LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra geld lenen voor ons huis

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
BoraTDI
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2009 15:47

Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door BoraTDI »

Hallo,

eind 2009 zijn we in een nieuwbouw huis gaan wonen en we hebben iets meer geld uitgegeven dan we uit de hypotheek konden halen. Nu willen we nog 10.000 euro bijlenen. We kunnen dit ook zelf betalen maar willen het liever via een financiering doen. Wel moet het zo zijn, dat als we alles van die extra lening willen aflossen, dat dat ook kan zonder boete voor te vroeg aflossen.

Graag hoor ik adviezen van mensen hier op het forum suggesties voor het type lening en de instantie waar dit te doen.

Dank je wel alvast.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door Creatura »

Boetevrij aflosssen kan met een doorlopend krediet. Aflossing is meestal 2% (€ 200,-), voor goede vergelijkingen kun je terecht bij b.v. http://www.independer.nl

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Creatura schreef:Boetevrij aflosssen kan met een doorlopend krediet. Aflossing is meestal 2% (€ 200,-), voor goede vergelijkingen kun je terecht bij b.v. http://www.independer.nl
In bovenstaand advies schuilt een groot gevaar. Bij een DK is de rente variabel. Elke geldverstrekker mag zelf omschrijven hoe hij die rente berekent, mits hij maar onder het maximum rente percentage van de WCK blijft (16%). Door dk's zijn ment name ook de DSB klanten in gevaar gekomen omdat de rente bij instappen lag was (lok) en daarna ging hij omhoog.

Waarom zou je lenen. Je zegt het ook zelf te kunnen betalen? dat is altijd goedkoper dan lenen. Toegegeven bij lening voor je huis is de rente vooralsnog aftrekbaar, hoelang nog alleen Cohen en consorten weten het.

Schulden aangaan om de rente aftek is in mijn ogen onzin. Voorbeeld. Als jij mij 100 euro geeft krijg je van mij aan het einde van het jaar er 52 terug. Dat is renteaftrek. Het kost je dus nog 48 euro. Om voordeel te hebben zul je je geld moeten gaan beleggen. Je zult dus minimaal die 48 euro moeten terugverdienen. Wil je dat? Op de spaarrekening zetten zal niet voldoende opleveren.

Dus mijn advies is: zelf betalen. Vaak gaat het van. Ik leen zet het geld op de spaarbank en later koop ik dan toch die leuke auto bankstel ed. Gevolg en geen spaargeld en een lening.

Als je dan toch wilt lenen raad ik een persoonlijke lening aan. Je dwingt jezelf dan af te lossen, je kunt het geen is afglost niet meer opnemen (bescherming tegen jezelf) en je hebt ZEKERHEID over de te betalen rente

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door WilWil »

Waarom lenen als je het zelf kunt betalen? Lenen is bijna altijd duurder, zeker met de huidige lage rentestanden op spaarrekeningen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door SJZ »

We kunnen dit ook zelf betalen maar willen het liever via een financiering doen.
Misschien goed om even uit te leggen waarom je het liever leent dan zelf betaalt.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door Piet Za »

Deze mensen vragen advies over een lening niet om goed bedoelde adviezen om niet te lenen :D

http://www.ing.nl/particulier/lenen/len ... roductpage

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door witte angora »

We kunnen dit ook zelf betalen maar willen het liever via een financiering doen.
Keuze die BoraTDI zelf maakt en zelf voor verantwoordelijk is...

Voordelen en nadelen van doorlopend krediet en persoonlijke lening zijn al eerder besproken, daar hoef ik niets aan toe te voegen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door SJZ »

Deze mensen vragen advies over een lening niet om goed bedoelde adviezen om niet te lenen
Ik adviseer niet om NIET te lenen, ik vraag WAAROM ze willen lenen. De reactie kan zeker van belang zijn. Ik heb de vraag vaker gehad, en dan zeiden mensen zoiets als "door renteaftrek eigen woning is het goedkoper om te lenen dan om zelf te betalen" of zoiets.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door Piet Za »

Als de lening wordt gebruikt voor een verbouwing van het huis of b.v. het aanleggen van een tuin dan is deze rente fiscaal aftrekbaar.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Piet Za schreef:Als de lening wordt gebruikt voor een verbouwing van het huis of b.v. het aanleggen van een tuin dan is deze rente fiscaal aftrekbaar.
Dan KOST het nog steeds geld Piet Za of wil je dat soms bestrijden?

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door Piet Za »

Zou het niet durven :D Lenen kost geld en een hypotheek ook toch !

BoraTDI
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2009 15:47

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door BoraTDI »

De reden waarom we willen lenen, is omdat we nog geld achter de hand willen houden voor andere zaken. Ik weet het, dan zouden we op dat moment ook een lening kunnen afsluiten voor wat we dan nodig hebben maar dan is de rente niet aftrekbaar van de belasting en dan is dat nog duurder.
Wat ik graag zou horen waar we het beste dan eens kunnen informeren voor een krediet. Een hypotheekkrediet zou kunnen maar dan komen er zo veel extra kosten bij dat het niet meer interessant is. Ik wil ook nog informeren bij mijn eigen bank, de ABN AMRO.
Mochten jullie nog andere suggesties hebben, dan horen we dat graag,

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door Abarth »

Kunt u geen extra hypotheek nemen?
Een nieuwbouwhuis is vaak direct al meer waard dan de aankoopprijs.

Als u niet het maximale hypotheek bedrag heeft geleend is hier nog een mogelijkheid.
Om voor een belastingvoordeel in aanmerking te komen moet u dit wel in verbetering van uw woning steken.
(Dit geldt alleen voor alles wat vast in de woning zit dus niet de inrichting en of aankleding van de woning)
Indien het hiervoor niet bedoeld is zou ik er geen lening voor afsluiten maar het van mijn spaargeld kopen.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door Piet Za »


kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou, Piet, knap dat je zo ongeveer de twee meest slechte alternatieven hebt gevonden...

Als je bij het kadaster een hogere hypotheekinschrijving hebt dan je huidige hypotheek, dan hoef je voor het verhogen van de hypotheek niet meer naar de notaris. Vaak kun je dan bij je hypotheekverstrekker nog wel een tweede hypotheek afsluiten, tegen niet al te hoge kosten (afsluitprovisie). Als je nog langs de notaris zou moeten, dan duurt het veel langer voordat het voordeel van de lagere hypotheekrente opweegt tegen de relatief hoge eenmalige kosten.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door Piet Za »

Als je internet hebt dan ga je toch zelf aktief kijken of niet soms :D Sorry hoor je kunt zelf iets doen maar je kunt het ook laten doen :lol:

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door gtp »

Tip misschien een WOZ-krediet? Een tijdelijke krediet-hypotheek? Ster-Krediet.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door gtp »

Nog gelukt Bora?

BoraTDI
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2009 15:47

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door BoraTDI »

Ik ben er nog naar aan het kijken wat te doen. Natuurlijk kost het geld om geld te lenen maar we hebben toch nog ruimte over om die extra kosten te dragen iedere maand. Is ook niet meer dan 100 euro dus dat valt nog mee. En daarbij willen we allebei zoveel mogelijk van ons spaargeld houden. Je kunt ervoor kiezen om juist van dat spaargeld dit geld te betalen maar daar kiezen wij niet voor. Ieder z'n keus he?

@Kweenie
Het schijnt dus zo te zijn, zo zegt de hypotheekverstrekker, dat we geen hogere inschrijving hebben bij het kadaster. Dus dat zou betekenen dat we weer naar de notaris zouden moeten met alle kosten van dien. Ik wil dit nog wel eens checken of dat überhaupt zo is.
Ze hadden wel een hogere hypotheekinschrijving aangevraagd of ingediend maar dit is op een of andere manier niet doorgevoerd.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Extra geld lenen voor ons huis

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

BoraTDI schreef:Ik ben er nog naar aan het kijken wat te doen. Natuurlijk kost het geld om geld te lenen maar we hebben toch nog ruimte over om die extra kosten te dragen iedere maand. Is ook niet meer dan 100 euro dus dat valt nog mee. En daarbij willen we allebei zoveel mogelijk van ons spaargeld houden. Je kunt ervoor kiezen om juist van dat spaargeld dit geld te betalen maar daar kiezen wij niet voor. Ieder z'n keus he?
Helemaal waar. Indien echter de omstandigheden veranderen (werkeloosheid, afschaffen hypotheekrenteaftrek) hoop ik dat je ook zo fair zult zijn dat te accepteren en niet tot de volgende generatie gedupeerden wilt gaan horen.

On topic
Je wilt EUR 10.000 extra lenen en geeft aan dat dit maar EUR 100 kost. Dit zal waarschijnlijk een doorlopend krediet vorm zijn of kan het nog mee in de "gewone hypotheek"? Zo ja kun je een prima rentevast periode afsluiten tegen de hypotheekrentevoorwaardenv (laagst mogelijke rente) zo nee dan ben je over geleverd aan de krediet goden en kan je EUR 100 per maand snel omhoog gaan.

Los je wel af? Voor EUR 100 per maand lijkt me dit niet. Kijk eens bij verschillende aanbieders naar een PL. De rente is dan net zo aftrekbaar(indien aangewend voor eigen huis) maar je weet waar je aan toe bent. Uiteraard is de maand termijn dan veel hoger.

Je zult denken waar bemoeit hij zich mee? Begrijp ik ten volle, maar ik bedoel het goed en hoop slechts de volgende overkrediteringsaffaires in de toekomst mee te beperken :D

Gesloten