LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek adviseur

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
westreenen
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2004 08:54

hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door westreenen »

Waar vind ik een echte adviseur die geen hypotheken verkoopt maar echt alleen advies geeft. Ik weet het niet meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

In elk geval niet naar zo'n gratis 'onafhankelijke' adviseur gaan, want die leven van de provisie van de verkochte producten. Er zijn ook serieuze adviseurs die op uurtarief werken. Ook kun je bv. naar de hypotheekservice van de vereniging eigen huis gaan.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

En Vereniging Eigen Huis verdiend niet aan de hypotheek?

Vereniging Eigen Huis is een commercieel bedrijf geworden net al ieder andere commercieel bedrijf die hypotheken verkoopt. Zij zegt een lager tarief te bieden maar dat is dus niet juist. Wij geven vaak adviezen die goedkoper/beter zijn dan VEH. En VEH adviseert heel vaak FBTO. Hoezo verplichte winkelnering?

Alleen advieren op een uurtarief lijkt mij de enige juiste weg.

Maar waarom een uurtraief te betalen terwijl je op iedere hoek van de straat een gratis advies kan krijgen. Gewoon een aantal adviseurs aflopen en je hypotheek afsluiten bij de adviseur die je het beste gevoel geeft.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Jack747 »

@hypotheekadviseurs
Gewoon een aantal adviseurs aflopen en je hypotheek afsluiten bij de adviseur die je het beste gevoel geeft.
Op je gevoel afgaan lijkt me wat kort door de bocht, niet verstandig.

Je zoekt een echte adviseur die geen hypotheken verkoopt maar echt alleen advies geeft... Dat wordt lastig. Dat is als naar een garage gaan voor een auto en verwachten dat de verkoper je geen auto probeert te verkopen.
Lijkt me een onmogelijk vraag

Succes!

Jack

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Natuurlijk is het niet alleen een goed gevoel van die aardige adviseur die de doorslag geeft.

Ik bedoel dat de klant moet kijken bij welke advsieur hij het gevoel heeft dat deze vakkundig en betrouwbaar overkomt.

Wat een adviseur in ieder geval tijdens het adviesgesprek zou moeten bespreken dan met terug vinden op de site van de AFM.

http://www.afm.nl/consumenten/upl_docum ... advies.pdf

http://www.afm.nl/consumenten/default.a ... ntId=10163

doornsingel
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2008 14:10

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door doornsingel »

Ik weet zelf niet welke adviseurs te vertrouwen zijn.
Ik had er éé´n in tilburg die ik voor 500% vertrouwde en die heeft mij zodanig belazerd,dat ik nu met meer schuld zit dan toen ik bij hun kwam

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi doornsingel,

Wil je er wat meer over vertellen?

Succes!

Jack

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door simmetje »

Adviseurs op uurtarief zijn er steeds meer.

Veel accountantskantoren werken er mee samen, betreft meestal zelfstandig FFP/MFP gecertificeerde mensen die verder kijken dan de hypotheek. Qua kosten zal het niet zoveel uitmaken, alleen is het veel transparanter.

Lijkt me trouwens een leuke discussie hoe we hier als consument in staan.

Ik ben zelf overtuigd van adviseren op basis van uurtarief. Het maakt het werk als adviseur ook een stuk prettiger.

Ik zie geen verliezers. Het enige wat ik me afvraag, is of de consument niet gewoon graag "genaaid" wil worden ipv een vast bedrag te betalen voor een goed advies.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Jack747 »

@simmetje,
Het enige wat ik me afvraag, is of de consument niet gewoon graag "genaaid" wil worden ipv een vast bedrag te betalen voor een goed advies.
Daar heb je wel een punt. Naar mijn idee scheppen veel consumenten er een sardonisch genoegen in om veel verschillende aanbieders hun verhaal te laten doen. Dat is immers gratis. Vervolgens worden ze in een aantal gevallen 'genaaid' door de aanbieder. En dan begint het mauwen, dat het allemaal aan een ander ligt. Terwijl het vaak toch ook een kwestie van zelf goed opletten is.

Voor de duidelijkheid de meeste zaken gaan nog steeds gewoon goed, dat moeten we ook weer niet vergeten. Oppassen dus dat de uitzondering niet als norm wordt gepresenteerd.

Succes!

Jack

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Ik!!!!

Ik ben betrouwbaar, net zoals 11000 andere adviseurs in Nederland.

Je moet alleen hypotheken adviseren die je ook aan jezelf of aan je beste vrienden zou adviseren.
Dan zit je altijd goed.

Zo heb ik nooit één Dexia polis verkocht. En dat slaapt toch een stuk rustiger zal ik je vertellen. Kan iedereen in het "dorp" gewoon nog vrolijk gedag zeggen.

Gewoon als adviseur nadenken wat je wilt en kan verkopen. Zorg er in ieder geval voor dat je klant niet in de financiële problemen komt. Wanneer een maaschappij je een mooie provisievergoeding voor een bepaald product voorspiegeld des te meer reden om als adviseur op je hoede te zijn.

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door ktn »

[/quote]Ik ben betrouwbaar, net zoals 11000 andere adviseurs in Nederland.
Dit zijn er inmiddels iets minder !!
Je moet alleen hypotheken adviseren die je ook aan jezelf of aan je beste vrienden zou adviseren.
Dan zit je altijd goed.
sterk argument
Zo heb ik nooit één Dexia polis verkocht. En dat slaapt toch een stuk rustiger zal ik je vertellen. Kan iedereen in het "dorp" gewoon nog vrolijk gedag zeggen
Dexia heeft geen polissen verkocht. Bovendien is niet het product verkeerd geweest, maar de wijze waarop dit (niet) wer geadviseerd.
Gewoon als adviseur nadenken wat je wilt en kan verkopen. Zorg er in ieder geval voor dat je klant niet in de financiële problemen komt. Wanneer een maaschappij je een mooie provisievergoeding voor een bepaald product voorspiegeld des te meer reden om als adviseur op je hoede te zijn.
Vergelijk financiele producten op kwaliteit en prijs. Als voor jou de provisie een indicatie voor de kwaliteit is, vrees ik voor je klanten.

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Met redelijke kans van slagen:

Neem een plaatselijk bekend assurantiekantoor. Die menden kunnen het zich niet veroorloven om negatief bekend te staan.

Zorg dat je de info op afm.nl hebt gelezen.

Zet vooral vooraf en tijdens het adviesgesprek zelf op een rij wat je zelf wil. Dat is je uitgangspunt en vraag daar berekeningen dan wel offerte voor op.

Geloof niet alle fora etc. Er zijn wel degelijk goede adviseurs te vinden. Je moet zelf echter ook kritisch blijven en neen durven zeggen.
Ik zelf zou bijvoorbeeld nooit naar een bank gaan. Die moeten verkopen.

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door ktn »

tussenpersonen moeten ook verkopen. Het verschil is dat de banken alleen hun eigen producten kunnen bieden.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Jack747 »

@Janjaap1,

Met alle respect maar
Ik zelf zou bijvoorbeeld nooit naar een bank gaan. Die moeten verkopen.
slaat natuurlijk nergens op qua vergelijk met een tussenpersoon(tp).
Jij als tp moet ook verkopen, anders kan de schoorsteen bij jou ook niet branden.

Overigens ben ik het wel eens met de opmerking dat een goede adviseur beter gezocht kan worden op plaastelijk niveau.
Dat zijn mensen die midden in de gemeenschap staan en hun klanten persoonlijk kennen. Organisaties zoals de Hypotheker en Optima, die landelijk werken zijn noodzakelijkerwijs provisiegedreven vanwege de hoge organisatiekosten. Daardoor wordt, de goeden niet te na gesproken, het provisiebelang hoger geacht dan het klantbelang.

Ik denk overigens wel dat het gewicht van de verantwoordelijkheid van de consument voor het afsluiten van produkten de komende jaren zwaarder gaat wegen. De wettelijke bepalingen en de media aandacht maken dat ook logisch. Men moet zelf ook goed nadenken voordat men iets doet.

Succes!

Jack

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Mee eens dat iedereen moet verdienen, anders kun je niet leven.

Er is echter een zeer groot verschil of je minstens drie maal je inkomen moet verdienen (bank, omzetverplichting) of dat je MAG verdienen. Niet bij elk kantoor maar de kleinere kantoren hebben meestal nog een hele goede mentaliteit. Vooral die langer bestaan.

Het zijn in ieder geval overloze discussies.

Mee eens dat de klant zelf een grote verantwoordelijkheid heeft. Het is geen slachtoffer bij voorbaat maar onderwerp.

Gesloten