LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huizenmarkt in vrije val geraakt

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door flappie »

Volgens RTL-Z is de huizenmarkt in een vrije val geraakt. Huiseigenaren, hypotheekverstrekkers, banken en makelaars zitten met het zweet in hun handen. Er komen minder huizen te koop, en kopers twijfelen of ze nu wel moeten kopen. De maand oktober lijkt een omslagpunt. De laatste makelaarcijfers tonen dat er ruim 20% minder huizen verkocht zijn dan een jaar terug.

Duurdere huizen
Huizen staan ondertussen 5,5 maand te koop. Vooral de hogere prijsklasse, huizen van 300.000 euro en meer, krijgt zware klappen.

halfje
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 mei 2007 22:11

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door halfje »

Ga je dat nou iedere week opnieuw schrijven? :shock:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door kweenie »

Blijkbaar.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Het huis van mijn buurman staat te koop, maar daar gaat geen euro af voorlopig van de vraagprijs. En anders blijft hij er wonen. Je kunt dus beter spreken van een muurvast zittende woningmarkt. En van makelaars die met het zweet in de handen zitten lig ik helemaal niet wakker. Het merendeel van de woningen kan verkocht worden zonder makelaar, want als puntje bij paaltje komt trekken alle makelaars de keutel in en kun je zelf rechtszaken gaan voeren.

Loeke de Loden Leeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:03

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door Loeke de Loden Leeuw »

Het huis van mijn buurman staat te koop, maar daar gaat geen euro af voorlopig van de vraagprijs. En anders blijft hij er wonen. ...
Je buurman kan het dan beter van de markt halen, want als het te lang te koop staat, gaan kopers en makelaars ervan uit dat er iets mis mee is. Ja, makelaars kunnen via de NVM nagaan hoe lang een woning te koop heeft gestaan, tenzij die al een jaar of langer niet meer te koop staat.

Ik zie nu toch wel dat steeds meer huizen in vraagprijs dalen.


kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat vind ik nou wel goeie humor...

Loeke de Loden Leeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:03

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door Loeke de Loden Leeuw »

Nog zo'n artikel: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... akt-in.ece . En dit is het gemiddelde over het derde kwartaal, dus voordat de pleuris echt uitbrak!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door sjoegel »

De huizen verkopen zijn ietsje ingezakt. Maar...... het aanbod is gigantisch toegenomen. Het zit muur en muurvast. Mensen kunnen minder lenen dan eerst gedacht zodat ze geen beter-mooier huis kunnen kopen dat het huis dat ze al hebben. Verhuizen is dus zinloos. Geen huizen verkopen. Iedereen blijft zitten waar hij zit. Makelaars gaan massaal failliet.

Loeke de Loden Leeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:03

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door Loeke de Loden Leeuw »

@ sjoegel
Ik denk niet dat het nodig is dat makelaars failliet gaan. Door de hoge huzienprijzen zijn makelaars de laatste jaren steeds meer gaan verdienen. En dat terwijl de kosten door automatisering afnamen. Ik denk daarom dat ze gewoon efficient moeten werken (zoals ieder ander bedrijf), en genoegen moeten nemen met kleinere winsten.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Er zijn heel veel makelaars bij gekomen sinds de bescherming van de titel makelaar O.G. vervallen is, dus minder transacties per makelaar.

De courtage is over het algemeen lager geworden omdat er steeds meer mensen zijn die alleen nog deeldiensten afnemen.

De belangrijkste kostenpost in de makelaardij kan je nog steeds niet weg automatiseren n.l. personeel en aangezien er meer huizen te koop staan per makelaar hebben zij ook meer personeel nodig, om snel te kunnen bezichtigen dus zijn de kosten gestegen!

Er zullen zeker makelaars failliet gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens hoeft de toename van het aantal huizen op zich nog niet te betekenen dat de markt is ingestort en niemand een huis wil kopen. Dat kan namelijk ook komen doordat nu meer mensen hun huis eerst willen verkopen en daarna pas een huis willen kopen. Waar het vroeger zo was dat de meerderheid van de mensen hun huis pas te koop zette als ze een ander huis hadden, en er dus pas een nieuw huis op de markt kwam als er een andere uit de markt ging, is het nu dus andersom. Nu zet de meerderheid eerst het vorige huis te koop en gaat pas na verkoop serieus zoeken naar een nieuw huis. Daardoor komt dat oude huis meteen al op de markt, terwijl het nieuwe huis dan ook nog te koop staat.

Het zou pas zorgelijk zijn als het aanbod níet zou zijn toegenomen. Want dat zou betekenen dat mensen überhaupt niet meer zouden willen verhuizen. Nu is het vooral zo dat mensen wel willen verhuizen, maar veel voorzichtiger zijn geworden. Wat ook wel een verstandige houding is, alhoewel de markt daarin natuurlijk ook weer doorschiet.

Loeke de Loden Leeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:03

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door Loeke de Loden Leeuw »

Dat kan namelijk ook komen doordat nu meer mensen hun huis eerst willen verkopen en daarna pas een huis willen kopen. Waar het vroeger zo was dat de meerderheid van de mensen hun huis pas te koop zette als ze een ander huis hadden, en er dus pas een nieuw huis op de markt kwam als er een andere uit de markt ging, is het nu dus andersom.
Dit soort gedrag, dat is toch een teken dat het allemaal minder gaat met de woningmarkt?

Dit is trouwens wel slim gedrag. Sommige mensen moeten verkopen tijdens een economische crisis, dus als je je huis met klein verlies verkoopt, kun je het huis van een ander kopen die het met veel verlies moet verkopen. Als je een stabiel inkomen hebt, is een instortende markt een kans om aan een betere woning te komen.

zomaar_2008
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2008 18:28

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door zomaar_2008 »

Huizenmarkt aan het instorten, ik geloof er niks van.

Het zijn paniek uitspraken van makelaars en vereningingen die het moeten hebben van de huizenverkoop. Op dit moment verdienen zij geen geld dus roepen ze wat ze kunnen zodat de overheid ingrijpt waardoor zij weer geld kunnen verdienen.

Op dit moment verlenen banken weinig tot geen hypotheken en daarom worden er zeer weining huizen verkocht. Het is wachten op het moment dat de economie weer herstelt en mensen weer een hypotheek kunnen krijgen.

Het zal mij zelfs niks verbazen als de huizen van normale gezinswoningen flink in prijs zullen stijgen de komende 5 tot 8 jaar.

Op dit moment zijn er bijna geen nieuwbouwprojecten die opgezet worden. Het aanbod wordt dus alleen maar kleiner en de vraag is zelfs op dit moment onverminderd hoog.

Moet je je zorgen maken, naar mijn mening niet als je geen huis hebt dat boven de 3 a 3.5 ton kost. Dat is een hypotheek wat straks elk gezin kan krijgen dat 2 inkomens heeft.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door loesje 2 »

en roepen dat banken bijna geen hypotheken meer verstrekken is geen paniek zaaien?

Als je gewoon een hypotheek wil die klopt ten opzichte van de waarde van het huis en je inkomen heb je geen probleem ! :lol:

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Vanmorgen las ik in de krant, dat ondanks de crisis de huizenprijzen toch weer gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar. Dus hoezo vrije val?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

Publicaties van huizenprijzen zijn gemanipuleerde gegevens.

Ze komen van de NVM. ( Kadaster houdt de gegevens ook bij, en die zijn totaal anders )

Wat je leest of hoort is gewoon wat de NVM graag wil dat je leest of hoort.
Het is totaal waardeloze informatie

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door SJZ »

Ze komen van de NVM.
Nee, die informatie van afgelopen week kwam niet van de NVM, volgens mij was het het CBS die deze week met die stijging aan kwam zetten.
Kadaster houdt de gegevens ook bij, en die zijn totaal anders
Nou, dan citeren we even een nieuwsbericht van 21 januari 2009:

Bestaande woningen waren in december gemiddeld 1,6 procent duurder dan een jaar eerder. Alle typen verkochte koopwoningen waren in december duurder dan in 2008. In vergelijking met december 2007 werden 15 procent minder woningen verkocht.

Dat melden het Kadaster en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorige week meldde de Nederlandse vereniging van makelaars NVM een teruggang van de prijs. De makelaars gaan uit van afgesloten koopovereenkomsten. Het Kadaster neemt de inschrijving van de overdracht in het Kadaster als meetpunt. Tussen overeenkomst en overdracht zit volgens de NVM gemiddeld ruim drie maanden.

Over de maand november hadden CBS en Kadaster nog een daling van 0,9 procent gemeld. De prijsstijging die in de loop van 2008 sterk is teruggelopen is in december weer iets opgelopen, aldus het Kadaster. De gemiddelde huizenprijs bedraagt 252.145 euro, 2,8 procent hoger dan een maand eerder en 1,8 procent hoger dan in december 2007.

wat je leest of hoort is gewoon wat de NVM graag wil dat je leest of hoort.
Nou, dan lezen we even de reactie van de NVM op bovenstaand bericht:

NVM-woordvoeder Roeland Kimman noemt de Kadaster-cijfers ‘achterhaald. De cijfers kloppen, maar zij meten totaal anders. ....... Volgens de makelaars zakte de gemiddelde huizenprijs in de laatste drie maanden van 2008 met 2,5 procen


Kortom: CBS en Kadaster spreken van stijging, NVM spreekt van een daling.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door sjoegel »

De mensen die nu een huis kopen verkeren nog in de veronderstelling dat huizenprijzen alleen kunnen stijgen en kopen omdat ze dringend om een huis verlegen zitten.
Ik geloof wat ik zie en dat is dat in de straten om mij heen er steeds meer huizen te koop staan en er het laatste half jaar niet een. Ik herhaal, niet een is verkocht. Wel zijn er diverse borden verwisseld omdat de makelaar failliet is gegaan !
De grote daling komt binnenkort als er mensen gedwongen moeten verkopen. Veel aanbod+weinig vraag= prijzen omlaag. Deze wet is eeuwenoud en gaat altijd op.
Maar blijf vooral geloven dat de prijzen hoog blijven :D

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik geloof wat ik zie en dat is dat in de straten om mij heen er steeds meer huizen te koop staan en er het laatste half jaar niet een. Ik herhaal, niet een is verkocht
Tja, ik zou ook kunnen geloven wat ik zie. En dat is dat er in de periode van juli tot de kerst bij mij in de straat en de straten er omheen 6 huizen te koop stonden, waarvan er niet één verkocht is.

Vanaf de kerst tot nu zijn 3 van de 6 huizen verkocht.

Gesloten