LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Duikert
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2008 01:54

Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door Duikert »

Hallo iedereen,

Ik zit te overwegen om (via internet) mijn hypotheek over te sluiten van Falcon Leven naar Moneyou. Als ik in dit forum zoek op Moneyou, dan vind ik geen negatieve reactie's. Toch ben ik benieuwd hoe jullie er over denken.

Bedankt!
Marco

martijntje
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:29

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door martijntje »

Hoi Duikert,

Ik ga zelf ook mijn hypotheek afsluiten bij Moneyou (Easy). Je zegt dat dit via internet gebeurt. In de praktijk kun je gewoon bellen en krijg je een erkend hypotheekadviseur aan de lijn die je kan helpen. Het is dus ook mogelijk de hypotheek anders vorm te geven dan op internet mogelijk is. Het is dus ook mogelijk om verschillende leningdelen te maken. Je kunt dus ook mixen met rentevastperiodes. Bijvoorbeeld 1/3 5 jaar 1/3 10 jaar en 1/3 variabel.

Waar je op moet letten is het volgende:
- Er wordt voor iedere hypotheek € 25 aan administratiekosten berekend. Deze zijn fiscaal aftrekbaar. De administratiekosten komen dus overeen met een rente van 0,15% bij een hypotheek van € 200.000 en 0,1% bij een hypotheek van € 300.000. Immers: 12*25=300 per jaar. 300/300.000=0,1%. Tel dus bij de vergelijking met andere aanbieders deze kosten erbij. Bij het afsluiten van een bankspaarhypotheek heb je ook een (klein) nadeel, omdat de rente die ontvangt gelijk is als de rente die je betaalt. En deze rente is dus eigenlijk lager dan die je werkelijk betaalt (verschil betreft de administratiekosten). Stel je hebt een hypotheek van € 200.000 voor 10 jaar vast met een rente van 5,5%. De kosten zijn dan dus eigenlijk 5,5% + 0,15% (adm-kosten) = 5,65%. De gespaarde bedragen renderen echter tegen 5,5%. Hou hier dus ook rekening mee. De verschillen zullen niet erg groot zijn.
- Er is geen verhuisregeling in de hypotheek. Je kunt dus je oude hypotheek niet meenemen. Je zult dus een nieuwe moeten afsluiten. Dit houdt in dat als de rente is gestegen, je niet je oude rentepercentage mee kan nemen naar de nieuwe woning voor de resterende rentevastperiode. Als je verwacht om bijvoorbeeld binnen 10 jaar te verhuizen, zet dan bij Moneyou je rente dus nooit langer vast dan 10 jaar! Je hebt daar namelijk niets aan en je betaalt dus te veel.
- Er is geen mogelijkheid tot dalrente. Op het moment van het tekenen van de offerte kan de rente gaan dalen. Hierbij profiteer je niet mee bij deze hypotheek. Bij sommige hypotheekverstrekkers kun je hier wel van meeprofiteren, maar betaal je vaak een hogere rente, vanwege het risico voor de bank. In de meeste budgethypotheken is de mogelijkheid tot dalrente niet aanwezig. In feite is Moneyou Easy dus een budgethypotheek.
- Er is geen afsluitprovisie. Dit scheelt 1% van de hypotheeksom. Deze is echter wel fiscaal aftrekbaar. Het lijkt vaak zo dat de afsluitprovisie nauwelijks tot een hogere maandlast leidt. Dit is ook zo (vooral bij de aflossingsvrije hypotheek), maar vergis je niet. Na 30 jaar moet je de afsluitprovisie gewoon terugbetalen! Je schuld is dus bij bijna alle andere hypotheekverstrekkers 1% hoger. Het niet betalen van de afsluitprovisie levert je al snel meer dan € 3.000 tot € 4.000 netto op bij een gemiddelde hypotheek, omdat je over de afsluitprovisie mede geen rente hoeft te betalen.
- Je krijgt 0,1% korting als je een overlijdensrisicoverzekering af sluit (Compleet-hypotheek). Hou er rekening mee dat Moneyou niet de allergoedkoopste levensverzekeraar is. Zie hiervoor de website www.independer.nl Hieruit blijkt meestal TAF als beste keus. Echter Moneyou is wel scherp gesprijsd. Rekening houdend met de korting die je ontvangt, zal het toch meestal goedkoper zijn om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten bij Moneyou, zeker als je nog relatief jong bent. De korting die je krijgt op een hypotheek van € 275.000 is immers 0,1% en dat bedraagt dan netto meer dan € 13. Dit is meestal hoger dan het verschil tussen de goedkoopste verzekeraar en Moneyou, zodat je beter je verzekering bij Moneyou kunt afsluiten. Hou er echter bij een bankspaarhypotheek rekening mee dat je dan ook minder rente ontvangt op de bankspaarrekening.
Verder is het zo dat je geen verplichting hebt tot het sluiten van een overlijdensriscioverzekering! Als je geen behoefte hebt aan deze verzekering, zit je bij Moneyou dus goed.
- Moneyou heeft geen tweesporig rentebeleid. Dit houdt in dat je niet meer moet gaan betalen dan nieuwe klanten als de rentevastperiode afloopt. Je kijgt dus gewoon dezelfde rente als andere klanten. De rente wordt op internet gepubliceerd. Dit is dus erg transparant in tegenstelling tot bijvoorbeeld Rabobank.
- Verder is er bij Moneyou nog een notaris- en taxatieservice waar je gebruik van kunt maken tegen scherpe tarieven.
- Hou er rekening mee dat bij een beleggingshypotheek er veel kosten worden ingehouden op je inleg. Of de beleggingshypotheek van Moneyou onder de woekerpolis-definitie valt durf ik niet te zeggen, maar kijk hier wel eerst goed naar.
- Sluit de Moneyou-hypotheek nooit via een tussenpersoon af. Dit kost je namelijk € 2.500.
Laatst gewijzigd door martijntje op 23 okt 2008 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.

IntegerEnEerlijk
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2007 11:58

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

als ik dit zo lees, werkt Moneyou gratis :lol:

Duikert
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2008 01:54

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door Duikert »

Martijn bedankt voor je lange antwoord. Ik heb zelf ook de voorwaarden helemaal doorgespit en ik kan niks vinden wat me zorgen zou baren al ben ik geen expert op hypotheek gebied.

Een andere optie zou kunnen zijn is de internet hypotheek van ABN Amro. Deze loopt uiteindelijk ook bij Moneyou en heeft wel een verhuis clausule. De rente ligt wel iets hoger, maar hier heb je weer geen administratie kosten, het verschil wat je vertelde heb je dan ook niet meer. Voor ons komen de kosten ongeveer op hetzelfde neer t.o.v. Moneyou. Deze optie zit ik ook nog te overwegen. Heb toch een voorkeur voor Moneyou. Hoe denk jij hierover?

Van de levenhypotheken blijf ik vanaf, daar heb ik me lesje wel van geleerd, daar kan je echt van in de problemen komen bij de verkeerde maatschappijen. Mijn keuze valt op max aflossingsvrij met een klein deel banksparen en een losse overlijdensrisico verzekering elders of bij Moneyou (hint van jou :D ), moet ik nog even uitzoeken. Op de site van de consumentenbond(voor leden) hoor ik via een online video dat het echt belangrijk is om een bankspaar produkt rechtstreeks af te sluiten en niet via een tussenpersoon(en anders afsluiten via een uur tarief, in ieder geval niet op provisiebasis). Bij Moneyou zitten we dan goed.

We zitten op dit moment op 3.7% met nog 2.5 jaar te gaan. Toch wil ik niet wachten en op safe gaan spelen omdat ik denk dat de rente wel eens verder kan gaan stijgen. Ook denk ik dat bij een nog verdere stijging de waarde van de huizen wel eens kunnen gaan dalen en dan kunnen sommige mensen met een max hypotheek niet eens meer oversluiten en dan zitten ze vast, wat ze willen.

De lange rente zou volgens hypotheekrenteverwachting punt nl eigenlijk al wat lager moeten zijn, alleen nemen de hypotheek verstrekkers tegenwoordig een grotere marge en dus zie ik een daling niet echt gebeuren, anders was dat al gebeurd.

Groeten,
Marco

truus 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 sep 2008 20:32

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door truus 2004 »

:)
Laatst gewijzigd door truus 2004 op 24 sep 2008 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed stuk van martijntje, ik denk dat je daar veel aan hebt.

Truus, heb jij soms belang bij Hypotrust? Duikert wil immers een hypotheek met een deel banksparen en bij mijn weten is dat bij Hypotrust niet een van de mogelijkheden. Als je ook naar geldverstrekkers wilt kijken die geen banksparen aanbieden, dan is Hypotrust niet echt heel voordelig, met 5,75% 10 jaar vast. Dan zou je eerder voor bv. obvion kunnen gaan, die voordeliger is dan Hypotrust en bij mijn weten erg goede voorwaarden heeft.

Duikert, wat in jou geval misschien nog interessant kan zijn is een geldverstrekker waarbij de offerte zeer lang geldig is, bijvoorbeeld 12 maanden. Als je daar een offerte voor aanvraagt, dan heb je dus bijna een jaar om te besluiten of je er wel of niet mee akkoord gaat. Dan kun je dus nog een jaar lang de renteontwikkeling in de gaten houden én nog een jaar lang profiteren van je lage huidige rente.

meertjes
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2008 13:50

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door meertjes »

Moneyou is onderdeel van abnamro hypotheken, net als mnf en florius.
MNF heeft sinds kort ook een hypotheek als de genoemde easy hypotheek. Het lijkt een beetje op elkaar.

In het algemeen is deze hypotheek gunstig vanaf geldbedragen boven 200.000 euro. Bij lagere hypotheken moet je nog even rekenen in verband met de adminsitratiekosten. Dan zijn er goede alternatieven.

Of oversluiten gunstig is hangt mede af van je huidige hypotheek. Kun je boetevrij weg? Is dat niet het geval dan wederom goed rekenen. Je betaalt het renteverlies van de oude geldverstrekker toch.

Er is overigens niets mis met een levensverzekering, mits je de juiste maar neemt.

foute aanname is dat je geen adviseur moet nemen omdat je dan 2500 euro kosten betaalt. Je betaalt, zodra je wel een eigen adviseur neemt, of 2.500 euro aflsuitprovisie of je betaalt NIETS en spreek je met de adviseur een bedrag af voor de moeite.
De waarde van de adviseur komt tot zijn recht zodra oversluiten eigenlijk niet nuttig is, het beter is om nog even te wachten door de dalende rente, doordat je de lopende polis beter kun houden om redenen. Een foute beslissing kan je veel geld kosten.

Maar rechtstreeks met moneyou werken kan heel goed, als je weet wat je doet en weet dat de adviseur daar van moneyou is.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Money you, adviseert niet zij bemiddelen alleen hun eigen produkt. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je afsluit.

Money you stelt geen klant profiel op, je moet zelf goed weten wat je wilt en zelf uitrekenen wat het kost.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

En daarom kan het goedkoper.

Maar dan niet later klagen dat je een verkeerde hypotheek hebt hé!

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Als je met Moneyou rechtstreeks zaken wilt doen, zou ik maar snel zijn want de rente gaat per vandaag omhoog.

Overigens kun je als je heel goed weet wat je wilt best rechtstreeks zaken doen met Moneyou. Als je advies nodig hebt, ga je naar een adviseur.

Het probleem voor veel mensen is dat ze denken dat ze weten wat ze willen, en er achteraf achterkomen dat ze het toch niet wisten.

wieniet
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2008 20:05

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door wieniet »

MoneYou is een prima product, makkelijk en vooral duidelijk.


alleen zie ik hier niet staan wat zeker niet onbelangrijk is, dat er per maand 25 euro administratie kosten in rekening worden gebracht. Ik vind dat niet totaal onbelangrijk. als je het allemaal bij elkaar opteld is dat best een hele som!
Deze zijn trouwens wel fiscaal aftrekbaar.

martijntje
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:29

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door martijntje »

De euribor zit inmiddels op 3,9% en de variabele rente daalt nog steeds niet bij Moneyou! Voor de kredietcrisis was de marge op een tophypotheek slechts 0,7%, nu is deze inmiddels al 1,8%. Dit is wel een heel groot verschil!

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Martijntje, je was goed op de hoogte maar blijkbaar niet helemaal.
Money You wijzigt één keer per maand haar variabel tarief. En de euribor daling is recent en snel.

martijntje
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:29

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door martijntje »

Stijgingen zijn recentelijk 2 keer doorgevoerd. De dalingen heb ik nu nog niet gezien. Ik zou een daling van ongeveer 1,3% verwachten. En waar haal je vandaan dat ze het eenmaal per maand doen? Bij een individueel persoon pakken ze inderdaad de rente die geldt bij verlenging van de termijn (maandelijks) en wordt dus iedere maand je rente aangepast. De rentes worden echter op internet regelmatig aangepast en niet maandelijks.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Hoi Martijntje,

Je kijkt op het renteblad, op deze pagina vind je de regel:

http://www.moneyou.nl/Hypotheek/Hypothe ... +rente.htm

het gaat om deze tekst:
Een variabele rente wordt elke maand opnieuw vastgesteld. Je maakt dus snel gebruik van een rentedaling. Het nadeel is dat je ook meteen de invloed van een rentestijging terugziet: dan wordt je maandlast hoger.
Bij MoneYou mag maximaal 50% van de hypotheek met variabele rente gesloten worden.
Verder zijn de variabele tarieven van Money You niet spectaculair hoog in vergelijking met sommige andere aanbieders.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Nou we worden op onze wenken bediend.
Money You verlaagt morgen variabele- en overbruggingsrente met 0,50%

Salt
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2007 00:11

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door Salt »

We hebben offerte binnen van Moneyou hypotheek. Een ding is ons niet duidelijk.

Tot hoeverre worden de maandelijkse administratiekosten gewijzigd?
En om welke redenen precies?
Het is nu € 25,-, maar over xx jaar? Is dit geen addertje onder gras (van ABN)?

martijntje
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:29

Re: Moneyou, goede hypotheek verstrekker?

Ongelezen bericht door martijntje »

Ondanks dat er sprake is van een daling met 0,5% variabele rente, is dit nog lang niet genoeg als we kijken naar de bewegingen op de geldmarkt. Een daling van minimaal 0,5% zou normaal zijn. Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat andere aanbieders ook relatief hoge variabele rente hebben, maar daar heb ik als klant zou weinig aan. Verder worden er kamervragen gesteld en zijn er opmerkingen van de consumentenbond en de vereniging eigen huis over de hoge variabele rentes onder hypotheekverstrekkers.

Over de administratiekosten: Deze staan vast tijdens de hele rentevast periode. Indien je dus je hypotheek voor 5 jaar vast zet, staat hij 5 jaar vast. Ik zou dit niet als een addertje zien. Het staat gewoon in de algemene voorwaarden. In theorie kunnen ze natuurlijk de administratiekosten na 5 jaar flink verhogen, maar ze kunnen natuurlijk ook de rente flink verhogen, dus dat maakt eigenlijk geen verschil.

Gesloten