LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wehkamp verhoogt rente naar 18%

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door solleila »

Ik heb een vraagje? Op mijn afrekening bij Wehkamp zag ik dat de rente opeens 18% is geworden. Er was toch afgesproken dat dit maximaal 16% was. Ik heb wehkamp opgebeld en gevraagd hoe dat kwam. Ze zeiden dat ze het rentepercentage voor 2007 naar boven mochten afronden. Ik vind dit zeer vreemd. Want volgend jaar is het dus 20% en tot hoever mogen zij dan gaan.

Die rente tot 16% stellen was toch gedaan om te zorgen dat mensen met schulden niet nog erger in de schulden zitten. Vind het wel erg raar dat ze dit doen. Gelukkig heb ik het in 2en betaald,dus dan ben je er heel snel vanaf. Kon even niet op een andere manier. maar ik vind het erg voor de mensen die echt heel veel hebben geleend en u opeens 2% per jaar moeten betalen. Want ik dacht dat dit soort praktijken niet mocht.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door particulier »

Soleilla,

Je kunt beter het openstaande bedrag herfinancieren met een doorlopend krediet. Bij Ohra bijvoorbeeld betaal je een rente van 6,5 %, ook voor kleine kredietlimieten zoals 2000 euro.

Zo betaal je veel minder aan rente.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door solleila »

wat als je geen vaste baan hebt of helemaal geen werk,dan kun je niet altijd. En niet iedereen heeft een aardig familielid die je wat geld wilt of kan lenen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door SJZ »

wat als je geen vaste baan hebt of helemaal geen werk,dan kun je niet altijd.
Dan is het al HELEMAAL geen goed idee om je spullen op de pof bij Wehkamp te kopen. Niet meer uitgeven dan je hebt, en gewoon sparen voor je spullen.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door solleila »

Wat als je koelkast stuk gaat of vriezer of wasmachine Iemand met een bijstand uitkering van 749 kan niet echt sparen van zijn vakantiegeld.

Ik vind het gewoon belachelijk dat de regering eerst zorgt dat er 16% maar maximaal betaald mag worden en dat dan Wehkamp vrolijk zijn rente met 2% mag verhogen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door SJZ »

kan niet echt sparen van zijn vakantiegeld.
Dus iemand kan van zijn inkomen niet sparen, maar die neemt wel een lening waarover je rente EN aflossing moet betalen? Dat klopt niet.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door particulier »

Soleilla,

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat ze je wel een lening hebben verstrekt met dit soort voorwaarden en een minimum inkomen.

Ga eens praten met je Stadskredietbank. Leg de situatie uit en vraag of ze de lening voor je willen herfinancieren tegen een veel lagere rente.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Van 749 per maand leven? Lijkt schier onmogelijk.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door solleila »

ik heb geen bijstand uitkering,ik werk,maar Wehkamp verstrekt deze mensen met een inkomen van zo weinig ook een lening hoor.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Meid ga gewoon lekker naar de uitverkoop in de stad en laat wehkamp en al die ellendingen stikken of betaal meteen. Kun je dat niet bestel dan gewoon niet tot je het geld zelf bij elkaar hebt gespaard!! Van al die rente had je ook nog wat leuks kunnen kopen!! Of nog beter gewoon sparen.............

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door solleila »

van 3 euro iets leuks kunnen kopen. een bakje patat,wat ik toch niet mag hebben. IK heb electronica besteld met een speciale maat,anders was ik naar een winkel gegaan. En verzendkosten zijn bij elke winkel hetzelfde.

Mijn vraag was omdat men in juni 2006 VERPLICHT de rente had verlaagd naar 16% en nu opeens mag die weer 18% zijn. Daar ging het mij eigenlijk om.

lart
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2005 01:09

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door lart »

solleila,

de maximale rente bestaat uit twee delen: de wettelijke rente en een opslag. Per 1 juli 2006 is de opslag verlaagd van 15% naar 12%. De wettelijke rente was 4%, en de maximum rente ging dus van 19% naar 16%.

Per 1 januari 2007 is de wettelijke rente echter van 4% naar 6% gegaan, waardoor de maximum rente nu op 18%

Verder blijft het aan te raden om te kijken of je niet een krediet af kan sluiten, die rente ligt veel lager dan wat wehkamp regelt.

antzan
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 nov 2003 19:43

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door antzan »

de max. rente van 16% is voor nieuwe leningen,
de oude leningen blijven gewoon op het hoogste niveau.

Roosenfrans
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jun 2005 18:37

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door Roosenfrans »

Beste Solleila,
Kijk eens op de voorwaarden van de kredietovereenkomst met Wehkamp. Je hebt namelijk een overeenkomst gesloten met die club waarbij je goederen afneemt en tevens een betalingsregeling afspreekt. Daarin staat ook het kredietpercentage dat zij berekenen. Als daarbij niet staat dat de kredietvergoeding ten allen tijde door Wehkamp kan worden gewijzigd geldt de afspraak die je gemaakt hebt. Is dat 16% dan blijft dat 16%. Een overeenkomst kan namelijk niet eenzijdig worden gewijzigd door de leverancier. Laat ze dat dan ook even aangetekend schriftelijk weten.

Verder een goede raad: blijf van die kredietverschaffers af. Je betaalt er een EURO voor elke ouderwetse GULDEN die je leent bij hen. De winst wordt bij dit soort instellingen niet gehaald uit de goederenomzet maar uit de kredietvestrekking. En geloof me dat is dikke winst.

dex
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2006 15:59

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door dex »

Ga eens praten met je Stadskredietbank. Leg de situatie uit en vraag of ze de lening voor je willen herfinancieren tegen een veel lagere rente.
De Stadskredietbank is er niet voor te lage inkomens. Zij willen alleen mensen helpen waarvan ze weten dat ze het terug kunnen betalen. Ik spreek uit ervaring.

Onderstaande vind ik een goed advies
Je kunt beter het openstaande bedrag herfinancieren met een doorlopend krediet. Bij Ohra bijvoorbeeld betaal je een rente van 6,5 %, ook voor kleine kredietlimieten zoals 2000 euro.
Voor de toekomstige adviseer ik je het volgende:
Wat je wel kunt doen is aanvullende bijstand aanvragen bij de sociale dienst. Die geven mensen geld voor zaken waar ze niet buiten kunnen zoals een wasmachine. Ik denk dat een koelkast daar ook onder valt. Je hoeft overigens voor aanvullende bijstand geen uitkering te hebben. Je hoeft alleen maar aan te tonen dat je het niet betalen kunt.

Winkels verkopen tegenwoordig vandaag en laten je het later betalen. Zonder rente. Ik heb het 1 keer getest. Heb iets gekocht van fl. 500,= en maandelijks fl. 50,= terugbetaald. Het klopte. Geen cent rente betaald.
Laatst gewijzigd door dex op 04 apr 2007 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gaould
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2007 18:49

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door Gaould »

Je kunt bij de sociale dienst van je gemmente inderdaad om aanvullende bijstaand vragen. Dit wordt dan verstekt als een lening die je maandelijks kunt terugbetalen. Dit gebeurt dan zonder rente!!! en het is maar een klein gedeelte van je uitkering.
Vroeger kon je zo een nieuwe koelkast of een wasmachine krijgen. Dit is helaas nu niet meer zo.
Verder kun je bij de gemeentelijke krediebank om een regeling vragen dat zij de schuld overnemen en dat dan een vast bedrag van je uitkering wordt ingehouden. Je betaald dan alleen de rente van het GKB en en die is beslist geen 18%. De aflossing is dan hetzelfde als die je bij de sociale dienst zou moeten betalen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Scheelt wel een boel geld!!!

Heel veel sterkte,

Frank.

chanicha
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jul 2004 16:25

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door chanicha »

Het lijken wel een paar leraren hier, men vraagt iets en dan wordt men de les gelezen :roll:

jvrolijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2007 16:07

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door jvrolijk »

Graag reageer ik als PR-er van Wehkamp even op de eerste stelling over dit onderwerp met een onderbouwing dat er niet voor niets een relatief hoge kostencomponent in de kredietvergoeding zit. De maximale kredietvergoeding is wettelijk gesteld op 18%, waarvan 6% te maken heeft met de marktrente en 12% met een vergoeding voor beheer en risico van de kredietverlener. 6% heeft te maken met de marktrente. Ook de kredietverlener leent geld om het vervolgens weer uit te lenen. Zodra de inkoopprijs van het krediet dus hoger wordt, stijgt vanzelf ook de verkoopprijs. Zodra de inkoopprijs daalt, daalt ook de verkoopprijs. Twee keer per jaar bepaalt de overheid of de wettelijke rente moet worden bijgesteld. Dit kan naar boven en naar beneden, afhankelijk van de marktrente. Omdat de marktrente lange tijd laag is geweest, maar het laatste jaar aanzienlijk is gestegen, is ook de wettelijke rente gestegen. Op basis van dit gegeven wordt bepaald of ook de maximale kredietvergoeding wordt aangepast. Dat is inderdaad met ingang van 1 januari 2007 gebeurd op basis van beschreven procedures.
De resterende 12% (dit was een jaar geleden dus 17%!) dient als vergoeding voor het beheer, dus het sturen van maandelijkse rekeningoverzichten, kosten van betalingsverkeer, een risicocomponent en kosten van het verzenden van herinneringen en aanmaningen. Bij homeshopping organisaties gaat het vaak om zeer lage bedragen van gemiddeld honderden euro en niet duizenden euro. Hoe lager het geleende bedrag, hoe hoger de kosten zijn ten opzichte van dat geleende bedrag.

Een klein voorbeeld: Stel, je leent euro 100,00 en lost dat in 1 jaar af. Dan leen je gemiddeld een jaar lang ongeveer 100,00 tegen 18%. Dat betekent dat de kredietverlener euro 18,00 ontvangt, waarvoor zij 12 keer een rekeningoverzicht moet versturen en 12 keer een administratieve handeling (de ontvangstverwerking) moet doen, 12 keer kosten voor incasso en/of acceptgiro aan de bank betaalt en zelf euro 100,00 moet lenen bij een derde partij. Indien iemand niet op tijd betaalt, worden ook herinneringen verstuurd en wordt er nagebeld door de kredietverlener. Het mag duidelijk zijn dat dit meer geld kost dan het oplevert bij een krediet van dit bedrag.
Indien iemand euro 10.000 leent, zijn de kosten voor beheer niet meer dan in het vorige voorbeeld, de kosten van inkoop van het geld worden uiteraard wel hoger. Bij een dergelijk bedrag zie je in de praktijk dat de kredietvergoeding lager wordt gesteld, omdat die ruimte er dan ook is. Overigens worden dan ook vaak zekerheden gevraagd van de kredietnemer. Bij homeshopping organisaties worden geen kredieten van deze omvang verstrekt.
Ook homeshopping organisaties zijn concurrenten en als het mogelijk is om te concurreren op prijs, dan zou het zeker worden gedaan. Dat dit niet of bijna niet wordt gedaan, geeft aan waar de grenzen liggen. Daarnaast wil de branche alleen krediet verlenen aan mensen die het kunnen betalen. Daar wordt samen met de overheid hard aan gewerkt

dex
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2006 15:59

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door dex »

je kunt het leuk voorrekenen maar het blijven woekerrentes
heeeeeeel vroeger was je vies als je een dubbeltje op een gulden vroeg
hoor je hem?
10% was in die tijd al woekerrente
jullie vragen 2 dubbeltjes op een gulden
need i say more?
en oh jee wat heeft Wehkamp het slecht
moet geld lenen om mensen op afbetaling te kunnen laten kopen
maak dat de kat wijs!
maar goed, je naam zegt genoeg
j vrolijk - vrolijke jantje
ik zou me schamen om mensen die het niet breed hebben te lokken met credieten voor goederen die ze nodig hebben en eigenlijk niet betalen kunnen en dan schaamteloos dit soort rentes vragen - vragen? hm, weet niet of dat het juiste woord is

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wehkamp verhoogt rente naar 18%

Ongelezen bericht door SJZ »

heeeeeeel vroeger was je vies als je een dubbeltje op een gulden vroeg
hoor je hem?
Vroegah was alles beter .... yeah right, wat interesseert het mij nou hoe het vroeger was.

Gewoon een eerlijke, keurige reactie van jvrolijk. Eén ding is wel vergeten: dat je het voordeligst uit bent als je niet op de pof koopt.

Gesloten