LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toprente hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
mariska74
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2008 11:41

toprente hypotheek

Ongelezen bericht door mariska74 »

Wanneer kan de toprente van een hypotheek af. Kan dit pas als je een nieuw rentepercentage moet kiezen of ook tijdens de looptijd. Vorig jaar n.l. nog nieuwe rente gekozen voor 10 jaar vast en nu schijnt ondanks waardestijging v/h huis ( ozb is minstens 50000euro hoger als onze totale hypotheek) de toprente er niet af te kunnen want de hypo loopt nog 9 jaar. DE toprente rekenen ze eveneens over onze nieuw af te sluiten 2e hypotheek. Wij vinden dit niet bepaald eerlijk want we hadden dus vorig jaar beter de rente dus voor 1 jaar vast kunnen zetten.ZE hebben vorig jaar ook gezegd dat ie er misschien dan dit jaar af kon en nu ineens niet. Wat zijn nu de voorwaarden voor deze toprentes.
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan geven.
m.vr.gr. dhr bakker

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: toprente hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt helemaal van de polisvoorwaarden af. Bij sommige banken kan het er tussentijds af, bij anderen niet. Volgens mij kan het zelfs binnen een bank nog van hypotheek tot hypotheek verschillen. (Het verschilt ook nog eens waarop ze de verlaging dan baseren, bij sommigen is een ozb beschikking voldoende, bij anderen moet je hertaxeren.)

Dus het kan best zijn dat je er ondanks de waardestijging nog de hele rentevasttijd aan vast zit.

Misschien is het een oplossing om de hypotheek over te sluiten. Waarschijnlijk heb je nu ook meer keuze uit voordelige hypotheekverstrekkers, omdat je niet meer een tophypotheek hoeft te hebben. Kost je dan misschien wel een fiks bedrag aan aftrekbare boeterente, maar misschien dat je dan nog voordeliger uit bent.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: toprente hypotheek

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Dat verschilt inderdaad per bank en voorwaarden.

Maar waarom moet de bank jouw een rentekorting geven? Een bank is toch geen Sinterklaas. Dat een aantal banken misschien de topopslagen wil laten vallen en de rente gelijk naar beneden aanpassen wil toch niet zeggen dat elke bank dat dan ook maar moet doen.

Wanneer je waarde van je woning daalt wil jij dan meer toeslag betalen??? Ik denk het niet.

Je bent door je hypotheekadviseur gewoon niet goed geadviseerd.

Ik zou bij je hypotheekadviseur gaan klagen of de voorwaarden eerst lezen voordat je klakkeloos je handtekening ergens onder zet.

En dit voorbeeld is nou net het probleem bij een gemiddelde consument. Wanneer iets een keer niet in hun voordeel kan worden uitgelegd heeft de bank of de adviseur het altijd gedaan. Kijk maar naar het hele DEXIA verhaal.

Als de beurzen de afgelopen jaren fors gestegen waren had niemand van het contract afgewild. Maar nu het is misgegaan vindt iedereen zich opeens misleid. Maar ja een gemiddeld mens is van nature hebberig. De laatste ontwikkeling van de onroerendgoed BV's in Dubai nog recent in ons achterhoofd, Men leert het ook noooit. Ik vind het echt beschamend dat de Rechter te vaak maar weer de zijde van "die arme consument" kiest.

Steek de hand eens in eigen boezem en zeur niet zo. Contract is contract.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: toprente hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik vind het echt beschamend dat de Rechter te vaak maar weer de zijde van "die arme consument" kiest.
Tja, wij leven nu eenmaal in een rechtsstaat waar de rechters correct de wet toepassen in hun oordelen.

Wellicht kun jij beter naar Zimbabwe verhuizen of zo, in ieder geval naar een land waar de rechters zich weinig of niets van wetten aantrekken en waar onrecht en willekeur regeert.

Gesloten