LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

Net als vele gedupeerden met mij heb ik op 18 Februari een brief van Interbank mogen ontvangen.
In deze brief wordt uiteengezet dat het Doorlopend Krediet wordt afgeschaft en worden omgezet naar PL.

Echter als je leest in de brief wat dat voor gevolgen dat voor jouw situatie heeft dan wordt ik daar niet echt vrolijk van.

Er staat namelijk letterlijk:

Vanaf het moment van opzegging van uw doorlopend krediet rekenen we een lagere, VARIABELE rente.
Uw rente per 1 mei wordt 8,5%, hetgeen in mijn ogen nog steeds veel te hoog is, deze is nu 11,7%. Dit is de effectieve debetrentevoet op jaarbasis.

Hoe moet ik deze, onderstreepte zin interpeteren? Dat IB weer hetzelfde kunstje flikt, alleen nu met PL'etjes?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Interbank heeft besloten geen doorlopende kredieten meer te ondersteunen. Men heeft vorig jaar een straf gekregen voor hun te hoge rente in 2017 en 2018 en gaat daarom de leningen met een lagere rente aanbieden om dat te compenseren.

Overigens wordt het van alle kanten aangemoedigd dat banken stoppen met doorlopende kredieten en dit veranderen in een lening met een aflossing. Zaken bij de geschillencommissie zijn daarom dus in het voordeel van de bank beslist.

De rente lijkt me wel gigantisch hoog, maar dat zal wel in de voorwaarden die u bij het begin heeft afgesloten hebben gestaan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gedupeerd? Waardoor? Dat u een doorlopend krediet had afgesloten? Prima dus dat het omgezet wordt naar een PL. Als u de rente te hoog vindt, kunt u wellicht overstappen naar een andere geldgever met een lagere rente.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
26 apr 2020 14:09
Gedupeerd? Waardoor? Dat u een doorlopend krediet had afgesloten? Prima dus dat het omgezet wordt naar een PL. Als u de rente te hoog vindt, kunt u wellicht overstappen naar een andere geldgever met een lagere rente.
Overstappen naar een ander die aan je wil verdienen is zo eenvoudig nog niet !
De bestaande lening zal toch eerst volledig moeten worden ingelost alvorens een andere financier met Ts. in zee zou willen gaan en dat even buiten de voorwaarden gerekend die die nieuwe financier zal stellen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door scontra »

ed.westermolen schreef:
25 apr 2020 12:28

Echter als je leest in de brief wat dat voor gevolgen dat voor jouw situatie heeft dan wordt ik daar niet echt vrolijk van.

Er staat namelijk letterlijk:

Vanaf het moment van opzegging van uw doorlopend krediet rekenen we een lagere, VARIABELE rente.
Uw rente per 1 mei wordt 8,5%, hetgeen in mijn ogen nog steeds veel te hoog is, deze is nu 11,7%. Dit is de effectieve debetrentevoet op jaarbasis.

Hoe moet ik deze, onderstreepte zin interpeteren? Dat IB weer hetzelfde kunstje flikt, alleen nu met PL'etjes?


Ga je minder rente betalen, is het weer niet goed !
Variabele rente kan t.z.t. wijzigen maar voor u dan weer aan de huidige 11.7 zit bent u alweer heel wat jaartjes verder.
Het rentepercentage dat andere banken rekenen wijkt niet zoveel af van hetgeen aan u wordt berekend.
Al met al bent u een "Spekkoper" , behalve dan dat u heel duur geld leent om uw uitgaven mee te financieren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overstappen naar een ander die aan je wil verdienen is zo eenvoudig nog niet !


Hoe is het mogelijk.

Ja, treurig dat de rente met 3,2 procent verlaagd wordt en dat de Ts nu ook moet aflossen. Straks is hij lening vrij.

ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

scontra schreef:
26 apr 2020 14:56
ed.westermolen schreef:
25 apr 2020 12:28

Echter als je leest in de brief wat dat voor gevolgen dat voor jouw situatie heeft dan wordt ik daar niet echt vrolijk van.

Er staat namelijk letterlijk:

Vanaf het moment van opzegging van uw doorlopend krediet rekenen we een lagere, VARIABELE rente.
Uw rente per 1 mei wordt 8,5%, hetgeen in mijn ogen nog steeds veel te hoog is, deze is nu 11,7%. Dit is de effectieve debetrentevoet op jaarbasis.

Hoe moet ik deze, onderstreepte zin interpeteren? Dat IB weer hetzelfde kunstje flikt, alleen nu met PL'etjes?


Ga je minder rente betalen, is het weer niet goed !
Variabele rente kan t.z.t. wijzigen maar voor u dan weer aan de huidige 11.7 zit bent u alweer heel wat jaartjes verder.
Het rentepercentage dat andere banken rekenen wijkt niet zoveel af van hetgeen aan u wordt berekend.
Al met al bent u een "Spekkoper" , behalve dan dat u heel duur geld leent om uw uitgaven mee te financieren.
Ik dacht dat een PL bekend stond voor het feit dat er een vaste rente werd gehanteerd i.p.v. een variabele?

ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

Lady1234 schreef:
26 apr 2020 14:59
Overstappen naar een ander die aan je wil verdienen is zo eenvoudig nog niet !


Hoe is het mogelijk.

Ja, treurig dat de rente met 3,2 procent verlaagd wordt en dat de Ts nu ook moet aflossen. Straks is hij lening vrij.
Waar het mij om gaat is of er op een PL een variabele rente mag worden toegepast.
Dat was nl. altijd het item dat hem onderscheidde van een DK.

PL= vaste rente
DK= variabele rente

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er waren en zijn wel meer verschillen. Bij een DK kon men weer opnemen wat men afgelost had, en vaak werd er helemaal niets afgelost.

En dat was juist de grote ellende van zo’n DK.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 26 apr 2020 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Moneyman »

ed.westermolen schreef:
26 apr 2020 15:02
Daar het mij om gaat is of er op een PL een variabele rente mag worden toegepast.Dat was nl. altijd het item dat hem onderscheidde van een DK.
Da's niet waar: hét verschil is juist dat je op een standaard PL aflost en niet opnieuw kunt opnemen, terwijl dat bij een DK uiteraard anders is. Dat daar vervolgens andere rente-typen bij horen is logisch.

Ofwel: waarom doe je moeilijk, terwijl je er fors op vooruit gaat? Wat is nu écht je probleem?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door scontra »

ed.westermolen schreef:
26 apr 2020 15:00
scontra schreef:
26 apr 2020 14:56
ed.westermolen schreef:
25 apr 2020 12:28

Echter als je leest in de brief wat dat voor gevolgen dat voor jouw situatie heeft dan wordt ik daar niet echt vrolijk van.

Er staat namelijk letterlijk:

Vanaf het moment van opzegging van uw doorlopend krediet rekenen we een lagere, VARIABELE rente.
Uw rente per 1 mei wordt 8,5%, hetgeen in mijn ogen nog steeds veel te hoog is, deze is nu 11,7%. Dit is de effectieve debetrentevoet op jaarbasis.

Hoe moet ik deze, onderstreepte zin interpeteren? Dat IB weer hetzelfde kunstje flikt, alleen nu met PL'etjes?


Ga je minder rente betalen, is het weer niet goed !
Variabele rente kan t.z.t. wijzigen maar voor u dan weer aan de huidige 11.7 zit bent u alweer heel wat jaartjes verder.
Het rentepercentage dat andere banken rekenen wijkt niet zoveel af van hetgeen aan u wordt berekend.
Al met al bent u een "Spekkoper" , behalve dan dat u heel duur geld leent om uw uitgaven mee te financieren.
Ik dacht dat een PL bekend stond voor het feit dat er een vaste rente werd gehanteerd i.p.v. een variabele?
Als er dan toch rente moet worden betaald, dan toch liever een lage(re) variabele dan een veel te dure vaste rente .

ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

Moneyman schreef:
26 apr 2020 15:07
Ofwel: waarom doe je moeilijk, terwijl je er fors op vooruit gaat? Wat is nu écht je probleem?
Mijn "probleem" is dat mij altijd is verteld dat naast het weer kunnen opnemen de rente op een DK variabel is en die van een PL niet.

Nu wordt mijn DK omgezet naar PL hetgeen ik prima vind, maar met een variabele rente, en dat druist in tegen alles wat mij toen is verteld.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, dat schreef je al. Maar daar heb je slechts voordeel van, dus de vraag blijft staan: wat is het probleem wat je hebt met het feit dat je een veel lagere, variabele rente krijgt?

Heb je liever de hoge, vaste rente die je blijkbaar ooit beloofd is?

ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

scontra schreef:
26 apr 2020 15:11

Als er dan toch rente moet worden betaald, dan toch liever een lage(re) variabele dan een veel te dure vaste rente .
Het draaide er in de praktijk echter op uit dat de rente kunstmatig hoog gehouden werd, een DK heeft nl. geen vaste rente maar een variabele.
Dat is ook een van de redenen waarom hij vaak niet wordt aanbevolen als financieringsmiddel.

ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

Moneyman schreef:
26 apr 2020 15:16
Ja, dat schreef je al. Maar daar heb je slechts voordeel van, dus de vraag blijft staan: wat is het probleem wat je hebt met het feit dat je een veel lagere, variabele rente krijgt?

Heb je liever de hoge, vaste rente die je blijkbaar ooit beloofd is?
Hoe kom jij erbij dat een DK een vaste rente heeft?
Die heeft hij juist niet en dat is ook een van de redenen dat veel mensen hem niet nemen als middel om iets te financieren.
Variabel betekend dat hij ook weer omhoog kan, ik ben bang dat Interbank bij deze PL hetzelfde gaat doen als bij hun DK nl. heel snel de rente weer omhoog gooien waardoor je weer meer rente betaald dan dat je aflost. Het middel dus net zo erg als de kwaal, met dit verschil dat je niet meer op kunt nemen.

Dat ik dus eerst een DK had met 11,7% rente, en straks een PL met dezelfde rente omdat Interbank de rente alleen maar laat oplopen i.p.v. hem aan te passen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een DK heeft normaal gesproken een variabele rente, maakte bij Interbank niet uit want u betaalde het maximum, en een PL heeft normaal gesproken een vaste rente.

Zij bieden nu blijkbaar een variabele rente aan, maar hebt u al contact opgenomen, en gezegd dat u liever een vaste rente hebt?

ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

Lady1234 schreef:
26 apr 2020 15:30
Een DK heeft normaal gesproken een variabele rente, maakte bij Interbank niet uit want u betaalde het maximum, en een PL heeft normaal gesproken een vaste rente.

Zij bieden nu blijkbaar een variabele rente aan, maar hebt u al contact opgenomen, en gezegd dat u liever een vaste rente hebt?
Van die mogelijkheid was ik niet op de hoogte.
Dat ga ik zeker doen!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door scontra »

ed.westermolen schreef:
25 apr 2020 12:28
Net als vele gedupeerden met mij heb ik op 18 Februari een brief van Interbank mogen ontvangen.
In deze brief wordt uiteengezet dat het Doorlopend Krediet wordt afgeschaft en worden omgezet naar PL.
U kunt hoog of laag springen, per 1 mei as. gaat er in uw financiën heel wat veranderen.
Uw totale uitstaande schuld wordt nu een 'persoonlijke lening' en dat leen bedrag is inmiddels aan u toegekend !
U gaat nu rente en aflossing betalen net zolang tot de gehele geleende som is afbetaald !

Dit kan voor uw uitgavenpatroon nog wel eens vergaande gevolgen hebben, al is dit slechts een aanname van mij, aangezien ik niet uw uw portemonnee kan kijken.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat is de looptijd van die Persoonlijk lening en mag u extra aflossen?
Ik neem aan dat u aan deze PL vast zit als u akkoord gaat?
Ik zou eens bij een bank vragen naar de huidige rente voor een PL en of die PL gebruikt mag worden om uw huidige DK mee af te lossen.
Ik begrijp dat u niet zomaar een nieuwe lening krijgt als u al een LK hebt maar misschien is te regelen dat het geld overgemaakt wordt naar de Interbank en krijgt u het leenbedrag niet op uw rekening.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 26 apr 2020 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ed.westermolen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2020 12:12

Re: Interbank: van DK naar PL met variabele rente, mag dat zomaar????

Ongelezen bericht door ed.westermolen »

Kolibrie schreef:
26 apr 2020 16:52
Wat is de looptijd van die Persoonlijk lening en mag u extra aflossen?
Ik neem aan dat u aan deze PL vast zit als u akkoord gaat?
Looptijd 62 maanden.

Er staat niets in de brief over extra mogen aflossen.

Gesloten