LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] maximaal lenen als student om te sparen

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
handige_har
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:14

maximaal lenen als student om te sparen

Ongelezen bericht door handige_har »

Goedemiddag,

Ik ben student en heb een maximale lening aangezet. Dit komt neer op - exclusief het gratis bedrag van ongeveer 270 euro wat elke uitwonende student krijgt - 540 euro. Deze 540 euro lening is dit jaar verstrekt onder een rentepercentage van 0,6%. Nu heb ik een langlopende rekening bij de rabobank aangevraagd met een rentepercentage van 2.5% per jaar. Vast staat dat de rente van de rabobank gedurende elk jaar hoger blijft dan het rentepercentage van DUO.

Jaarlijks leg ik dus ruim 6000 euro weg en ik ben van plan dit 5 jaar lang te doen wat neerkomt op 30.0000 euro plus de rente over 4 jaar tijd wat iets van 32.000 zal worden. vervolgens zal ik 15 jaar lang iets meer dan 100 euro per maand af moeten lossen, maar heb daarmee wel direct 32.000 euro ter beschikking. dit zou ik vervolgens kunnen laten staan om jaarlijks meer dan 800 euro binnen te tikken waarmee ik alleen de hele aflossing maandelijks al bijna mee kan voldoen, wat betekent dat je na 15 jaar eigenlijk jezelf gratis 32.000 hebt toegeëigend.

Mijn vraag is nu, zijn er meer mensen die dit doen of iemand kennen die dit doet? En wat zijn de risico's die je loopt?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: maximaal lenen als student om te sparen

Ongelezen bericht door 16again »

Wat je met het geleende studiegeld in de tussentijd doet weinig ter zake.
Belangrijkste is dat je opleiding voltooit, en dan gaat werken.
De door de staat in jou geinvesteerde bedragen vloeien dan via belasting ruimschoots terug de staatskas in.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: maximaal lenen als student om te sparen

Ongelezen bericht door sjohie »

handige_har schreef:Goedemiddag,

Ik ben student en heb een maximale lening aangezet. Dit komt neer op - exclusief het gratis bedrag van ongeveer 270 euro wat elke uitwonende student krijgt - 540 euro. Deze 540 euro lening is dit jaar verstrekt onder een rentepercentage van 0,6%. Nu heb ik een langlopende rekening bij de rabobank aangevraagd met een rentepercentage van 2.5% per jaar. Vast staat dat de rente van de rabobank gedurende elk jaar hoger blijft dan het rentepercentage van DUO.

Jaarlijks leg ik dus ruim 6000 euro weg en ik ben van plan dit 5 jaar lang te doen wat neerkomt op 30.0000 euro plus de rente over 4 jaar tijd wat iets van 32.000 zal worden. vervolgens zal ik 15 jaar lang iets meer dan 100 euro per maand af moeten lossen, maar heb daarmee wel direct 32.000 euro ter beschikking. dit zou ik vervolgens kunnen laten staan om jaarlijks meer dan 800 euro binnen te tikken waarmee ik alleen de hele aflossing maandelijks al bijna mee kan voldoen, wat betekent dat je na 15 jaar eigenlijk jezelf gratis 32.000 hebt toegeëigend.

Mijn vraag is nu, zijn er meer mensen die dit doen of iemand kennen die dit doet? En wat zijn de risico's die je loopt?
Een paar studiegenoten van mijn zusje deden dat ook, maar hadden dat geld bij icesave gestald, die konden er even niet over beschikken. :D En je vergeet in je berekening de vermogensheffing van de belastingdienst, en de politieke bewegingen rondom de hele studiefinanciering etc. Die rente van DUO wordt overigens per jaar vastgesteld, en was bijvoorbeeld in 2008 iets van 3,5% meen ik. Die volgt de conjunctuur, en als ik zo kijk naar de VS, waar het langzaam beter gaat, en waar wij als eurozone meestal 1 à 2 jaar op volgen, zou het zo maar kunnen zijn dat je na de 5 jaar fors hoger zit dan die 0,8 waar je mee rekent.

En daarnaast wordt bij de meeste spaarrekeningen van de Rabobank bij elke maandelijkse inleg het dan geldende rentetarief genomen, dus die 2,5% voor het hele bedrag moet ik ook nog maar zien. En dan zijn er nog de opnamekosten voor tussentijds opnemen, mocht je dat willen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: maximaal lenen als student om te sparen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is inderdaad prima mogelijk om geld te lenen en op dat geleende geld op een spaarrekening te zetten. Maar wat al is aangegeven, zorg er dan wel voor dat de termijn waarop het geld vast staat overeenkomt met de termijn waarop de rente van DUO vast staat.

Maar je moet je geld natuurlijk niet nodig hebben om van te leven...

Je kunt zo ook een buffer opbouwen voor als je na je financieringsperiode nog verder zou willen/moeten gaan. Als dat niet nodig zou zijn, dan kun je het alsnog terugbetalen, als je dat wil.

Voor de vermogensrendementsheffing zou je even moeten kijken of je DUO-schulden daarin mag meerekenen. Nogmaliter mag je schulden namelijk (op een drempelbedrag na) aftrekken van je bezittingen. Dan kom je dus toch niet boven de vrijstelling uit.

Houd er wel rekening mee dat als je later een huis zou willen kopen, de lening die uitstaat bij DUO ook meetelt bij de bepaling van de leencapaciteit. Je zou het geld dus niet zo lang moeten vastzetten dat daarmee een toekomstige aankoop van een woning in gevaar zou kunnen komen.

handige_har
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:14

Re: maximaal lenen als student om te sparen

Ongelezen bericht door handige_har »

Het mooie is juist dat Rabo net als DUO de rente vaststelt op basis van hoog/laagconjunctuur. Het is in geen geval mogelijk dat de rente van DUO hoger komt te liggen omdat dan het hele idee achter de lening bij DUO op z'n gat valt. Want niemand leent er meer als je bij Rabo of een andere bank goedkoper kan lenen. Het is bedoeld om de student te gemoed te komen. Daarbij kan ik de lening elke maand stop zetten dus stel het gebeurt, niks aan het handje.

http://financieel.infonu.nl/belasting/8 ... -2013.html

Hier valt te zien dat er pas vermogensbelasting betaalt moet worden wanneer je boven de 57.000 euro komt. Voor de rest heb ik als student geen noemenswaardige bezittingen dus komt goed uit.

Ook kan ik, mocht ik via toekomstige wetgeving in de problemen komen, of word er moeilijk gedaan vanwege de schuld, deze altijd direct terugbetalen met het bedrag waar ik over beschik.

Als iemand de bovenstaande argumenten kan weerleggen hoor ik het graag. Vooralsnog zie ik het aardig rooskleurig in :mrgreen:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: maximaal lenen als student om te sparen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:
Houd er wel rekening mee dat als je later een huis zou willen kopen, de lening die uitstaat bij DUO ook meetelt bij de bepaling van de leencapaciteit. Je zou het geld dus niet zo lang moeten vastzetten dat daarmee een toekomstige aankoop van een woning in gevaar zou kunnen komen.
Je kunt ook die 32k inzetten voor een huis, zodat je dat deel tegen een hele lage rente financiert. Bijkomend voordeel is dan nog dat je voor het resterende deel van de lening hoogstwaarschijnlijk een lagere rente kunt onderhandelen omdat de bank minder risico loopt.

Gesloten