LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
kaathje1
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2014 14:12

Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door kaathje1 »

Ik hoop dat ik hier antwoord krijg. Vraagje:
Ik ben van plan om een lening af te sluiten (doorlopend krediet), als back up plan voor mijn bruiloft volgend jaar (stel er komen onverwachte kosten ergens bij zodat ik niet hoef te stressen voor de bruiloft)
Ik heb geen BKR registratie, dus niet negatief en ook niet positief, heb nergens een lening lopen of betalingsverplichtingen.
Werk 40 uur per week maar zit helaas nu nog met een 1 jaar contract...intentieverklaring van werkgever is geen probleem.
Mijn partner heeft WEL een negatieve BKR registratie (A codering op een PL) uit zijn verleden.
Nu is de vraag: moet ik een doorlopend krediet samen met hem afsluiten of kan ik dat ook alleen op mijn naam? Ketsten kredietverstrekkers mij af omdat hij bij mij inwoont en wel een negatieve BKR heeft? Is het wijsheid om hem dan uit te schrijven? Checken kredietverstrekkers of je samen op een adres bent ingeschreven of kun je ook aangeven dat hij er niet woont?
Wat is wijsheid?
Hoe gaat dat in zn werk?
Ik hoor het graag...is echt nergens te vinden deze antwoorden... :?

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik denk dat het vooral wijs is om de kosten van de bruiloft te beperken en/of sterk in te zetten op sparen zodat je de lening niet nodig hebt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door tenormin »

Als je a.s. echtgenoot nu wel gewoon werk heeft en jij hebt het ook, zo lees ik, lijkt het (mij in ieder geval) beter om niet eens aan een lening te denken. Sla hevig aan het budgetteren tot volgend jaar, liever een beetje stress dan een lening. Want of hij nu wel of niet een BKR heeft (gehad ?) dan krijg jij er een en mocht alles fout lopen, want helemaal niet ondenkbeeldig is in deze tijden, hoe ga je de lening dan afbetalen? Echt, samen als een gek zoveel mogelijk sparen, zoek eens op in de "Vrekkenkrant" wat je allemaal kan doen om je wekelijkse kosten te beperken: alles beter dan een lening. En vergeet niet: lenen kost veel geld. En als je denkt: "ouwe zeur" dan heb je gelijk, ben een flinke 70+ en enige lening ooit was de hypotheek. Was, hé!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het is onzinnig om geld te lenen voor een bruiloft. Pas het programma aan of ga met je beste vrienden lekker uit eten. Je krijgt na je huwelijk nog kosten genoeg.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door eleven »

Ik hoor het graag...is echt nergens te vinden deze antwoorden...
Dat heb je goed herkent, want op deze vraag geeft het echt geen antwoord, daar is het verstand gevraagd. :wink:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door thecure »

kaathje1 schreef:Ik hoop dat ik hier antwoord krijg. Vraagje:
Ik ben van plan om een lening af te sluiten (doorlopend krediet), als back up plan voor mijn bruiloft volgend jaar (stel er komen onverwachte kosten ergens bij zodat ik niet hoef te stressen voor de bruiloft)
Ik heb geen BKR registratie, dus niet negatief en ook niet positief, heb nergens een lening lopen of betalingsverplichtingen.
Werk 40 uur per week maar zit helaas nu nog met een 1 jaar contract...intentieverklaring van werkgever is geen probleem.
Mijn partner heeft WEL een negatieve BKR registratie (A codering op een PL) uit zijn verleden.
Nu is de vraag: moet ik een doorlopend krediet samen met hem afsluiten of kan ik dat ook alleen op mijn naam? Ketsten kredietverstrekkers mij af omdat hij bij mij inwoont en wel een negatieve BKR heeft? Is het wijsheid om hem dan uit te schrijven? Checken kredietverstrekkers of je samen op een adres bent ingeschreven of kun je ook aangeven dat hij er niet woont?
Wat is wijsheid?
Hoe gaat dat in zn werk?
Ik hoor het graag...is echt nergens te vinden deze antwoorden... :?
welja, een lening voor een bruiloft, en de partner heeft in het verleden ook lekker op de pof geleeft. Goede start zo samen... Ik dacht dat deze crisis heftig genoeg was, maar voor sommigen toch nog niet erg genoeg...

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door gilas »

kaathje1 schreef:Werk 40 uur per week maar zit helaas nu nog met een 1 jaar contract...intentieverklaring van werkgever is geen probleem.
Maar je hebt nu nog geen vast contract en een intentieverklaring is leuk en aardig maar zegt ook niets.
Dus de kans dat je een lening krijgt zal heel klein zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door tenormin »

snuffel1 schreef:Beste forum leden het is niet aan ons om Ts een lesje te leren. Ts wil weten of het mogelijk is om met een jaarcontract plus intentieverklaring van de werkgever een lening te sluiten.
Vind het niet zozeer "een lesje leren" maar haar wat duidelijk(er) maken wat een lening kan gaan betekenen. Als ze daarover dan heeft nagedacht (na waarschuwingen onzerzijds) en ze leent alsnog: natuurlijk: niemand houd haar tegen. En als ze o.a. vraagt: moet ik dan een lening afsluiten op mijn naam, vind ik ook dat wij het recht hebben op de nadelen te wijzen. Of anders de vraag niet stellen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door eleven »

snuffel1 schreef:Ik snap de instake wel, voorkomen is beter dan genezen maar toch. Wij kunnen niet in de portemonnee van Ts kijken, Ts wil gewoonweg weten wat de mogelijkheden zijn.

De mogelijkheden zijn in hun situatie nihil, dit moet je als volwassene toch zelf kunnen bedenken, om na een bruiloft met schulden te zitten.

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door SaritaX »

"Wat is wijsheid?"

Wijsheid is geen leningen aangaan.

kaathje1
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2014 14:12

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door kaathje1 »

Mh....ik ben mij er heel duidelijk van bewust dat het niet verstandig is een lening te nemen, het gaat ook (let op!) om een BACK UP...voor noodgevallen of als er echt iets mis gaat in het laatste moment....sparen doen we nu al als een stelletje gekken, dus dat zit wel snor.
Het is ook niet zo dat je dan met geld gaat smijten "omdat je toch een lening achter de hand hebt", maar echt voor het alle uiterste noodgeval. Ik heb geen zin in een nacalculatie die ik dan met net iets te weinig heb gebudgetteerd (of de locatie)
zoals duidelijk is ben ik niet van leningen, zelf geen hypotheek...ben bewust van het feit dat lenen voor een bruiloft een van de stomste dingen is, relatie kan zo over zijn en je betaald nog voor de bruiloft...ik heb dit gezien bij een vriendenstel van mij...helaas!
maar goed: de vraag is nu nog steeds niet beantwoord: als ik ( dat doe ik toch), een lening aanvraag en mijn soon to be husband heeft een BKR registratie, weigeren ze dan mijn aanvraag omdat HIJ wel negatief geregistreerd staat? En checken ze bij de gemeente of je echt wel of niet samen woont?
Ik hoor erg graag van jullie en ben voor nu in ieder geval wel dankbaar voor de vrekkenkrant...zal ff kijken....;-)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door tenormin »

@kaathje1, ze hebben zelfs columns geschreven voor deze site, los van alle info op Google:
www.trosradar.nl/columns/de-columnisten/hanneke-en-rob/

kaathje1
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2014 14:12

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door kaathje1 »

dank jullie voor jullie hulp snuffel1 en tenormin...;-)
Ik ga ff kijken, komt goed...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door tenormin »

kaathje1 schreef:dank jullie voor jullie hulp snuffel1 en tenormin...;-)
Ik ga ff kijken, komt goed...
Graag gedaan en misschien zit een bruidsjurk van de Witte Markies er wel in (Mary B :lol: ). Plus een prachtige bruidstaart van toch minstens 3 verdiepingen. Gekheid hoor, maar hoewel het nog lang geen volgend jaar is: ik wens je een fantastische dag toe zonder "verrassingstoeslagen" zoals we bekend zijn bij/met de Belastingen. Heel veel geluk.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door gilas »

kaathje1 schreef:Ik hoor erg graag van jullie en ben voor nu in ieder geval wel dankbaar voor de vrekkenkrant...zal ff kijken....;-)
De vrekkenkrant zal je adviseren om te trouwen op het moment dat het gratis is in je gemeente,donderdag of vrijdag ochtend tussen 9.00 en 10.00 en dan misschien je vrienden en familie goedkoop uit eten te nemen,zonder al die onzin poespas van een groter bruiloft.
Dan hoef je niet te lenen en heb je dat papiertje ook in handen.
Ze zullen je ook wel adviseren om op huwelijkse voorwaarden te trouwen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door witte angora »

Of doe zoals ik (voorheen wij) indertijd: een ruime zaal gehuurd met faciliteiten, en bij de chinees en de supermarkt groot ingekocht. Vrijwilligers onder de vrienden en kennissen geregeld, en het was top.

Een beetje rondkijken in verschillende gemeentes kan ook al sinds een flink aantal jaren; ik (voorheen wij) zijn in een buurgemeente van mijn toenmalige woonplaats getrouwd, omdat de locatie schitterend was (veel beter dan mijn woonplaats) en het parkeren zowel om de hoek als gratis was. En het prijsje voor het stadhuis viel ook nog mee.

Een luxe wagen kan van alles zijn; hoeft geen limousine te wezen, je zou ook voor een dag een knappe auto kunnen huren, en een van je vrienden laten rijden.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door gilas »

witte angora schreef:Of doe zoals ik (voorheen wij) indertijd: een ruime zaal gehuurd met faciliteiten, en bij de chinees en de supermarkt groot ingekocht. Vrijwilligers onder de vrienden en kennissen geregeld, en het was top.

Een beetje rondkijken in verschillende gemeentes kan ook al sinds een flink aantal jaren; ik (voorheen wij) zijn in een buurgemeente van mijn toenmalige woonplaats getrouwd, omdat de locatie schitterend was (veel beter dan mijn woonplaats) en het parkeren zowel om de hoek als gratis was. En het prijsje voor het stadhuis viel ook nog mee.

Een luxe wagen kan van alles zijn; hoeft geen limousine te wezen, je zou ook voor een dag een knappe auto kunnen huren, en een van je vrienden laten rijden.
Zo heeft mijn zus het ook gedaan en het was echt gezellig.

kaathje1
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2014 14:12

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door kaathje1 »

wij zij gelukkig niet van die: dure wagen, duiven oplaten en dergelijke...
wij gaan het (de gastenlijst is nu al van 120 naar 75 man incl ons ingekort), klein en bescheiden houden. Wij gaan in een appelboomgaard (erg mooie locatie, scheelt een hoop versieringswerk ivm prachtige locatie tussen de appelbomen) trouwen, het word ook een bbq en geen dik diner...onze gasten worden met een "appeltreintje", dat is een soort tractor met de appelkistjes erachter, midden in de gaard gebracht om daar samen met ons te vieren...dus al dat dure, daar zijn we toch niet van...word geen dik bruidsboeket maar echt maar een paar bloemetje bij elkaar (beetje dat ouderwetse vintage gevoel)...we hebben het liever zo...uiteindelijk moet je een huwelijk voorbereiden en aan werken en geen bruiloft toch? maar dit doe je ook maar eens, dus hopen wel op een gezellige mooie dag met diegene die ons dierbaar zijn...maar wie toch nog bespaar tips heeft voor een, wat ze zeggen een van de belangrijkste dagen in je leven, hoor ik graag!...;-)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door tenormin »

Wat Gilas ook schrijft: op één ding zou ik niet op besparen, hoe onromantisch het ook klinkt: trouw op huwelijkse voorwaarden, doe dat ruim voor de afgesproken huwelijksdatum. De meesten zien het als een motie van wantrouwen. Gelukkig kan je niet in de toekomst kijken maar de cijfers liegen er niet om: 1 op de 3 huwelijken word ontbonden. En dat (hoe duur ook) is het enige niet weggegooide geld als jullie dit laten vastleggen. Klinkt je nu als een ver van mijn bed show, maar het zou zeer verstandig zijn. Mocht het ooit zover komen (wat ik natuurlijk niet hoop) bespaart dat veel gezeur; het enige nadeel is dat, als jullie wat aanschaffen, er 1 naam op de bon moet staan (degene die het koopt) en bonnen altijd bewaren. Dat lijkt niet alleen lastig maar is het ook; hoewel: een ordner met die belangrijke bonnen kan er nog wel bij, toch? Dit is zeker geen bespaar tip voor nu, maar je weet nooit hoe een bal rolt...

kaathje1
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2014 14:12

Re: Hulp...antwoord neregsn te vinden op het net

Ongelezen bericht door kaathje1 »

Tenormin,

Je hebt gelijk...wat mij enigszins bang maakt zijn die schulden die mijn vriend heeft met zijn ex- vriendin...we hebben het hier niet over een lullig bedragje, maar een hele flinke (koste mij al tranen zat). Maar dat mag de liefde niet id weg staan vind ik. Uiteindelijk wil ik niet aansprakelijk zijn voor wat die 2 in hun verleden hebben opgebouwd aan schuld, en ga dat dan ook beslist niet betalen. ook heb ik 2 kids uit een eerdere relatie, dus ik weet niet in hoe verre hier een notaris iets aan doet? een gesprek is zeker nooit weg, maar heb ook geen idee wat daar weer de kosten voor zijn.
ook een verzekering voor je bruiloft zie ik hier en daar langs komen, maar zie niet echt de voor en nadelen of ervaringen. Deze verzekering zit rond de 500 euro (al na laten kijken)...dus zo romantisch het allemaal klinkt, er komt een hoop bij kijken en ik zie dat af en toe van de bomen het bos niet meer....gelukkig beginnen wij ruim op tijd met plannen, dus ik hoop toch dat dit goed komt. Wie weet meer van de verzekering en de notaris? mijn vriend vind het overigens heeeeel erg dat een trouwen onder gemeenschap van goederen er zeer waarschijnlijk niet in zit, maar hij begrijpt mijn denken wel...wat te doen?

Gesloten