Lening bij IVB en totale rente

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Weetffgeennaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2021 13:50

Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Weetffgeennaam »

Goedemiddag,

Graag wil ik advies over een lening waar wij 9 jaar geleden mee in zee zijn gegaan.

9 jaar geleden zijn wij onnadenkend akkoord gegaan met een PL bij IVB. Deze was op dat moment 25.000 euro bij AFAB. AFAB had deze op hun beurt overgenomen van Directbank onder het mom van minder maandlasten. Hierdoor hebben wij alleen rente betaald bleek achteraf.

IVB nam de lening over nadat wij een auto kochten en was de totale lening 33.500 euro met een maandtermijn van 335 euro en op dit moment 5.5% rente.

Nu heb ik 2 weken geleden gebeld wat nu het openstaande saldo was en dit was toen 13.679 euro. Als ik uitreken 108 maanden x 335 euro dan kom ik uit op 36.180 euro. Dit houdt dus in dat ik dan totaal 33.500 + 13.679+ 2.680 ( die ik nu al meer heb betaald = 49,859 euro betaal.

Is dit niet erg veel? Dat houdt in een totaal van 27% rente.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door Weetffgeennaam

Re: Lening bij IVB en totale rente

door Lady1234 » 23 jul 2021 16:36

U had dus eerst geen PL, maar een doorlopend krediet. En toen zal de rente ook wel hoger geweest zijn dan 5,5 procent PER JAAR.

U rekent niet correct. En u krijgt toch elk jaar een overzicht van de stand en van hetgeen er betaald is aan rente?

Het te betalen maandbedrag maar verhogen, des te eerder bent u van die lening af.
D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door D34M0N »

Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 14:03
Is dit niet erg veel? Dat houdt in een totaal van 27% rente.
De overheid zegt niet voor niets al jarenlang: Geld lenen kost geld.
Die 5,5% rente geldt per jaar, over de hele looptijd van de lening kan dat inderdaad nogal oplopen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U had dus eerst geen PL, maar een doorlopend krediet. En toen zal de rente ook wel hoger geweest zijn dan 5,5 procent PER JAAR.

U rekent niet correct. En u krijgt toch elk jaar een overzicht van de stand en van hetgeen er betaald is aan rente?

Het te betalen maandbedrag maar verhogen, des te eerder bent u van die lening af.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Over die 13679 moet ook nog rente betaald worden dus het uiteindelijke bedrag gaat nog hoger worden

Weetffgeennaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2021 13:50

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Weetffgeennaam »

D34M0N schreef:
23 jul 2021 16:11
Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 14:03
Is dit niet erg veel? Dat houdt in een totaal van 27% rente.
De overheid zegt niet voor niets al jarenlang: Geld lenen kost geld.
Die 5,5% rente geldt per jaar, over de hele looptijd van de lening kan dat inderdaad nogal oplopen.
Klopt, dat het niet kostenloos is weet ik. Maar vraag me af of bijna 1/3 niet wat veel is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door scontra »

Het maandbedrag dat u betaald is voor een deel aflossing en een deel rente.
Het rentedeel zal tijdens de looptijd afnemen en het aflossingsdeel wordt steeds groter.
Momenteel is het maandelijkse rentebedrag € 62,70 en het aflossingsbedrag € 272,30.
U heeft, als u niets meer bij leent, nog een zo'n dikke vier jaar te gaan om van deze lening af te komen.
Laatst gewijzigd door scontra op 23 jul 2021 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Weetffgeennaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2021 13:50

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Weetffgeennaam »

J. Deltoer schreef:
23 jul 2021 16:40
Over die 13679 moet ook nog rente betaald worden dus het uiteindelijke bedrag gaat nog hoger worden
Dat vraag ik me af. Dan zou ik er meer dan 15 jaar over doen. Er staat op de overeenkomst 11 jaar en ik ben nu 9 jaar bezig.

Weetffgeennaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2021 13:50

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Weetffgeennaam »

scontra schreef:
23 jul 2021 17:50
Het maandbedrag dat u betaald is voor een deel aflossingen een deel rente.
Het rentedeel zal tijdens de looptijd afnemen en het aflossingsdeel wordt steeds groter.
Momenteel is het maandelijkse rentebedrag € 62,70 en het aflossingsbedrag € 272,30.
U heeft, als u niets meer bij leent, nog een zo'n dikke vier jaar te gaan om van deze lening af te komen.
Gelukkig kan en wil ik niets opnemen. We betalen elke maand netjes af. We willen er over 2 jaar vanaf zijn maar vind de rente wel heel erg veel. Mijn vraag is of dat laatste aan mij ligt en dat normaal is of dat het absurd hoog is en ik het verkeerd zie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door scontra »

Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 17:59
scontra schreef:
23 jul 2021 17:50
Het maandbedrag dat u betaald is voor een deel aflossingen een deel rente.
Het rentedeel zal tijdens de looptijd afnemen en het aflossingsdeel wordt steeds groter.
Momenteel is het maandelijkse rentebedrag € 62,70 en het aflossingsbedrag € 272,30.
U heeft, als u niets meer bij leent, nog een zo'n dikke vier jaar te gaan om van deze lening af te komen.
Gelukkig kan en wil ik niets opnemen. We betalen elke maand netjes af. We willen er over 2 jaar vanaf zijn maar vind de rente wel heel erg veel. Mijn vraag is of dat laatste aan mij ligt en dat normaal is of dat het absurd hoog is en ik het verkeerd zie.
De in rekening gebrachte rente is redelijk marktconform, dus niet bijzonder voor een consumentenlening.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Door dit soort zaken zijn de regels m.b.t. leningen nu flink aangescherpt. Veel mensen weten niet waar ze aan beginnen als ze een lening nemen. En die aangescherpte regels zorgin in andere topics weer voor verontwaardiging omdat de geldverstrekkers niet overal in mee gaan....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door kweenie »

Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 17:59
We betalen elke maand netjes af. We willen er over 2 jaar vanaf zijn maar vind de rente wel heel erg veel. Mijn vraag is of dat laatste aan mij ligt en dat normaal is of dat het absurd hoog is en ik het verkeerd zie.
Als het maandbedrag relatief laag is in vergelijking met de leensom, dan los je uiteraard maar weinig af iedere maand. En dan blijf je relatief veel rente betalen en dat ook voor langere tijd

Dus simpel gezegd, ja, het is normaal dat je veel rente betaalt.

Weetffgeennaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2021 13:50

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Weetffgeennaam »

PeterPeters1966 schreef:
23 jul 2021 18:29
Door dit soort zaken zijn de regels m.b.t. leningen nu flink aangescherpt. Veel mensen weten niet waar ze aan beginnen als ze een lening nemen. En die aangescherpte regels zorgin in andere topics weer voor verontwaardiging omdat de geldverstrekkers niet overal in mee gaan....
Klopt, ik was nog jong en onwetend. In de veronderstelling dat mensen in nette pakken en aktetas het beste met je voor hebben. Nu had ik het nooit gedaan en heb ermee geleerd. 😉. Dure les ...

Weetffgeennaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2021 13:50

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Weetffgeennaam »

kweenie schreef:
23 jul 2021 19:40
Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 17:59
We betalen elke maand netjes af. We willen er over 2 jaar vanaf zijn maar vind de rente wel heel erg veel. Mijn vraag is of dat laatste aan mij ligt en dat normaal is of dat het absurd hoog is en ik het verkeerd zie.
Als het maandbedrag relatief laag is in vergelijking met de leensom, dan los je uiteraard maar weinig af iedere maand. En dan blijf je relatief veel rente betalen en dat ook voor langere tijd

Dus simpel gezegd, ja, het is normaal dat je veel rente betaalt.
Dat het duur is begrijp ik, maar had het idee dat er een max zat en dit er misschien boven zat. Zo te lezen hier is het dus vrij normaal.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die 5,5 procent rente is juist super laag voor een persoonlijke lening.

Uw berekening van het rentepercentage is helemaal fout.

En als u een contract hebt waarin staat dat u nog twee jaar moet betalen, dan is dat ook zo. Er moet een einddatum op staan.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door jonis »

Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 17:59


Gelukkig kan en wil ik niets opnemen. We betalen elke maand netjes af. We willen er over 2 jaar vanaf zijn maar vind de rente wel heel erg veel. Mijn vraag is of dat laatste aan mij ligt en dat normaal is of dat het absurd hoog is en ik het verkeerd zie.
Als je alleen de 335,- per maand betaalt dan ben je over 2 jaar natuurlijk ook niet van de 13600,- af.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je kunt eventueel informeren of je de schuld sneller kan aflossen. Meestal betaal je dan wel een boete. De boete kan lager zijn dan de rente. Wel moet je dat kunnen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door kweenie »

Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 20:35
kweenie schreef:
23 jul 2021 19:40
Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 17:59
We betalen elke maand netjes af. We willen er over 2 jaar vanaf zijn maar vind de rente wel heel erg veel. Mijn vraag is of dat laatste aan mij ligt en dat normaal is of dat het absurd hoog is en ik het verkeerd zie.
Als het maandbedrag relatief laag is in vergelijking met de leensom, dan los je uiteraard maar weinig af iedere maand. En dan blijf je relatief veel rente betalen en dat ook voor langere tijd

Dus simpel gezegd, ja, het is normaal dat je veel rente betaalt.
Dat het duur is begrijp ik, maar had het idee dat er een max zat en dit er misschien boven zat. Zo te lezen hier is het dus vrij normaal.
Er is geen maximum aan wat je in totaal, over alle jaren, aan rente moet betalen. Wat je jaarlijks aan rente moet betalen is wel gemaximeerd, maar dat maximum is 10%. Daar zit jij dus ruim onder.

Weetffgeennaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2021 13:50

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Weetffgeennaam »

jonis schreef:
23 jul 2021 21:04
Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 17:59


Gelukkig kan en wil ik niets opnemen. We betalen elke maand netjes af. We willen er over 2 jaar vanaf zijn maar vind de rente wel heel erg veel. Mijn vraag is of dat laatste aan mij ligt en dat normaal is of dat het absurd hoog is en ik het verkeerd zie.
Als je alleen de 335,- per maand betaalt dan ben je over 2 jaar natuurlijk ook niet van de 13600,- af.
Ik zei al dat ik vanaf januari 500 ga betalen en dan hoop ik er met 2 - 2,5 jaar vanaf te zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Seinhuis schreef:
23 jul 2021 21:45
Je kunt eventueel informeren of je de schuld sneller kan aflossen. Meestal betaal je dan wel een boete. De boete kan lager zijn dan de rente. Wel moet je dat kunnen.
Er mag geen boete berekend worden als je een PL vlugger aflost,

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Lening bij IVB en totale rente

Ongelezen bericht door jonis »

Weetffgeennaam schreef:
23 jul 2021 23:32


Ik zei al dat ik vanaf januari 500 ga betalen en dan hoop ik er met 2 - 2,5 jaar vanaf te zijn.
Die 500,- per maand zie ik hier nergens terug, alleen dat je in verleden misschien wat meer hebt afgelost; maar reken dan met 500,- per maand vanaf januari volgend jaar dan maar op 2,5-3 jaar aflossen ipv 2-2,5 jaar.
500,- per maand is ruim voldoende om het in 2,5 jaar af te lossen maar dan moet je er wel nu mee beginnen; of nog een keer 1000,- extra aflossen in het komende half jaar boven op je 335,- en dan vanaf januari 500,-

Gesloten