LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

@flappy

Nog even over het automatisch accepteren van de nieuwe voorwaarden wanneer je alleen een deel vastklikt dus niet verhoogd of van spaar naar afllossingsvrij gaat. Je moet daar het volgende formulier voor invullen. Hierin staat volgens mij dat de voorwaarden niet veranderen. of lees ik dit verkeerd ?

In ieder geval heb ik dus alleen dit formulier ondertekend http://www.obvion.nl/filesystem/corpora ... 1-2006.pdf verder niks ik heb ook geen nieuwe voorwaarden ontvangen. Alleen een brief dat een deel nu vast is zoals vermeld in het invul formulier.

Dus zoals ik het lees mag je een deel vast zetten zonder automatisch de nieuwe voorwaarden te accepteren en zijn op mijn hypotheek nog steeds de voorwaarden geldig van 2004. Iemand die dit ook heeft gedaan en wel duidelijk een antwoord hier op weet ?

Met behulp van dit formulier kunt u doorgeven dat u een nieuwe rentevastperiode wilt vastzetten. Hebt u een
Obvion hypotheek dan kan dat voor Obvion Rentevrijheid, Obvion Variabele Rente of Rentekeuzevrijheid (= uw
lening bevindt zich in het laatste jaar van de rentevastperiode).
Hebt u een Obvion Basis hypotheek dan kan dat alleen bij Obvion Variabele Rente.
- Voor de nieuwe rentevastperiode geldt het rentepercentage dat Obvion hanteert op de datum van
ontvangst van uw schriftelijk verzoek.
- De nieuwe rentevastperiode gaat in per de eerste van de maand volgend op die waarin wij het volledig
ingevulde en ondertekende formulier hebben ontvangen.
- De eenmaal gemaakte keuze is onherroepelijk.
- Zodra wij uw aanvraag hebben verwerkt, ontvangt u een schriftelijke bevestiging van uw keuze met vermelding
van het nieuwe maandbedrag. U ontvangt geen offerte.
- Behalve wijziging van de rentevastperiode en het rentetarief blijven alle bepalingen uit de hypotheekakte van
kracht, tenzij anders is overeengekomen.

- Als het gewijzigde rentetarief gevolgen heeft voor de verschuldigde premies van een aan de lening gekoppelde
verzekering (bijvoorbeeld bij een Spaarhypotheek) dan ontvangt u het wijzigingsblad voor de polis separaat van
de betreffende verzekeraar. Dit kan wellicht enkele weken duren.

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

@jack

Maakt het volgens jou nog verschil of je onder de voorwaarden valt van 2004 ? In de voorwaarden van 2004 staat nml wel het zinnetje kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt

Dus de mensen die vallen onder de voorwaarden van 2004 hebben zowel in hun offerte als in de voorwaarden staan een vaste opslag.

Ik wou persoonlijk de brief een beetje aanpassen nml en vermelden dat zowel in mijn hypotheek akte als in mijn voorwaarden staat een vaste opslag en dat er niet duidelijk naar ons gecommuniceerd is door zowel obvion als hun tussenpersoon dat deze vaste opslag op elk moment kan worden verhoogd door obvion.

Daarnaast is het nog verstandig om op te nemen in de brief dat de zinsnede die gebruikt is tweeledig uitlegbaar is ?

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Jack747 »

@wiegerwijnia,

De zinsnede:
tenzij anders is overeengekomen.
zou ruimte kunnen laten voor wijzigingen. Ik zou in ieder geval een expliciet antwoord van Obvion willen hebben op de vraag of je oude voorwaarden nog geldig zijn, als je er aan hecht dat dat het geval is. En het beste zou natuurlijk zijn om dat te hebben voordat je het formulier instuurt, de wijzingen zijn immers onherroepelijk.

groet,

Jack

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Jack747 »

@wiegerwijnia,

Laat ik nog even vooropstellen dat mijn (kritische) opmerkingen niet tot doel hebben aan te geven dat iemand een brief zoals die van Eddie99 niet zou moeten versturen. Integendeel, maar waar het mij om gaat is in hoeverre de argumenten valide zijn. In ieder geval gaat het principe 'baat het niet dan schaadt het niet' hiervoor uiteraard op. En zoveel temeer lawaai iedereen blijft maken, zoveel temeer 'schrik' bij Obvion, lijkt me. Want hoe dan ook men vindt dit niet 'fijn'.
Maakt het volgens jou nog verschil of je onder de voorwaarden valt van 2004 ? In de voorwaarden van 2004 staat nml wel het zinnetje kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt
Mogelijk wel, de tekst is immers wel duidelijk afwijkend van die in de voorwaarden van 2007 en 2008. Wat staat er als verklarende uitleg in de toelichting op de algemene voorwaarden?
Ik wou persoonlijk de brief een beetje aanpassen nml en vermelden dat zowel in mijn hypotheek akte als in mijn voorwaarden staat een vaste opslag en dat er niet duidelijk naar ons gecommuniceerd is door zowel obvion als hun tussenpersoon dat deze vaste opslag op elk moment kan worden verhoogd door obvion.
Dat lijkt me een aannemelijk en verdedigbaar statement.
Daarnaast is het nog verstandig om op te nemen in de brief dat de zinsnede die gebruikt is tweeledig uitlegbaar is ?
Dat zou ik niet doen, want daarmee geef je aan dat de uitleg die Obvion geeft ook een mogelijke uitleg is.
Ik zou insteken op hoe jij het zelf hebt opgevat, namelijk een vaste, niet tijdens de looptijd van de hypotheek te wijzigen opslag op de euribor.

Maar voor de goede orde, ik heb de wijsheid uiteraard ook niet in pacht...

groet,

Jack

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Euribor Tarieven
13-11-2008 11:15:00
Euribor Vandaag Vorig

1WK 3,276% 3,297%
2WK 3,377% 3,406%
3WK 3,497% 3,538%
1MND 3,869% 3,914%
2MND 4,186% 4,226%
3MND 4,245% 4,286%
4MND 4,284% 4,321%
5MND 4,297% 4,336%
6MND 4,309% 4,345%
7MND 4,323% 4,360%
8MND 4,333% 4,371%
9MND 4,343% 4,381%
10MND 4,352% 4,391%
11MND 4,360% 4,401%
12MND 4,370% 4,412%

Bron: Thomson Reuters

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Bron Rtlz

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/)/co ... _rente.xml

Postbank open over variabele rente: daling met 1%
De banken maken het de consument niet makkelijk als het gaat om de bepaling van de variabele hypotheekrente. Het is een enorme klus om uit te vinden hoe de banken hun rente vaststellen. RTLZ heeft het voor u uitgezocht.


Onduidelijk
Opslagen, liquiditeitspremies, Euribor en los-van-euribor. Met name bij de Rabobank is het welhaast ondoenlijk om helderheid te krijgen. Zelfs vergelijkingssites krijgen de info niet. Winnaar in openheid is de Postbank op de voet gevolgd door zusje ING.

Euribor
Euribor+1. Daar komt het bij de Postbank op neer. Neem het eenmaands-Euribortarief, te vinden op www.euribor.org en tel daar 1 procentpunt opslag bij op en je hebt het juiste tarief.

Rente zakt fors
Postbank stelt het tarief één keer per maand vast op de 15e van de maand. De Euribor die dan geldt (wordt elke dag om 11.00 uur vastgesteld) is leidend voor het hypotheek-tarief van de maand die volgt.
Dat is dan ook de reden dat hypotheekbezitters op dit moment nog niets merken van de recente scherpe daling in Euribor. Pas aankomende zaterdag is de nieuwe peildatum. Zoals het er nu uitziet wordt december een mooie maand voor de hypotheekbezitter bij de banken met de leeuw, Euribor staat nu op 3,914. Ter vergelijking: op de laatste peildatum, bepalend voor het tarief dat deze maand geldt, stond Euribor nog bijna een procent hoger: 4,867.

ING
ING volgt bijna hetzelfde beleid, alleen wordt daar gewerkt met drie verschillende opslagpercentages. Zo krijgt een woningbezitter die deelneemt aan de Nationale hypotheekgarantie een iets lagere opslag.

Moeilijk
RTL Nieuws meldde gisteren dat Postbank/ING behoort tot de banken die de opslag wijzigen naar goeddunken, maar dat klopt niet. Al jaren is de opslag ongewijzigd, zo meldt een woordvoerder. Overigens staat in de hypotheekvoorwaarden wel dat de banken het recht hebben om de opslag tussentijds te wijzigen. Alleen bij bijzondere omstandigheden, maar daar kun je nu wel van spreken. Rabo-dochter Obvion maakte onlangs van dat recht gebruik, tot woede van veel klanten en ook van bijvoorbeeld de Vereniging Eigen Huis. Een woordvoerster van ING en de Postbank zegt echter dat het bij hen niet snel zo ver zal komen.

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Brief obvion:

Nou heb de brief binnen, hun voorstel is om de rente vast te zetten tegen de laagste rente van 1 november to 24 november. Daarnaast heb je tot 23 november om te overleggen met je tussenpersoon, let wel dit zijn dus nog maar 6 werkdagen. omdat dit voostel geld tot 24 november. Gratis vastzetten konden we sowieso al dus vind het erg magertjes.

daarnaast een brief met de redenen.
Meest gestelde vragen met betrekking tot de verhoging vaste opslag.

Waarom deze verhoging?

De huidige kredietcrisis leidt tot uitzonderlijke situaties op de financiële markt. Ook wij ondergaan de gevolgen van de stijgende geldprijs. In 2008 is de prijs van geld met 0,70% gestegen. In tegenstelling tot andere hypotheekverstrekkers hebben wij deze stijging niet eerder doorbelast aan onze klanten. Nu de kredietcrisis aanhoudt, zijn ook wij genoodzaakt de vaste opslag aan te passen.

Hoe wordt een wijziging van de rente gecommuniceerd?

Het feit dat wij zoveel reacties kregen geeft te kennen dat onze informatie niet voldeed. Veel klanten vernamen deze wijziging bovendien via de website. Het tarief voor hypotheken met variabele rente geldend voor de volgende maand wordt pas de laatste werkdag van de maand vastgesteld. Obvion maakt dit tarief dezelfde dag nog op haar website bekend om transparant te communiceren. Dit betekent dat de melding op 31 oktober op de website werd geplaatst, terwijl de brieven op 3 of 4 november werden bezorgd. Op dit punt zijn wij tekort geschoten. Wij zullen in de toekomst onze communicatie nog kritischer benaderen. Indien mogelijk zullen wij nog eerder en duidelijker communiceren.

Hoe is de financiële situatie van Obvion?

Wij zijn een solide en betrouwbare hypotheekverstrekker en werken er dagelijks aan om dit te blijven. Ons hoofddoel is het verstrekken van verantwoorde hypotheken. Dit werd onlangs nogmaals bevestigd door onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door MoneyView. Om deze kwaliteit te kunnen blijven garanderen moeten wij een verantwoord, kostendekkend beleid voeren.

Wijken de tarieven van Obvion af van de markt?

Ons maandelijks variabele tarief is na deze verhoging marktconform. De samenstelling van de variabele rente verschilt per hypotheekverstrekker. Uit een vergelijking met andere hypotheekverstrekkers blijkt dat het merendeel van deze partijen de stijging van de rente al eerder doorvoerden. Zij belastten de hogere geldprijs geleidelijk door sinds begin 2008.

Waarom werden de voorwaarden in 2004 aangepast?

Wij willen geen beloften doen die wij niet kunnen nakomen. Eind 2004 constateerden wij dat het niet realistisch was een vaste opslag van 0,65% te garanderen. Wij hebben immers gedurende de looptijd van een hypotheek (tot 30 jaar) te maken met ontwikkelingen van de noodzakelijke opslagen voor risico’s en kosten. Daarom moesten onze voorwaarden worden aangepast.

Kan de vaste opslag stijgen als de Euribor daalt?

De algemene voorwaarden melden dat zowel het Euribor-tarief als de opslag bepalend zijn voor wijzigingen in de Obvion variabele rente. Deze twee componenten kunnen onafhankelijk van elkaar wijzigen. De opslag is voor iedere geldnemer gelijk, ongeacht de hoogte van het geleende bedrag. Deze dekt de inkoopprijs die wij moeten betalen voor het geld. Het Euribor-tarief wijzigt dagelijks. De inkoopprijs was tot voor de kredietcrisis redelijk stabiel. Vandaar dat wij eerder niet genoodzaakt waren deze opslag te verhogen.

Is Obvion transparant?

Ja, wij zijn een transparante hypotheekverstrekker. Wij informeren onze klanten, zowel via onze website als via mailings. Ten behoeve van deze transparantie hebben wij ervoor gekozen om u via een extra mailing te informeren over een wijziging van de opslag. Wij beseffen dat wij tekort zijn geschoten in de communicatie rondom de verhoging van de variabele rente. Wij blijven daarom continu werken aan de transparantie van al onze communicatie.

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Wiegerwijnia
Ik heb de zelf de brief gehad.
Ze trekken het boetekleed t.a.v. de communicatie, maar zetten je tegelijkertijd onder druk om de hypo over te sluiten.
Waarom willen ze ons toch zo graag in een rente vast periode hebben?
Wellicht om de rente de komende tijd scherp daalt? En hier dus minder aan verdienen?
Ik heb steeds meer de indruk dat het niet aan de inkoop kant van het geld ligt, maar puur is om de marge te verhogen.

bezoeker49
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2008 18:05

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bezoeker49 »

Uit hetzelfde interview met Rabo topman Heemskerk uit de Telegraagf van 8 nov.:

Deze manier van bankieren is bijna misdadig. Banken wisten dat huiseigenaren in de problemen zouden komen.

„Nou ja, ik vind het wel op de rand. Als je onschuldige mensen misleidt, dan is dat in ieder geval verkeerd. Misdadig weet ik niet, maar het is in ieder geval schandalig."
Lees ik vandaag een stuk over de Topman van de Rabobank (telegraaf op internet)

Quote
UTRECHT - Rabobankbestuursvoorzitter Bert Heemskerk geeft zelden interviews in zijn werkkamer. Hij zit het liefste op de gang, waar stoelen staan die zijn stalen heup beter verdraagt. Met zijn karakteristieke diepe stemgeluid wekt hij de indruk de rust zelve te zijn. Maar van binnen heeft hij gekookt, zo blijkt. Door de afgegleden mores in de financiële wereld, de hebzucht van aandeelhouders en de misleiding van onschuldige huiseigenaren.

"de misleiding van onschuldige huiseigenaren."

En wat doet de dochter van de Rabobank (Obvion) zelf ...........
Niet te geloven dit.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

double trouble,

Het is volgens mij erg duidelijk waarom ze zoveel mogelijk mensen willen laten kiezen voor vaste renteperiode.

1. We betalen meer en de rente zal zeker nog verder dalen.
2. We kunnen niet makkelijk weg (klantenbinding.
3. Deze mensen kunnen nooit meer klagen over de vaste opslag bij variabele rente. En dat kom hun nu natuurlijk erg goed uit.

Allen, denk hieraan voordat je de rente vastezet. Er kan daarna niet meer geprocudeerd worden.

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

JohanVe,

Nu was ik dat toch niet van plan, maar je heb een sterk punt(3).

Bij mij is het een principe kwestie, ik ga zo lang mogelijk door.

Het ligt nu bij de rechtshulp om te kijken wat de beste strategie is.

Lucas74
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2008 19:58

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Lucas74 »

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden voor de stijging van de opslag.

1. De kredietwaardigheid van Obvion en/of de Rabobank is gedaald waardoor zij een hogere premie moeten betalen dan het onderliggende Euribor tarief.

of

2. Ze zijn de marges aan het opkrikken omdat ze elders in de organisatie te grote verliezen hebben.

In beide gevallen klopt de verstuurde brief, hier eerder gepost, niet.
In geval 1. zal Obvion in het gelijk gesteld worden door de rechter in geval 2. zullen ze zeker verliezen.

barnum
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door barnum »

Wat de beweegredenen zijn voor Obvion voor hun 'bijzondere' aanbod tot het overstappen naar een vaste renteperiode weet ik niet (weet niemand van ons), maar is ook minder spannend wat mij betreft.

Wel spannend is je eigen beslissing of je op dat aanbod ingaat. Mijn gevoel is dat we macro economisch gezien inmiddels al een eindje door de kredietcrisis heen zijn, maar de daardoor veroorzaakte recessie nog moet losbarsten. Als ik die twee bij elkaar optel is mijn voorspelling dat de rente de komende jaren eerder zal dalen dan stijgen. Dus ik ga nog even niet overstappen.

Een glazen bol zou nu overigens wel van pas komen :idea:

wiegerwijnia
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door wiegerwijnia »

Een glazen bol zou nu overigens wel van pas komen
Hehe inderdaad zou erg handig zijn. Ik ben ook geen expert maar heb zelf ook het gevoel dat vast zetten nu niet het slimste is.

Ook heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord of als je gebruik maakt van deze aanbieding je ook automatisch de voorwaarden van 2008 accepteerd.

Nu moet ik daarbij opmerken dat ik in 2006 al de helft van onze hypotheek heb vastgeklikt tot 2011 als mijn lening nog helemaal variabel was zou ik mischien toch wat eerder geneigd zijn om 1 deel vast te zetten. Maar ik zou zeker eerst zwart op wit willen hebben van obvion dat de oude voorwaarden blijven gelden voor de resterende variabele delen. Gelukkig heb je wel 6 (nu 5 dagen ) om dit te regelen. :(

Als het inderdaad zo is dat als je gebruik maakt van hun aanbieding voor een deel van je lening je automatisch de voorwaarden van 2008 accepteerd voor je gehele lening zou ik er persoonlijk van afzien, omdat je daarna geen enkele kans hebt om ook nog maar iets van bezwaar aan te tekenen.

Maar net wat je zegt wat zou die glazen bol nu handig zijn :D

2herman
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2008 09:55

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door 2herman »

lees deze persberichten eens van 2006:Emn Obvion doet niet aan verleiding?
PERSBERICHT
De Obvion Basis hypotheek: eenvoudig voordelig met behoud van kwaliteit
Heerlen, 7 maart 2006 – Met de introductie van de Basis hypotheek zet Obvion vandaag de hypothekenmarkt op zijn kop. Dit nieuwste product brengt het afsluiten van een hypotheek terug tot de essentie: zo goedkoop en eenvoudig mogelijk de financiering van een huis regelen. Doordat de Basis hypotheek minder faciliteiten bevat, kan Obvion consumenten een extra lage rente aanbieden. Zo eenvoudig is het.

Obvion heeft maatschappelijke waarden als betrouwbaarheid en openheid hoog in het vaandel staan in haar relatie met consumenten. Het is daarom volkomen vanzelfsprekend dat Obvion de meest eenvoudige hypotheek van Nederland op de markt brengt, geschikt voor hen die lage woonlasten willen combineren met behoud van kwaliteit en financiële zekerheid. De prijsbewuste geldlener ontvangt geen kostbare extra faciliteiten, zodat de rente gegarandeerd laag is én blijft! Bij een rentevastperiode van twee jaar betalen consumenten 0,4% minder rente dan voor een Obvion hypotheek die wel alle faciliteiten biedt. Voor de overige rentevastperioden is het rentetarief 0,2% goedkoper1 dan de tarieven voor Obvion hypotheken. Wanneer de rentevastperiode voorbij is, ontvangt de klant bij verlenging opnieuw hetzelfde scherpe rentetarief zoals op dat moment ook geldt voor nieuwe Basis hypotheken. Obvion heeft een eenduidig en eerlijk rentebeleid naar de consument.
Zo voordelig kan eenvoud zijn
De Basis hypotheek doet uitsluitend wat het belooft: eenvoudig voordelig een huis financieren. Obvion heeft de voordelen hiervan op een rij gezet:
 Consumenten profiteren van de extra lage rente doordat zij niet betalen voor extra faciliteiten waar deze prijsbewuste consumentengroep geen behoefte aan heeft.
 Renteconstructies zijn helder. Tijdens de rentevastperiode geldt één tarief, daarna betalen consumenten dezelfde uniforme rente die op dat moment geldt voor nieuwe hypotheken.
 De laagste rente geldt. Voor het vaststellen van het rentetarief zijn 2 meetmomenten bepalend: de rente op ontvangstdatum van de aanvraag en de rente op de passeerdatum. Offertes zijn maximaal vier maanden geldig.
 De bouwdepotrekening. Obvion brengt geen extra kosten in rekening voor het in termijnen uitbetalen van de hypotheek aan consumenten die een nieuwbouwwoning hebben gekocht.
 Flexibele opname faciliteit. Consumenten hebben de mogelijkheid zonder tussenkomst van de notaris extra geld op te nemen uit de Basis hypotheek, door bij passeren een hoger bedrag in te schrijven.
Duidelijkheid scheppen in een ondoorzichtige markt

Met de Basis hypotheek schept Obvion duidelijkheid in een markt die de laatste jaren meer ingewikkeld en minder transparant is geworden. Obvion is van mening dat dit in het nadeel is van consumenten die moeilijker onderscheid kunnen maken tussen de verschillende offertebepalingen, algemene voorwaarden en rentemogelijkheden. Het voordeel van de Basis hypotheek is gelegen in het feit dat de consument niet betaalt voor faciliteiten waar hij geen gebruik van wil maken. Wel krijgt hij de service en kwaliteit waar Obvion voor staat. 7 March 2006

PERSBERICHT
Hypotheekverstrekker Obvion doet niet aan verleiding
Nieuwe no-nonsense hypotheek breekt records

Heerlen, 24 april 2006 - Geen actietarieven. Geen onderhandelingsruimte. Dit zijn niet direct zaken waar de meeste hypotheekverstrekkers mee te koop lopen. Obvion wel. Want aan deze schijnbare aantrekkelijke aanbiedingen zit ook een keerzijde. Consumenten krijgen – vaak achteraf – de rekening van vele zogenaamde ‘consumentenvoordelen’ gepresenteerd in de vorm van bijvoorbeeld hogere rentelasten bij het verlengen van de rentevastperiode. Obvion wil mensen niet verleiden tot het afsluiten van een hypotheek door korte termijn ‘voordelen’ te bieden die consumenten op de lange termijn toch zelf moeten terugbetalen. Obvion kiest voor lange termijn zekerheid en kwaliteit. En dat spreekt aan. De begin maart geïntroduceerde Basis hypotheek breekt records.
Geheel tegen de trend in, houdt Obvion zich niet bezig met prijsvechten en het voeren van actiecampagnes. Wel concentreert Obvion zich op het ontwikkelen van producten waar de markt echt naar vraagt. Het resultaat van deze visie: de Basis hypotheek. Een overzichtelijke hypotheek met een extra lage rente.

Overstelpende vraag
De vraag naar de Basis hypotheek die nu ruim een maand op de markt is, is overweldigend. “Voor ons het bewijs dat consumenten inderdaad op zoek zijn naar helderheid en eenvoud”, zegt Douwe Dijkstra, Manager Marketing & Sales bij Obvion. “Uiteraard hadden we geconstateerd dat consumenten op zoek zijn naar een laag rentetarief. Daarnaast zien mensen met alle aanbiedingen door de bomen het bos niet meer. Met de Basis hypotheek voldoen we aan de vraag naar een laag en helder tarief, waarbij je niet voor verrassingen komt te staan. Onze intermediairs berichten een verdubbeling van het aantal aanvragen.”

Basis hypotheek
Waarin verschilt de Basis hypotheek van andere hypotheekproducten?
Het uitgangspunt van de Basis hypotheek is no-nonsense eenvoud en helderheid. Er kan een lager tarief worden geboden omdat een aantal aanvullende faciliteiten en luxes vervallen (bijv. rentemiddelen en rentekeuzevrijheid).
Aan de Basis hypotheek zijn goede en duidelijke voorwaarden verbonden. Zo is een offerte vier maanden geldig en geen dag langer. Hierdoor weten consumenten met deze hypotheek precies waar ze aan toe zijn. Uiteraard maakt de bekende Obvion kwaliteit en service hier deel van uit. En dit alles geeft zekerheid, helderheid en rust.

Obvion en maatschappelijk verantwoord ondernemen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in de roots van het bedrijf, dat voortgekomen is uit een samenwerkingsverband van de Rabobank en het ABP. Dit wordt niet alleen vertaald in zaken als maatschappelijke betrokkenheid, zoals sponsoring. Voor klanten wordt dit omgezet in een eerlijk en eenduidig rentetarief en heldere communicatie hierover. En consumenten worden niet geconfronteerd met opslagen aan het einde van de rentevastperiode. De Basis hypotheek is daarom een typisch Obvion product. Bovendien is Obvion selectief in het verstrekken van hypotheken, zodat mensen beschermd worden voor overfinanciering.

25 April 2006

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Jack747 »

@Barnum,

Mijn idee is ook dat de rente voorlopig een dalende tendens zal hebben. De inflatie loopt terug, om die te beteugelen in periodes van ongeremde groei is verhoging van de rente een geeigend middel, door de dalende inflatie ontbreekt die noodzaak.
Daarnaast tendeert de economische groei naar 'nul' of mogelijk zelfs naar krimp. Om een recessie te bestrijden kan men juist het renteverlagingsmiddel inzetten om de economie (investeringen) te stimuleren.

Als dan vervolgens ook nog de rust op de financiele markten terugkeert, en banken hun 'rotzooi' hebben opgeruimd kunnen ook de opslagen die banken elkaar rekenen dalen.
Daarom zou ik persoonlijk, als ik een variabele rente zou hebben, deze niet op dit moment vast zetten, als de rente inderdaad daalt ben je in feite twee keer in de voet geschoten, een keer door Obvion, en een keer door jezelf, niet doen, een keer is meer dan pijnlijk genoeg.

Overigens zie ik het niet zo gauw gebeuren dat banken, als de rust terugkeert, de opslagen snel weer zullen laten dalen. Men zal die situatie gebruiken om de kas wat te spekken, denk ik.

groet,

Jack

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Even een stukje theorie.

Wie bepaalt rente?
Rente op K.T. wordt bepaald door de Europese Centrale Bank (ECB) of de Federal Reserve (FED)
Rente op L.T. wordt bepaald door de markt. Vraag naar leningen groter dan aanbod : rente zal stijgen en VV
OLO op 10 jaar is indicator

Waarom beheren centrale banken de rente?
Om de groei van de economie te controleren
Lage rente om groei te stimuleren (meer I)
Hoge rente om de prijsstijgingen (inflatie) af te remmen

Wie profiteert van hoge en lage rentestanden?

Bij hoge rente doen het aandelen minder goed. Goed voor vastrentende waarden zoals obligaties, kasbons, spaarboekjes
Bij lage rentestand : goed voor aandelen en minder goed voor vastrentende waarden

Welke sectoren profiteren van een lage rentestand?

Financiële waarden: banken en verzekeringen. Verschil tussen KT-rente en LT-rente wordt groter
De vastgoedsector

Nu er een recessie is in de euro zone, is het erg aannemelijk dat de rente verder verlaagd wordt om de economie te stimuleren.

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Inflatie in eurozone bereikt laagste punt in negen maanden
14 november 2008, 12:04 uur | FD.nl/DJ
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--De inflatie in de eurozone is in oktober afgekoeld naar 3,2%, het laagste punt in negen maanden. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europese Unie.

In september bedroeg de inflatie nog 3,6%. De consumentenprijsindex daalt nu al drie maanden achtereen, nadat de inflatie in juni en juli een recordhoogte bereikte van 4,0% door de hoge olieprijzen.

Het cijfer komt exact overeen met de verwachting van vooraf geraadpleegde economen.

In vergelijking met september zijn de consumentenprijzen in oktober gelijk gebleven. Economen voorspelden een stijging op maandbasis van 0,1%.

De kerninflatie, waarin volatiele zaken als energie, voeding, tabak en alcohol buiten beschouwing worden gelaten, bedraagt in oktober op jaarbasis 1,9%. In september was de kerninflatie ook 1,9%. Vergeleken met de voorgaande maand is de kerninflatie is met 0,4% gestegen.

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Op het voorblad van de offerte / contract.

Vanaf het moment dat u uw aanvraag bij Obvion heeft ingediend profiteert u al van de voordelen van een Obvion hypotheek. Met de Obvion Variabele Rente volgt u gewoon de renteontwikkeling op de markt. Daardoor profiteert u bij dalende rente direct de volgende maand van lagere maandlasten. Bij een stijgende rente geldt uiteraard het omgekeerde

Poum
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:53

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Poum »

Overigens zie ik het niet zo gauw gebeuren dat banken, als de rust terugkeert, de opslagen snel weer zullen laten dalen.
@Jack747
Gelet op de tekst van het pdf bestand op de internetsite van Obvion waarin wordt gemeld dat de opslag zal worden verlaagd als de liquiditeitspremie daalt, lijkt het mij dus zeer raadzaam om de vinger aan de pols te houden en daarom is het van belang om de ontwikkeling van de liquiditeitspremie in de gaten te houden. Alleen: hoe kunnen we dat?

Ik heb mijn hypotheek op dit moment variabel en gelet op de economische ontwikkeling zal ik zeer ws. de rente nu niet vast gaan zetten. Bovendien is het aanbod van Obvion wel erg karig en heb je wel erg weinig effectieve tijd om hier eens goed met een tp over te praten.

Groet,
M.

Gesloten