LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Edit 07-11.

Inmiddels heeft veh dit ook al opgepakt.

http://www.eigenhuis.nl/VerenigingEigen ... terjes.htm

Hallo,

Wij hebben sinds januari 2005 een hypotheek bij obvion die is gebaseerd op het euribor tarief + een vaste opslag. In ons contract staat dit ook op deze manier. De opslag was bij afsluiten 0,65% en dit hebben we ook inderdaad zolang de hypotheek loopt betaald. Nu zag ik tot mijn schrik dat de opslag volgende maand naar 1,35% gaat een verhoging dus van 0,7%.

Volgens mijn tussen persoon klopt dit, en krijgen we hier binnenkort een brief over van obvion.

Wij hebben toentertijd gekozen voor deze hypotheek vorm omdat de euribor dan dempend zou optreden, maar van een dempend effect is natuurlijk geen sprake als obvion de vaste opslag willekeurig mag gaan veranderen.

Nu is mijn vraag kan dit zomaar ? voel me behoorlijk bedonderd door obvion. Vooral dat ik dat van hun website af moet lezen.
Laatst gewijzigd door wiegerwijnia op 07 nov 2008 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Makaja
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2008 17:22

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Makaja »

Hier dezelfde verbazing en eigenlijk ook woede!

Wij hebben het ook via de site moeten vernemen en het schijnt dat een ieder morgen een brief krijgt met uitleg. Deze uitleg staat inmiddels ook op de site van Obvion :http://www.obvion.nl/filesystem/corpora ... erente.pdf

Ik heb met Obvion gebeld vanmorgen om na te gaan of dit alles wel klopt en ja dus. We voelen ons knap genaaid! We waren dankbaar dat de rente weer is gezakt en zo zouden we weer wat lucht krijgen maar niks hoor, Obvion gooit de opslag met meer dan het dubbele omhoog en ze bestelen ons van onze maandelijkse inkomsten welke we hard nodig hebben met kleine kids!

Ik ervaar het als oplichterij en diefstal. Ze komen er ook zomaar mee weg. Ik vind het schoftelijk :evil: :evil:

Daar staan we dan als burger, we hebben geen donder in te brengen, hebben het alleen maar te slikken en te betalen.

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Obvion is dus blijkbaar de volgende bank die gaat omvallen: ze claimen dat het komt omdat ze meer moeten betalen om zelf geld te lenen (verhoging van de liquiditeitspremie die zij betalen). Dat gebeurt alleen als de andere partijen (die aan Obvion dat geld moeten lenen dus) Obvion niet meer zo betrouwbaar vinden. Een signaal dus, dat het niet goed met de bank.

En dat alles onder de smoes 'de kredietcrisis'... Ik dacht dat het zo goed ging met de Rabobank (moederbedrijf van Obvion)....

Ondertussen worden wij als consument gewoon even een oor aangenaaid, door zo'n vuile streek..

Let wel: ik klaag niet over het stijgen/dalen van de variabele rente an sich. Dat is een bekend risico. Daar hebben we bewust voor gekozen. Maar een zogenaamd vaste opslag verhogen van 0.65% naar 1.35%, terwijl de rente net 0.6% is gedaald is gewoon schofterig.

En wat er dan nog "vast" is aan die opslag ontgaat mij ook...

Ik wacht het moment af (en dat kan nooit meer lang duren) dat Obvion ook gaat aankondigen dat ze geld uit het potje van Bos moeten hebben...

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door __oi__ »

En wat er dan nog "vast" is aan die opslag ontgaat mij ook...
Mij ook. Wat staat er in jullie voorwaarden ten aanzien van die 'vaste' opslag? Als er daadwerkelijk staat dat de opslag vast is dan kan Obvion niet zomaar verhogen. Of zijn er voorwaarden genoemd wanneer een verhoging wel is toegestaan?

Ik wacht het moment af (en dat kan nooit meer lang duren) dat Obvion ook gaat aankondigen dat ze geld uit het potje van Bos moeten hebben...
Zou er niet op wachten, aangezien dat namelijk niet gaat gebeuren. Zoals je zelf aan stelt is de Rabobank de moedermaatschappij. En die bank heeft liquiditeit genoeg. Indien noodzakelijk zal die uiteraard bijspringen. Lijkt me niet dat je gaat lenen tegen 8,5% van de overheid en tevens bemoeienis van de overheid in de vorm van 2 met 'veto-recht uitgeruste raad van bestuur leden' toelaat.

Nogmaals, blijft het echt bizar vinden dat de vaste toeslag zomaar wordt verhoogd zoals hier gesteld wordt, er vanuit gaande dat het niet in de voorwaarden staat dan.

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Volgens sommige tussen personen is deze verhoging ook niet voor 1 of 2 maanden maar voor langere tijd.

Heb met mijn tussenpersoon overlegt maar ik kan gewoon geen kant op, oversluiten is wegens de leeftijd van de hypotheek geen optie, daarnaast zijn de vaste rente's bij obvion ook aan de hoge kant.

Het vervelende is ook dat onze oude tussenpersoon ons hierover verkeerd heeft voorgelicht. Volgens hem zou de opslag de gehele looptijd het zelfde zijn.

Dus wij zijn zeer onaangenaam verrast door deze plotselinge en zeer hoge verhoging van de opslag. In ons contract stond inderdaad dat het een vaste opslag betrof, in de voorwaarden staat:

Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1- maands Euribor) en kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald, zie www.obvion.nl

Ik heb dit uitgelegd en onze tussenpersoon ook dat dus eenmalig aan het begin de opslag werd bepaald die was toendertijd 0,65%. En is voor zover ik weet ook nooit anders geweest in het bestaan van obvion.

Een erg onaangename verassing dus, ik heb alleen geen idee wat je er tegen kunt doen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door jonis »

Nogmaals, blijft het echt bizar vinden dat de vaste toeslag zomaar wordt verhoogd zoals hier gesteld wordt, er vanuit gaande dat het niet in de voorwaarden staat dan.
en kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald
Dat zegt volgens mij toch alles als dat zo in de voorwaarden staat, "periodiek" zal echt niet "bij aanvang van tekenen voor 30 jaar lang" betekenen.

Het "probleem" verschilt trouwens niet wezenlijk tov andere hypotheekvormen als nu je rentevastperiode afloopt.....de verlaging van de ECBrente heeft (en zal voorlopig) nl nog niet direkt leiden tot evenredig meedalende hypotheekrentes maw ook daar heeft men een hogere "opslag" Donderdag as waarschijnlijk alweer een verlaging, verwachting 0,5%, en dan praat je over reeds 1% goedkoper inkopen van de bank en nog niets doorberekend aan de klanten.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door __oi__ »

..die periodiek door geldgever wordt bepaald..
Lijkt me dat dit al je eventuele inspanningen om onder verhoging uit te komen voor niets zullen zijn...

Ik zou het woordje vast niet gebruikt hebben als Obvion zijnde, maar begrijp van een TP niet dat hij "periodiek bepaalt" heeft uitgelegd als fixed.

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Dat zegt volgens mij toch alles als dat zo in de voorwaarden staat, "periodiek" zal echt niet "bij aanvang van tekenen voor 30 jaar lang" betekenen.
Persoonlijk vraag ik me dan af waar vaste opslag voor staat, voor een leek op hypotheek gebied is dit toch wel verwarrend. Waarom niet in het contract netjes zetten euribor + een periodiek te bepalen opslag ?.

Want in de praktijk komt het daar op neer, wel raar van een hypotheker die schermt met duidelijke voorwaarden.

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Ik zou het woordje vast niet gebruikt hebben als Obvion zijnde, maar begrijp van een TP niet dat hij "periodiek bepaalt" heeft uitgelegd als fixed.
Typisch gevalletje te veel vertrouwen op mijn tussenpersoon, overigens stond dit in de voorwaarden die ik blijkbaar automatisch heb geaccepteerd in 2006, toen ik een deel van mijn variabele rente heb vastgezet.

Ik heb die voorwaarde's (uit 2006) zelf moeten opvragen bij mijn tussen persoon.

Achteraf las ik deze bepaling nog een keer, en met deze verhoging snapte ik direct dat het moelijk zal worden. Maar erg netjes lijkt het me niet van obvion, dit had toch wel veel duidelijker in het contract kunnen staan.

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Wat staat er in jullie voorwaarden ten aanzien van die 'vaste' opslag? Als er daadwerkelijk staat dat de opslag vast is dan kan Obvion niet zomaar verhogen. Of zijn er voorwaarden genoemd wanneer een verhoging wel is toegestaan?
Zoals hierboven ook al staat, staat in onze voorwaarden (van maart 2006) dat de opslag periodiek door de geldgever wordt bepaald. Vandaar dat we geen poot hebben om op te staan.

Het bizarre is nu wel dat je de rente tegen bijna hetzelfde tarief (scheelt 0,1%) vast kunt zetten voor 15 jaar....

Ik denk dat we nu wachten tot we hem kunnen vastzetten voor 5,5% of zo, en dan voor 5 of 10 jaar. Lijkt me gezien de huidige omstandigheden de verstandigste keuze...

Nu hopen dat de verlagingen van de ECB nu eindelijk weer eens gaan leiden tot een voordeel voor ons als consument, en niet enkel voor de graaiers van de banken....

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Jack747 »

@oracle,

Je zegt:
Obvion is dus blijkbaar de volgende bank die gaat omvallen
Waarop baseer je dat? Obvion is een samenwerkingsverband tussen Rabo en het ABP. Omvallen zal naar mijn idee dus niet zo zonder meer gesteld kunnen worden. Zie ook: http://www.rabobankgroep.nl/asp/default ... rsion_id=1

groet,

Jack

FrankF
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 nov 2008 18:40

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door FrankF »

Hallo,

Ij krijg op 4 november een brief dat per 1 november (!) de vaste opslag bijna wordt verdubbeld van 0.65 naar 1.35 !!!
Ik vraag me af of dit zomaar kan allemaal en overweeg om dit juridisch uit te laten zoeken. In alle redelijkheid: dit lijkt natuurlijk nergens op.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door __oi__ »

lees je voorwaarden en de posts hierover:
Obvion kan periodiek de vaste opslag aanpassen....
Juridisch voor klant vrij kansloos lijkt me.
Communicatie Obvion is uiteraard ver onder de maat en ook totaal niet 'Obvion-like'

FrankF
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 nov 2008 18:40

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door FrankF »

In zowel mijn offerte van Obvion als in mijn hypotheek akte wordt uitsluitend gesproken over een vaste toeslag.

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

FrankF: voor hypotheken met voorwaarden van voor 2002 geldt naar alle waarschijnlijkheid dat die opslag niet gewijzigd mag worden. Heb je echter voorwaarden van na 2002, dan mag dat wel gewijzigd worden.

Maar heb je je hypotheek afgesloten in bv. 2000, en in 2005 een verhoging gedaan, dan gelden de voorwaarden van 2005 voor de gehele lening, en ben je dus ook lid van de club geworden.

Even goed checken dus!

Jack: ik baseer dat (geef ik toe) op een voorgevoel/vermoeden. Geen harde aanwijzingen. Wel vind ik het moment nogal plots, en de communicatie erg slecht. Nog afgezien van het feit dat de verhoging best fors is. En: Fortis riep "Niets aan de hand". Aegon riep "Niets aan de hand". En Rabobank roept als hardste "Niets aan de hand". Maar ondertussen wel plannetjes voor woningprijzen-verzekeringen...

Tja, ik twijfel toch nog...

matthijsh
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2008 21:06

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door matthijsh »

Een collega van mij heeft net als ik ook een variabele Obvion hypotheek, Hij heeft een brief gehad waarin VET gedrukt stond dat zijn opslag 0.65% blijft ivm met de voorwaarde.

Ik heb net de offertes van mijzelf na zitten kijken. Heb er 2 gehad daar zaten 2 maanden tussen. De eerste was nog met voorwaarde 2002, de 2e met voorwaarde 2004. Daardoor blijkbaar dus het haasje.

Ik ben superchagrijnig. Vindt dat mijn tussenpersoon ook heeft verzaakt (die hoort mij op dit soort zaken te wijzen, betaal daar tenslotte geld voor!)
Vooral de melding dat dit in de toekomst zomaar nog een keer kan gebeuren stuit me tegen de borst.

We hebben juist deze vorm gekozen ivm de transparante opbouw. euribor + vaste toeslag 0.65% en een risico opslag afhankelijk van de executiewaarde ten opzichte van de lening.


Morgen eens een rondje bellen of dit inderdaad zo kan en wat de alternatieven zijn. Ik heb er wel geld voor over om zekerheid te krijgen (qua opbouw, ik wil weer variabele rente) dus wellicht zijn er andere kandidaten die iets met euribor doen?

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

In zowel mijn offerte van Obvion als in mijn hypotheek akte wordt uitsluitend gesproken over een vaste toeslag.
Dit is ook bij mij het geval, alleen bedoelen ze bij obvion een vaste periodiek te bepalen opslag, wat natuurlijk onzin is. Overigens is in de brief die ik heb ontvangen (zie hieronder) is het woordje vaste verdwenen.

Obvion had in hun contract moeten spreken van euribor + een periodiek te bepalen opslag. Als dit in mijn contract had gestaan had ik uiteraard geen handtekening gezet. Omdat dit nml compleet de dempende werking van de euribor wegneemt.

Helaas ben ik er wel ingetrapt, en ja achteraf had ik mischien beter moeten weten. Maar ik blijf het ontzettend slecht van obvion vinden hoe ze dit afhandelen.

Juridisch zal het allemaal wel kloppen hoor, maar voel me persoonlijk wel bedonderd.


U hebt een hypotheek die bestaat uit een of meerdere leningdelen waarvan de rente is gebaseerd op het tarief van Obvion variabele maandrente. Maandelijks ontvangt u van Obvion een brief met daarin het actuele maandtarief. Het tarief voor hypotheken met een Obvion variabele maandrente wordt maandelijks op de laatste werkdag van de maand vastgesteld en geldt voor de daaropvolgende maand. Het variabele tarief bestaat uit de 1 maands Euribor vermeerderd met een opslag. Deze opslag kan variëren.

In de afgelopen jaren bedroeg de opslag steeds 0,65 procent. Als gevolg van de sterk gewijzigde omstandigheden op de financiële markten zijn wij genoodzaakt deze opslag te verhogen. Per 1 november 2008 is de opslag vastgesteld op 1,35 procent. Wij kunnen wijzigingen van de opslag in de toekomst niet uitsluiten. Kijk voor onze actuele tarieven op www.obvion.nl .

Voor de goede orde wijzen we erop dat het variabele tarief dat voor u geldt ook afhankelijk is van de zogenoemde risicoklasse (NHG en indien geen NHG van toepassing de verhouding tussen de executiewaarde van uw woning). Voor de per risicoklasse geldende opslagen verwijzen wij u eveneens naar onze website.

Het voor de maand november voor u geldende tarief zal u op de gebruikelijke wijze worden meegedeeld.

Het is mogelijk om bij de Obvion variabele maandrente gratis over te stappen naar een langere rentevastperiode. Voor een persoonlijk advies verwijzen wij u naar uw tussenpersoon.

Met vriendelijke groet,
Obvion N.V.
.

matthijsh
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2008 21:06

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door matthijsh »

Heeft iemand toevallig de 2004 voorwaarden bij de hand? Ik heb alleen de 2002 voorwaarden zosnel gevonden.

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Dit is het betreffende artikel uit de voorwaarden van 2004:
Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1- maands Euribor) en kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald, zie www.obvion.nl
Overigens blijk ik te moeten conformeren aan de voorwaarden van 2006, aangezien ik in die periode een deel heb vastgezet. Alleen heb ik die nooit ontvangen.

ManVoer
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2008 21:46

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door ManVoer »

Ook ik heb een brief gehad van Obvion en voel me knap genaaid. Ik was er van overtuigd dat mijn rente gekoppeld was aan de Euribor. Daar had ik specifiek omgevraagd toen ik offerte vroeg bij de Hypotheker.
Nu blijkt dat Obvion het gewoon kan aanpassen wanneer ze daar zin in hebben?

Iemand hier de voorwaarden van 2004 heeft? Ik heb ze niet en zou graag willen weten hoe dit in de voorwaarden staat. Ook die brief van diegene waarin vermeld staat dat zijn rente wel vast blijft op 0,65% zou ik graag meer van weten...

Gesloten