Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
robert80

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door robert80 » 26 aug 2019 19:03

Ik heb de lening terug betaald precies wat ik geleend heb , de rest betaal ik niet terug 😉 de garant kosten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 26 aug 2019 19:08

Heb je de overeenkomst wel vernietigd? :wink:

robert80

Ongelezen bericht door robert80 » 26 aug 2019 19:14

Had ik al gedaan ,voor die tijd.

Justinvvzz

Ongelezen bericht door Justinvvzz » 03 sep 2019 11:33

@ sacredfour ik zou ook graag contact met je willen hebben.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 03 sep 2019 12:50

Justinvvzz schreef:
03 sep 2019 11:33
@ sacredfour ik zou ook graag contact met je willen hebben.
Dan regel je dat toch? De contactmogelijkheden staan weet ik hoe vaak in het topic...

ikweeeitnietman

Ongelezen bericht door ikweeeitnietman » 13 okt 2019 12:50

U heeft in het verleden met Ferratum (Pluslening) een leningsovereenkomst gesloten ingevolge de Wet op het Consumentenkrediet 1974 (Consumer Credit Act 1974). Op grond van deze overeenkomst heeft u een vast bedrag aan krediet ontvangen. Op u rustte de verplichting om het bedrag gelijk aan het kredietbedrag tezamen met de kredietvergoeding geheel aan Ferratum terug te betalen op of vóór de aflossingsdatum.

Om in aanmerking te komen voor het krediet, was u verplicht voor een garantiegever te zorgen, die garant staat voor het kredietbedrag en alle opeisbare openstaande betalingsverplichtingen uit hoofde van de leenovereenkomst. U had de keuze om een persoonlijke garantiegever (bijvoorbeeld een gezinslid of een vriend) aan te dragen of gebruik te maken van een particuliere garantiegever. U heeft gebruik gemaakt van de laatste optie. U bent daartoe een aparte garantieovereenkomst aangegaan met cliënte Global Guarantee OU.

Gelet op het feit dat u heeft nagelaten de verstrekte lening aan Ferratum (Pluslening) terug te betalen, heeft cliënte – conform de garantieovereenkomst – onmiddellijk het verschuldigde bedrag aan Ferratum (Pluslening) betaald. Ten gevolge van die betaling heeft cliënte een recht van regres tegen u. Immers, door de betaling van cliënte, is de lening volledig voldaan en heeft Ferratum geen vordering meer op u.

Uit uw e-mail maak ik op dat u de tussen partijen geldende overeenkomst nietig verklaart op grond van de stelling dat cliënte in strijd zou handelen met de geldende wet- en regelgeving. Het recht van regres van cliënte op u – uit hoofde van de verrichte betaling aan Ferratum ter voldoening van de leenovereenkomst – kan worden omschreven als het recht van cliënte om van u een betaling te vorderen van het bedrag dat cliënte heeft betaald aan Ferratum. De werkzaamheden van cliënte vallen per definitie niet onder de werkingssfeer van Richtlijn 2008/48/EG inzake kredietovereenkomsten. Immers, cliënte verleent geen krediet: de garantieovereenkomst kan niet worden gekwalificeerd als “een overeenkomst waarbij een kredietgever aan een consument krediet verleent of toezegt in de vorm van uitstel van betaling, een lening of een andere, soortgelijke betalingsfaciliteit […]” (artikel 3 sub c van Richtlijn 2008/48/EG inzake kredietovereenkomsten). Daarentegen verleent cliënte een dienst (i.e. het garant staan voor de lening) waar u een vergoeding voor bent verschuldigd.

Laat ik vooropstellen dat cliënte nogmaals benadrukt dat zij persisteert in haar stelling dat zij handelt in conformiteit met de geldende wet- en regelgeving.

Maar, laat ik nou eens redeneren dat zij inderdaad in strijd met de geldende wet- en regelgeving handelt, quod non, dan nog bent u nog een bedrag verschuldigd. Zoals hierboven uiteengezet, heeft u in totaal EUR 400,00 geleend. Daarentegen heeft u tot op heden nog niks terugbetaald, zodat thans nog een vordering van op zijn minst EUR 400 – vermeerderd met de geldende rente – openstaat. Ik raad u derhalve met klem aan om in ieder geval het onbetwiste gedeelte terug te betalen, in gebreke waarvan u het risico loopt dat cliënte u in rechte gaat betrekken op basis van niet-nakoming van de overeenkomst dan wel op basis van een vordering uit hoofde van een onverschuldigde betaling.

Dit heb ik ontvangen van Trust &Law, wat is nu de beste manier van reageren? ik wil best het geleende bedrag terugbetalen maar zonder de garantkosten. Ik kan het niet in een keer terugbetalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 13 okt 2019 14:29

Ik begrijp dat je de overeenkomst zelf al nietig verklaart hebt. Dat houdt in dat er sprake is van onverschuldigde betaling van 400,- , welke je moet terugbetalen.
Geef aan dat je die 400 euro in 4 maandelijkse termijnen zonder rente of garantkosten wil terugbetgalen.

Alternatief is blufpoker....afwachten of dagvaardiging volgt

Kees2850

Ongelezen bericht door Kees2850 » 13 okt 2019 14:41

Trust and Law vertegenwoordigt Ferratum niet meer. Niet op ingaan en negeren.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 14 okt 2019 07:35

Kees2850 schreef:
13 okt 2019 14:41
Kan het zijn dat sommige vorderingen eerder al verkocht zijn aan T&L ?

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 14 okt 2019 09:08

Kees2850 schreef:

Leuk zo'n one liner, maar kun je dit ook inhoudelijk staven? De brief van T&L aan Ikweetitnietman lijkt erop te wijzen dat T&L in deze casus handelt in opdracht van Global Guarantee OU, ze geven immers aan dat Ferratum geen vordering meer heeft op ikweetitnietman.

Dus zelfs al zou T&L Ferratum niet meer vertegenwoordigen heeft dat mogelijk voor deze casus geen invloed.
16again schreef:
14 okt 2019 07:35
Kees2850 schreef:
Kan het zijn dat sommige vorderingen eerder al verkocht zijn aan T&L ?
Misschien heb ik iets gemist, maar ik zie nergens dat T&L vorderingen gekocht zou hebben?

16again

Ongelezen bericht door 16again » 14 okt 2019 09:56

Als je iets gemist heb, dan is het "kan het zijn" en het vraagteken.

ikweeeitnietman

Ongelezen bericht door ikweeeitnietman » 14 okt 2019 10:07

Bedankt voor jullie reacties!

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour » 14 okt 2019 12:51

Trust and Law probeert kost wat kost toch nog wat geld binnen te slepen, zoals we hebben kunnen lezen in de brief van Trust and Law die Ikweethetnietman quote.
Trap hier niet in!
betaal alleen als ze de nietigverklaring aanvaarden.

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 14 okt 2019 14:34

sacredfour schreef:
14 okt 2019 12:51
Trust and Law probeert kost wat kost toch nog wat geld binnen te slepen, zoals we hebben kunnen lezen in de brief van Trust and Law die Ikweethetnietman quote.
Trap hier niet in!
betaal alleen als ze de nietigverklaring aanvaarden.
Waarom blijft dit soort onzin steeds terugkomen.

Een nietigverklaring hoeft niet geaccepteerd te worden.
Echter wanneer je de overeenkomt nietig verklaard, wat je zeker moet doen bij een overeenkomst als deze, moet je nog steeds de hoofdsom terug betalen. Dit is immers een onverschuldigde betaling gewordenn het nietig verklaren van de overeenkomst.

Er is geen enkele reden om deze hoofdsom niet terug te betalen zodra je de overeenkomt nietig hebt verklaard.
Maar goed, dat is hier al vaak genoeg uitgelegd.
Blijven hameren op een acceptatie van de nietig verklaring, iets dat juridisch niet noodzakelijk is, zorgt er alleen maar voor dat de zaak onnodig blijft voortslepen. Iets dat niet in het belang is van de groep mensen die normaliter van dit soort leningen gebruik maakt.
16again schreef:
14 okt 2019 09:56
Als je iets gemist heb, dan is het "kan het zijn" en het vraagteken.
Die heb ik niet gemist, echter het gebruik van "Sommige vorderingen" en "eerder al" in je vraag impliceren dat er vorderingen verkocht zijn, als de vraag zou zijn of er in haar algemeenheid überhaupt mogelijk vorderingen verkocht zijn dan zijn nuances als "sommige vorderingen" en "eerder al" immers niet nodig in de vraag stelling.

dylanvin

Ongelezen bericht door dylanvin » 23 okt 2019 01:03

3 jaar geleden een aantal leningen gehad bij Ferratum. Gezien het mij handig lijkt voor sommige die hier ook problemen mee hebben, zal ik even mijn verhaal doen.

Na een aantal leningen + garantstellingen (en kosten) terug te hebben betaald, moest ik op een gegeven moment 1700 terugbetalen.
Ik ging de uiterste betaaldatum net niet redden, dus had ik een mail gestuurd naar Ferratum met de vraag of de deadline twee weken uitgesteld kon worden.
Ik kreeg toen als reactie dat ik akkoord was gegaan met de voorwaarden en ik binnen 5 dagen het bedrag terug moest betalen en de zaak anders naar een incassobureau ging.
Dit schetste mijn verbazing gezien de originele deadline pas na 12 dagen was.
Ik heb toen terug gemaild dat het zorgelijk is dat er zo omgegaan wordt met debiteuren. Dat het lijkt alsof een standaard mail is teruggestuurd zonder dat er ook maar gekeken is naar mijn kwestie.
Daarop ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik verschillende fora tegen over Ferratum.
Ik heb toen de mail verstuurd zoals sacredfour met de rest had gedeeld. Met als afsluiting dat ik de kosten voor garantsteller met terugwerkende kracht niet betaal, en ik bereid was om 1200 te betalen (1700 minus garantstelling).
Hier is nooit meer op gereageerd door Ferratum; integendeel werd mijn zaak naar Trust and Law overgedragen.

Ik heb altijd Ferratum en Trust and Law netjes te woord gestaan over deze kwestie en verteld dat ik bereid ben om de som van 1200 terug te betalen zodra er ingegaan wordt op mijn mail.
Dit wordt simpelweg genegeerd door T&L. Na weer verscheidene (dreig) brieven en emails (altijd staat er betaal binnen 5 dagen of maak een betalingsregeling, anders beschadigen wij je kredietswaardigheid) was ik het zat en heb ik T&L zelf gebeld. Dat mijn pogingen tot een akkoord genegeerd werden er er constant druk werd uitgeoefend met bedreigingen. Ik kreeg toen als reactie dat de pogingen van T&L opgeschort werden totdat Ferratum inhoudelijk gereageerd zou hebben.
5 dagen later kreeg ik alsnog een dreigmail.
De volgende dag kreeg ik een excuses mail dat er een afspraak was gemaakt met mij en de vorige mail als niet verzonden beschouwd moest worden.
Na een maand werd ik weer gebeld door T&L, met het standaard verhaal. Heb toen gezegd dat als ze nog een keer bellen of een brief sturen dat ik juridische bijstand in ga schakelen.
Heeft niet geholpen, ik krijg weer de standaard brieven die ik allemaal bewaar, net als de e-mails. Ook wordt ik nog elke maand wel een keer gebeld.

Inmiddels ben ik ook niet meer bereid om het geleende bedrag terug te betalen gezien de handelswijze van Ferratum en 'hun' incassobureau. Ik blokkeer de nummers die me bellen en de rest bewaar ik voor het geval er ooit een dagvaarding zou komen.

Als het zover zou komen (wat ik niet verwacht) heb ik voldoende bewijs om aan te tonen:
- Dat de handelswijze van Ferratum verwerpelijk is
- Dat ik genoeg pogingen heb gedaan om tot een oplossing te komen
- Dat er ondanks beloften van T&L constant druk uitgeoefend wordt op mijn persoon (laster)

Mocht ik in 2020 nog steeds lastiggevallen worden dan ga ik een advocaat inschakelen.

MVG. Dylan

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 23 okt 2019 12:31

dylanvin schreef:
23 okt 2019 01:03
(...)
Inmiddels ben ik ook niet meer bereid om het geleende bedrag terug te betalen gezien de handelswijze van Ferratum en 'hun' incassobureau. (...)
Dat is niet zo slim, want dat schaadt je alleen. De hoofdsom zul je gewoon terug moeten betalen - die is immers onverschuldigd aan je betaald.
dylanvin schreef:
23 okt 2019 01:03
Als het zover zou komen (wat ik niet verwacht) heb ik voldoende bewijs om aan te tonen:
- Dat de handelswijze van Ferratum verwerpelijk is
- Dat ik genoeg pogingen heb gedaan om tot een oplossing te komen
- Dat er ondanks beloften van T&L constant druk uitgeoefend wordt op mijn persoon (laster)
ad 1: dat de handelswijze verwerpelijk is, is niet relevant. Relevant is slechts dat de overeenkomst te vernietigen is en dat de garantkosten daarom niet betaald hoeven te worden.
ad 2: die pogingen zijn ook niet relevant, zeker niet als je ondertussen verklaart niet bereid te zijn te betalen.
ad 3: logisch dat er druk uitgeoefend wordt, je bent immers nog steeds een wanbetaler. Van laster is niets gebleken.

Als dit je beste argumenten zijn, zou ik je standpunten nog eens heroverwegen...

16again

Ongelezen bericht door 16again » 23 okt 2019 13:30

Moneyman schreef:
23 okt 2019 12:31
De hoofdsom zul je gewoon terug moeten betalen - die is immers onverschuldigd aan je betaald.
Is het niet zo, dat er pas sprake is van een onverschuldigde betaling zodra een der partijen vernietiging van de overeenkomst inroept?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 23 okt 2019 13:40

16again schreef:
23 okt 2019 13:30
Moneyman schreef:
23 okt 2019 12:31
De hoofdsom zul je gewoon terug moeten betalen - die is immers onverschuldigd aan je betaald.
Is het niet zo, dat er pas sprake is van een onverschuldigde betaling zodra een der partijen vernietiging van de overeenkomst inroept?
Dat heeft hij al gedaan.

En als hij dat niet gedaan zou hebben, dan is er nog gewoon de contractuele verplichting tot terugbetaling. Linksom of rechtsom moet die (restant) hoofdsom gewoon terugbetaald worden.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour » 23 okt 2019 16:35

Betaal de leenkosten ook niet terug. Behalve de nietigverklaring stuur je ze ook nog een schadeclaim die gelijk is aan de leenkosten.
verder heeft Trust and Law nooit bewijs gestuurd dat ze bevoegd zijn voor de garant te handelen. Je hebt dus niks meer te maken met Trust and Law. het is de garant die zegt een vordering op jouw te hebben en niet Ferratum.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 23 okt 2019 16:53

Moneyman schreef:
23 okt 2019 13:40
Dat heeft hij al gedaan.
En als hij dat niet gedaan zou hebben, dan is er nog gewoon de contractuele verplichting tot terugbetaling. Linksom of rechtsom moet die (restant) hoofdsom gewoon terugbetaald worden.
Geen idee of hij dat al gedaan had. Maar je kunt de boel wel traineren, met wachten tot de tegenpartij de overeenkomst vernietigt.
sacredfour schreef:
23 okt 2019 16:35
Betaal de leenkosten ook niet terug. Behalve de nietigverklaring stuur je ze ook nog een schadeclaim die gelijk is aan de leenkosten.
Ik heb werkelijk geen idee, waar die schadeclaim op gebaseerd is. Komt op mij over als onzinnig

Plaats reactie