LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies ING

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
richards1
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2010 14:56

Advies ING

Ongelezen bericht door richards1 »

Hallo,

Ik heb sinds 10 jaar een DK bij de postbank van € 27.000, hieraan gekoppeld zit een winstvastplan (levensverzekering) met een waarde van ongeveer € 13.000 euro.
Daarnaast is er een schuld op creditcards van € 14.000 (ja stom gokverslaving, partner nu 3 jaar niet gespeeld).

In totaal betaal ik nu aan rente DK + CC = € 350 euro + € 109 aan verzekering.
Inkomsten per maand rond de € 3100

Advies ??
Zelf zit ik te denken om te proberen de levensverzekering uit te laten betalen daarmee de Creditcard af te lossen. De DK om te zetten in een PL en deze in 10 jaar af te betalen. Weet alleen niet of daarmee de levensverzekering vrij komt, die zit gekoppeld aan de DK.

Bedankt..

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Helemaal goed. Direkt aktie ondernemen. CC heeft waarschijnlijk een pittige rente. Budgettair zal je minder gaan betalen maar wellicht is het verstandig de lasten gelijk te houden en hieraan de looptijd van de PL aan te passen. Ga niet blindelings met ING in zee. Er zijn uiteraard ook andere patijen. Laat je goed voorlichten. Maar dat komt wel goed heb ik het idee.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

richards1 schreef:Hallo,

Ik heb sinds 10 jaar een DK bij de postbank van € 27.000, hieraan gekoppeld zit een winstvastplan (levensverzekering) met een waarde van ongeveer € 13.000 euro.
Daarnaast is er een schuld op creditcards van € 14.000 (ja stom gokverslaving, partner nu 3 jaar niet gespeeld).

In totaal betaal ik nu aan rente DK + CC = € 350 euro + € 109 aan verzekering.
Inkomsten per maand rond de € 3100

Advies ??
Zelf zit ik te denken om te proberen de levensverzekering uit te laten betalen daarmee de Creditcard af te lossen. De DK om te zetten in een PL en deze in 10 jaar af te betalen. Weet alleen niet of daarmee de levensverzekering vrij komt, die zit gekoppeld aan de DK.

Bedankt..
Let er wel even op als de afkoopwaarde van de verzekering hoger is dan het ingelegde bedrag (wellicht theoretisch met het woekerpolis geboefte) dat je tot 52% inkomstenbelasting moet betalen). Als het een spaarpolis is met een gegarandeerd kapitaal is het te overwegen om hem door te laten lopen. uiteraard wanneer je hier financieel de ruimte toe hebt. Omzetten van een rekening-courant crediet met variabele rente naar een pl met vaste rente vind ik altijd een goed idee omdat je dan weet wat je maandlasten zullen zijn. Een CC is een tikkende tijdbom.
Leverzekering = meest smerige uitvinding van het verzekeringsgeboefte
CC = de meest smerige uitvinding van de bankdieten

De samenvoeging daarvan = een spaarwinst krediet, wat jij dus hebt:
Variabele rente trekken = bankdiet bepaalt de rente en als ie hem te laag vind verzint hij wel een andere berekeningsformule.
Levensverzekering = niet aflossen= 15 jaar kassa voor bankdiet = provisie voor verzekeringsboef = koude douche voor jou als het een beleggingsverzekering zou zijn :roll:

richards1
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2010 14:56

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door richards1 »

Bedankt voor jullie antwoord.

@gezondverstand:
Ken je de garant verzekering van de postbank, nu heet deze ING Klikfonds Kapitaal ?
Deze was inderdaad gekoppeld aan de lening om na 15 jaar de lening af te lossen (nou dat gaan we niet halen).
De inleg van € 109 per maand wordt neem ik aan niet belast ?
Ik heb deze inleg zo'n 10 jaar betaald ongeveer € 11.000 dus maar een kleine rendament wordt deze dan belast ? ondanks dat ik er een schuld mee aflos.

Door laten lopen heb ik ook overwogen maar een PL van € 41.000 is ook best duur denk ik.
Advies welke bank voor een PL --> iemand ervaring met IRbank of Santander....

richards1
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2010 14:56

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door richards1 »

Update:

Via Afab een offerte opgevraagd om alles om te zetten naar een PL.

Van Afab het advies om de afkoopwaarde op te vragen van de verzekering om te bezien of dit voldoende is om de credit cards af te lossen.

ING gaat mij deze toesturen, geeft de advieseur aan dat de regels 2 jaar geleden zijn veranderd om de client niet de dupe te laten wezen.
Er wordt aangegeven als ik de constructie van het DK en de polis tot 15 jaar laat doorlopen (dus nog 5 jaar) de lening van € 27.000 gegarandeerd altijd is afbetaald.
Huidige situatie dus nog 5 jaar € 204 rente (afhankelijk of deze stijgt) en € 109.
MMhhh....effe reken werk te doen dus. Krijg alles op papier toegestuurd.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

richards1 schreef:Update:

Via Afab een offerte opgevraagd om alles om te zetten naar een PL.

Van Afab het advies om de afkoopwaarde op te vragen van de verzekering om te bezien of dit voldoende is om de credit cards af te lossen.

ING gaat mij deze toesturen, geeft de advieseur aan dat de regels 2 jaar geleden zijn veranderd om de client niet de dupe te laten wezen.
Er wordt aangegeven als ik de constructie van het DK en de polis tot 15 jaar laat doorlopen (dus nog 5 jaar) de lening van € 27.000 gegarandeerd altijd is afbetaald.
Huidige situatie dus nog 5 jaar € 204 rente (afhankelijk of deze stijgt) en € 109.
MMhhh....effe reken werk te doen dus. Krijg alles op papier toegestuurd.
Ik ken deze polis niet. De naam doet vermoeden dat het om garantie gaat. Lees dit goed na en vraag het bij ING. Laat ze schriftelijk verklaren dat het garantie is als ze dit zeggen.

Het "advies"van geldpropper AFAB vind ik slecht. Je geeft aan de afkoopwaarde nu EUR 13.000 is en de garantie EUR 27.000 over vijf jaar. Dat scheelt EUR 14.000. Deze kost je 109*12*5 = 6.540 aan nog te betalen premie. Ik zou die dus intact laten 8) INDIEN HET ECHT GARANTIE KAPITAAL IS

De hoogte van het verschil tussen afkoopwaarde en inleg doet niet terzake. Jij zou bij afkoop dus 2.000 euro bij je inkomen in box 1 moeten tellen over het jaar waarin je afkoopt.

Vraag minimaal 5 offertes aan bij verschillende geldboeren. Dat loont echt!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door SJZ »

Het "advies"van geldpropper AFAB vind ik slecht.
Tja, Afab zelf heeft al toegegeven dat het belang van de klant bij hen niet altijd bovenaan stond in de advisering.

richards1
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2010 14:56

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door richards1 »

Update:
Van de Ing de afkoop waarde ontvangen (inclusief 10% boete voor eerder inlossen). Waarde nu € 11.000

Door laten lopen en de garantie, in de brief staat:

Voortzetten van uw Rendementkrediet en uw Winstvastplan:
kiest u voor voortzetten van beide, dan heeft u de garantie dat het opgebouwde vermogen van uw winstvastplan aan het einde van de looptijd minimaal gelijk is aan uw kredietlimiet. U beschikt dan nu over extra financiele ruimte, terwijl u de garantie heeft dat een uitstaande schuld aan het eind van de looptijd volledig kan worden afgelost. Is een eventuele schuld afgelost, dan kunt u aan het einde van de looptijd de rest van het opgebouwde kapitaal vrij besteden.

Hoe lezen jullie het waterdichte garantie ?

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Advies ING

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

richards1 schreef:Update:
Van de Ing de afkoop waarde ontvangen (inclusief 10% boete voor eerder inlossen). Waarde nu € 11.000

Door laten lopen en de garantie, in de brief staat:

Voortzetten van uw Rendementkrediet en uw Winstvastplan:
kiest u voor voortzetten van beide, dan heeft u de garantie dat het opgebouwde vermogen van uw winstvastplan aan het einde van de looptijd minimaal gelijk is aan uw kredietlimiet. U beschikt dan nu over extra financiele ruimte, terwijl u de garantie heeft dat een uitstaande schuld aan het eind van de looptijd volledig kan worden afgelost. Is een eventuele schuld afgelost, dan kunt u aan het einde van de looptijd de rest van het opgebouwde kapitaal vrij besteden.

Hoe lezen jullie het waterdichte garantie ?
Ik lees garantie, maar blijkbaar moet je zowel krediet als polis voortzetten. Vraag of je alleen de polis mag voortzetten. Vind het trouwens wel raar dat een polis die EUR 27.000 garandeerd over 5 jaar nu maar 11.000 waard zou zijn. Zoals ik al eerder zei is het verschil tussen voortzetten en afkopen wel erg groot. Ik vermoed dat ing je flink naait op het rente % op het krediet?

Gesloten