Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 dec 2020 09:00
Dat is te kort door de bocht. Dat er meermaals gelijksoortige aanmaningen worden verzonden, is vrij gebruikelijk. Veel wanbetalers hebben niet één, maar meerdere schoppen onder de kont nodig en betalen pas na herhaalde sommatie.
Prima om meerdere aanmaningen te sturen. Maar dreigementen als deze vat ik niet alleen op als aanmaning maar ook als ultimatum. Een ultimatum werkt wat mij betreft 2 kanten op. Doe je niet waar je mee dreigt, dan is het gewoon een loos dreigement geweest.

Eric83
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 okt 2018 10:22

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Eric83 »

Van Rosmalen had natuurlijk al tijd terug gezegd dat als er niet betaald zou worden binnen enkele dagen, ze zouden gaan dagvaarden.
Nu zeggen ze het weer het zou het beste zijn als van Rosmalen/Ferratum nu doorzet dan ligt er eindelijk uitspraak van rechter mbt Ferratum.
Vele hebben meer betaald aan garantie kosten dan geleend, heel benieuwd hoe rechter hier naar zal kijken.
Ik zou ook verwachten dat Ferratum eerst gaat dagvaarden bij zaak waar ze zo ie zo nog geld te goed hebben.
Als van Rosmalen/Ferratum nu weer niet doorzet, vind ik ik de praktijken van van Rosmalen zeer verwerpelijk. Mag er eigenlijk wel gedreigd worden door incasso bureau met iets wat ze toch niet gaan doen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 dec 2020 10:58
Prima om meerdere aanmaningen te sturen. Maar dreigementen als deze vat ik niet alleen op als aanmaning maar ook als ultimatum. Een ultimatum werkt wat mij betreft 2 kanten op. Doe je niet waar je mee dreigt, dan is het gewoon een loos dreigement geweest.
Dat mag jij zo opvatten, maar zo zit het niet. Zo'n ultimatum werkt slechts één kant op. Er is ook maar één partij in verzuim. Los daarvan is het geen dreigement, maar een aankondiging van de gevolgen van blijvende wanbetaling. En ja, dat is juridisch een groot verschil.

HansdenVB

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Misschien handig van de consumentenbond:

Wat mag een incassobureau niet?

Een incassobureau mag geen officiële documenten uitbrengen, zoals een dagvaarding. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding uitbrengen ('betekenen').

Met het sturen van een 'conceptdagvaarding' lijkt het vaak net alsof incassobureaus gerechtsdeurwaarder zijn, of dat er al een deurwaarder betrokken is. Een conceptdagvaarding sturen is onderdeel van de strategie van een incassobureau om je alsnog te laten betalen, maar heeft niet dezelfde juridische status als een door een gerechtsdeurwaarder uitgebrachte dagvaarding. Het zet je op het verkeerde been en is daarmee wat de Consumentenbond betreft 'nep'.

Stel je vragen over de vordering, ofwel betwist je deze 'gemotiveerd', dan mag het incassobureau niet doorgaan met aanmanen. De incassoprocedure moet dan worden opgeschort.
Bekijk ook de uitspraak van de Raad van Toezicht van het Kigid (Klachteninstituut voor Gecertificeerde Incasso Diensten).

Klachten over incassobureaus

Als het incassobureau is aangesloten bij de NVI, kun je de geschillenregeling van de NVI gebruiken om een klacht in te dienen.

Als het incassobureau niet is aangesloten bij de NVI, kun je je rechtsbijstandverzekering inschakelen. Heb je zo'n verzekering niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond.

Je kunt het probleem ook voorleggen aan de rechter. Een procedure bij de rechter kost veel geld (griffierechten en mogelijk kosten voor een advocaat) en vaak veel tijd (denk aan maanden of zelfs jaren).
Let op: De advocaat bepaalt zelf de tarieven. Eventueel kun je in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Dit is afhankelijk van de hoogte van je inkomen en vermogen.

Klachten over intimidatie

Zowel incassobureaus als gerechtsdeurwaarders kunnen je flink onder druk zetten om hoe dan ook te betalen. Voel je je geïntimideerd? Met klachten over incassobureaus of deurwaarders kun je terecht bij:

geschillencommissie schuldeiser: geschillencommissie van de branche (indien aangesloten).
incassobureaus: via de NVI (indien aangesloten).
overheidsorganen (CJIB en deurwaarders): via de Nationale Ombudsman.
gerechtsdeurwaarders: Kamer van Gerechtsdeurwaarders (rechtbank Amsterdam).
Klachtenkompas.nl: de Consumentenbond stuurt je klacht direct door naar het bedrijf. Alle berichten zijn openbaar, zodat iedereen kan zien of en hoe je klacht wordt opgelost.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 dec 2020 11:23
Dat mag jij zo opvatten, maar zo zit het niet. Zo'n ultimatum werkt slechts één kant op. Er is ook maar één partij in verzuim. Los daarvan is het geen dreigement, maar een aankondiging van de gevolgen van blijvende wanbetaling. En ja, dat is juridisch een groot verschil.
Noem het hoe je wilt. Essentie: De aangekondigde gevolgen blijven uit.
Waaruit ik concludeer , dat het doel niet was om de gevolgen aan te kondigen, maar om te intimideren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. Dat mag jij vinden.

R23040
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2020 17:22

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door R23040 »

Iedereen heeft zijn mening hier uiteraard over en wat wel of niet en dat is ieder ze goed recht. Volgens mij kreeg dave begin oktober al een brief dat hij binnen 5 dagen moest betalen en van rosmalen anders zouden ze rechtsgeldige maatregelen nemen. We zijn nu 2 maanden verder en er is niet veel veranderd. Persoonlijk denk ik dat ze het bij dreigen houden maar voor veel mensen zou het wellicht gunstig zijn als er eindelijk een rechtzaak zou komen.

We kunnen alleen afwachten al denk ik dat dit ook met een sisser afloopt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

R23040 schreef:
03 dec 2020 11:24
...maar voor veel mensen zou het wellicht gunstig zijn als er eindelijk een rechtzaak zou komen.
Eens. Het wordt wel tijd voor duidelijkheid.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Vriendelijke vrienden van Kassa hebben een oproep staan voor mensen die een minilening hebben (gehad) ... zal wel weet een item over komen.

Eric83
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 okt 2018 10:22

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Eric83 »

davedave schreef:
01 dec 2020 15:35
heb ditmaal een email gekregen waarin staat
Vooraankondiging dagvaarding
ferratum heeft volgens hun opdracht gegeven tot dagvaarden en ik moet binnen drie dagen betalen anders gaan zij dat doen zonder nader bericht.
Als het goed is van Rosmalen nu in opdracht van Ferratum gaan dagvaarden? of je hebt betaald dat waren de opties.
Of is er nog steeds niks gebeurd?

davedave
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mar 2019 18:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door davedave »

Nog niks gebeurd

Opsieee
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020 09:09

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Opsieee »

davedave schreef:
08 dec 2020 20:57
Nog niks gebeurd
mooizo zoals verwacht.
Niks betalen en ze lekker negeren ze stoppen vanzelf want tijd is geld.

SnurkjeKattenwol
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2020 12:38

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door SnurkjeKattenwol »

Begrijp ik nu goed dat hier wordt gesteld dat Ferratum noch Saldodipje ooit een dagvaarding hebben laten uitgaan?

davedave
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mar 2019 18:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door davedave »

Voor zover ik weet is dat inderdaad nog nooit gebeurd.Ik las dat ze tienduizenden klanten in Nederland hebben en dat ze het risico om te verliezen niet willen lopen want dat gaat ze veel geld kosten als het bekend wordt, Sacredfour (lid van dit forum) heeft een rechtszaak gewonnen die een bedrijf met dezelfde handelswijze als Ferratum in 2018 tegen een persoon had aangespannen.

Ze kunnen erg blaffen (zoals tegen mij) maar bijten vooralsnog niet.

Japd
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2020 13:53

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Japd »

Dag iedereen.
Op 12 mei schreef ik onderstaand bericht op dit forum:
(Onder de streep praat ik verder, eerst mijn mail)

Ik heb contact gehad met trust and law. Hierin heb ik ze verteld dat mijn garantiekosten die ik afgelopen jaren heb betaald al hoger zijn dan het geld bedrag wat ze nog van mij zouden krijgen. Ik heb bewijs meegestuurd + de berekening. Hieruit kwam naar voren dat ik eigenlijk nog 113 euro van Ferratum moet krijgen. Zie onderstaande mail van mij:

Echter heb ik de totale bedragen erbij gepakt wat ik heb terugbetaald aan global guarantee:

28-10-2015 €255,30
8-9-2015 €140,88
6-8-2015 €140,88
8-7-2015 €84,33
10-6-2015 €84,33
13-5-2015 €57,55

28-12-2016 €84,33
14-10-2016 €84,33
5-9-2016 €170,82
10-8-2016 €255,30
22-2-2017 €255,30

Totaal is dit een bedrag van €1613,35.

Als ik dit zou verrekenen met de €1500 die ik geleend heb, zou ik eigenlijk nog recht hebben op €113.35. Dit hoef ik niet per se te hebben. Wel zou ik willen dat jullie erkennen dat ik geen betaling meer open heb staan bij global guarantee en trust and law.

Verrassend genoeg stuurden zij mij deze mail terug:

Dat gezegd hebbende deel ik u hierbij mede dat wij onze opdrachtgever zullen informeren dat u de vordering betwist. Het is nu aan haar om een beslissing te nemen aangaande de door haar te nemen mogelijke vervolgstappen. Wij zullen in ieder geval onze werkzaamheden inzake het zoeken naar een minnelijke passelijke oplossing staken, het dossier sluiten en aan onze opdrachtgever teruggeven.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vervolgens niks meer van ze gehoord.
—-————————————————————

Ik zou laten weten of ik nog wat heb gehoord van trust and law. Na 7 maanden heb ik niks meer van ze vernomen, simpelweg omdat zij en ferratum niks hebben om op te staan. Ze hebben mijn dossier gesloten.

Ik wil jullie vragen om deze mail ook te sturen en hierbij goed bewijsstukken aan toe te voegen met data waaruit blijkt dat je teveel garantiekosten hebt betaald. Alleen via deze manier kom je van de telefoontjes en mailtjes af. Wel zeg ik erbij dat je meer ‘garantiekosten’ betaald moet hebben dan dat je hebt geleend. Mocht hier nog wel een verschil in zitten ten nadele van jou, dan moet je dit uiteraard gewoon betalen.
Vermeld hierbij wel dat je alleen dit verschil wil betalen en dat je daarna de vordering betwist (ivm bewijs van terugbetaling van te hoge garantiekosten)

Succes allemaal en ik zal het blijven volgen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Japd schreef:
16 dec 2020 22:47
Verrassend genoeg stuurden zij mij deze mail terug:

Dat gezegd hebbende deel ik u hierbij mede dat wij onze opdrachtgever zullen informeren dat u de vordering betwist. Het is nu aan haar om een beslissing te nemen aangaande de door haar te nemen mogelijke vervolgstappen. Wij zullen in ieder geval onze werkzaamheden inzake het zoeken naar een minnelijke passelijke oplossing staken, het dossier sluiten en aan onze opdrachtgever teruggeven.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vervolgens niks meer van ze gehoord.
Da's niet zo verrassend hoor, dat is zo'n beetje de standaard reactie.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Belangrijkst: Na die reactie is het 6 maanden stil.

MZJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2020 21:32

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door MZJ »

sacredfour schreef:
22 nov 2020 09:02
davedave, Ferratum en hun incassopartners gaan niet dagvaarden!
Als ze dit wel zouden doen mag je bij mij aankloppen.
Ik kom graag in contact met mbt mijn huidige relatie tot Ferratum, zie even niet zo snel hoe ik een privé bericht moet versturen, wellicht dat u mij er één kunt sturen waar ik dan op kan reageren. Mvg, Marcel

Kizomba21
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2021 18:08

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Kizomba21 »

Ben bang ook slachtoffer te worden van saldodipje ik kom niet op mijn account en wordt vervolgens doorgestuurd naar ferratum waar ik óók niet in kom ik moet 8 jan betaald hebben bij wie kan ik terecht? Ik heb AFM al melding gestuurd en mijn rechtsbijstand verzekering al gevraagd of dit onder mijn verzekering valt.

Jjmv
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2021 19:26

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Jjmv »

Mag feratum wel of geen boete geven voor het niet aangeven van een garansteller? En ben ik verplicht deze te betalen?

Plaats reactie