LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
hermelijntje
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2010 11:35

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door hermelijntje »

Ter aanvulling op mijn eerder bericht. In november 2008 daalde de euriborrente maar stegen mijn maandlasten doordat de opslag met 0,7% werd verhoogd. Dit in tegenstelling tot de berichtgeving van Obvion op haar internetsite

FrankF
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 nov 2008 18:40

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door FrankF »

Bewaarder,

De verwarring hier is volgens mij het volgende:

In de algemene voorwaarden van 2004 wordt gesproken over een 'vaste opslag' :

b. Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1-
maands Euribor) en kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt
bepaald, zie www.obvion.nl

In de algemene voorwaarden van 2006 wordt gesproken over een 'opslag' :

21 b: Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’(1-maands Euribor) en kent een opslag die periodiek door de geldgever wordt bepaald, zie www.obvion.nl

Johan heeft mijns inziens de avw van 2006. Die van mijn zijn van 2004 :( en hier heeft de rechtbank van Den Bosch dus (blijkbaar) een negatieve uitspraak over gedaan.

Misschien kan iemand dit bevestigen. Heeft het (nog) zin een rechtzaak tegen Obvion te beginnen als je in het bezit bent v/d avw van 2004 ?

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Bewaarder, ik ben geen jurist dus wat ik zeg hoeft niet altijd juist te zijn. Wel lees ik in mijn vonnis dat het woord opslag in de algemene voorwaarden onduidelijk is en zowel op de vast opslag als op de opslag ongegarandeerde leningen als op beiden kan doelen. Omdat ik dit indertijd ook werkelijk gelezen heb en dacht dat hiermee alleen de opslag ongegarandeerde leningen bedoeld kon worden, kon de vaste opslag ook werkelijk alleen maar vast zijn. Ik redeneer dat als in de algemene voorwaarden niet "opslag" maar "vaste opslag" staat, staat er letterlijk dat de term "vaste opslag" wordt gedefinieerd als periodiek door de bank te bepalen. Dit is mijn inziens minder verwarrend en dus sta je minder sterk om een rechtzaak aan te spannen. Dit wil niet zeggen dat je geen gelijk krijgt. Alleen maar dat je minder sterk staat.

Hermelijntje, bedankt. Dit zal ik zeker gebruiken bij een mogelijk hoger beroep.

Frankv, ik ben ook benieuwd naar de details van den Bosch

Allen kop op, Johan

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Weet het ook even niet meer om wel of niet wat tegen Obvion te gaan opstarten

Ben 12 jaar lid geweest van VEH en die ondernemen ook geen moer. ( tot nu toe dan )

Weet wel dat ze de toeslag vrijwel zeker nooit meer zullen verlagen wat ze wel hebben vermeld in die brief van hun.

We zitten allemaal zo bij de 2% voor degene die onder de 1,35% vallen dus laten we daar dan maar 10 tallen jaren plezier van hebben. Ik persoonlijk kan gelukkig het verschil van 5,2 bij afsluiten destijds en nu 2% elke maand nog wegzetten.

Nogmaals , het zou ze sieren als ze tik op de vingers van KIFID en de verloren rechtzaken hoeveel het er ook mogen zijn weer om zouden zetten

Blijf het forum volgen en hoop dat er nog eens wat aandacht wordt gegeven in de media

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Ter info,

Ik heb contact met een jurist van VEH. Hij heeft mijn vonnis en heeft beloofd iets te gaan doen met de gewonnen rechtzaken en het feit dat OBVION ons allen heeft misleid.
VEH heeft nog wat goed te maken bij mij. Ze hebben eind 2008 gegarandeerd dat we geen enkele kans van slagen zouden hebben. Immiddels is duidelijk dat dit een beroerd advies was. Dat zit me nog aardig dwars, maar ze zijn ermee doende en ik gun ze nog een kans.

Ook de KIFID heeft mijn vonnis enne, als ze enigzins de indruk willen wekken dat ze niet alleen voor de banken werken maar ook opkomen voor de rechten van klanten zullen ze er ook iets mee moeten.

Kortom, we doen ons best maar garanties zijn er (nog) niet.

Toedels, Johan

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Hoi JohanV,

Lees ik dat je nog een hoger beroep voor de boeg hebt?
Als ik jou nog kan helpen met argumenten (uit mijn rechtszaak) dan hoor ik het graag.

Groet,

(double) trouble

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Hé trouble,

Of er een hoger beroep komt is nog niet bekend. Aangezien ons vonnis erg duidelijk was en ook jou vonnis kan worden gebruikt vormen we samen letterlijk "double" trouble.

We zijn benieuwd wat het wordt, Johan

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Goedemorgen Obvion klanten en mede lotgenoten

Momenteel zit ik voor een dilemma '' weer met Obvion '' eigenlijk. Wij hebben een nieuwbouw woning sinds vorig jaar, en we hebben inmiddels zoveel eigen geld erin zitten dat we het tijd vonden om ook eens wat kosten via een verhoging van de hypotheek te laten plaatsvinden. We willen o.a de tuin laten aanleggen.

Inmiddel heb ik de offerte binnen en is alles goedgekeurd maar willen ze mij de voorwaarden van 2010 laten tekenen. Over het extra leningdeel wil ik dat wel maar ik moet ook tekenen voor de andere hypotheek. Er staat dan niet meer vaste toeslag maar tegenwoordig hebben ze tekst aangepast in een periodiek vastgestelde toeslag. Ik heb nu zoiets van hier teken ik niet voor !! Kortom ik zit eigenlijk een beetje in de houdgreep van Obvion.

Teken je nu en ze verhogen het weer dan heb je er zelf voor getekend zeggen ze dan want het staat er nu wel duidelijk

Heeft iemand ervaring met een verhoging onder dezelfde omstandigheden bij Obvion. Of heeft er iemand een tip , een suggestie , of kan iemand mij van mijn wantrouwen afhelpen want eigenlijk kan ik nu niet verder met o.a de tuin

Of weet iemand een andere bank waar ik een 2e hypotheek kan nemen. Volgens mijn tussenpersoon kan het wel maar ga ik mij scheel aan rente betalen. En ik moet zeggen ik had het zelf ook al een poging gewaagd bij ING maar nee hoor niks kan alleen als je naar hun over stapt. Voldoe volledig aan alle voorwaarden.Genoeg overwaarde .salaris , geen schulden en wat ze allemaal niet meer eisen

Bovenstaande ligt nog wel bij Obvion omdat ik heb aangegeven dat ik wel akkoord ga voor het extra deel maar niet voor het eerste deel. Zelf verwacht ik dat Obvion niet met mijn voorstel akkoord gaat aangezien het weer onder voorwaarden valt

Wie heeft voor mij een tip om uit deze houdgreep te komen dan behalve weg te gaan bij Obvion. Ondanks de toeslag krijg je momenteel nergens een rente van zo bij de 2%. En eerlijk is eerlijk, ik ben echt niet ontevreden over Obvion maar wat ze in November 2008 hebben gedaan en hoe heeft een enorme deuk geslagen in het vertrouwen. Vooral in mijn situatie zoals eerder vermeld ik heb 2 weken ervoor een offerte getekend en het lijkt mij sterk dat ze het toen nog niet wisten

Wie kan mij op weg helpen a.u.b

Groet

Bewaarder

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Hé Bewaarder,

Dit lijkt me een lastig probleem. Naar Obvion toe weet ik geen oplossing. Hun wil is wet hier.

Wat je kan overwegen is een lening van een (naast) familielid. Zelf bank spelen levert namelijk grote voordelen op. Bij de bank krijg je nu zo'n 2% en voor een extra hypotheek betaal je waarschijnlijk meer dan 4%. 2% winst dus die anders naar de bank gaat. Een win-win situatie. Jij betaalt minder rente en het familielid krijgt meer rente. En, de rente mag je van de belastingdienst gewoon aftrekken.

Wellicht ander onderpand gebruiken en een nieuwe lening afsluiten. Als de lening maar voor het huis is, maakt het onderpand verder niet uit.

Het is niet veel maar wellicht helpt het.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Bedankt voor je reactie Johan

Lenen bij familie zit er niet want daar is het bedrag te hoog voor en dat wil ik de familie niet aan doen. Zou zelf ook niet zo'n bedrag uitlenen aan een familielid. Ja voor tijdelijk !!

Grappig is eigenlijk wel dat Obvion de tekst heeft aangepast in periodiek vastgesteld. Kortom we zaten niet helemaal goed met de vorige tekst

Misschien als ik nu naar de Rechter stap en aangeef dat ze tekst hebben aangepast, ik dan gelijk krijg. Vaste toeslag klinkt in mijn oren vast en periodiek klinkt als '' kan een keer veranderen ''

Daarom teken ik nu ook niet . Stel dat ze de 1,35% nu weer zouden ophogen kan ik terugvallen en start dan ook een Rechtzaak. Want nu staat er periodiek vast te stellen opslag in de voorwaarden en toen niet.

Heb trouwens nog iets ondekt maar weet het niet zeker. In de voorwaarden van 2008 stond deze tekst niet en nu inmiddels wel. Ik had het op mijn bureaublad staan en ben niet een echte computer nert maar ik heb nu het idee dat dit bestand is aangepast want er staat nu periodiek en er stond vaste opslag ( staat ook in mijn notaris contract )


Dat is toch wel raar of zit ik fout. Ze hebben dus de voorwaarden aangepast die niet meer bestaan ????

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Daar is hij weer de bewaarder

Gister een klacht bij obvion ingediend. Zelden zo'n huppel k......... aan de lijn gehad

U klaagt zeker over de variabele rente '' nee Mevrouw '' ik klaag over dat U de voorwaarden van een tekst aanpast. Ik heb hier een notarieel document voor mij en daar staan andere regels dan in U voorwaarden van 2008 '' hoe kan dat ''

Oeps '' voor klachten kunt U terecht via de mail en dan krijgt U een juridisch dichtgetimmerd antwoord van ons. Kortom ik hoef geen klacht meer in te dienen want U heeft het antwoord al klaar '' klopt kwam er nog net niet uit ''

Van rechtzaken had ze trouwens nog nooit gehoord. Nee hoor mijnheer dat is al lang achter de rug en weer het woord juridisch afgetimmerd

hoe kan zo'n bedrijf elk jaar een prijs krijgen, bestaat de jury uit een persoon

'' De telefoniste misschien ''

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Goedemorgen allen

Kan iemand mij helpen aan het LJN van de Rechtzaken die hebben gelopen

LJN staat voor Landelijk Jurisprudentie nummer

Heb deze nodig voor de advocaat om de jurisprudentie op te vragen.En zo er zelf ook graag over willen beschikken. Kan moeilijk een copie van de site in een word document stoppen

Heb zelf ook al meerdere malen een poging ondernomen op de site van rechtspraak.nl en jure maar ik kan het werkelijk niet vinden

Greetz

Bewaarder

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Een hoger beroep is een feit. Laat ze maar komen. Iemand nog geweldige ideetjes.

Bewaarder, mijn LJN is al bekend dus hoef ik deze niet meer te geven. De uitspraak van een verloren zaak zou ik nog steeds ook graag vinden. Hoe kom ik eraan. Naar justitie in den Bosch bellen?

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Nee tips heb ik niet meer. Ben Obvion moe !!!!

Ik hoop voor jou dat je het wint. Je hebt er alles aan gedaan in ieder geval. Ik denk dat ik niks meer kan met de voorwaarden van 2008. Heb alleen vaste opslag staan in mijn akte. Ben nog steeds van mening dat vast , vast is.

De euribor gaat in ieder geval als een raket de laatste maand maar we hebben nog een eind te gaan.

1 ding heb ik mij wel voorgenomen. Mocht de variabele rente dusdanig gaan stijgen dat een een lange rente net zo hoog is ( of bijna ) AL KOST HET MIJ 1500 EURO. '' WEG BIJ OBVION ''. Dat heb ik er dan wel voor over

Nog wel een vraag naar Johan Ve. Alle Jurisprudentie is opvraagbaar maar ik kan die van jou echt niet vinden

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Hé bewaarder,

Als je hem wilt inzien moet je volgens mij gewoon hierom vragen bij de rechtbank. Niet alles wordt standaard gepubliceerd. Alleen als er vraag naar is. Dat brengt me erbij dat ik wellicht die van Den Bosch ook kan opvragen. Ga ik eens proberen.

Toedels

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Het vonnis uit Den Bosch is gepubliceerd. Het is te vinden op www.rechtspraak.nl met het LJN-nummer: BO5229. De twee andere vonnissen komen eraan.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

even een nieuwtje.

Het openbaar maken van de zaak in het voordeel van Obvion bleek zo geregeld te zijn. Het openbaar maken van de zaken die wij gewonnen hebben blijkt op één of andere manier niet mogelijk te zijn. Ik krijg als antwoord dat de rechter heeft besloten dat deze zaken niet van algemeen belang zijn voor meerdere gedupeerden. Wat een onzin. Dit is dus een rechter die vindt dat de duizenden gedupeerden van Obvion voor wie deze uitspraken van groot belang zijn niet mogen weten dat Obvion onterecht de opslag heeft verhoogd en dat ze een rechtzaak kunnen winnen. Onbegrijpelijk! Wat is dit of wat zit hierachter???!!!

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

We zijn nu al een jaar bezig om schot in de zaak te krijgen middels onze rechtsbijstandsverzekering. Onze adviseur heeft nog steeds de nodige moeite om info te krijgen van andere vonnissen. Óf onze adviseur heeft met onze zaak geen prio en heeft dit op de lange baan geschoven. :?

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

De juridisch medewerker via onze rechtsbijstandverzekering heeft ons dossier overhandigd aan een advocaat welke onze zaak voor de rechter gaat brengen.
We hebben een zaak, we moeten enkel véél geduld hebben.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Oracle

Ik hoop dat het het gaat lukken voor je. Het forum is zowat uitgestorven dus we hebben het bijna allemaal al weer verwerkt in ons systeem. Zo zijn Nederlanders. We protesteren maar na jaren accepteren we het weer. Rente is nog steeds gelukkig laag ondanks de verhoging en de volgende recessie staat al weer voor de deur waardoor ik denk dat de ECB weer de rente zal moeten verlagen ( klein voordeel van de EU ) wij hebben geen verlaging nodig maar heel veel landen wel. Spanje staat al aan de vooravond van een recessie

Hoop dat je het blijft vermelden hier hoe het gaat. Heb laatst Obvion aangeschreven wanneer ze de opslag weer gaan verlagen omdat dat in de brief stond. Gewoon even kijken wat ze zeggen. Antwoord '' onze rente is zeer markt comform '' . Klopt , maar ze hebben ons alleen bedondert. Blijf er bij dat als de rente van de variabele hypotheek ooit weer een dusdanig stijgt ik weg zal gaan bij Obvion. Maar zelf verwacht ik nog zeker 5 a 10 jaar een rente die niet hoger zal liggen als bij de 3,5 want de schulden crisis neemt alleen maar toe en de ECB zal voorlopig niet de rente kunnen verhogen naar de 2,25. Dus nog 0.75 basispunten te gaan. Komt nog veel meer ellende aan let maar op

Gesloten