LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Hadessa
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2010 10:20

ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door Hadessa »

Dag,

Wij hebben nieuwbouwwoning gekocht en kunnen binnen een paar dagen passeren bij de notaris.
Hypotheek 320.000 euro
rente vastperiode 10 jaar
NHG, dus ca 165.000 verplicht aflossen.

Nu hebben we twee aanbiedingen:
ABN Amro Budget hypotheek, 3 leningdelen (2 bankspaar 83k en 1 aflossingsvrij 154 k).
Rentepercentage 4,45 obv incidentele korting en huisbankierkorting en 10 jr vast

Rabobank (rechtstreeks)
Opbouwhypotheek, 4,6 % voor 10 jaar vast en 165000 opbouwen. Een leningdeel van 318.500 (lager omdat maar 0,5 % provisie te betalen)

Gisteren adviseur van VEH gesproken omdat we er niet helemaal uit komen. Op zich voelt Rabo goed, maar niet tegen vage/onduidelijke voorwaarden. Nu vertelt adviseur dat Rabo aan te raden is omdat ABN niet klantvriendelijk is op dit moment. Echter wel met andere hypotheekvorm:

- 2 leningdelen, 1 aflossingsvrij, 1 aflossen

Dit omdat je na afloop rentevastperiode eventueel rentes voor verschillende periodes (tegen verschillende) tarieven kan vastleggen.

Vragen:
- herkennen mensen 'niet klantvriendelijkheid' bij ABN
- kan iemand inschatten of Rabo zelfde rentetarief kan/gaat bieden bij omzetten naar aflossingsvrij en spaargedeelte (dus afstappen van deze opbouwhypotheek)
- andere tips/zaken om op te letten (ORV al concurrerend tarief uit onderhandeld met Rabo, zowel voor 1 als 2 polissen).

Ons punt is dat we eigenlijk morgenochtend keuze willen maken. Moeten vanaf 1 mei rente betalen aan aannemer dus kosten lopen op als we te veel vertraging oplopen. Als we Rabo vragen voor nieuwe offerte moet het wel lonen, anders is het uitstel voor niets.

Alle tips zijn welkom!

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Ik denk dat de adviseur van VEH een beetje de weg kwijt is. De voorwaarden van de Abn Amro zijn vele malen beter dan die van de Rabobank. En ik heb totaal niet de indruk dat ze onvriendelijk zijn bij de Abn, Ook niet bij de Rabo. Daarbij zal het worst wezen hoe vriendelijk ze zijn. Je spreekt de betreffende medewerkers zelden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door kweenie »

In het algemeen zijn de voorwaarden van ABN wellicht niet minder, maar aan de budgetvariant zitten wel wat extra haken en ogen, waar je je wel bewust van moet zijn. Het kan zijn dat in jou situatie de 'gewone' rabo voorwaarden beter zijn dan de budget-voorwaarden van ABN?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door CB »

Klantvriendelijkheid is afhankelijk van medewerkers in combinatie met het te voeren beleid. Beide zijn variabele aspecten en bij de medewerkers kan het ook per kantoor verschillen. Geen reden volgens mij om je keuze op te baseren. Deze week is je plaatselijke RABO kantoor vriendelijker en volgende week mischien je plaatselijke ABN/AMRO kantoor.

Heb je al geïnformeerd bij beide banken hoe flexibel ze zijn met wijzigingen bij het verlengen van je hypotheek b.v.

Het wijzigen bij verlenging van rentevasteperiode's en de kosten die daar eventueel voor in rekening worden gebracht?

Wat kost het om leningdelen om te zetten naar een andere productvorm?

Boetevrije aflossing bij verkoop van de woning, dan wel bij overlijden?

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door vakkiel »

Arjan de Boer (=100% anti-rabo) is heeeeel objectief....NOT !

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Hadessa schreef:Dag,

Wij hebben nieuwbouwwoning gekocht en kunnen binnen een paar dagen passeren bij de notaris.
Hypotheek 320.000 euro
rente vastperiode 10 jaar
NHG, dus ca 165.000 verplicht aflossen.

Nu hebben we twee aanbiedingen:
ABN Amro Budget hypotheek, 3 leningdelen (2 bankspaar 83k en 1 aflossingsvrij 154 k).
Rentepercentage 4,45 obv incidentele korting en huisbankierkorting en 10 jr vast

Rabobank (rechtstreeks)
Opbouwhypotheek, 4,6 % voor 10 jaar vast en 165000 opbouwen. Een leningdeel van 318.500 (lager omdat maar 0,5 % provisie te betalen)

Gisteren adviseur van VEH gesproken omdat we er niet helemaal uit komen. Op zich voelt Rabo goed, maar niet tegen vage/onduidelijke voorwaarden. Nu vertelt adviseur dat Rabo aan te raden is omdat ABN niet klantvriendelijk is op dit moment. Echter wel met andere hypotheekvorm:

- 2 leningdelen, 1 aflossingsvrij, 1 aflossen

Dit omdat je na afloop rentevastperiode eventueel rentes voor verschillende periodes (tegen verschillende) tarieven kan vastleggen.

Vragen:
- herkennen mensen 'niet klantvriendelijkheid' bij ABN
- kan iemand inschatten of Rabo zelfde rentetarief kan/gaat bieden bij omzetten naar aflossingsvrij en spaargedeelte (dus afstappen van deze opbouwhypotheek)
- andere tips/zaken om op te letten (ORV al concurrerend tarief uit onderhandeld met Rabo, zowel voor 1 als 2 polissen).

Ons punt is dat we eigenlijk morgenochtend keuze willen maken. Moeten vanaf 1 mei rente betalen aan aannemer dus kosten lopen op als we te veel vertraging oplopen. Als we Rabo vragen voor nieuwe offerte moet het wel lonen, anders is het uitstel voor niets.

Alle tips zijn welkom!
Argument van VEH is in mijn ogen kul. "op het moment niet klantvriendelijk" is niet relevant. Waar het omgaat is dat je de algemene voorwaarden goed napluist en in de toekomst kijkt:
Belangrijke vragen:
Wat gebeurt er bij eerder aflossen, welke boete?
Kan ik de hypotheek meenemen naar een nieuw pand?
Is er rente bedenktijd?
Etc

Over het algemeen kun je stellen hoe goedkoper het rente tarief hoe minder mutatie mogelijkheden.

Ik adviseer je met een onafhankelijk adviseur ofFFP'er om de tafel te gaan zitten om een goede vergelijking te maken tussen de aanbiedingen. Kost nu geld maar kan straks veel opleveren

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door kweenie »

Je vergeet een ander belangrijk punt, welke rente je moet betalen als de huidige rentevast periode is afgelopen. Anders gezegd, hebben ze een tweesporig rentebeleid? Hoeveel eenmalige korting zit in de rentetarieven?

Ik neem aan dat de veh persoon met dat ABN op dit moment niet 'klantvriendelijk' is bedoelt dat ze een flinke achterstand hebben bij de hypotheekverstrekking. Dat is namelijk op dit moment het geval. Het is wat ongelukkig geformuleerd, maar het lijkt mij voor veel mensen toch wel enigszins van belang dat je op dit moment bij ABN soms lang moet wachten tot de hypotheek rond is.

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Beste vakkiel, daar gaan we weer. Ik ben in het geheel niet tegen de rabo. Ik advieseer ze ook met regelmaat. Ik ervaar echter met regelmaat dat adviseurs van banken ( van rabo en andere banken) de slechtere voorwaarden van hun hypotheken niet bespreken met de klanten. Iedere bank en verzekeraar heeft haar goede en slechte punten. Als ook de slechte punten worden besproken dan weet de klant waar deze voor kiest en komt dan later niet voor verrassingen te staan. Helaas hebben ik en menig andere tussenpersoon al diverse malen deze teleurgestelde klanten aan tafel gehad om hun hypotheekvoorwaarden te bespreken. Je opmerking dat ik anti Rabo ben is dan ook ongegrond en onjuist. Het is dan ook teleurstellend dat je dit topic voor een persoonlijke vendetta wil gebruiken. Jammer maar gelukkig voor mij zegt dat meer over je eigen standpunten.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door vakkiel »

Arjan mooi opgesteld verhaal, zo lijkt het net of jij heeel slim bent en ik heel dom, als jij er zo'n spelletje van wilt maken prima !
Ik zeg ook niet dat de voorwaarden allemaal in orde zijn, maar ik zie in de praktijk veel tussenpersonen die de banken met de grond gelijk maken en dan zelf een koopsommetje of 2/3 ongemerkt in de offerte verwerken...
Hoe gaat het trouwens met dat nieuwbouwproject van je ? Welke bank is het geworden ?

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Blij dat je zo aan me denkt. Het is ING geworden. En voordat je de goede en slechte punten van ING gaat noemen, lang niet alle objecten zijn bij ING gefinancierd. Ook een paar bij de Rabo.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

kweenie schreef:Je vergeet een ander belangrijk punt, welke rente je moet betalen als de huidige rentevast periode is afgelopen. Anders gezegd, hebben ze een tweesporig rentebeleid? Hoeveel eenmalige korting zit in de rentetarieven?

Ik neem aan dat de veh persoon met dat ABN op dit moment niet 'klantvriendelijk' is bedoelt dat ze een flinke achterstand hebben bij de hypotheekverstrekking. Dat is namelijk op dit moment het geval. Het is wat ongelukkig geformuleerd, maar het lijkt mij voor veel mensen toch wel enigszins van belang dat je op dit moment bij ABN soms lang moet wachten tot de hypotheek rond is.
Uiteraard kan dat van belang zijn. Een hypotheek is een afweging van vele factoren en ik ben van mening dat je daarbij ook de kosten voor een goed onafhankelijk advies moet incalculeren. Met onafhankelijk bedoel ik simpelweg dat de adviseur in kwestie de hypotheek en of verzekeringen niet zelf afsluit als TP en daardoor geen belang heeft.

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door debeurd »

De voorwaarden van ABn zijn vele malen beter dan die van rabo.
Daarnaast zijn de orv's die je aan abn kan koppelen veel goedkoper dan het huismerk van rabo.

Zaken waar je bij nieuwbouw rekening moet houden;

Renteverlies tijdens bouw;
Bij abn krijg je over depot dezelfde vergoeding als de hyporente. Bij rabo de hyporente -1 procent. Bij Rabo ga je dus veel duurder uit zijn voor de renteverlies tijdens bouw, duizenden euro's

Vervallen kortingen na 1e rvp;
Bij Rabo vervallen zeer veel kortingen. Bij ABN een stuk minder.

Al met al zou dit juist een zeer simpele keuze moeten zijn. ABN, voordeliger en betere voorwaarden.

Verder kan je bij beiden boetevrij inlossen en kan je je hypo meeverhuizen. Ook geen verhuisboetes bij abn. Dus tsja...
Laatst gewijzigd door debeurd op 12 mei 2010 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: ipv rabo opbouwhypotheek aflossingsvrij en sparen/ABN Budget

Ongelezen bericht door debeurd »

vakkiel schreef:Arjan mooi opgesteld verhaal, zo lijkt het net of jij heeel slim bent en ik heel dom, als jij er zo'n spelletje van wilt maken prima !
Ik zeg ook niet dat de voorwaarden allemaal in orde zijn, maar ik zie in de praktijk veel tussenpersonen die de banken met de grond gelijk maken en dan zelf een koopsommetje of 2/3 ongemerkt in de offerte verwerken...
Hoe gaat het trouwens met dat nieuwbouwproject van je ? Welke bank is het geworden ?

Houd maar op Vakkiel,
meneer de Boer heeft gewoon 100% gelijk. Je kent de voorwaarden van rabo en abn waarschijnlijk niet en neemt een ander kwalijk dat die die voorwaarden wel kent...
Ik ken die voorwaarden wel en onderstreep wat de Boer vertelt.

Gesloten