LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lenen voor je ouders?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Toen mijn schoonouders een aantal jaar geleden in financiele problemen kwamen hebben zij aan mijn toen 18 jarige partner gevraagd een lening af te sluiten.
Hij heeft dit gedaan en zegt nu, wetende dat hij/wij er nu nog 12 jaar aan vast zitten, zo weer zou doen.

Mijn ouders hebben mij juist altijd behoed om te gaan lenen.
Lenen kost immers altijd geld en je zit er vaak langer aan vast dan dat je
plezier van je geld heb.
Tuurlijk als ik het geld had, had ik mijn ouders ook van alles gegeven.
Maar om een lening af te sluiten... Nee, dat zou ik NOOIT doen..

- Ik vind dat ouders hun kind horen te behoeden voor schulden.
- Ik vind dat zij hun zoon sterk af moeten raden om een lening af te sluiten.
- Ik vind dat zij het geld Uberhaupt nooit aan hebben mogen nemen. Als ouder
hoor je toch over de gevolgen na te denken.

Meningen?? :?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Femmiej,

Lastige kwestie hoor. Is het een puur theoretische vraag of speelt er nu een kwestie?
Is ook afhankelijk van de afspraken die er gemaakt worden.

Even wat mogelijke consequenties die me zomaar te binnenschieten ter overweging:
- Ik weet even niet wat de "status" van het partnerschap is. Stel je bent getrouwd in gemeenschap van goederen en het loopt uit op een echtscheiding dan ben jij ook aansprakelijk voor die schuld. Bij huwelijkse voorwaarden is het afhankelijk van wat er is geregeld. Is er niets geregeld over dit specifiek geval dan is de schuld tijdens het huwelijk opgebouwd en ben je beiden aansprakelijk.
- Bij het kopen van een (ander) huis kan deze lening invloed hebben op je maximaal te krijgen hypotheekbedrag.
- Stel je hebt om een of andere reden zelf een lening nodig of een auto op afbetaling ofzo.. Dat kan belemmerend werken.
Er zullen vast nog wel aanvullingen komen van ander forumbezoekers...

Er is natuurlijk altijd een risico verbonden aan het lenen aan mensen die in de financiële problemen zitten, zeker als je ervoor moet lenen. Bij faillissement sta je achter een aantal andere partijen in de rij.
Je kunt ook overwegen of er andere mogelijkheden zijn om te helpen dat een lening afsluiten. Kun je het zelf (deels) voorschieten uit spaargeld? of hebben ze dat bedrag wel echt nodig? Kunnen ze iets verkopen? ...

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Het is allemaal al gebeurd, lening staat op zijn naam en zal betaald moeten worden.
Zijn ouders konden niets meer lenen vandaar dat zij het hem hebben gevraagd.

Nu hebben zij geen geld en betalen helemaal niets aan die lening, hij zal het af moeten betalen, de lening staat ten slotte op zijn naam.

Als ouders zouden ze toch moeite moeten doen om dat terug te betalen, al is het €50,- of €20,- per maand extra aflossen....

Gelukkig staat het allemaal niet op mijn naam en zijn we 'samenwonend' dus ik
heb en krijg en geen problemen mee.
Maar het belemmerd nu natuurlijk wel onze toekomst...

Bij het kopen van zijn huis hebben ze inderdaad die lening even weggemoffeld zodat de hypotheek rond kon komen. Wat natuurlijk ERG onverantwoord is.
Mijn partner 'moest' toen wel een huis kopen anders stonden hij en zijn ouders op straat.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ohoh...
dat zijn lastige situaties, en idd niet echt slim de lening weg te moffelen voor de hypotheek. Zou zomaar kunnen dat er problemen uit kunnen volgen als de hyp.verstrekker erachter komt. Mogelijk wordt de hyp. dan direct opeisbaar met alle gevolgen vandien. Maar weet dit niet zeker (pluis de voorwaarden eens na op dit gebied). In zo'n geval krijgt hij gelijk een negatieve BKR en kan het sluiten van een hyp. of andere lening voorlopig vergeten.

Tja dat zijn ouders nu moeite hebben met terugbetalen was te verwachten natuurlijk. Ze konden immers niet voor niets geen lening sluiten. Zijn ouders zouden zeker enige moeite moeten doen de lening te betalen. Geld lenen aan familie en vrienden geeft vaak een hoop problemen. Het is zuur om toe te zien als ze wat onzinnigs kopen en jij in je achterhoofd hebt dat je bent opgezadeld met zo'n lening.

Ik zou je willen adviseren de lening zo snel als mogelijk af te lossen binnen de mogelijkheden van de lening. Bespaart ook een hoop kosten, zeker als jullie er zelf voor dreigen op te draaien. Als je geld leent aan familie of bekenden is het verstandig om niet meer te lenen dan je kunt veroorloven te verliezen.

Ik wens je er in ieder geval veel succes mee. Een structureel meningsverschil op dit gebied kan je relatie aardig onder druk zetten.

Mochten jullie ooit in het huwelijksbootje stappen, ga dan even langs de notaris voor de huwelijkse voorwaarden en neem die lening op.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door berend12 »

Nooit aan beginnen, je krijgt op den duur altijd ruzie in de familie. Lenen doen ze maar bij de bank.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Emmy75 schreef:Ik wens je er in ieder geval veel succes mee. Een structureel meningsverschil op dit gebied kan je relatie aardig onder druk zetten.
Dit is inderdaad het geval, vandaar dat ik hier om meningen vraag.
Vroeg mijzelf af of ik gek ben... :D :?
Emmy75 schreef:Mochten jullie ooit in het huwelijksbootje stappen, ga dan even langs de notaris voor de huwelijkse voorwaarden en neem die lening op
Voorlopig hebben we geen geld om te trouwen. :(
Maar als het er ooit van komt zal ik dat zeker doen. Ik ben niet van plan voor
die lening op te draaien.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Emmy75 schreef:Het is zuur om toe te zien als ze wat onzinnigs kopen en jij in je achterhoofd hebt dat je bent opgezadeld met zo'n lening.
Dat is zeker zuur, zuur is nog heel zacht uitgedrukt..

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Dit is inderdaad het geval, vandaar dat ik hier om meningen vraag.
Vroeg mijzelf af of ik gek ben.
Dat laatste kan ik niet voor je beoordelen :lol: :lol:

Volgens mij heb je een paar opties en moet je voor jezelf bepalen wat je wilt.
Je kunt je erbij neerleggen maar dan moet je je er ook helemaal bij neerleggen. En niet later bij ruzies en meningsverschillen verwijten naar elkaars hoofd gooien op dit onderwerp. Ook niet als jullie het zelf financieel moeilijk hebben of de lening zit jullie toekomstplannen in de weg, want dat kan.
Ga eens na of er met je vriend over te praten valt en hoe snel kun je van de lening af zijn. Probeer er dan zsm vanaf te zijn en vergeet het verder. Praat er ook eens over hoe ver je vriend bereid is te gaan in het bijstaan van zijn ouders. Hoeveel risico is hij bereidt te nemen? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat jullie in de financiële problemen komen of erger er volgt beslag of schuldhulpverlening.

Als je dit niet kan (praten of bij neerleggen), moet je misschien wel je conclusies trekken hoe vervelend het ook is. Het leven is al kort genoeg. :?

Geld maakt zeker niet gelukkig en is ook niet zaligmakend, maar het is wel handig. Financiële zorgen zet menig relatie onder druk en veel relaties zijn al bezweken onder teveel druk. Ze zeggen wel eens druk maakt diamant van kolen, echter teveel druk maakt stof van diamant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door kweenie »

Femmiej, je bent niet gek op dit gebied.

Geld lenen aan familie kán op zich prima, dat hangt natuurlijk ook af van de situatie en waarvoor het geld gebruikt wordt. Maar liefst dan natuurlijk wel eigen geld. Als de ouders blijkbaar al zo ver in de schulden zitten dat ze zelf niets kunnen lenen, dan zou ik mij wel even achter de oren krabben. Dan kun je er vanuit gaan dat je het geld niet meer terug krijgt. Als je dan zelf genoeg spaargeld hebt en de ouders hebben het geled voor iets belangrijks nodig (ik noem maar wat, de wasmachine is stuk gegaan en ze hebben toch echt een nieuwe wasmachine nodig), dan kan ik met voorstellen dat je ze dat geld toch geeft. En misschien zelfs dat je er een lening voor afsluit, als je inkomen dat makkelijk op kan brengen.

Maar in dit geval is het natuurlijk allemaal al gebeurd en heeft het niet zo heel veel zin om achteraf nog te zeggen dat je het niet had moeten doen. Ik zou zeggen, probeer je vriend er van te overtuigen dat hij zoiets nooit meer doet, of in elk geval eerst met jou gaat overleggen. Ga er verder van uit dat je dat geld nooit meer terug ziet. En laat hem die lening zo snel mogelijk terugbetalen, zodat jullie daar in de toekomst geen problemen mee krijgen én zodat jullie dar in de toekomst geen ruzie meer over krijgen.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Femmiej, ik deel je mening dat ouders hun kinderen juist moeten behoeden voor het aangaan van schulden. Vraag is wel waar het geld toen voor nodig was. Het is natuurlijk heel moeilijk "nee" te zeggen als het gaat om bijvoorbeeld een levensreddende medische ingreep, of als ze onder een brug zouden moeten gaan wonen maar dat zijn echt extreme situaties en ook wel afhankelijk van hoe ze in een dergelijke situatie terecht zijn gekomen (pech of onverantwoord gedrag).

Wat ik me ook afvraag wat voor lening dat is. Het moet toch een aanzienlijk bedrag zijn als je daar voor ruim 12 jaar aan vast zit. En dat is dan een geldbedrag dat aan een 18-jarige is geleend. Vind het nogal wat.

Dit zal zeker een druk op de relatie leggen want in plaats van dat je als jong stel leuke dingen met jullie geld doen, moet je een lening afbetalen. Denk toch dat het zaak is deze lening zo snel mogelijk af te betalen. Misschien is er een mogelijkheid de lening om te zetten naar een lening met gunstiger voorwaarden als jullie de aflossing verhogen. Hier wil je geen 12 jaar aan vastzitten.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Emmy75 schreef:Geld maakt zeker niet gelukkig en is ook niet zaligmakend, maar het is wel handig.
Inderdaad, geld maakt niet gelukkig. Ben er wel van overtuigd dat geen geld wel ongelukkig kan maken.
kweenie schreef:Femmiej, je bent niet gek op dit gebied.
Gelukkig maar :D :lol:
kweenie schreef:Geld lenen aan familie kán op zich prima, dat hangt natuurlijk ook af van de situatie en waarvoor het geld gebruikt wordt. Maar liefst dan natuurlijk wel eigen geld.
Ik ben ook niet tegen geld lenen en inderdaad, als ik het heb kunnen ze het van mij ook krijgen.
En als het inderdaad echt nodig is, zoals lostlovely zegt zou ik het ook doen.
Maar in dit geval zijn er gewoon schulden mee afbetaald.
kweenie schreef:Ga er verder van uit dat je dat geld nooit meer terug ziet. En laat hem die lening zo snel mogelijk terugbetalen, zodat jullie daar in de toekomst geen problemen mee krijgen én zodat jullie dar in de toekomst geen ruzie meer over krijgen.
Ik ga er ook vanuit dat wij niets meer van het geld zullen zien maar heb er
moeite mee om zijn ouders te respecteren.
Ik vind het vreselijk wat zij met mijn partners en dus ook mijn toekomst hebben gedaan. :(
Als ouder zijnde hadden zij de gevolgen in moeten zien.
lostlovey schreef:of als ze onder een brug zouden moeten gaan wonen

In Nederland kom je niet zomaar onder een brug te wonen.
Er zal altijd wel een mogelijkheid zijn. En ik heb mij op mijn 18e gelijk ingeschreven bij de woningbouw.
En ik sta nu weer ingeschreven en mijn vriend ook, je weet nooit wat er gebeurd.
lostlovey schreef:Wat ik me ook afvraag wat voor lening dat is. Het moet toch een aanzienlijk bedrag zijn als je daar voor ruim 12 jaar aan vast zit. En dat is dan een geldbedrag dat aan een 18-jarige is geleend.
Het is een lening van €20.000,- Waarvan €15.000,- naar zijn ouders is gegaan.
Die andere €5.000,- heeft hij zelf besteed toendertijd.
Aangezien mijn vriend een vaste baan had/heeft en bij zijn ouders woonde is zijn lening 'goedgekeurd'.

Zijn vader had die lening geregeld en mijn partner betaalde alleen rente de eerste jaren.
Toen ik in beeld kwam heb ik de lening overgesloten naar een andere bank.
Nu hebben wij een theoretische looptijd van 138 maanden, 11,5 jaar dus.
lostlovey schreef:Dit zal zeker een druk op de relatie leggen want in plaats van dat je als jong stel leuke dingen met jullie geld doen, moet je een lening afbetalen.
Inderdaad, en hier zit ik dus ook mee. We redden vaak niet het einde van de maand, laat staan leuke dingen doen maar die lening wordt natuurlijk wel betaald.
Met het vakantiegeld gaat vaak naar achterstallige rekeningen.
Vorig jaar zijn we al niet op vakantie geweest, wilde dit jaar echt maar het zit er niet in waarschijnlijk.
Ik wil gewoon kunnen leven en op vakantie gaan hoort daar bij voor mij.
En dan is het gewoon zuur om wel die lening te betalen en niet op vakantie te kunnen.
En verder in de toekomst, trouwen, kinderen, kost allemaal geld...
lostlovey schreef:Denk toch dat het zaak is deze lening zo snel mogelijk af te betalen.
Wordt toch lastig, we hebben geen geld over.
En natuurlijk kan ik op water en brood gaan leven en stoppen met roken.
Maar dat heb ik er niet voor over, we doen al helemaal niks.
Ja elke maand die lening betalen.
lostlovey schreef: Misschien is er een mogelijkheid de lening om te zetten naar een lening met gunstiger voorwaarden
Qua rente zitten we prima, ik heb het van de week nog uitgezocht.
Het zou goedkoper kunnen als het ook op mijn naam zou staan omdat ze dan meer zekerheid hebben bij de bank.
Maar ik ga NOOIT die lening op mijn zetten. :D

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door kweenie »

Even een zijstapje.
Op het moment van aangaan van de lening woonde hij nog bij zijn ouders en had hij blijkbaar een redelijke baan. Betaalde hij toen ook kostgeld of iets dergelijks? Dat lijkt me nl. op zich wel redelijk. Als hij dat niet deed, dan kan je vriend de lening ook hebben gezien als een soort (morele) compensatie voor het 'gratis' wonen. En dan ligt de situatie dus wel iets anders dan 'zomaar' de ouders geld geven.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Je zou het wel kunnen doen maar dan moet je het geld over hebben (dus niet zelf voor lenen). Maak in iedergeval duidelijke afspraken over de aflossing en zet dit op papier.

Je zet hiermee wel de familie banden op scherp. Veel ruzies worden veroorzaakt door geld.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

kweenie schreef:Op het moment van aangaan van de lening woonde hij nog bij zijn ouders en had hij blijkbaar een redelijke baan. Betaalde hij toen ook kostgeld of iets dergelijks? Dat lijkt me nl. op zich wel redelijk. Als hij dat niet deed, dan kan je vriend de lening ook hebben gezien als een soort (morele) compensatie voor het 'gratis' wonen. En dan ligt de situatie dus wel iets anders dan 'zomaar' de ouders geld geven.
Hij werkte/leerde vanaf zijn 16e dus het is 2 jaar geweest dat hij inderdaad verdiende en daar inwoonde.
Maar voor 2 jaar inwonen €15.000,- ???? Dat is €625,- per maand. Dat zal de helft van zijn salaris zijn geweest.
En dan alsnog vind ik dat zijn ouders dan kostgeld hadden moeten vragen, of hij had het moeten betalen.
Dan ga je geen lening afsluiten waar je nog zo lang aan vast zit en heel je toekomst verziekt.
Als ouder zijnde hoor je je kind te behoeden voor een lening.

Tot zijn 16e vind ik dat ze helemaal geen geld horen te verwachten.
Kinderen kosten geld, dat weet je als je eraan begint. Schijnt dat 1 kind ong. €125.000,- kost. Maar ja daar hebben zij toch zelf voor gekozen.

Daarentegen hebben zijn ouders ook 2 jaar hier gewoont en geen cent betaald voor de hypotheek, gas, licht of water. Helemaal niets.
(Wij woonden op zolder in zijn/ons huis.)
Krijgen wij dan nu ook €15.000,-???? Zij werken namelijk ook..
evdbeek99 schreef:Je zou het wel kunnen doen maar dan moet je het geld over hebben (dus niet zelf voor lenen).
Dat is dus mijn hele punt. Als hij het had gehad oké, als hij elke maand geld gaf oké, maar hier zit je dus gewoon 12 jaar aan vast...!
evdbeek99 schreef:Je zet hiermee wel de familie banden op scherp. Veel ruzies worden veroorzaakt door geld.
Die staan inderdaad op scherp. Ik ga niet meer naar zijn ouders toe, ik ben zo boos op die mensen dat ik niet meer gezellig tegen ze ga doen.
In het begin ging ik altijd mee en was het goed maar ik kan er niet meer tegen om te weten en zien wat hun kopen en doen terwijl wij die lening betalen. En elke maand maar weer moeten zien rond te komen.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door buckleup »

Waarom betalen zijn ouders niet mee aan de aflossing?
Je schrijft immers dat ze werken, dus ik neem aan dat ze wel wat kunnen meebetalen....

Dat hebben jullie toch wel een keer besproken met die ouders.
Of is hij zo'n zak hooi die elk conflict met zijn ouders wil vermijden?

Sorry, maar volgens mij moeten hij en zijn ouders eens een flinke schop onder de kont krijgen.
Figuurlijk dan he...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik weet natuurlijk niet hoe zijn ouders in die financiële problemen zijn gekomen maar als het een geval is van niet met geld om kunnen gaan, zul je waarschijnlijk met die financiële zorgen geconfronteerd blijven zolang ze leven en zullen ze vaker aankloppen voor hulp en geld.

Ze hadden ook best wat mogen meebetalen toen ze 2 jaar bij jullie in huis hebben gewoond. Het is toch vreemd dat je zelf dan op zolder moet gaan wonen. Ik heb de indruk dat jullie nog aan het begin van je leven staat en dan al 2 gezinnen moeten onderhouden is heel zwaar. Het is de tijd van toekomstplannen maken, eens lekker op vakantie gaan en genieten. Jullie beginnen nu al met een financiële achterstand en dat is heel moeilijk inhalen. Met die financiële achterstand bedoel ik de situatie die je nu omschrijft je bent al blij als de maand ook om is tegen de tijd dat het geld op is.
Wat gebeurt er als jullie eens een tegenslag krijgen? Of er gaan een paar apparaten vlak na elkaar kapot enz.

Bijkomend nadeel als ze onverhoopt komen te overlijden, kun je de lening blijven betalen. Ik krijg niet de indruk dat er veel te erven valt. Als ze zelf een lening zouden hebben, zou je de erfenis nog kunnen weigeren als er alleen maar schulden zijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Afgaande op wat TS heeft geschreven klinkt het wel degelijk zo dat de schoonouders moeite hebben om met geld om te gaan.
Bij het kopen van zijn huis hebben ze inderdaad die lening even weggemoffeld zodat de hypotheek rond kon komen. Wat natuurlijk ERG onverantwoord is.
Mijn partner 'moest' toen wel een huis kopen anders stonden hij en zijn ouders op straat.
Dit klinkt al slecht, en er zal wel een heel verhaal van huurachterstanden o.i.d achter zitten.
Nu hebben zij geen geld en betalen helemaal niets aan die lening, hij zal het af moeten betalen, de lening staat ten slotte op zijn naam.
Dit kan echt niet. Niet alleen vanwege de euro's maar meer nog vanwege de mentaliteit.

Ik kan alleen zeggen dat als ik in de situatie verkeerde ik tegen mijn partner zou zeggen dat er gewoon elke maand door de schoonouders aflossing betaald moet worden. Het is aan hem om dit met zijn ouders te bespreken.

Mocht dat niet lukken dan zou ik de relatie beeindigen. Er is immers voor jullie dan geen gezonde toekomst, en de leuke dingen kun je nu even wel vergeten.

Je partner moet ook onvoorwwardelijk voor jou kiezen anders is hij het niet waard.

Sic, klinkt allemaal wel koud en kil, maar je kunt beter een korte hevige pijn hebben dan 12 jaar lang gezeur.

Succes

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door buckleup »

Leo The Emperor schreef: Ik kan alleen zeggen dat als ik in de situatie verkeerde ik tegen mijn partner zou zeggen dat er gewoon elke maand door de schoonouders aflossing betaald moet worden. Het is aan hem om dit met zijn ouders te bespreken.
Eens.
Ongetwijfeld betekent dit dat de zoon de confrontatie met zijn ouders zal moeten aangaan.
Dit zal op korte termijn tot ruzie leiden.
Is uw vriend hiertoe bereid, of laat hij u liever de hete kastanjes uit het vuur halen?

Indien uw vriend weigert dit op te lossen, dan heeft u een relatie met een jongetje in plaats van een man.
Bespaar uzelf dan veel leed en vertrek.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik heb zelf kinderen en ik wil ze de beste start geven. Nu hebben zijn ouders hem een erg slechte start gegeven en hem opgezadeld met hun probleem. In mijn ogen onbegrijpelijk.

Gesloten