LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
barnum
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door barnum »

Wellicht EEN van de redenen dat het forum zowat uitgestorven is, is dat Obvion destijds na tussenkomst van de Ombudsman voor een deel van de klagers op haar schreden is teruggekeerd. Het heeft toen wel even geduurd, maar uiteindelijk is de opslag toen teruggedraaid en ben ik weer zeer tevreden met Obvion.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Blijkbaar ben jij dan 1 van hun aan je reactie te zien. Blij met Obvion !! Zou je reactie wel eens willen zien als eerder vermeld in mijn situatie. In oktober 2008 tekenen en 1 november verhogen ze de opslag. Net of ze het toen nog niet wisten. Maar ik ben blij dat je blij bent met Obvion. Is er toch nog 1 blij

barnum
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door barnum »

@bewaarder: ik snap helemaal dat jij "niet meer blij" bent met Obvion, dat was ik ook niet toen bij mij de opslag in rekening werd gebracht. En ik snap ook prima dat je naar de rechter gaat om je gelijk te halen. Maar ik reageerde eigenlijk meer op je opmerking over het "zowat uitgestorven zijn van het forum", om genoemde redenen.

Succes !

EelcoG
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2008 02:08

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door EelcoG »

Minder uitgestorven dan je misschien denkt :-) Er lijkt alleen weinig te melden te zijn. Mijn rechtsbijstandverzekering zit een beetje af te wachten wat er gebeurd bij andere rechtszaken. Vooruit, laat ik ze het voordeel van de twijfel geven en dat geloven. Ik houd het zelf ook in de gaten.

Maar ik lees nu twee nieuwe dingen:
barnum: Kun jij me zeggen voor wie ze op hun schreden zijn teruggekeerd? Vooral: Welke periode/algemene voorwaarden waren toen geldig?

Oracle: Kun jij me vertellen welke maatschappij die rechtsbijstandverzekering is (evt via prive mail als je dat niet publiekelijk wil posten)? En wat hun motivatie was om uiteindelijk toch naar een rechter te stappen? Ga ik mijn rechtsbijstandsverzekering weer eens achter hun vodden zitten.


Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Hallo,

reactie duurde even, en inderdaad lijkt het uitgestorven. Dat is gelukkig niet zo, want ik laat het er nog steeds niet bij zitten. En mijn rechtsbijstandverzekering ook niet gelukkig. Alleen kom ik hier niet zo vaak, dus kan het soms even duren voor ik antwoord. Excuses daarvoor.

Laatste stand van zaken voor ons: de zaak is overgedragen aan een advocaat, die onze zaak nogmaals samen met ons heeft beoordeeld. Ook zij is van mening dat wij aan de juiste kant van het/ons recht staan. Als gevolg daarvan is Obvion nu gedagvaard, en heeft de rechter geoordeeld dat Obvion tot 1 november tijd krijgt om te reageren op die dagvaarding. Die reactie wachten we nu dus af, al lijkt het het meest waarschijnlijk dat ook de eis van de dagvaarding wordt afgewezen en dat het voor de rechter komt.

Uiteindelijke doel van ons is het terugdraaien van de verhoging van de opslag, met terugwerkende kracht, en verdere wijzigingen in die opslag te verbieden.

Tuurlijk doet het nu even geen pijn, nu de variabele rente zo laag is, maar dat neemt niet weg dat het voor ons ook een principe-kwestie is. Het kan niet zo zijn dat ons een product met een duidelijke omschrijving wordt verkocht en dat de leverancier de specificaties in ons nadeel uitlegt. Vandaar ook dat wij geduldig afwachten, nu al sinds augustus 2008.

Zodra er weer relevante ontwikkelingen zijn, zal ik het niet nalaten die hier te vermelden.

Gr,
Oracle.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Goed dat je door gaar Oracle. Inderdaad het is een principe kwestie

Vanaf wanneer heb jij een hypotheek afgesloten. Ik ben 2 a 3 weken ervoor opgelicht door die gasten. Oktober 2008 afgesloten en 1 November begon het gedonder

Ik hoop dat je de vooruitgang wil blijven bijhouden op dit forum. Ik kijk er nog elke week even naar om te kijken of er nog nieuws is

Laat nog even weten wanneer jou hypotheek is ingegaan aub

Gegroet

Bewaarder

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Hallo,

onze laatste offerte (degene die we ook geaccepteerd hebben), is van eind december 2006. Dus al een tijdje geleden. En ook daarin: 'vaste opslag'.

Zoals beloof zal ik hier regelmatig een update geven, zodra er weer wat voortgang is. Dat gaat alleen niet zo snel als je soms zou willen, omdat de rechtspraak in NL aardig druk en bezet is.

Gr,
Oracle

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Bedankt Oracle

Volgens mij zijn de offertes van die tijd en oktober 2008 hetzelfde. Ook ik heb vaste opslag staan

Succes ermee

Greetz

Bewaarder

s2herman
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2011 23:10

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door s2herman »

Ik heb inmiddels na een afwijzing van de ombudsman nu de zaak al ruim een half jaar bij de geschillencommissie Kifid liggen. Kijk ook eens op de site van Kifid en kijk even de uitspraken na van het afgelopen jaar. De meesten hebben verloren maar er zijn er ook die gewonnen hebben. Het lijkt een kwestie van juist procederen en dat vind ik onbegrijpelijk. Volgens mij zijn alle gevallen sinds 2006 hetzelfde qua essentie: Rente gekoppeld aan de euribor wat vermeld staat in de offerte met de term vaste opslag. Ik heb in mij procedure daar nog aan toegevoegd dat door Obvion op internet in 2006 werd geplaatst dat bij een variabele rente de maandlasten zouden dalen als de euribor rente zou dalen. Dat gebeurde dus niet vanwege de verhoging van de opslag. Pure misleiding. Een institituut als Kifid zou daar toch op moeten reageren richting Obvion!! Die wetenschap is bij Kifid (o.a ook de ombudsman) al lang bekend maar desondanks wijst de Geschillencommissie nog vele zaken af, naar mijn mening omdat niet de juiste feiten worden aangehaald. Er zijn ook al rechtelijke uitspraken in deze in het voordeel van de consument gewezen. Dit moet een organisatie als Kifid toch meenemen in har besluitvorming. Wij zijn immers ook geen deskundigen die zoals een advocaat kan procederen. Zou toch niet moeten kunnen voor een consumentenorganisatie. Binnen drie weken verwacht ik de uitspraak en gezien een uitspraak op een verweer dat identiek was aan die van mij heb ik goede hoop. Maar wil dit alsnog aan de kaak stellen via de politiek. Te veel mensen worden met een kluitje in het riet gestuurd.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Het is toch al te zot voor woorden dat elke klant bij obvion individueel een instantie moet inschakelen voor zijn eigen hypotheek. Je voert iets in en een ieder moet maar zelf een advocaat inschakelen. De uitspraak is dan pp verschillend. Hoe gekker willlen we het nog hebben.Valt mij nog mee dat ze niet de voorwaarden hebben aangepast in de tekst euribor en een opslag die gelijk staat als een woekerpolis.Obvion heeft zijn fout toegegeven door te stoppen met die hypotheek dat moet al genoeg zijn en iedereen moet allemaal weer terug naar de 0,65 zoals afgesproken en getekend.Grootste vraagteken wat bij mij leeft momenteel is als de EU werkelijk uiteen valt dan bestaat er naar mijn inziens ook geen euribor meer. Hoe gaan ze dat oplossen. Want met dat woord in je contract kunnen ze helemaal geen kant meer op. Obvion zou er slim aan doen om een ieder die nog variabel heeft dit om te zetten is een vast contract voor de rest van de tijd met bv de huidige rente stand en opslag. Het is al belachelijk om elke maand een brief te sturen met daarin het bedrag voor de volgende maand. Ben toch geen debiel ?? ik kijk even bij de euribor stand en tel daar de opslag bij op en reken binnen 10 seconden uit wat ik de volgende maand zou moeten betalen. Als ik dat al zou doen want de euribor reageert vrijwel alleen bij een renteverhoging of verlaging door de ECB. In ons geval is het gelukkig weer een renteverlaging geworden.
Zolang de rente zo blijft blijf ik klant bij Obvion want we zitten niet slecht. Komt er ooit een dusdanige verandering in dat verder kijken de moeite loont ben ik weg bij hun.

Het blijft een leuk forum om bij te houden en te lezen in ieder geval

Succes aan een ieder en er komt nog wel een renteverlaging aan volgend jaar is mijn visie.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Iedereen de nieuwe campagne gezien van Obvion op radio en tv.

Dat doen ze van de centen van ons. Ze hebben de opslag 3 jaar binnen nu en dan kun je een blokkie uitzenden van 30 ruggen per keer denk. Zien we toch nog wat terug van ons geld met de nadruk op zien.

Ergste is nog dat ze eindigen met de slogan '' hypotheek met een geweten ''

Nou dat hebben ze '' een geweten '' pfffffffffffffff

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Even een klein schopje omhoog.

Na Obvion blijkt ook de Regiobank het truucje met de 'vaste-opslag-die-blijkbaar-toch-niet-zo-vast-is' onder de knie te hebben:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/115553 ... _op__.html

Overigens ligt onze zaak nu bij de rechter, en verwacht ik binnen afzienbare tijd de uitspraak. Ik ben benieuwd, en zal hier de uitslag dan ook bekend maken, zodra ik die heb.

Gr,
Oracle

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Obvion heeft nu een geweten vergeet dat niet. Ik zie nog steeds dagelijks dat reclame blokkie voorbij komen van 30 ruggen van jou en mijn opslag

De Rechter zal naar aanleiding nu een uitspraak moeten doen als ze weer wat flikken '' u als bedrijf heeft tocht een geweten

Ga tot het Europese Hof

Defenitie geweten !!!!!!!!!!!!!!!!!

geweten
Uitspraak: het -woord gewetens Zelfst. Naamw. gevoel voor wat goed en kwaad is `met een gerust geweten op reis gaan als je alles goed achtergelaten hebt` naar eer en geweten (= zo goed en eerlijk mogelijk; = gewetensvol) `naar eer en geweten handelen...


We worden eindelijk weer eens gematst met de euribor momenteel.Maar dat had ik al eerder voorspeld. En dit gaat heel lang duren deze lage rente geloof mij maar. In japan staat hij al meer dan 20 jaar bij de 1 of lager.

Denny1974
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2012 11:38

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Denny1974 »

Helemaal mee eens!

In de reclame van Obvion zeggen ze dat ze een geweten hebben, nou dat hebben ze zeker! Verhogen ze zomaar ineens de vaste opslag van 0.65 naar 1.3 % en dan zegt de ombudsman ook nog dat dat normaal is. Wat een macht hebben de banken toch.

Obvion is op de vingers getikt door de Rabo ja die eigenaar is van Obvion. Hoe kan de Rabo anders nog hypotheken verkopen als Obvion zo een lage rente geeft. Oftewel ze zijn hun eigen concurrent geworden. Wij waren bij een Rabobank kantoor en die vrouw wilde een kopietje maken van de lage rente die wij betaalden want ze zei dat het logisch is dat ze maar moelijk hypotheken konden verkopen. Paar weken later hebben ze opeens de rente opslag verhoogd naar 1.3 % de boeven.

Nu maken ze weer reclame om mensen binnen te lokken met leuzen als hypotheken met een geweten en dat ze een eerlijke rente hebben.. Een geweten hebben ze zeker en een eerlijke rente al helemaal niet!

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Na een toch wel lange procedure, is er nu een rechterlijk vonnis.

Korte uitslag: wij zijn helemaal in het gelijk gesteld, mede dankzij de eerdere uitspraken in andere rechtzaken! Waarvoor dus dank aan een ieder die mij hun vonnis heeft doen toekomen!

Het vonnis komt er op neer dat:
- De vaste opslag is vast en mag niet eenzijdig door Obvion gewijzigd worden;
- De vaste opslag moet terug naar 0,65% en moet dat blijven gedurende de looptijd van de hypotheek;
- Het teveel betaalde aan rente moet worden terugbetaald aan ons.

Zoals jullie begrijpen zijn wij erg blij met deze uitspraak en een ook blij dat er een eind komt aan dit gedoe! Sinds augustus 2008 hiermee bezig, en nu dus helderheid.

Althans, er bestaat nog een mogelijkheid dat Obvion in hoger beroep gaat, dus de komende 3 maanden blijven afwachten.

Vooralsnog echter gaan wij dit later deze week vieren met een klein etentje met zijn 2-tjes, want dat is het na bijna 4 jaar wel waard!

Jammer, dat een dergelijk dispuut tot aan de rechtbank heeft moeten lopen, maar dat neemt niet weg dat het wel aantoont dat ook grote bedrijven niet tijdens het spel de spelregels kunnen aanpassen, en zich gewoon aan gemaakt afspraken moeten houden. Zíj zijn de financiele experts, zíj hebben zich vergist, en proberen dat nu af te wentelen op ons als consument. En daar is hiermee een stokje voor gestoken, wat mij betreft.

It's a small step for man, a giant leap for me and my wife! :lol:

Gr,
Oracle

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Van Harte Oracle

Lees het nu pas. Meestal geven ze wel een attentie van een mail van tros radar.

Neem aan dat de uitspraak voor jullie is en terecht. Jullie zijn die molen ingegaan ) jullie persoonlijk

Gaat er nog wat vanuit Obvion gebeuren als ze niet in hoger beroep gaan. Heb je een Landelijk Jurisprudentie nummer waar je alles kan opvragen en de uitspraak kan lezen. Vanaf wanneer hadden jullie de hypotheek.

Maken mensen uit 2008 ook nog een kans. Wil Obvion ermee confronteren

AFM moet dit ook weten de Ombudsman en het Kifid. En zeker ook VEH. Ondanks dat jullie die kar hebben getrokken want 4 jaar is niet niks

Ik hoop dat je nog wel wat info wilt plaatsen. En het zo die gasten sieren als ze bij hun op de site eens wat plaatsen. Hypotheek met een geweten

Neem er een van ons allemaal tijdens het eten het zij je gegund. Nogmaals van harte en helaas dat een ieder persoonlijk er voor heeft moeten gaan. Dit kan niet iedereen en dat is vaak ook een probleem. We hadden allemaal tegelijk moeten gaan en niet alleen spuien op een forum. Hoop dat Obvion nog in het nieuws komt met dit verlies

Dan hebben ze in ieder geval weer 1% geweten en zijn er nog 99 te gaan

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Opslag variabel rentetarief blijft Obvion parten spelen
12-03-2012 • AM, jaargang 2012, nummer 04 •0 reacties


Geldgever biedt Euribor-tarief niet meer aan



Obvion heeft nog steeds te kampen met klachten en rechtszaken over het tussentijds wijzigen van de vaste opslag op de variabele hypotheekrente. De geldgever hoopt binnenkort van het gerechtshof een definitieve uitspraak te horen over de legitimiteit van de opslagverhoging.



Drie jaar geleden leek de kwestie te zijn opgelost, toen Obvion na tussenkomst van de Ombudsman een regeling bood aan klanten. Die hadden geklaagd over het per 1 november 2008 tussentijds verhogen van de opslag op het variabele rentetarief van 0,65% naar 1,35%, terwijl zij in de veronderstelling waren dat hun rente bestond uit een vaste opslag op het Euribor-tarief.



Klanten die na 1 november 2004 hun hypotheek met maximaal 20% hadden verhoogd of hadden omgezet, kregen de verhoging van de opslag volledig gecompenseerd. Was de hypotheek met meer dan 20% verhoogd, dan werd 50% gecompenseerd. Wie na de bewuste datum een lening had gesloten, werd niet gecompenseerd.



Nu blijkt dat daarmee de kous nog niet af was. De Geschillencommissie van klachteninstituut Kifid heeft recentelijk nog een klacht over de verhoging toegewezen: "De offerte geeft, vanwege de zinsnede 'vaste opslag' ruimte voor de uitleg dat periodieke bepaling weliswaar plaats zou kunnen vinden, maar lopende contracten niet treft. Het betreffende artikel is derhalve, gelezen in samenhang met de offerte, niet duidelijk." Obvion moet daarom de te veel betaalde rente vanaf 1 november 2008 terugbetalen. Het betreft een klant die de hypotheek in 2006 heeft gesloten en dus volgens de eerder overeengekomen regeling geen recht zou hebben op compensatie.



Rechtszaken

Volgens adjunct-directeur Douwe Dijkstra van Obvion heeft Kifid meer van dergelijke klachten in behandeling en is in een aantal individuele rechtszaken uitspraak gedaan over de kwestie. "Maar die uitspraken kunnen beide kanten op. Belangrijk is of in het adviesdossier is vastgelegd dat de opslag kan variëren. Is dat het geval, dan oordeelt de rechter in ons voordeel." Zo stelde de Bossche rechtbank in juli 2010 een klant in het ongelijk, omdat bemiddelaar IAK de klant in het adviesgesprek "uitvoerig is voorgelicht, waarbij ook gesproken is over de vaste opslag, als onderdeel van de referentierente. De eiser heeft bij die gelegenheid niet geïnformeerd naar de betekenis van het begrip 'vaste opslag'. Uit deze omstandigheden concludeert de rechtbank dat niet is gebleken dat eiser niet in staat was of is gesteld zich nader te (doen) informeren over de betekenis van de term 'vaste opslag'."



Obvion is in een aantal gevallen in hoger beroep gegaan om duidelijkheid te krijgen. "Wij willen weten of de verhoging louter op grond van de voorwaarden was toegestaan." De opslag is na november 2008 niet meer verhoogd. "Op basis van de recente marktontwikkelingen hadden we dat trouwens wel moeten doen", zegt Dijkstra.



Obvion heeft het op Euribor gebaseerde tarief in 2010 overigens uit de markt gehaald.


Ze wilden het al vaker verhogen volgens de markt ontwikkelingen. Volgens mij hebben ze meer vet op het bot als in 2008 maar ze hebben nu een geweten

Kortom verhogen ze hem weer dat moet vaste opslag bij de Rechtbank worden vervangen door het woord geweten want dat hebben ze nu

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Obvion volledig in handen van Rabobank



Door een overname van de aandelen van pensioenfonds ABP wordt Rabobank volledig eigenaar van hypotheekbedrijf Obvion. Op dit moment heeft de bank al 70% van de aandelen in handen; in de loop van 2012 wordt dat 100%. Hoeveel er voor de resterende 30% wordt betaald, wordt niet bekendgemaakt. Rabobank hoopt hiermee haar positie in het intermediaire kanaal te verstevigen.


In de huidige hypotheekmarkt vindt de distributie voor 40% plaats via banken en voor 60% via intermediairs. "Omdat Obvion binnen het intermediaire distributiekanaal een sterk merk is, is de aandelenovername voor Rabobank een logische stap om haar positie in dit kanaal te verstevigen", zo luidt de verklaring.
Obvion werd in 2002 de opvolger van ABP Hypotheken en een joint venture van Rabobank en ABP. Obvion verstrekt uitsluitend hypotheken via onafhankelijke, geselecteerde intermediairs. Met 180.000 klanten en een marktaandeel van ruim 7% (vorig jaar werd een groei van 2% gerealiseerd) is Obvion een van de vijf grootste hypotheekverstrekkers in Nederland. "Deze aandelenovername verandert niets aan onze zelfstandigheid", stelt Ronald Touwslager, directievoorzitter van Obvion. "Onze dienstverlening aan klanten en adviseurs blijft onafhankelijk. Ook onze formule blijft ongewijzigd. Voor de Rabobank geldt dat zij haar hypotheekklanten blijft bedienen via de lokale banken."


Nog meer kartelvorming. Rabobank ?? is dat niet die bank die rentes uit zijn duim zuigt en hoe de wind waait. Ben ik weg gegaan na dat besluit '' geen helder rente beleid '' en nou zit ik er weer. Dat ze eigenaar waren wist ik al maar het ABP deed mij de overstap maken daar staat mijn pensioen ook wat er nog van over is. Trouwens weer lekker helder , transparant . en geweten. Zit nu op een brief te wachten waar in wordt vermeld dat Obvion volledig in handen is van de Rabobank en ze zelfstandig blijven. ( voorlopig ) zetten ze er niet bij. Hypotheek straks alleen nog verkrijgbaar bij de ING staatssteun ABN staatssteun en Rabobank zuig maar wat rente uit mijn duim. Die info zal wel net zo snel komen als de opslag dat we via internet moesten vernemen.

Waar gaat dit heen in dit land. Rabo is de Goldman van de lage landen

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Was alom in het nieuws, afgelopen maandag.
Kijk/luister/lees je geen nieuws?
Even een linkje, de eerste die ik kon vinden.
http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/ob ... 9872.lynkx

Gesloten