LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] maandelijkse hypotheek provisie

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Er werd hier wel om advies gevraagd
Voor goed advies moet betaald worden. Verwacht dus ook geen goed advies op een forum waar iedere idoot kan posten.
Ik post naar eer en geweten en als er af en toe een foutje komt of ik kompleet de plank missla is niks aan te doen. Ik leer daar weer van.

Ik blijf erbij dat als deze maandelijke kosten niet voor een produkt als bijvoorbeeld een spaarhypotheek is, je wordt opgelicht.
Welke nazorg is nou nodig en waarom is dit zo duur? Het gaat om bijna 5400 euro en dat nog zonder rente.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door __oi__ »

Je hebt gelijk.
Je kan hier geen advies van een expert verwachten, iedere idioot, tot waartoe je jezelf nu in principe degradeerd, kan hier posten. Het gaat erom dat het met zoveel stelligheid gebeurt.....alsof je de expert bent.
Ook geeft je aan dat je er weer van leert als je de plank volledig misslaat.... prima. Behalve nu dan. Door een aantal mensen, waarvan ik weet dat ze aardig thuis zijn in hypotheken en daar ook beroepsmatig iets mee doen/deden, wordt hier duidelijk gemaakt dat dit geen oplichting is.

Overigens waren spaarhypotheken altijd 1 van de meest lucratieve producten voor tussenpersonen. Daar werd de meeste provisie op verdiend. Probleem is, dat je dat als klant, tot voor kort, niet kon zien.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

he dubbeltje, zal ook nooit meer telefonisch informatie willen inwinnen?
Ook je brandverzekering niet geregeld laten herzien want dat alles moet maar voor niets gedaan worden.Je toon hierbij aan dat je werkelijk geen barst verstand van zaken heb.Oja je doet je naam wel eer aan "ALS EEN DUBBELJE GEBOREN ZAL JE NOOIT EEN KWARTJE WORDEN"

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

GTP ik weet niet waar het voorstaat zou het zo iets zijn als GOED TIPSIE.
Als je een beetje slim bent betaal je voor al je verzekeringen al provisie
dus er wordt heus wel op je verdient,
En als volgens jou dat dub.....Kijk dan maar even naar die kwartjes die de Kredietcrisis hebben veroorzaakt.Dat kwartje in AMERIKA die de heleboel heeft opgelicht krijgt nu 150jr.gevangenisstraf.
Praat gewoon mee of vertel geen fabeltjes.

Vr.gr.D.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

dubbeltje, ik zou zeggen geef het goede voorbeeld en verdwijn uit beeld.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Mij valt het volgende op in deze discussie:
Dit topic zit vol tussenpersonen, hypo adviseurs en whatever more. Die vonden het niet leuk als ze worden neergezet als oplichters ed. Snap ik, niemand wordt graag afgebokt.
Vroeger werd gewoon gruwelijk veel verdient aan ons, nu moeten ze onder dwang wetgeving de "verdiensten"inzichtelijk maken. Voor ons gewone werkmensen is dat schrikken waaaaaaaat zoveel, Daar werk ik vier maanden voor etc etc.
Er is gewoon veel geld gemakkelijk verdient door banken verzekeraars tussenpersonen etc. Nu moeten ze meer doen voor minder en dat vind niemand luk. Vraag wel om begrip van de geleerde heren/dames voor ons werkmensen die schrikken van jullie inkomen. Voor de rest blijven alle adviseurs in mijn ogen een noodzakelijk kwaad. Als morgen geld niks waard is kan ik nog een blokhut timmeren wat kunnen de geleerden dan nog?

Tjico30
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2009 20:36

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door Tjico30 »

Ik ben dit topic gestart en reageer verder niet meer !
Hier wordt ik niets wijzer van .
het is allemaal "off topic"

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

Wie vraagt er bij en aan de bakker-slager etc. wat hij/zij aan hun product wordt verdiend? en daar kom je meerdere keren per week,bij een hypotheek /financieel adviseur 1x per 5/10 jaar maar hij wordt wel meerdere keren per jaar gebeld(service) en dit is kosteloos

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door Mk »

Ik ben bezig om een hypotheek af te sluiten.
Mijn adviseur rekend daarvoor een schappelijk bedrag van 1000 euro.
Echter hij rekend in de hypotheek ook nog eens 15 euro per maand gedurende de gehele looptijd van de voor advies.
Is dat normaal ,ik denk zelf dat het nodig is omdat ik mijn hypo vast zt voor 20 jaar,Waar moet ik dan advies over krijgen (p.s ik heb nog niets getekend)
Dat rekende hij altijd al, waarschijnlijk indirect via provisie van de bank, alleen moet hij dat nu inzichtelijk maken.

Die 15 euro per maand zijn omdat hij zolang jij zijn klant bent nog steeds een adviesfunctie heeft. Met andere woorden; je kan jaarlijks bij hem langs om te kijken of je hypotheek nog bij je past of dat er eventueel aanpassingen nodig zijn.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je adviseur heeft de afsluitprovisie van de bank vervangen door een fee van € 1.000,--. Daarnaast ontvangt hij van de bank een doorlopende provisie van € 15,--. Betkent wel dat hij jou flink wat korting heeft gegeven, want op basis van die € 15,-- 30 jaar lang, zou zijn afsluitprovisie fors geweest zijn. Of die 30 jaar moet 10 jaar zijn (gebruikelijker)

mjs
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2009 21:38

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door mjs »

Wanneer er een hypotheekbeloning besproken wordt is het nogal van belang om te weten of het gaat om een hypotheek op basis van provisie of op basis van uurtarief (provisieloos).

Ook is het van belang te weten om wat voor type hypotheek en hoe hoog.

In zijn algemeenheid werkt het als volgt:

Provisie:

De adviseur ontvangt een vergoeding in de vorm van directe afsluitprovisie.
Daarnaast ontvangt de adviseur een doorloopprovisie.

De verhouding hiertussen is dit jaar 70% direct en 30% doorloop.
De verhouding is wettelijk vastgelegd en bedoeld om te voorkomen dat de adviseur voor niets moet werken als er in de 10 jaar na het afsluiten van de hypotheek aanvullende advisering wordt verlangt. Dit mag ook worden verlangt van de adviseur omdat deze een wettelijke verplichting heeft om nazorg te verlenen.

Provisieloos:

Wanneer er een hypotheek zonder provisie wordt geadviseerd mag de adviseur hiervoor rekenen wat hij wil. Echter hij is verplicht om nazorg te verlenen (10 jaar).

Om de nazorg te kunnen verlenen kiezen veel adviesbedrijven voor een abonnement per maand. Het bedrag mag echter ook ineens worden betaald en mee gefinancierd.
Een provisieloze hypotheek zou per maand dus goedkoper moeten zijn doordat er geen kosten via de verzekeringspremie worden verrekend en er een lagere rente zou moeten zijn omdat hierin ook geen vergoeding voor de adviseur zit. Afsluitprovisie is hierbij ook verdwenen.

Aangetekend moet hierbij wel worden dat hoe hoger de hypotheek hoe hoger het voordeel.

Transparantie:

In alle gevallen is een hypotheekadviseur wettelijk verplicht om inzichtelijk te maken welke kosten er worden berekend. Dit kan dus betekenen dat de bank dit op de offerte zet maar kan ook betekenen dat de adviseur u een rekening geeft omdat er geen enkele vorm van provisie is.

Per hypotheekvorm kan de provisie verschillen. De achterliggende gedachte is dat het ene product ingewikkelder is dan het andere waardoor er meer werk in zit. Per merk is er niet zo veel verschil.

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

MJS,jij hebt dit goed verwoord ,hier heeft Tjco30 misschien wat aan, ook al had hij het al opgegeven.
Je hebt niets aan negativiteit van GTP ,ik denk dat hij een beetje gepreoccupeerd is misschien wil hij er met iemand over praten.

Vr.gr.D.
Laatst gewijzigd door J.Dubbeltje op 02 jul 2009 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

mjs,keurig en duidelijk uitgelegd misschien snapt dubbeltje het nu ook

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door __oi__ »

Met de aanvulling/correctie dat de verhouding vast/doorloop per 1 jan 2009 is gewijzigd in 60/40

2007 80/20
2008 70/30
2009 60/40
2010 50/50

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

2009 60/40
oi

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

TPS Dit onderwerp heeft niets met na(apen te maken).

Heb je het al op gezocht (gepreoccupeerd zijn).

Verder geen discussie meer met jou.

De groeten D.

mjs
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2009 21:38

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door mjs »

Minister Bos is de financiële dienstverleners tegemoet gekomen en heeft de invoering van 70 / 30 naar 60 / 40 een jaar uitgesteld.

Dit is gebeurd omdat er teveel financiële dienstverleners hierdoor in de liquiditeitsproblemen kwamen.

Immers het opbouwen van een portefeuille met doorloop provisie (zoals bij verzekeringstussenpersonen gebruikelijk) duurt een paar jaar.

Evenwel is de verwachting dat veel tussenpersonen de komende paar jaar niet zullen overleven. 30% verplicht sparen voor de komende 10 jaar (zo voelt dat voor een tussenpersoon) is geen pretje.

Op dit moment heeft de AFM overigens geluiden laten horen die pleiten voor afschaffing van deze scheiding tussen doorloop en direct verdiende provisie. Achterliggende gedachte is dat er nu immers wettelijke transparantie is.

Zoals het er nu naar uitziet zal vanaf 2010 er een verhouding 60 / 40 zijn.

Gesloten