LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lisan87
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2010 14:14

Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door Lisan87 »

In april 2009 heb ik een hypotheekofferte aangevraagd bij Obvion en Aegon via de hypotheekshop Schagen. Dit was voor een startersappartement in de gemeente Schagen. Op dat moment zag het ernaar uit dat ze eind september 2009 met de bouw van het appartement zouden beginnen. Op aanraden van de Hypotheekshop ben ik met Obvion in zee gegaan, zij hadden een geldigheidsduur van de offerte van 4 maanden en die kon ik dan met 4 maanden verlengen, zodat mijn totaal op 8 maanden zou komen. Ruim genoeg werd op dat moment geacht.

Nu zijn we negen maanden later en is er nog helemaal niets rond. Bouwvergunning fase 1 is verleend begin juni 2009, maar nog steeds niet onherroepelijk vanwege vele bezwaren. Bouwvergunning fase 2 wordt pas naar gekeken, wanneer 1 onherroepelijk is. Met andere woorden er is nog steeds niets en inmiddels is de 9 maanden termijn van de planontwikkelaar bijna verlopen (7 januari 2010) en hebben ze mij verlening aangevraagd (die ik tot nog toe niet heb getekend). Nu is ook mijn geldigheidsduur bij Obvion verstreken (8 december 2009) en kreeg ik zaterdag 2 januari een brief thuis dat ze bij mij 1% boete willen gaan innen, omdat ik de aanvraag heb ingetrokken. Dit heb ik niet gedaan, deze is alleen wel verlopen, maar verzoek tot intrekken heb ik nooit gedaan, maar dat terzijde. Nou snap ik dat zulke regels er zijn zodat mensen niet zomaar overstappen op een andere aanbieder die op dat moment een beter aanbod heeft, maar bij mij is er niets rond en heb ik ook niet eens de mogelijkheid om alles te laten passeren bij de notaris. Ook weet ik zeker dat mij door de hypotheekshop nooit op de 1% boete is gewezen.

Daarnaast zit er nu een bewijs bij de brief van Obvion. Mijn kopie aanvraag verlenging geldigheidsduur, waarop de datum van verlenging op oktober staat (wat volgens hun eigen voorwaarden niet kan, vanwege dat deze binnen 2 maanden na oorspronkelijke offerte moet zijn ingediend).

Nou is mijn vraag, wat kan ik doen om onder deze boete (bedraagt: EUR 1655,00) uit te komen? Moet ik bij de planontwikkelaar zijn, bij Obvion zelf, of bij de hypotheekshop, omdat zij mij eigenlijk hebben aangestuurd op een verlening, omdat het zonder verlenging bij Obvion niet mogelijk zou zijn, en zij dus eigenlijk hun waarschuwingsplicht niet hebben vervuld.

Alvast bedankt voor de hulp


Dan nog een kleine aantekening: Voor dat ik zelf maar wist dat Obvion die 1% bij mij in rekening ging brengen heeft de Hypotheekshop gebeld met Obvion om te vragen of de boete wel reëel was, Obvion schijnt toen te hebben gezegd dat als ik mijn volgende hypotheek bij hen afneem dit bedrag in mindering zal worden gebracht op de afsluitkosten. Dit heb ik alleen niet zwart op wit staan.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door vakkiel »

Kijk goed je offerte na waarschijnlijk staat het er wel in....je wist nl. wel dat de offerte maar 4 mnd geldig was......die boete die je moet betalen is de zgn. ber. provisie.....obvion heeft jou hypotheekbedrag nl. op een lade bij hun liggen waar het nu alleen maar geld kost.......

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door testcase »

Op zich een logisch verhaal. Veel hypotheekverstrekkers werken op die manier.
Dus ik ga ervan uit dat dit contractueel klopt. Je hebt er waarschijnlijk ook voor getekend dat ze dit mogen doen. Vroeger moes je die verlenging vaak al betalen als je de offerte wilde verlengen(bereidsstellingsprovisie). Nu wordt de verlenging vaak"gratis"gedaan, met als voorwaarde dat je die 1% als nog betaald als je de hyptoheek niet binnen de gestelde termijn afsluit.

De hamvraag is volgens mij. Hoe goed ben je voorgelicht en begeleid in dit proces door de hypotheekshop. Als dit niet goed is gebeurd, zou ik het probleem bij hen neerleggen.

Tweede hamvraag is. Je hebt waarschijnlijk een koop/aannemingoverkeenkomst getekend. Daarin staat ook een termijn genoemd waarbinnen de bouwer moet passeren bij de notaris. Als die termijn is verstreken kan je die kosten bij hem verhalen.

In ieder geval had de hypotheekshop ervoor moeten zorgeg dat de termijn die hierin genoemd is gelijk loopt met de geldigheid van de offerte en als dat niet zo is, dan hadden ze jou hiervoor moeten waarschuwen. Dat is hun zorgplicht.

Ergo ik dank dat je niet je pijlen moet richten op de bank, maar op de hyoptheekshop en misschien de bouwer.

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Al eerder heb ik gereageerd op een topic over dit soort boetes. Ook daar heb ik aangegeven dat dit in de offerte duidelijk staat vermeld. Je geeft hier aan dat het om een nieuwbouwproject gaat. Bij dergelijke projecten dient de adviseur altijd uiterst zorgvuldig te werk te gaan met degelijke offertes ( hier de basisvariant). Zeker in deze tijd is het voor projectontwikkelaars lastig de benodigde verkopen te behalen om een groen licht voor het project te geven. Zoals testcast al aangeeft dien je de pijlen op de adviseur te richten.

Purist
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mar 2009 11:54

Re: Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door Purist »

Arjan, aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant lees ik duidelijk in de vraagstelling dat er geen reden was om aan te nemen dat het project langer zou gaan duren. Daarnaast staat zowel in de voorwaarden als in het verlengingsvoorstel duidelijk aangegeven wat de gevolgen zijn van niet passeren. De geldverstrekker maakt ook kosten en waarom zou de klant dat niet hoeven te betalen? De gedaalde rente zullen zo ook wel willen dunkt me.
Op het moment dat verlengingsvoorstel binnenkwam had Lisan ook eens kunnen denken "he, ik heb nogniets van de aannemer gehoord", is het wel slim om dit te doen.

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Corform de regels is de adviseur de expert en wordt op deze wijze ook door de AFM gezien. Ik ken de gemeente waar dit speelt redelijk goed en ik weet ook dat er veel projecten langer duurden dan gepland waren. De adviseur waar over wordt gesproken heeft intensieve banden met makelaars in de regio en had enige voorzichtigheid in acht kunnen nemen. Ik stel ook niet dat de boete onterecht is. Je hebt gelijk dat Obvion kosten maakt en dat deze voldaan moeten worden. Ik zou dit enkel met de adviseur opnemen en niet met de vinger naar Obvion wijzen.

Purist
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mar 2009 11:54

Re: Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door Purist »

Mee eens, Arjan. Voorzichtigheid moet troef zijn, maar als ik deze post lees is het vooral met de vinger naar anderen wijzen. De boete staat duidelijk vermeldt in de stukken van Obvion. Niet tekenen dus als je dat leest en er over twijfelt.

Loekie 205
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2010 09:51

Re: Verstrijken geldigheidsduur offerte Obvion, boete innen

Ongelezen bericht door Loekie 205 »

De voorgaande antwoorden zijn mijn inziens correct.

Wellicht kom je onder de boete uit wanneer je een nieuwe offerte aanvraagt bij Obvion. Als de rente op dit moment niet interessant meer is dan zou ik met de tussenpersoon overleggen.
Hij is namelijk verplicht de offerte met je door te nemen en dus ook de passage over de annuleringskosten te vermelden. Wellicht betaalt hij dan de annuleringskosten (gedeeltelijk)

Gesloten