee.

Maar volgens sparck kon het niet anders in het systeem gezet worden,en wij moesten opnieuw een offerte tekenen waarin de hogere rente stond.

Ons tussenpersoon bij de Hypotheekshop heeft er voor gezorgd dat 'woonrust' het renteverschil gaat betalen voor de drie jaar dat we aan dit rentepercentage vast zitten. ( dus indirect betalen we nog steeds de eerste rente waar wij voor getekend hadden)

Dus wij hebben een nieuwe offerte getekend waar in het nieuwe rentepercentage staat. Alleen staat er in de nieuwe offerte ook een ander geldigheidstermijn. Namelijk geldig tot 7 mei 2008. 29 febr 2008 vind de overdracht van de woning plaats. Dus in mijn ogen zou dat betekenen dat wij geen bereidstellingsprovisie hoeven te betalen. want we hoeven de offerte niet te verlengen.

Op de eerste offerte staat een offertenummer met daarachter - 1. Op de 2e offerte staat hetzelfde offertenummer met daarachter -2

Mijn tussenpersoon zegt. Je hebt pech want offerte 1 geld in dit geval en jullie zitten gewoon aan de bereidsstellingsprovisie vast. Alleen het rentepercentage op offerte 1 geldt niet. Die op offerte 2 wel.

Wettelijk gezien mag dit niet,. Juridisch gezien heb ik geen poot om op te staan. En kan ik mijn gelijk niet halen.

Mijn tussenpersoon heeft ons hierin niet goed voorgelicht. Wij moesten een nieuwe offerte tekenen waarop de nieuwe rente stond. Deze offerte zou dan geldig zijn.

Maar nu dus opeens niet meer, en pakken ze van 2 offertes verschillende voorwaarden.

Wat kan ik nu nog doen?
Want nu moet ik 923 euro aan bereidsstellingsprovisie betalen, en 600 euro aan mijn tussenpersoon.


Daarbij helpt onze tussenpersoon ook niet. Die zegt: je hebt pech, en wees maar blij dat je een hyptheek hebt.

Waarom zijn er in godsnaam wetten in nederland?????? Als bedrijven zicht daar niet aan houden heeft dat toch geen zin??


En waarom kan ik hier niks tegen doen?? Mag dit zomaar?/

Alvast bedankt voor de reacties.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Dit kan dus echt niet!!!!!!!!

Wie heeft er liggen slapen.??

Heb je alleen met je adviseurs gesproken of heb je ook Sparck gebeld voor uitleg waarom de rente opeens moest stijgen? Misschien heeft je adviseur wel de nodige fouten gemaakt! Mogelijk hebben ze vergeten het verlengingsvoorstel op tijd te laten ondertekenen/opgestuurd naar Sparck?

Hypotheekshops moeten aan gesloten zijn bij stichting Keurmerk financiële Branch en anders is elke adviseur aangesloten bij SEH.

Schriftelijk een klacht indienen bij de hypotheekshop en schriftelijk om een reactie vragen . Willen zij niet uitleggen wat er gebeurt is of een oplossing aan kunnen dragen, dan kan je altijd een klacht indienen bij het Keurmerk of het SEH.

Kijk op de site van het Keurmerk of het SEH hoe je een klachtenprocedure dient aan te vangen.

jasmijn07
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2008 21:29

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door jasmijn07 »

Zowel met adviseur als met Sparck gesproken.

Sparck zegt dat offerte 2 onderdeel is van offerte 1. Terwijl dit nergens in de voorwaarden staat. Hun zeggen: Zo is het , en niet anders.

Adviseur had eerst een houding van je zoek het maar uit. ik was erg kwaad natuurlijk want ik heb van ons tussenpersoon een factuur gekregen van 595 euro. En daarvoor mag hij me helpen ook.

Vandaag heb ik hem de kans nog gegeven om normaal over de situatie te praten en dat hij voor een oplossing moet zoeken.

Hij is bang dat als hij hoog van de toren gaat blazen dat Sparck de hypotheek intrekt en dat wij dan met een schuld zitten. Vandaag hebben wij een brief geschreven naar Sparck dat we morgen betalen maar dat we dus niet akkoord gaan.


Overigens heb ik gehoord dat een tussenpersoon helemaal geen factuur naar de klant mag sturen omdat hij provisie (in dit geval van Sparck) krijgt.

Is dat zo?

Morgen passeren wij, en moet ik alles betalen.

Ik hoop dat ons tussenpersoon in ieder geval wel de bereidstellingsprovisie voor ons kan terughalen.

Ik ben echt zo ontzettend terleurgesteld. Heb echt het gevoel dat ze misbruik maken van de situatie waarin we zitten. En dat we voor het eerst een huis kopen.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door ktn »

De tussenpersoon ontvangt minimaal 1 % afsluitprovisie. Laat hem van deze provisie de beredistellingskosten betalen en laat hem de factuur intrekken.

Indien hij dat niet wil, zoek je een andere tussenpersoon die voor sparck bemiddelt en hiertoe wel bereid is !

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door simmetje »

de hypotheekshop werkt steeds vaker op basis van een vast tarief ipv op basis van aflsuitprovisie. Zou kunnen dat hier sprake van is.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Sparck maakt in eerste instantie op basis van de aanvraag een voorlopige offerte op. Als alle stukken binnen zijn wordt er opnieuw een beoordeling gedaan en wordt een definitieve offerte gemaakt. De rente hierin kan hoger of lager zijn.

giobenko
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jan 2010 01:39

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door giobenko »

Jasmijn07:
Mijn vriendin en ik zitten in hetzelfde schuitje als jullie. Wij hebben ons inmiddels aangesloten bij de stichting Hypotheekleed van dhr. P. Lakerman. Die hebben ons toegezegd ook voor ons te kunnen optreden. Als je niets doet zal Sprack de woning gewoon onder je kont (bij wijze van spreken) uit door verkopen aan de beste bieder. En je zult met een grote schuld achterblijven. Zie mijn berichten onder de naam giobenko.
Ik zou het er fijn vinden om zowel met jou als andere gedupeerden van Sprack hypotheken in contact te treden. Samen zullen wij sterker staan. Misschien kunnen wij met z’n allen, de gedupeerden van Sparck hypotheken afspreken dat wij de Tros vragen om een onze zaak eens in hun programma te bespreken.
Pas op met de adviezen van ene kweenie die op alle berichtgevingen rondom Sprack hypotheken reageert. Hij/zij geeft voor mijn gevoel verkeerde adviezen en legt de schuld ook steeds bij de gedupeerden neer. Zal mij niet verbazen als die kweenie zelf medewerker is van Sparck hypotheken.

rolfjortennis

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door rolfjortennis »

@giobenko
Pas op met de adviezen van ene kweenie die op alle berichtgevingen rondom Sprack hypotheken reageert. Hij/zij geeft voor mijn gevoel verkeerde adviezen en legt de schuld ook steeds bij de gedupeerden neer. Zal mij niet verbazen als die kweenie zelf medewerker is van Sparck hypotheken.
kweenie is één van de weinige mensen die verstand heeft van financiële zaken lees al zijn/haar berichten maar.

Maar als jezelf al die jaren boven je "verstand " leeft en woont en je kunt de zooi niet meer betalen dan heb je idd een probleem.

S6

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door kweenie »

giobenko schreef:Pas op met de adviezen van ene kweenie die op alle berichtgevingen rondom Sprack hypotheken reageert. Hij/zij geeft voor mijn gevoel verkeerde adviezen en legt de schuld ook steeds bij de gedupeerden neer. Zal mij niet verbazen als die kweenie zelf medewerker is van Sparck hypotheken.
Och, ik zal niet zo snel iemand de schuld geven. Wel probeer ik tamelijk realistisch te zijn en dat is niet altijd een prettige boodschap. Maar om dan de boodschapper de schuld te geven van vekeerde adviezen etc. is misschien wat kort door de bocht. Ik kan mij voorstellen dat je je liever aan strohalmen vastklampt, en dat sommige mensen liever het hoofd in het zand steken, maar of dat verstandig is, is de vraag.

Maar natuurlijk hoef je je nergens iets van aan te trekken. Geen probleem.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door witte angora »

giobenko schreef:Jasmijn07:
Mijn vriendin en ik zitten in hetzelfde schuitje als jullie. Wij hebben ons inmiddels aangesloten bij de stichting Hypotheekleed van dhr. P. Lakerman. Die hebben ons toegezegd ook voor ons te kunnen optreden. Als je niets doet zal Sprack de woning gewoon onder je kont (bij wijze van spreken) uit door verkopen aan de beste bieder. En je zult met een grote schuld achterblijven. Zie mijn berichten onder de naam giobenko.
Ik zou het er fijn vinden om zowel met jou als andere gedupeerden van Sprack hypotheken in contact te treden. Samen zullen wij sterker staan. Misschien kunnen wij met z’n allen, de gedupeerden van Sparck hypotheken afspreken dat wij de Tros vragen om een onze zaak eens in hun programma te bespreken.
Pas op met de adviezen van ene kweenie die op alle berichtgevingen rondom Sprack hypotheken reageert. Hij/zij geeft voor mijn gevoel verkeerde adviezen en legt de schuld ook steeds bij de gedupeerden neer. Zal mij niet verbazen als die kweenie zelf medewerker is van Sparck hypotheken.
Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemde post, giobenko.

Het lijkt wel of je gewoon reclame zit te maken voor de stichting Hypotheekleed. Waarom zal Sprack de woning onder de kont van TS uit doorverkopen aan de beste bieder? Dat kan alleen als TS de hypotheek niet meer aflost, maar daar is toch geen sprake van? Je zit klinkklare nonsens te verkopen, waarom doe je dat?

Overigens: dat TS de nota betaald onder protest is een ijzersterk punt, er kan dan geen probleem worden gemaakt dat er een nota openstaat, terwijl de mogelijkheid van verhaal nog steeds open staat.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Witte Angora,

Lees even de andere posting over Sparck. Dan wordt de samenhang wel duidelijk.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door witte angora »

seagoing racer2 schreef:Beste Witte Angora,

Lees even de andere posting over Sparck. Dan wordt de samenhang wel duidelijk.
Gelezen, en de samenhang is nu inderdaad wel duidelijk.

Dus dan kan ik mijn voorgaande post iets nuanceren. De situtatie van Giobenko en Jasmijn07 is nog steeds verschillend. De grootste overeenkomst is echter het startpunt: moeilijk een hypotheek kunnen krijgen vanwege een bkr-notering. En juist dan moet je oppassen, als reguliere banken geen hypotheek willen verstrekken, dan is daar een goede reden voor.

De gevolgen zouden uiteindelijk wel hetzelfde kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Hangt er ook van af hoe de verhouding tussen inkomen en hypotheeklast van Jasmijn07 is. Bij Giobenko was die verhouding duidelijk zoek, het is te hopen dat Sparck haar beleid in deze aangepast heeft.

Wel begrijp ik nu de zorg van Giobenko naar Jasmijn07 toe. Heeft dus niks met reclame maken voor stichting Hypotheekleed te maken.

giobenko
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jan 2010 01:39

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door giobenko »

Aan al de critikaatser op mijn bericht aan Jasmijn07:
Ik heb bij het aangaan van mijn hypotheek een grote fout begaan. Dat staat vast. Dat bestrijd ik niet en spreek dat niet tegen. Waar ik mij nu tegen verzet is dat Sparck hypotheken die in feite misbruik heeft gemaakt van mijn toen weinige keus voor het krijgen van een hypotheek en weinig kennis van hypotheek zaken mij nog verder het moeras in stuurt. En omdat mijn situatie en die van Jasmijn07 volgens mij overeenkomsten vertonen (onjuiste voorlichting, onjuiste toepassing van rente percentage, immoreel handelen m.b.t. gehanteerde regels) heb ik gemeend haar een riem onder de hart te steken. Het was en is niet mijn bedoeling geweest anderen te kwetsen. Wel ben ik nog steeds van mening dat het karakter kweenie heel kort door de bocht conclusies trekt over de huizenkopers. Maar goed, dat is zijn/haar volste recht. Daar wil ik het hierbij laten.
Wel zie ik nogal wat vreemde opmerkingen over mij persoonlijk van bijvoorbeeld rolfjortennis met de bewering dat ik al jaren boven mijn verstand leef en dus daarom een s6 heb. Waar haalt u deze nonsens vandaan?
Nogmaals, op dit moment heeft de Stichting Hypotheekleed mij de beste hulp aangeboden. Het is een aanbod en er is nu nog geen sprake van echt handelen van deze stichting naar Sprack hypotheken toe. En misschien kan deze stichting mij ook niks bieden. Op dit moment is echter wel de belofte van die stichting er om mij hierin te helpen. Dus daar ga ik vooralsnog vanuit. Overigens lijkt deze situatie op die van de DSB bank v.w.b. de kritiek op gedupeerden. De eerste klagers werden via het net helemaal afgezeken. Hun kritiek zou nergens op slaan en ze zouden alles aan zichzelf te wijten hebben. Nou, het resultaat van dat geklaag is ons allen bekend. Ik ben nu één van de eerste klagers over Sparck hypotheken. En ook ik word afgezeken en op gewezen dat het allemaal mijn eigen schuld is.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door witte angora »

En omdat mijn situatie en die van Jasmijn07 volgens mij overeenkomsten vertonen (onjuiste voorlichting, onjuiste toepassing van rente percentage, immoreel handelen m.b.t. gehanteerde regels) heb ik gemeend haar een riem onder de hart te steken.
Die overeenkomsten had ik nog niet herkend, eerlijk gezegd. Maar, omdat jij er zelf middenin zit, is het voor jou makkelijker dan voor een ander om de valkuilen te herkennen waar Jasmijn07 voor staat. En waar ze makkelijk in kan lopen. Dat je Jasmijn07 om deze reden een hart onder de riem wilt steken is alleen maar te waarderen, het is te hopen dat het bij hen niet zover komt als bij jou.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vals voorgelicht Hypotheekshop en Sparck

Ongelezen bericht door kweenie »

giobenko schreef:Overigens lijkt deze situatie op die van de DSB bank v.w.b. de kritiek op gedupeerden. De eerste klagers werden via het net helemaal afgezeken. Hun kritiek zou nergens op slaan en ze zouden alles aan zichzelf te wijten hebben. Nou, het resultaat van dat geklaag is ons allen bekend. Ik ben nu één van de eerste klagers over Sparck hypotheken. En ook ik word afgezeken en op gewezen dat het allemaal mijn eigen schuld is.
Het kan best zijn dat de situatie op die van de DSB bank lijkt. Maar als de akties van Lakeman en zijn stichting ook lijken op die van zijn akties richting DSB, dan denk ik dat jij daar persoonlijk weinig mee opschiet. Mensen met een DSB hypotheek zijn er sinds het faillisement in het algemeen niet op vooruit gegaan. Er wordt juist veel strenger opgetreden tegen wanbetalers dan toen DSB nog niet failliet was. Vandaar dat ik mij afvraag of een collectieve Lakeman aktie voor jou de meest handige aktie is.

Gesloten