LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is mijn schuld verjaard?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik blijf het altijd bijzonder vinden hoe weinig inlevingsvermogen mensen hebben. Het is zo makkelijk om andere te veroordelen. Maar geloof mij: als je zelf nooit in een problematische schuldensituatie hebt gezeten, zul je nooit snappen hoe dat werkt en wat dat met je doet. Hoe murw je kunt worden, hoe je uit pure zelfbescherming of wanhoopte post niet meer leest, dat soort zaken. Zelfs ik als gerechtsdeurwaarder zal nooit zeggen dat het mij niet overkomt.

Als je het nooit ervaren hebt, prijs jezelf dan gelukkig, maar veroordeel een ander niet zo makkelijk.
Erthanax schreef:
14 mar 2019 18:33
Juist omdat TS beweert dat
- hij sinds 2012 niet/niets meer betaalt,
- hij nog steeds op hetzelfde adres woont,
- hij sinds 2012 nooit iets heeft gehoord of gelezen van Fideaal,
- hij nu als bij toverslag en voort het eerst bericht krijgt van Vesting Finance,
- de schuld nu blijkt opgelopen tot het dubbele, en
- hij binnen drie dagen moet betalen,
doet mij dat vermoeden dat dit niet het volledige verhaal is. Bij lange na niet, waarschijnlijk.
Je gelooft het nooit, maar... dit is gewoon business as usual. Dagelijkse kost in de incassowereld.
Theotrucker schreef:
14 mar 2019 19:13
Met de huidige rentestand lijkt me een verdubbeling wel heftig.
Het gaat niet om de huidige rentestand, maar om de toentertijd overeengekomen contractuele rente. En die kan zomaar tussen de 10 en 20 procent zijn.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
14 mar 2019 22:06
Ik blijf het altijd bijzonder vinden hoe weinig inlevingsvermogen mensen hebben. Het is zo makkelijk om andere te veroordelen. Maar geloof mij: als je zelf nooit in een problematische schuldensituatie hebt gezeten, zul je nooit snappen hoe dat werkt en wat dat met je doet. Hoe murw je kunt worden, hoe je uit pure zelfbescherming of wanhoopte post niet meer leest, dat soort zaken. Zelfs ik als gerechtsdeurwaarder zal nooit zeggen dat het mij niet overkomt.

Als je het nooit ervaren hebt, prijs jezelf dan gelukkig, maar veroordeel een ander niet zo makkelijk.
Op zich kunnen mensen voor een dergelijke situatie wel begrip opbrengen (over het algemeen) als je nadat je eruit bent gekomen de rotzooi gaat (proberen) op te ruimen. Maar in deze situatie is er eerst vergeten, daarna de situatie die jij beschrijft en nu proberen onder de schuld uit te komen. En dan is er veel minder begrip.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
14 mar 2019 22:15
Op zich kunnen mensen voor een dergelijke situatie wel begrip opbrengen (over het algemeen) als je nadat je eruit bent gekomen de rotzooi gaat (proberen) op te ruimen. Maar in deze situatie is er eerst vergeten, daarna de situatie die jij beschrijft en nu proberen onder de schuld uit te komen. En dan is er veel minder begrip.
Juist niet. Dat “vergeten” is nu juist onderdeel van het proces wat ik beschrijf.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien is het wel een uiting van wanhoop, een verlangen naar, een hoop op een uitzicht van het kwijtraken van een jarenlange molensteen om de nek? De hoop na vele jaren eindelijk eens in één keer van die berg schulden af te zijn?

We weten ook niet waar die schulden door ontstaan zijn, soms kunnen dat redenen zijn die volledig buiten de schuld liggen van degene die de schulden heeft. Onlangs hebben we bijvoorbeeld nog een topic gehad dat een vrouw een gigantische schuld heeft gekregen omdat haar man liever voor duizenden euro's het schip in ging dan te accepteren dat hij 100 euro borg niet terug zou krijgen.

Hoewel ik het soms ook moeilijk vindt om niet te oordelen, we kennen nu eenmaal niet alle feiten. Ook in dit geval niet.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als het zo gegaan is als Ts schrijft , is er geen probleem? meer . Is toch duidelijk in wet en regelgeving beschreven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Verjaring is gewoon wettelijk geregeld.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door kuklos »

breien schreef:
14 mar 2019 22:41
TS heeft nadere documentatie opgevraagd. Dat zal wel duidelijkheid verschaffen. Om maar zonder meer van verjaring uit te gaan lijkt me nog te vroeg.
Dat denk ik ook. Als TS het proces heeft doorlopen zoals Moneyman beschreef dan is er vermoedelijk wel post gestuurd, maar niet geopend en vergeten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is zeker nog te vroeg. Niet voor niets was mijn eerste reactie in dit topic “vraag de stuitingsbrieven op”.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik weet het niet zeker , maar in dit geval mag er maar maximaal 5 jaar rente berekend worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gosewijn schreef:
14 mar 2019 23:15
Ik weet het niet zeker , maar in dit geval mag er maar maximaal 5 jaar rente berekend worden.
Waarom zou dat zo zijn? Zolang er gestuit wordt, blijft de vordering inclusief rente gewoon opeisbaar.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

redhead55 schreef:
14 mar 2019 23:46
Ik heb overigens nog eens een oud dossier uit de DSB periode bekeken. Een PL afgesloten in 2000 had toen een contractuele rente van 10,7%. Dus ik zat aardig in de richting met 10/11%.
Ja, en vergis je niet: dat is dan nog de reguliere contractuele rente, oftewel de rente die betaald moet worden als je je aan je verplichtingen houdt. De contractuele boeterente, die betaald moet worden als je in verzuim bent, is vaak nog veel hoger.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Moneyman schreef:
15 mar 2019 08:12
gosewijn schreef:
14 mar 2019 23:15
Ik weet het niet zeker , maar in dit geval mag er maar maximaal 5 jaar rente berekend worden.
Waarom zou dat zo zijn? Zolang er gestuit wordt, blijft de vordering inclusief rente gewoon opeisbaar.
Klopt.
Maar Ts heeft sinds 2012 niets meer gehoord, dan kan men maar 5 jaar rente berekenen ( tot 2017 ) . tenminste als Ts de waarheid heeft geschreven .

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gosewijn schreef:
15 mar 2019 11:31
Moneyman schreef:
15 mar 2019 08:12
gosewijn schreef:
14 mar 2019 23:15
Ik weet het niet zeker , maar in dit geval mag er maar maximaal 5 jaar rente berekend worden.
Waarom zou dat zo zijn? Zolang er gestuit wordt, blijft de vordering inclusief rente gewoon opeisbaar.
Klopt.
Maar Ts heeft sinds 2012 niets meer gehoord, dan kan men maar 5 jaar rente berekenen ( tot 2017 ) . tenminste als Ts de waarheid heeft geschreven .
ALs TS sinds 2012 niets meer gehoord heeft, hoeven ze helemaal geen rente meer te berekenen - dan is immers álles verjaard.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

O wacht, ik neem een fikse lening en ga 5 jaar onder de radar....Zou mooi zijn. Wie gaat jou restschuld betalen....
Na 20 jaar misschien is er een verjaring...

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Als u eenvoudig Mr. Google even laat zoeken, wat u mogelijk al hebt gedaan en gefilterd op het gunstigste antwoord
voor u zelf, kom ik bij deze informatie

https://www.geld.nl/lenen/service/verjaring-schulden

En lees dan vooral het laatste stukje waarvan hier alvast een voorproefje

Buiten de wettelijke verplichting om schulden af te betalen, bestaat er ook een morele verplichting.
Dit betekent dat je toch je schuld afbetaalt, ook als de schuld wettelijk gezien niet meer opgeëist kan worden.
Feit blijft namelijk dat je zelf de lening hebt aangevraagd en gebruik hebt gemaakt van een product of dienst.
Wil je toch betalen, maar is de schuld al verjaard?
Dan kun je de verjaring zelf ongedaan maken door toch te betalen.

Neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en betaal gewoon.
Zoals hier eerder aangehaald, u wilt toch ook betaald worden voor uw werkzaamheden ?
Of kan ik u inhuren om 1 x per week hier te komen stofzuigen voor niets, nada.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aad van Hoorn schreef:
17 mar 2019 10:27
Wil je toch betalen, maar is de schuld al verjaard?
Dan kun je de verjaring zelf ongedaan maken door toch te betalen.
Een verjaarde schuld deels betalen heft de verjaring zeker niet op. Verjaring is een onomkeerbaar rechtsfeit.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Irene van Houte schreef:
17 mar 2019 10:17
O wacht, ik neem een fikse lening en ga 5 jaar onder de radar....Zou mooi zijn. Wie gaat jou restschuld betalen....
Na 20 jaar misschien is er een verjaring...
Nee, na vijf jaar. Tenzij er een vonnis is. Maar dat is geen probleem, want die verjaring is eenvoudig te stuiten. Jouw suggestie om het als tactiek te gebruiken gaat dus niet op.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Ik voel me opeens ontzettend dom dat ik mijn hypotheek afbetaald heb....
Het was gewoon beter geweest om vanaf dag 1 de knip gesloten te houden. Dat had me een bom duiten gescheeld, waar ik leuke dingen van had kunnen doen!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

LectoriSalutem schreef:
17 mar 2019 13:34
Ik voel me opeens ontzettend dom dat ik mijn hypotheek afbetaald heb....
Da's inderdaad oerstom! Als teveel mensen dat doen, wordt de gerechtsdeurwaarder een uitstervend ras!

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Mijn oprechte excuses op deze zonovergoten zondagmiddag.

Gesloten