LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding Hypotheekshop

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Huispost
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2010 16:15

Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Huispost »

Hallo allemaal,
Ik zit met het volgende: ik heb naast het eerste vrijblijvend gesprek nog twee gesprekken gevoerd met de hypotheekadviseur. Tussen alle gesprekken heb ik steeds naar deze hypotheekadviseur gemailed dan wel telefonisch gesproken. Het probleem is dat deze hypotheekadviseur nooit over de vergoeding heeft gehad. Zelf ben ik pas later op de website van Hypotheekshop achtergekomen dat ze ruim 120 euro per uur rekenen. Nu vroeg ik mij af hoe ze naast gesprekken eigenlijk hun uren verantwoorden? Of zijn er adviseurs bij Hypotheekshop die een percentage van de hypotheek rekenen?
Help ...

stofzuigertje

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal geven ze vrijblijvend advies en als het niet zo is moeten ze het vooraf duidelijk aangeven.

Als je een offerte weigerde of elders goedkoper kunt mag toch.
Wat op hun website staat is niet van belang, E mail gaat hier buiten.

Zij moeten tijdig duidelijk de kosten bekend maken en die gelden voor zover ik begreep alleen als je niet bij hun iets zou afnemen.
Als ze deze regels hanteren loop ik altijd weg.

Ik vermoed dat niet elke Hypotheekshop deze regel heeft want ik heb wel offerte gekregen maar nooit een contract of rekening voor hun te dure advies...

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Normaliter moet u een dienstverrichtingsdocument hebben getekend of een opdrachtbevestiging. Als u deze niet getekend heeft en er zijn geen mondelinge afspraken gemaakt dan is er naar mijn mening niets verschuldigd. Ter illustratie bij ons op het kantoor (belastingadvies) mogen wij geen enkele kost in rekening brengen tot dat er een getekende opdrachtbevestiging is. In deze bevestiging moeten de kosten vermeldt staan.Als de klant geen document tekent zijn de gesprekken af te boeken als "commercieel"

Mijn advies aan u luidt dan ook de hypotheekshop te wijzen op het feit dat u geen dienstverleningsdocument heeft getekend en daarom er vanuit gaat dat de tot nu toe verrichte diensten nog niet declarabel zouden zijn. Mocht de adviseur daar anders over denken kunt u hem er op wijzen dat hij u geen dienstverrichtingsdocument heeft voorgesteld of laten tekenen voor dat hij aan de gang ging

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door gtp »

fiscaaljurist geef hier een fatsoenlijk antwoord wat hout snijd dat van stofzuigertje deze heeft en misschien nog steeds altijd voor niets gewerkt en heeft veel gelopen in zijn levens jaren.

Hypotheekshop
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2010 10:45

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Hypotheekshop »

Beste Huispost,

Vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over de vergoeding van de hypotheekadviseur van De Hypotheekshop. Om meer duidelijkheid te scheppen hierbij kort de werkwijze van De Hypotheekshop.

• Een oriënterend gesprek bij De Hypotheekshop is altijd gratis. (Bij de meeste klanten is dat na 1 gesprek, maar het kan ook zijn dat er meerdere gesprekken plaatsvinden).
• Pas wanneer u schriftelijk de opdrachtbevestiging van De Hypotheekshop heeft getekend, gaat u voor de dienstverlening en de vergoeding die daarbij hoort betalen.
• De adviseurs van De Hypotheekshop werken op basis van een uurtarief en worden dus niet betaald door provisies van geldverstrekkers of verborgen renteopslagpercentages. Hierdoor is de onafhankelijkheid van de adviseur gewaarborgd en ‘verkoopt’ hij niet het product waar hij het meest op verdient, maar de oplossing die het beste past bij de consument.
• Doordat De Hypotheekshop niet werkt met provisies, is het voor de consument inzichtelijk hoeveel hij daadwerkelijk betaalt voor de gehele hypotheek en het advies. Advies is namelijk nooit gratis, bij geen enkele adviseur!

Mocht u meer vragen hebben over de kosten, adviseren we u om contact op te nemen met uw Hypotheekshop-adviseur. Als u dit liever anoniem wilt houden, kunt u een e-mail sturen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,
Victoria Karo
De Hypotheekshop

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Huispost :
Het probleem is dat deze hypotheekadviseur nooit over de vergoeding heeft gehad.
Hypotheek shop :
Pas wanneer u schriftelijk de opdrachtbevestiging van De Hypotheekshop heeft getekend, gaat u voor de dienstverlening en de vergoeding die daarbij hoort betalen.
Nu dan is het simpel en is er niets verschuldigd

Purist
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mar 2009 11:54

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Purist »

seagoing racer2 schreef:Huispost :
Het probleem is dat deze hypotheekadviseur nooit over de vergoeding heeft gehad.
Nu dan is het simpel en is er niets verschuldigd
Dat klopt, maar dan moet er nog steeds tijdens het eerste gesprek duidelijke informatie over de advieskosten worden gegeven.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Hypotheekshop schreef:Beste Huispost,

Vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over de vergoeding van de hypotheekadviseur van De Hypotheekshop. Om meer duidelijkheid te scheppen hierbij kort de werkwijze van De Hypotheekshop.

• Een oriënterend gesprek bij De Hypotheekshop is altijd gratis. (Bij de meeste klanten is dat na 1 gesprek, maar het kan ook zijn dat er meerdere gesprekken plaatsvinden).
• Pas wanneer u schriftelijk de opdrachtbevestiging van De Hypotheekshop heeft getekend, gaat u voor de dienstverlening en de vergoeding die daarbij hoort betalen.
• De adviseurs van De Hypotheekshop werken op basis van een uurtarief en worden dus niet betaald door provisies van geldverstrekkers of verborgen renteopslagpercentages. Hierdoor is de onafhankelijkheid van de adviseur gewaarborgd en ‘verkoopt’ hij niet het product waar hij het meest op verdient, maar de oplossing die het beste past bij de consument.
• Doordat De Hypotheekshop niet werkt met provisies, is het voor de consument inzichtelijk hoeveel hij daadwerkelijk betaalt voor de gehele hypotheek en het advies. Advies is namelijk nooit gratis, bij geen enkele adviseur!

Mocht u meer vragen hebben over de kosten, adviseren we u om contact op te nemen met uw Hypotheekshop-adviseur. Als u dit liever anoniem wilt houden, kunt u een e-mail sturen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,
Victoria Karo
De Hypotheekshop
Prima antwoord. Mijn stelling blijft dus keihard overreind geen dienstverrichtingsdocument geen kosten

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door smb »

Ik heb grote moeite met de handelwijze.
Destijds koopsompolissen afgesloten, waarvoor de hypotheekshop provisie heeft ontvangen. Nu kwamen enkele vrij. Ik heb zelf uitgezocht waar ik met het vrijgekomen geld een lijfrente wilde kopen. Echter dit moest via een tussenpersoon.
Ik vroeg de Hypotheekshop hoeveel dit kostte. 500 euro, zeiden ze.
Zoveel geld voor 0,1 uren werk! Ofwel het doorsturen van de polis.
En dat voor een klant waar ze al zoveel provisie van hebben ontvangen en nog steeds ieder jaar.
Wat kan je hier toch aan doen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt naar een andere tussenpeersoon gaan of eventueel alleen naar direct-writers kijken om de lijfrente onder te brengen. Als dat per saldo tenminste niet een lagere uitkering betekent.

Hypotheekshop
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2010 10:45

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Hypotheekshop »

@ smb

De Hypotheekshop is een adviesorganisatie. Wij hebben de plicht om consumenten het best passende product te adviseren. Dit doen wij op uurbasis tegen een vast -en van te voren duidelijk gecommuniceerd- uurtarief. Doordat wij geen provisie ontvangen van verzekeraars, staat het belang van de consument echt centraal in onze advisering. Om het belang van de consument goed te dienen, moeten wij echter wel inzage hebben in wie de klant is en wat zijn specifieke behoefte is. Dit adviestraject kost tijd. En zoals u weet is advies nooit gratis, bij geen enkele adviseur. Als iemand geen behoefte heeft aan advies, dan is het uiteraard mogelijk om naar een direct writer of andere tussenpersoon te gaan.

Met vriendelijke groet,
De Hypotheekshop

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Mk »

Hypotheekshop schreef:@ smb

De Hypotheekshop is een adviesorganisatie. Wij hebben de plicht om consumenten het best passende product te adviseren.

Triest maar waar. Een tussenpersoon mag dit niet alleen maar administratief afhandelen.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door smb »

Wat een onzin de reactie van de Hypotheekshop.
Ben intussen aan de 3e adviseur toe bij deze shop. Ik schat in dat ik tenminste 2 x ouder ben dan deze nieuwe jonge man. En dan telkens uren investeren om mijn financiele situatie te kunnen beoordelen? En waarom?
De voorlaatste erkende zelf dat ik de meeste kennis bezat over dit specifieke product. Ik wilde de vrijgekomen gelden toevoegen aan een bestaande lijfrentepolis (ook destijds zelf uitgezocht).
Dat bleek het meest effectief en voordelig voor mij te zijn.
En die verzekeraar werkt alleen met tussenpersonen.
Ik heb inmiddels deze verzekeraar laten weten moeite te hebben met de gang van zaken. Men heeft het probleem nu wel erkend en naar een oplossing wordt gezocht.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Rebellian »

smb schreef:Wat een onzin de reactie van de Hypotheekshop.
Ben intussen aan de 3e adviseur toe bij deze shop. Ik schat in dat ik tenminste 2 x ouder ben dan deze nieuwe jonge man. En dan telkens uren investeren om mijn financiele situatie te kunnen beoordelen? En waarom?
De voorlaatste erkende zelf dat ik de meeste kennis bezat over dit specifieke product. Ik wilde de vrijgekomen gelden toevoegen aan een bestaande lijfrentepolis (ook destijds zelf uitgezocht).
Dat bleek het meest effectief en voordelig voor mij te zijn.
En die verzekeraar werkt alleen met tussenpersonen.
Ik heb inmiddels deze verzekeraar laten weten moeite te hebben met de gang van zaken. Men heeft het probleem nu wel erkend en naar een oplossing wordt gezocht.
In uw geval is het wellicht beter om een echt accountantskantoor te benaderen. De shops hebben een beperkte doelgroep wat sommige zelfs ook toegeven. Dat zegt overigens niets over de kwaliteit, maar u valt wellicht buiten hun doelgroep.

Berryvz
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2011 22:06

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Berryvz »

Het probleem zit hem niet zo zeer in de werkwijze van de shop, maar in wat de wetgever zegt.

De AFM is hier vrij zwart-wit in: Als tussenpersoon/adviesbedrijf dienen wij advies te geven. Dit is een traject van A tot Z waarbij wij beginnen met kennismaken en eindigen bij, bijvoorbeeld, het uitkeren van de polis of het passeren van de hypotheek.

Daarnaast kent met het 'execution only' traject. Hierbij denkt de tussenpersoon niet na en doet uitsluitend wat de klant zegt.
De klant maakt ook zelf de keuze voor de verzekeraar en gebruikt uitsluitend de tussenpersoon als de verzekeraar niet rechtstreeks zaken doet.

Hier tussen is, volgens de richtlijnen van de AFM, geen grijs gebied.

Omdat de AFM hier streng op toeziet en ook bij informeren van relaties de lijn al snel verdwijnt, kiezen een aantal intermediaire organisaties ervoor uitsluiten advies te geven en indien relatie dit niet wenst, hen door te verwijzen naar een andere tussenpersoon.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door smb »

Ik vind het frappant dat op dit forum de Hypotheekshop een wel zeer actieve rol speelt. Straatje schoonpraten? Je achter de AFM verschuilen?
Dat deden ze niet toen ik met ze sprak over de commissie die ze wilden incasseren over een produkt waarvoor ze geen enkele moeite hoefden te doen.
Inmiddels heb ik met de verzekeraar een compromis afgesproken, maar bevredigend vind ik dit niet.
De Hypotheekshop ontvangt dus nog steeds -weliswaar minder- commissie van mij voor diensten die ze niet verlenen!
Alleen omdat ik in hun administratie sta als klant.

Berryvz
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2011 22:06

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Berryvz »

Hmz, als iemand in loondienst heb ik me niet helemaal verdiept in de materie, maar volgens mij is het zo dat de tussenpersoon naar de AFM hard moet maken dat zij beloning ontvangen die in overeenstemming is met de werkzaamheden die zij verrichten.

Voor bestaande producten is dit nu nog lastig, maar ik denk dat je naar de AFM een boeiend verhaald hebt.
Contact ze eens zou ik zeggen.....?!

Ronaldo 20
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2012 19:33

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Ronaldo 20 »

Een kennis van mij is bij de Hypotheekshop geweest,na enkele gesprekken
werdt hem gezegd dat hij moest tekenenen om de offerte op te sturen en de lage rente die de volgende dag omhoog zou gaan te behouden,
lLater bleek dat hij een opdrachtbevestiging had getekend met een kostenplaatje van €3250
Naar mijn mening en die van vele adviseurs is een offerte vrijblijvend,en de rente staat vast tot op de offerte geldende datum.
Dus de Hypotheekshop heeft hem onder valse voorwendsels een opdrachtbevestiging laten tekenen,en ook nog voor een Hypotheek die hij helemaal niet wil ,het vertrouwen is nu volkomen verdwenen.
Dus u bent gewaarschuwd

Berryvz
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2011 22:06

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door Berryvz »

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de Hypotheekshop, welke op fee-basis werkt, een aantal gesprekken heeft voordat zij de overeenkomst tot dienstverlening laten tekenen. Meestal gebeurt dit na het eerste gesprek.
Een offerte is altijd vrijblijvend, maar dat is tussen de aanbieder (hypotheekverstrekker) en consument. De afspraken met de adviseur staan hier buiten.
Persoonlijk vind ik het een erg makkelijke post, eindigend met 'wees gewaarschuwd'.
Typische consument welke graag wijst met de vinger. Denk vooral dat uw kennis zich af moet vragen wat hem bezield om, blijkbaar zonder er een blik op te werpen, papieren te ondertekenen.
Dat hierdoor het vertrouwen is beschaamd kan ik zeker begrijpen, maar neemt niet weg dat uw kennis ook zijn/haar eigen verantwoordelijkheid moet nemen en dit zeker niet af met schuiven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vergoeding Hypotheekshop

Ongelezen bericht door kweenie »

Vooral dus: wees gewaarschuwd voor wat u tekent.

Vaak is het zo dat je bij een hypotheekadviseur wel allerlei 'proefberekeningen' kunt krijgen, maar dat zijn geen offertes. En dan is de rente dus ook nog helemaal niet zeker. Vaak kost dat ook niet heel veel meer tijd dan de gesprekken die je dan hebt gevoerd.
Als er een echte offerte moet worden aangevraagd, dan moet de adviseur het hele dossier compleet hebben en de offerte met alle volledige gegevens bij de geldverstrekker aanvragen. Er gaat flink wat tijd zitten in het volledig maken van dat dossier, met alle eisen die de geldverstrekkers en vooral ook de toezichthouders tegenwoordig stellen. Daarom worden (een groot deel van) de kosten van de adviseur vaak al in rekening gebracht als er een officiële offerte moet worden gemaakt.

Gesloten