LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ohra DK

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Luuk06
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2016 21:02

Ohra DK

Ongelezen bericht door Luuk06 »

Hallo,

Mijn vraag is concreet: Hoe moet ik omgaan met een gezamenlijk afgesloten lening (in dit geval een doorlopend krediet, DK) na een scheiding ?
Tijdens mijn huwelijk heb ik helaas ingestemd (onder druk van mijn toenmalige echtgenote) een DK af te sluiten bij de Ohra.
Omdat we indertijd een tweeling kregen stond de teller van de DK al snel op 11.000,- (helaas)
(en ja, dit is ook mijn aandeel hierin, ik had immers toen ook "nee" kunnen zeggen, maar dat deed ik niet)

In 2010 ben ik gescheiden en ik werd toen veroordeeld de aflossing van 110,- elke maand te betalen.
De lening staat inmiddels ongeveer op 9500,- Mijn huidige vriendin wil graag helpen met aflossen maar uiteraard onder voorwaarde dat ik er dan van af ben. Tevens wil ze (en ik ook) alleen mijn deel aflossen, Namelijk 9500 : 2 = 4750,-

Een lening na een scheiding is een groot probleem. Niemand waaronder ikzelf wil het deel van de andere partij aflossen. Die lening (DK) zal dus gesplitst moeten worden in twee delen. Deze delen zouden respectievelijk op mijn naam en naam van mijn ex moeten komen. Ik kan dan vervolgens mijn deel aflossen.

Mijn ex doet weinig moeite om een betaalde baan te vinden. Al sinds 2009 werkt ze niet meer en is ze afhankelijk van de bijstand. In mijn situatie is ook veel veranderd. Mede hierdoor betaal ik inmiddels de hypotheek van ons koophuis niet meer. Mijn ex woont helaas nog steeds in een koophuis waar ik ook eigenaar van ben. Ik wil dit dolgraag verkopen maar mijn ex werkt niet mee. Vandaar dat ik ook nog steeds met deze "tijdbom" zit. (mijn ex pleegt geen onderhoud aan het huis en weigert mijn hulp hierin). Maar ik dwaal af, dit is een ander probleem.

Wat betreft de DK lacht mijn ex zich rot. Ik moet steeds die maandelijkse aflossing betalen. Als ik ermee stop of als ik de helft aflos ontstaat er een achterstand en gaat de Ohra brieven sturen en contact zoeken. Mijn ex weigert pertinent om haar deel ook af te lossen. Vandaar dat ik steeds de klos ben. Als er een achterstand is ontstaan moet ik dit uiteindelijk weer aanvullen omdat ik wel een baan heb.

Ik vind dit zooooo oneerlijk !!. Ik heb de Ohra wel 100x verzocht om de DK te splitsen maar ze willen niet meewerken mede omdat ze bang zijn dat mijn ex haar maandelijkse aflossing niet zou kunnen voldoen. Ik blijf momenteel doorgaan met verzoeken richting de Ohra, hopelijk worden ze hier gek van en stemmen ze een keer in met splitsen. Op de Facebook pagina van de Ohra plaatst ik wekelijks een bericht. (dit om het maar steeds onder de aandacht te brengen).

Wat kan ik doen ? Ik heb al vaak gehoord dat ik er niks aan kan doen. Helaas heb ik dit sinds mijn scheiding al vaak gehoord. Het koophuis, de DK en vroeger ook de omgangsregeling met mijn kinderen. Het antwoord van telkens: "Helaas, meneer. Wij snappen uw probleem maar u staat machteloos, we kunnen u niet helpen". Zonder medewerking van mijn ex lukt er niks. Helaas is mijn ex het type die niet wil praten en alleen telefonisch benaderbaar is. Als het gesprek haar niet aanstaat legt ze haak erop. Mij vertwijfeld en tandenknarsend achterlatend. (toen het vroeger over de kinderen ging was dit een heel zwaar gelach)

Deze angst en geen contact willen speelt nog steeds bij mijn ex. Echter, ik heb mijn leven weer op orde en alles loopt prima...maar,...helaas zit ik nog steeds met een ex die niks wil en voor alles en iedereen bang is. De DK is 1 van de problemen. Ik wil die DK splitsen en vervolgens mijn deel aflossen. De Ohra werkt hier tot op heden niet aan mee.

Ik trek het niet meer om in lengte der dagen die aflossing te betalen terwijl mijn ex zich rot lacht en niets betaald.

graag uw reactie en tips

met vriendelijke groet,

Luuk

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door thecure »

ik denk dat je beter juridische hulp kunt zoeken. dit is zo te lezen niet gemakkelijk op te lossen...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Luuk06 schreef:Ik vind dit zooooo oneerlijk !!. Ik heb de Ohra wel 100x verzocht om de DK te splitsen maar ze willen niet meewerken mede omdat ze bang zijn dat mijn ex haar maandelijkse aflossing niet zou kunnen voldoen. Ik blijf momenteel doorgaan met verzoeken richting de Ohra, hopelijk worden ze hier gek van en stemmen ze een keer in met splitsen. Op de Facebook pagina van de Ohra plaatst ik wekelijks een bericht. (dit om het maar steeds onder de aandacht te brengen).
Jullie zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor de lening. Hoe onterecht het ook klinkt de Ohra kan het complete bedrag op jouw verhalen en zal dit ook doen als jouw ex niet mee wilt betalen, zelfde geld voor je hypotheek. D

it is hoe het werkt en je kunt de Ohra wekelijks spammen maar dit zal de situatie niet veranderen, je zult echt terecht moeten bij je ex. Er is geen sprake van het splitten van de lening o.i.d. of een recht hierop.

Er staat hierover ook een ander topic waarbij een mevrouw een deurwaarder aan de deur krijgt ongeacht dat zij met haar ex heeft afgesproken dat hij de lening zal betalen. Zij kan na het aflossen wel de lening wettelijk claimen bij haar ex.

De Ohra is natuurlijk geen partij in jullie scheiding en wilt hier ook niet de dupe van worden, want heerlijk eerlijk de kans dat uw ex ook de vordering gaat betalen met een bijstanduitkering is natuurlijk nihil.

Stel jij leent mij en mijn partner een x bedrag, dit doe je op basis van mijn goedbetaalde baan daarna gaan we scheiden en zeg ik tegen je (ondanks mijn goedbetaalde baan) ga 50% maar bij mijn ex-partner halen. Klinkt dan ook heel onredelijk, maar toch je verwacht je wel dat de Ohra dit gaat doen omdat het nu voor jouw onredelijk is.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door Moneyman »

Luuk06 schreef:Hallo,

Mijn vraag is concreet: Hoe moet ik omgaan met een gezamenlijk afgesloten lening (in dit geval een doorlopend krediet, DK) na een scheiding ?
Tijdens mijn huwelijk heb ik helaas ingestemd (onder druk van mijn toenmalige echtgenote) een DK af te sluiten bij de Ohra.
Omdat we indertijd een tweeling kregen stond de teller van de DK al snel op 11.000,- (helaas)
(en ja, dit is ook mijn aandeel hierin, ik had immers toen ook "nee" kunnen zeggen, maar dat deed ik niet)

In 2010 ben ik gescheiden en ik werd toen veroordeeld de aflossing van 110,- elke maand te betalen.
De lening staat inmiddels ongeveer op 9500,- Mijn huidige vriendin wil graag helpen met aflossen maar uiteraard onder voorwaarde dat ik er dan van af ben. Tevens wil ze (en ik ook) alleen mijn deel aflossen, Namelijk 9500 : 2 = 4750,-

Een lening na een scheiding is een groot probleem. Niemand waaronder ikzelf wil het deel van de andere partij aflossen. Die lening (DK) zal dus gesplitst moeten worden in twee delen. Deze delen zouden respectievelijk op mijn naam en naam van mijn ex moeten komen. Ik kan dan vervolgens mijn deel aflossen.

Mijn ex doet weinig moeite om een betaalde baan te vinden. Al sinds 2009 werkt ze niet meer en is ze afhankelijk van de bijstand. In mijn situatie is ook veel veranderd. Mede hierdoor betaal ik inmiddels de hypotheek van ons koophuis niet meer. Mijn ex woont helaas nog steeds in een koophuis waar ik ook eigenaar van ben. Ik wil dit dolgraag verkopen maar mijn ex werkt niet mee. Vandaar dat ik ook nog steeds met deze "tijdbom" zit. (mijn ex pleegt geen onderhoud aan het huis en weigert mijn hulp hierin). Maar ik dwaal af, dit is een ander probleem.

Wat betreft de DK lacht mijn ex zich rot. Ik moet steeds die maandelijkse aflossing betalen. Als ik ermee stop of als ik de helft aflos ontstaat er een achterstand en gaat de Ohra brieven sturen en contact zoeken. Mijn ex weigert pertinent om haar deel ook af te lossen. Vandaar dat ik steeds de klos ben. Als er een achterstand is ontstaan moet ik dit uiteindelijk weer aanvullen omdat ik wel een baan heb.

Ik vind dit zooooo oneerlijk !!. Ik heb de Ohra wel 100x verzocht om de DK te splitsen maar ze willen niet meewerken mede omdat ze bang zijn dat mijn ex haar maandelijkse aflossing niet zou kunnen voldoen. Ik blijf momenteel doorgaan met verzoeken richting de Ohra, hopelijk worden ze hier gek van en stemmen ze een keer in met splitsen. Op de Facebook pagina van de Ohra plaatst ik wekelijks een bericht. (dit om het maar steeds onder de aandacht te brengen).

Wat kan ik doen ? Ik heb al vaak gehoord dat ik er niks aan kan doen. Helaas heb ik dit sinds mijn scheiding al vaak gehoord. Het koophuis, de DK en vroeger ook de omgangsregeling met mijn kinderen. Het antwoord van telkens: "Helaas, meneer. Wij snappen uw probleem maar u staat machteloos, we kunnen u niet helpen". Zonder medewerking van mijn ex lukt er niks. Helaas is mijn ex het type die niet wil praten en alleen telefonisch benaderbaar is. Als het gesprek haar niet aanstaat legt ze haak erop. Mij vertwijfeld en tandenknarsend achterlatend. (toen het vroeger over de kinderen ging was dit een heel zwaar gelach)

Deze angst en geen contact willen speelt nog steeds bij mijn ex. Echter, ik heb mijn leven weer op orde en alles loopt prima...maar,...helaas zit ik nog steeds met een ex die niks wil en voor alles en iedereen bang is. De DK is 1 van de problemen. Ik wil die DK splitsen en vervolgens mijn deel aflossen. De Ohra werkt hier tot op heden niet aan mee.

Ik trek het niet meer om in lengte der dagen die aflossing te betalen terwijl mijn ex zich rot lacht en niets betaald.

graag uw reactie en tips

met vriendelijke groet,

Luuk
Lang verhaal, kort antwoord: je kunt er weinig aan doen. Jouw scheiding is jouw probleem, niet dat van de bank. Je kunt eigenlijk maar twee dingen doen: de WSNP in (en als dat koophuis escaleert kom je daar waarschijnlijk vanzelf in terecht), of gewoon doorgaan met betalen en het door jou teveel betaalde bedrag op je ex verhalen.

Als er tenminste teveel betaald is, want de lening is zo te lezen gewoon aan jou toebedeeld. Dus waarom moet je ex meebetalen?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door JozJan »

nu betaal je per maand 1% van de kredietlimiet van 11.000. Ik weet natuurlijk niet wat de rente is op je krediet, maar stel even dat die 10% is (niet ondenkbaar). Dan is van die € 110 die je elke maand betaalt zo'n € 80 rente en maar € 30 aflossing. Dus het gaat dan nog héél lang duren voordat je van die lening af bent.

Ik heb het idee dat je ex niet gaat betalen voor de lening. En Ohra gaat je DK nooit splitsen (zij zouden dan een lening van € 4750 geven aan iemand met alleen bijstand; dat doen ze niet en hoeven ze ook niet). Dus dan is het misschien de beste oplossing om wél die € 4.750 af te lossen op de lening en voorlopig de € 110 per maand te blijven betalen. Dan is de aflossing per maand groter en ben je dus sneller van de lening af.

Hierbij zou je ook kunnen overwegen om de hele lening op jouw naam te nemen (als Ohra dat toestaat). Klinkt misschien onlogisch, maar zolang je ex op de lening staat zou ze in theorie ook weer een bedrag kunnen opnemen en dan ben je nog verder van huis. Dus dat zou je moeten voorkomen. Je moet je er dan dus bij willen neerleggen dat zij niet gaat meebetalen aan het aflossen van de lening.

Luuk06
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2016 21:02

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door Luuk06 »

Hoi Jozjan,

Dankje voor je reactie.

Oeps, ik de hele lening alleen afbetalen en me erbij neerleggen dat ik dan ook de helft van m'n ex afbetaal. Dat is een hele zware opgave. Maar inderdaad en helaas, ik vrees ook dat het die kant op gaat. Vanavond heb ik m'n ex nog gebeld. Ik kreeg een berg dreigementen over me heen en zeker geen opening in dit probleem.
M'n vriendin wil wel mijn aflossing gaan doen. Maar ik denk dat ze het niet wil als ik daarna vrolijk doorga met het aflossen van het deel van mijn ex.
Misschien zit er niks anders op dan nog heel lang lang elke maand die 110 euro betalen...

Wat is het scenario als ik gewoon niet meer betaal ? Achterstand, brieven, dreigbrieven, deurwaarder aan de deur en vervolgens ben ik de klos omdat ik een baan heb ? En als ik dan nog niet betaal, komen ze dan m'n huis leeghalen ?...wat gebeurd er in het laatste traject ?

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet betalen betekent uiteindelijk beslag op inkomen, banktegoeden, roerende en onroerende zaken. En heel veel stress.

Kijk eens naar schuldhulpverlening, wellicht is een schuldenregeling een oplossing voor. Veel informatie is te vinden op www.zelfjeschuldenregelen.nl. Succes!

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is echt simpel. U bent hoofdelijk aansprakelijk voor die lening, en als u niet betaalt komen ze wellicht bij uw ex, maar die heeft bijstand en kinderen, dus geen betalingscapaciteit, dus dan komen ze weer bij u.
Als u het huis wil verkopen en uw ex werkt niet mee, zult u bij de rechter vervangende toestemming moeten vragen. Iets minder simpel, maar de enige weg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door kweenie »

Ohra heeft jullie toentertijd gezamenlijk een lening verstrekt, onder voorwaarde dat jullie allebei voor de volledige schuld aansprakelijk zijn. Jullie hebben dus niet twee halve leningen afgesloten.

Nu jullie uit elkaar zijn, verandert er niets aan die situatie richting de bank. Jullie blijven allebei volledig voor de hele schuld aansprakelijk. Sterker nog, op het moment dat jij de helft van de schuld aflost, loop je het risico dat je ex dat afgeloste deel vrolijk weer opneemt en jij ook daar weer voor moet opdraaien.

Hoewel het waarschijnlijk niet jullie voorkeur heeft, kan het daarom toch verstandig zijn om de hele schuld 'over te nemen' en vervolgens van je ex te eisen dat die de helft daarvan afbetaalt. Eventueel te verrekenen met de opbrengst/schuld bij verkoop van de woning.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door yan »

Gewoon betalen dus.

Toen je de lening afsloot wist je dat je hoofdelijk aansprakelijk was, dus dat je verantwoordelijk bent voor de hele lening, ook als de ander niet betaald.
Niet achteraf Ohra de schuld geven...

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ohra DK

Ongelezen bericht door JozJan »

Luuk06 schreef:Hoi Jozjan,
M'n vriendin wil wel mijn aflossing gaan doen. Maar ik denk dat ze het niet wil als ik daarna vrolijk doorga met het aflossen van het deel van mijn ex.
Misschien zit er niks anders op dan nog heel lang lang elke maand die 110 euro betalen...

Wat is het scenario als ik gewoon niet meer betaal ? Achterstand, brieven, dreigbrieven, deurwaarder aan de deur en vervolgens ben ik de klos omdat ik een baan heb ? En als ik dan nog niet betaal, komen ze dan m'n huis leeghalen ?...wat gebeurd er in het laatste traject ?
Het is een lastige situatie, dat is duidelijk. Maar die € 110 blijven betalen tot je van de lening af bent is een slechte optie. die kost je per saldo veel meer dan nu een flink bedrag aflossen en daarna de rest met de € 110 per maand. Zoals je zelf zegt, het zal er waarschijnlijk toch op uitdraaien dat je de hele lening zelf af gaat lossen. Dan kun je dat beter zo voordelig mogelijk voor jezelf maken. Wat je ook doet: pas op dat er niet opnieuw geld van de lening wordt opgenomen zodat je er nog langer aan vast zit.

Als je niet betaalt dan wordt uiteindelijk je lening opgeëist. Dat is geen prettig scenario.

Gesloten