LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ik heb een PL bij dsb wat nu??

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door lind@ »

ook ik heb sinds jaren een lening bij dsb eerst was het een doorlopend krediet dat heb ik om kunnen zetten naar een PL maar nu alles geklapt is lees ik enkelt maar over hypotheken en koopsompolissen
bij deze lening zit ook een soort van polis waardoor mijn lening 10 000 euro meer is geworden :shock: kan ik ook ergens terecht???als een andere bank deze lening gaat overnemen hoe zit datdan met rente;s
want volgens mij had ik nooit zoveel mogen lenen als dat het nu is!!
ik heb dus 10.000 euro meer op mijn naam staan ik krijg het er benauwd van iets wat ooit begon met 5000 gulden is nu 32000 euro geworden
help graag een antwoord in een gewone taal
dank jullie wel!

stofzuigertje

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gewoon betalen en nooit meer lenen dus vooral geen helaas nog steeds leverbare woekerpolissen....

Je had deze nooit moeten tekenen en voortaan eerst lezen.

Als je twijfel, een extreem hoog bedrag zie of niet begreep, niet tekenen en voor je tekende eerst hier en vraag stellen en niet nu het al te laat is.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door jlthkoch »

De vraag die ik heb sluit een beetje aan op de vraag van de topicstarter, dus hier komt mijn vraag:

Ik heb bij DSB twee creditcards, zogenaamde "Geldkaarten" met een krediet van 1000 euro, waarvan nu op beide kaarten nog zo'n 800 euro moet worden afgelost.
Geruime tijd maak ik geen gebruik meer van de kaarten, maandelijks wordt er zo'n 25 euro aflossing automatisch geïncasseerd van mijn rekening en hier krijg ik ook maandelijks een afschrift van van de DSB.

Nu de DSB er niet meer is, hoe gaat dat dan verder met de incasso? Wie gaat er maandelijks incasseren van mijn rekening en van wie krijg ik een rekening-afschrift.

Ik ga er vanuit dat een "andere partij" de administratie (het contract) overneemt en dat ik aan een "andere partij" zal moeten betalen, maar hoe gaat dat in zijn werk? Krijg ik daar bericht van of moet ik zelf wat ondernemen?

(Ik heb twee creditcards, omdat ik destijds via lenen.nl (een DSB-dochter) geen creditcard met een limiet van 2000 kon krijgen wegens registratie bij het BKR, maar twee creditcards met een limiet van elk 1000 kon wel, ook bij mij heeft de DSB het dus mogelijk gemaakt meer te lenen dan volgens de norm was toegestaan.... en ja ik weet dat dat onverstandig is, maar ik heb ze nu wel, dus ik vraag me alleen af hoe dit nu verder in zijn werk gaat.)

zegjijhetmaar-
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2009 19:19

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Ik zou eerst afwachten of er nog automatisch geincasseerd wordt. Zo niet dan zou ik het initiatief overlaten aan de curatoren van de bank. Er is nog personeel werkzaam bij DSB dus hoogst waarschijnlijk gaat de incasso gewoon door.

Je kunt zelf weinig doen en het zijn geen grote bedragen dus gewoon afwachten is mijn advies.

Nu de DSB daadwerkelijk failliet is, zal de curator uitstaande leningen proberen te incasseren. De curator zal met grote leningen beginnen. Denk hierbij aan bedrijven die kapitaal hebben geleend bij de DSB.

Of de curator ook alle uitstaande leningen bij particulieren gaat opeisen hangt van een aantal factoren af:

Is de administratie van DSB (nog) op orde. Het zou zo maar kunnen dat een werknemer van DSB de administratie heeft gewist. Kans is klein maar theoretisch aanwezig.

Hoe lang is de curator bereid door te gaan met het innen van de uitstaande leningen. Wellicht wordt de curator voor een bepaalde tijd ingehuurd.

Wellicht wordt er op een bepaald moment besloten dat het niet rendabel is om alle particuliere leningen te gaan innen. Het geld wat daarmee wordt binnengehaald weegt niet op tegen de tijd / moeite die dat kost. De leningen worden dan als oninbaar afgeboekt.

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door lind@ »

bedankt voor je antwoord zegjijhetmaar ,
klinkt mij heel positief in de oren :D maar eerst zien dan geloven als dsb nu niet int op 28ste dan leg ik dat geld wel opzij
lijkt me wel verstandig tog?
ben alleen bang dat als het wel word overgenomen door bijv.ABN dat ik veel meer rente ga betalen maarja ik wacht rustig af.

@stofzuigertje
ja ik weet dom dom maar in de jaren 80/90 was ik nog jonger en wilde toen van een andere lening af en viel zo dus van de regen in de drup
ik heb al jaren niks meer geleend ben het ook noooooit meer van plan eerst sparen en alsdat niet lukt dan maar niks.
maar steeds door dat oversluiten en idd niet goed gelezen de laatste keer
voel ik me tog flink in de **** genomen maarja dikke bult

ik w8 af en blijf hier op forum lezen en reageren
thx
gr Lind@

zegjijhetmaar-
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2009 19:19

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Linda mijn bericht was meer bedoelt voor meneer koch. 800 euro of 32.000 euro maakt nogal een verschil. Als ik je valse hoop gaf dan spijt het me.

Wens jullie echter wel veel geluk in deze onverkwikkelijke affaire :wink:

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door lind@ »

oke ja ik vond het al te mooi om waar te zijn,je heet toch geen scheringa?? :wink: :wink: ahaahaha
volgende keer even quoten dan.
thx

Amsterdam_Atlanta
Berichten: 326
Lid geworden op: 06 okt 2009 11:27

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Amsterdam_Atlanta »

Het contract staat, dus de maandelijkse aflossing ook. Zeker voor particulieren zal het bedrag niet in 1 keer opeisbaar zijn. Eventuele achterstanden kan je, je beroepen op overmacht. Dus niet alleen de afgelopen periode, maar ook daarvoor, als je kan aantonen, dat DSB zich niet volgens de regels heeft gedragen.
De staat heeft er geen belang bij om jullie in de schuldsanering te duwen.

aggy24
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2009 16:10

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door aggy24 »

goedemorgen

ik heb zelf ook een DLK lopen bij de DSB met een koopsompolis eraan gekoppeld. Maar ja achteraf is altijd makkelijk om te zeggen wat ben ik dom geweest.
Deze lening heb ik afgesloten eind 2007, tegen mij hadden ze toen gezegd dat deze koopsom verband hield met de overlijdensrisico verzekering. Heb nog even met de verzekeringsmaatschappij gebeld maar dat is niet waar dus. Ik hoop dat ik nog wel ergens een klacht kan indienen
Weet alleen niet waar ik dat moet doen en/of hoe ik dat moet aanpakken.
Weet iemand dat toevallig.

Amsterdam_Atlanta
Berichten: 326
Lid geworden op: 06 okt 2009 11:27

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Amsterdam_Atlanta »

Begrijp dat Hypotheekleed een SSP nader tot elkaar komen. Ik zou in elk geval via de Stichting beginnen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik heb ook een Pl bij DSB.

Volgens de Rabobank - waar mijn reguliere betaalrekening loopt - doen zij geen bedragen van DSB of naar DSB meer - er is een totale blokkade op automatische incasso`s.

Volgens de bank is het raadzaam om de aflossingen op een aparte (spaar) rekening te zetten, totdat een partij zich bij u meldt met "wij hebben de lening overgenomen".

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door lind@ »

goedemorgen

en idd er is geen aflossing ge-int vandaag dus dan maar overstorten.
vind het wel een gedoe hoor!!
groetjes linda

Amsterdam_Atlanta
Berichten: 326
Lid geworden op: 06 okt 2009 11:27

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Amsterdam_Atlanta »

Kan je dan al storten op de DSB rekening?

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door lind@ »

er word bij mij automatisch incasso gedaan op de 29ste. van de maand
ik stort niks hoor!!
ik bedoelde met overstorten dat ik die maandelijkse aflossing op mijn eigen spaarrekening parkeer.krijg ik ook nog rente over hahahah

Nicole1985
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2009 16:58

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Nicole1985 »

Hoi Linda,

ik heb ook een PL bij DSB en bij mij is ook niet geincasseerd. Ik heb zojuist contact gehad met de Nederlandse Bank. Zij vertelden mij dat er ook niet meer door DSB geincasseerd gaat worden. Wel adviseerden ze inderdaad om het geld zolang aan de kant te zetten. Al kan ik mezelf niet voorstellen dat als er bijvoorbeeld 4 maanden niet geincasseerd wordt dat ze dan ineens al het geld in 1 keer incasseren. Mensen die niet opletten gaan hierdoor helemaal de boot in. Maarja, voor nu dus maar gewoon op de spaarrekening zetten en rente erover trekken :wink:

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door lind@ »

ik heb een brief gekregen van dsb bank uit naam van Rutger schimmelpennick en joost kuiper.
dat ik mijn geld zelf moet storten op een bankrekeningnr tnv DSB
en tegelijkertijd zit er een machting bij van DSB wognum om de maandelijkse aflossing automatisch te laten incasseren.

zijn er nog meer mensen met zo een brief?
graag hoor ik dat
de envelop is gewoon dsb rood maar de brief die er in zit is met grijze opdruk dsb.
bedankt alvast.

ed@
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2009 14:37

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door ed@ »

lind@
Ook ik heb ik heb een brief vandaag gekregen van dsb bank uit naam van Rutger schimmelpennick en joost kuiper.
en dat ik mijn geld zelf moet storten op een bankrekeningnr tnv DSB
en tegelijkertijd zit er een machting bij van DSB wognum om de maandelijkse aflossing automatisch te laten incasseren.
Ook de envelop is gewoon dsb rood maar de brief die er in zit is met grijze opdruk .
Nu heb ik geen PL maar een Doorlopend Krediet daar, maar nooit geld van opgenomen, het is wel heel erg makkelijk om iedereen een brief te sturen om maar alvast te gaan betalen terwijl e.a niet goed is uitgezocht.

ben benieuwd of dit bij anderen ook gebeurt.
groet E
Laatst gewijzigd door ed@ op 31 okt 2009 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Creatura »

lind@ schreef:ik heb een brief gekregen van dsb bank uit naam van Rutger schimmelpennick en joost kuiper.
dat ik mijn geld zelf moet storten op een bankrekeningnr tnv DSB
en tegelijkertijd zit er een machting bij van DSB wognum om de maandelijkse aflossing automatisch te laten incasseren.
Je zult aan je betalingsverplichtingen moeten blijven voldoen, of het nu aan de curator is of aan een toekomstige eigenaar van de lening.

Het lijkt me echter verstandiger om géén automatische incasso af te geven, maar zelf via je bank een periodieke automatische overboeking in te voeren. Op die manier blijf je zelf de baas, en voldoe je toch aan je verplichting.

Amsterdam_Atlanta
Berichten: 326
Lid geworden op: 06 okt 2009 11:27

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Amsterdam_Atlanta »

Ja, gewoon netjes betalen. Uit ervaring weet ik dat ingeval er een goeie betalingstrend kan worden gezien en getoond aan potentiele kopers van de leningen/hypotheken, dit de verkoop vergemakkelijkt. Let wel dat de curatoren niet de duur van je looptijd blijven zitten. Voor mensen die menen daar recht op te hebben, stuur je bezwaren/claim aangetekend naar de curatoren. Meld bij je overschrijving dat je betaling DSB niet vrijward van de claim.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ik heb een PL bij dsb wat nu??

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Nog geen brief hier...

Zal nog wel komen.

Maar, ook nog geen woord over het saldo van de betaalrekening.
Beetje vaag - als het waar is - dat je eerst moet betalen - maar eventuele bedragen die op een betaalrekening staan, word niet over gerept.

Gesloten