LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NHG

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Iris000
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2010 11:58

NHG

Ongelezen bericht door Iris000 »

hoi,

mocht je in aanmerking komen voor NHG, wat gaat de NHG dan allemaal eerst in mindering brengen? Moet je je bezittingen eerst verkopen en gaan ze dan het restant aan de bank geven?

Wie weet hoe dit werkt?


groetjes,

Iris

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: NHG

Ongelezen bericht door tsja.. »

Iris,

dat hangt er vanaf wat je precies bedoeld met 'in aanmerking komen voor NHG". zou je hier iets meer informatie over willen geven?

Iris000
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2010 11:58

Re: NHG

Ongelezen bericht door Iris000 »

ik moet waarschijnlijk mijn huis met onderwaarde verkopen. ik heb een hypotheek met NHG. Alleen, geen idee hoe alles dan werkt. Vandaar.

Ik hoor graag


groetjes


Iris

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: NHG

Ongelezen bericht door tsja.. »

het hangt er vanaf met welke reden je je huis met verlies moet verkopen.

maar over het algemeen werkt het als volgt:

je zet de woning te koop. op het moment dat je een bod hebt gekregen vraag je toestemming aan de bank. de bank stuurt een makelaar langs om te bezien of het bod marktwaardig is. zo ja, krijg je toestemming om de woning tegen dat bedrag te verkopen.

De geldverstrekker wordt betaald dmv de veerkoopobrengst, voor de restschuld wordt een vordering ingediend bij NHG.

indien je je uiterste best hebt gedaan om het verlies te beperken en volledig hebt meegewerkt, en eea is ontstaan dmv onverwijtbaar handelen (werkloos, arb ongeschikt oid) bestaat de kans dat NHG je schuld kwijtscheld. zo niet dan dien je alles aan NHG terug te betalen dmv een betalingsregeling.

ik hoop dat t nu wat duidelijker is. als je meer wilt weten hoor ik t wel, of je stuurt een pb.

Harry De Dekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 mei 2010 01:22

Re: NHG

Ongelezen bericht door Harry De Dekker »

Wat is Nationaal Hypotheek Garantie
NHG is een garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) op basis waarvan de geldverstrekker zeker weet dat de lening wordt terugbetaald. Nationale Hypotheek Garantie (voorheen: gemeentegarantie) is een instrument ter bevordering van het eigen woningbezit in Nederland. Met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is het lenen voor uw eigen woning goedkoop, verantwoord en veilig. Het waarborgfonds staat garant voor de terugbetaling van de door u afgesloten hypotheek aan uw hypotheekverstrekker.

Een huis kopen is een belangrijke stap in uw lenen. Een hele zorg minder is wanneer u uw woning kunt financieren met Nationaal Hypotheek Garantie ( voorheen: Gemeentegarantie). Om in aanmerking te komen voor NHG dient u te voldoen aan de inkomensnormen die zijn opgesteld in samenwerking met het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD). In dat geval bent u er zeker van dat u naast uw woonlasten, bij een normaal levenpatroon, altijd voldoende geld overhoudt voor andere belangrijke uitgaven. Lenen met Nationaal Hypotheek Garantie is dus verantwoord lenen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: NHG

Ongelezen bericht door marcel75 »

Tjsa,
Ik zou de volgorde omkeren. Voordat er een bod is, de bank inseinen. De bank wil namelijk voordat er biedingen komen al een taxatie hebben gedaan en willen weten wat de bodemprijs is. Vaak schakelt de bank dan ook al een makelaar in. als je pas met de bank om de tafel gaat als er al een bod ligt, ben je te laat. De bank heeft namelijk de nodige tijd nodig om te kijken of het een goed bod is. De potentieel koper wil niet zo lang wachten.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: NHG

Ongelezen bericht door tsja.. »

Marcel,

dat ben ik niet met je eens. ik stuur pas een taxateur langs als er een bod ligt bij verkoop met verlies :wink:

Purist
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mar 2009 11:54

Re: NHG

Ongelezen bericht door Purist »

Toch zou ik marcel zijn advies maar volgen (althans als je wilt dat de nhg het verschil bijbetaalt)

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: NHG

Ongelezen bericht door marcel75 »

Tsja,
Dan loop je dus bewust het risico dat de potentiële koper afhaakt omdat het hem te lang duurt voordat er een tegenbod komt. Daarmee kun je de belangen van de hypotheekgever schaden met als gevolg dat de bank schadeplichtig is jegens de hypotheekhouder. De hypotheekhouder kan hiermee zelfs haar recht van parate executie verspelen (met alle gevolgen van dien). Jou handelswijze is dus niet verstandig en ook niet in overeenstemming met de mij bekende vrij recente rechtspraak op dit punt.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: NHG

Ongelezen bericht door tsja.. »

@Marcel

je impliceert hiermee dat het vergelijkend onderzoek door een preferred makelaar te lang duurt voor de potentieele koper. Mijn ervaring leert dat dit onderzoek dezelfde, danwel de eerst volgende werkdag na melding van een bod gedaan is. ik ben dus geenszins met je eens dat dit te lang duurt en wij derhalve welke belangen dan ook schaden.

Het laten 'taxeren' zonder dat er reeds een koper oftewel een bod op de woning gedaan is is in mijn optiek inefficient en onnodig duur. de mogelijkheid is altijd aanwezig dat er een dusdanig bod gedaan wordt dat er geen restschuld voor hypotheeknemer overblijft. op dat moment is dus een hertaxatie niet nodig.

JanG.
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2010 10:37

Re: NHG

Ongelezen bericht door JanG. »

Bericht verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten of hierbij gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

Gesloten