LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Grove fout belastingtoeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MarliesHoutman
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2016 19:14

Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door MarliesHoutman »

Geachte heer / mevrouw,

Er is hier een heel groot probleem gaande.

30 maart 2016 is mijn vriend definitief bij mij komen wonen. Begin april heb ik toen de belastingdienst gebeld dat er een wijziging aangebracht moest worden, dit vanwege de toeslagen die ik ontvang. Ik vertelde de man ook dat we 4 oktober zouden gaan trouwen, dat is inmiddels al gebeurd. Maar de man zei, dat dat niet nodig was, dat die wijziging pas vanaf 4 oktober nodig was. Ik zei ook tegen die man, ik ben niet van plan om straks eventueel toeslag terug te gaan betalen. Hij zei dat zal niet nodig zijn U zal eerder iets meer krijgen als U na het huwelijk dan krijgt U een partner toeslag.

Okay, ik heb daar nog een keer over gebeld, en kreeg hetzelfde antwoord.

Dus ik was gerust dat er niets aan de hand was.

Maar nu schetst mijn verbazing, ik ontving 19 oktober 2016 2 beschikkingen van de belastingdienst.
1. Beschikking Huurtoeslag ad 259,00
2. Beschikking Zorgtoeslag ad 580,00

Het toetsingsinkomen van mijn vriend toen hij nog in Friesland woonde werd geschat op: 10.520 Euro op jaarbasis over 2016

Het toetsingsinkomen van mijzelf toen ik nog alleen woonde wordt geschat op: 14.564 Euro op jaarbasis over 2016.

Nu zegt de belasting dat we vanaf 1 april toeslagpartners zijn. Maar van die 10.520 Euro van mijn vriend klopt niets. Dit heeft hij nooit verdiend. Want in april kreeg ik eerst een Wajonguitkering zonder toeslag 973,76 netto waar we met zijn tweetjes van rond hebben moeten komen de hele maand april. Ik heb toen echt dingen moeten laten zitten, natuurlijk niet de rekeningen die moeten betaald worden.

Toen werd in mei het wel met terugwerkende kracht hersteld wat we in april te weinig hadden gekregen.

Mijn vriend en dus nu man, had toen al geen inkomen meer van zichzelf. In februari 2016 heeft hij het voor het laatst ontvangen toen hij nog in Friesland woonde. In maart heeft hij samen met mij van 975,71 netto Wajong moeten leven.

In juni 1.215,00 Wajong netto met zijn tweetjes, en in juli van 1.223,88 netto Wajong. Dus dat toetsingsinkomen van 10.520 op jaarbasis van mijn Johan klopt van geen kanten.

Nu ben ik dus op dit moment de dupe, dat ik eerst die volgens de belastingdienst 580,00 Euro (Zorgtoeslag) en 259,00 Euro Huurtoeslag) moet terugbetalen. Terwijl zij de fout hebben gemaakt. Ik krijg daarom dus nu geen Huurtoeslag en Zorgtoeslag.

Ik vraag U vriendelijk doch dringend om dit voor ons op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Marlies Houtman
Laatst gewijzigd door Radar op 21 okt 2016 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door fisbel »

Dubbel geplaatst.
Laatst gewijzigd door fisbel op 21 okt 2016 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door fisbel »

Dubbel geplaatst.
Laatst gewijzigd door fisbel op 21 okt 2016 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door fisbel »

De medewerker van de Belastingdienst heeft u verkeerd ingelicht. Omdat u in 2016 bent gehuwd, is de regel dat u met terugwerkende kracht fiscaal partners c.q. toeslagpartners van elkaar bent vanaf het ogenblik dat uw vriend / echtgenoot bij u is ingeschreven. Voor de toeslagen bent u toeslagpartners m.i.v. de maand volgend op de datum van inschrijving. M.i.v. 1 april 2016 bent u dus toeslagpartners geworden.

Verder is de situatie niet dramatisch. Het inkomen 2016 van u en van uw man wordt ingeschat. Als het ingeschatte inkomen fout is geeft u een wijziging door. Dit doet u in mijntoeslagen / inkomen wijzigen. Voor uzelf kunt u ook uw inkomen wijzigen als dit verkeerd is ingeschat. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _toeslagen

Vanaf april 2016 telt uw gezamenlijk inkomen voor het recht op de toeslagen. In afwachting van de verwerking van dit nieuw opgegeven inkomen c.q. nieuw opgegeven inkomens vraagt u uitstel van betaling. Nadat u het gewijzigde inkomen digitaal heeft doorgegeven, informeert u dan even bij de Belastingtelefoon of dit uitstel sowieso van kracht is vanwege het gewijzigde inkomen of dat er schriftelijk een bezwaar moet worden ingediend. Met daarin het verzoek om uitstel van betaling in afwachting van de verwerking van het nieuwe inkomen. Als er een bezwaarschrift moet worden ingediend moet u twee bezwaarschriften schrijven: 1 voor de huurtoeslag en 1 voor de zorgtoeslag.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door berndv »

MarliesHoutman schreef:Ik vraag U vriendelijk doch dringend om dit voor ons op te lossen.
De enige manier om dit te regelen is waarschijnlijk terugbetalen. Hoe vervelend het ook is dat er foute informatie gegeven is door de belastingtelefoon, ik vrees dat hier geen rechten aan te ontlenen zijn. Teveel ontvangen toeslagen dienen dan terugbetaald te worden. Wat ik wel vreemd vind is dat je nu al de beschikking van 2016 ontvangen hebt. Normaal ontvang je in de periode oktober de definitieve beschikking over het jaar ervoor.

De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is zo snel mogelijk uitstel aanvragen en een betalingsregeling in laten stellen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door fisbel »

berndv schreef:
MarliesHoutman schreef:Ik vraag U vriendelijk doch dringend om dit voor ons op te lossen.
De enige manier om dit te regelen is waarschijnlijk terugbetalen. Hoe vervelend het ook is dat er foute informatie gegeven is door de belastingtelefoon, ik vrees dat hier geen rechten aan te ontlenen zijn. Teveel ontvangen toeslagen dienen dan terugbetaald te worden. Wat ik wel vreemd vind is dat je nu al de beschikking van 2016 ontvangen hebt. Normaal ontvang je in de periode oktober de definitieve beschikking over het jaar ervoor.

De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is zo snel mogelijk uitstel aanvragen en een betalingsregeling in laten stellen.
Het is niet vreemd dat er nu al terugbetaald moet worden. De terugbetaling betreft immers geen definitieve beschikking toeslagen, maar een wijziging (gezinssituatie) toeslagen. De voorlopige beschikking wordt gewijzigd, is echter nog niet definitief.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door dani75 »

MarliesHoutman schreef:Geachte heer / mevrouw,

Er is hier een heel groot probleem gaande.

30 maart 2016 is mijn vriend definitief bij mij komen wonen. Begin april heb ik toen de belastingdienst gebeld dat er een wijziging aangebracht moest worden, dit vanwege de toeslagen die ik ontvang. Ik vertelde de man ook dat we 4 oktober zouden gaan trouwen, dat is inmiddels al gebeurd. Maar de man zei, dat dat niet nodig was, dat die wijziging pas vanaf 4 oktober nodig was. Ik zei ook tegen die man, ik ben niet van plan om straks eventueel toeslag terug te gaan betalen. Hij zei dat zal niet nodig zijn U zal eerder iets meer krijgen als U na het huwelijk dan krijgt U een partner toeslag.


Okay, ik heb daar nog een keer over gebeld, en kreeg hetzelfde antwoord.

Dus ik was gerust dat er niets aan de hand was.

Maar nu schetst mijn verbazing, ik ontving 19 oktober 2016 2 beschikkingen van de belastingdienst.
1. Beschikking Huurtoeslag ad 259,00
2. Beschikking Zorgtoeslag ad 580,00

Het toetsingsinkomen van mijn vriend toen hij nog in Friesland woonde werd geschat op: 10.520 Euro op jaarbasis over 2016

Het toetsingsinkomen van mijzelf toen ik nog alleen woonde wordt geschat op: 14.564 Euro op jaarbasis over 2016.

Nu zegt de belasting dat we vanaf 1 april toeslagpartners zijn. Maar van die 10.520 Euro van mijn vriend klopt niets. Dit heeft hij nooit verdiend. Want in april kreeg ik eerst een Wajonguitkering zonder toeslag 973,76 netto waar we met zijn tweetjes van rond hebben moeten komen de hele maand april. Ik heb toen echt dingen moeten laten zitten, natuurlijk niet de rekeningen die moeten betaald worden.


Toen werd in mei het wel met terugwerkende kracht hersteld wat we in april te weinig hadden gekregen.

Mijn vriend en dus nu man, had toen al geen inkomen meer van zichzelf. In februari 2016 heeft hij het voor het laatst ontvangen toen hij nog in Friesland woonde. In maart heeft hij samen met mij van 975,71 netto Wajong moeten leven.

In juni 1.215,00 Wajong netto met zijn tweetjes, en in juli van 1.223,88 netto Wajong. Dus dat toetsingsinkomen van 10.520 op jaarbasis van mijn Johan klopt van geen kanten.

Nu ben ik dus op dit moment de dupe, dat ik eerst die volgens de belastingdienst 580,00 Euro (Zorgtoeslag) en 259,00 Euro Huurtoeslag) moet terugbetalen. Terwijl zij de fout hebben gemaakt. Ik krijg daarom dus nu geen Huurtoeslag en Zorgtoeslag.

Ik vraag U vriendelijk doch dringend om dit voor ons op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Marlies Houtman
Als u vriend/man geen 10.520 heeft verdiend dan kunt u eenvoudig inloggen met een Digi-d en dan zijn inkomen aanpassen naar de werkelijkheid. ( of telefonisch doorgeven aan de belastingdienst) Daar is geen bezwaar of wat dan ook voor nodig. U ontvangt een nieuwe beschikking. De invordering door de oude beschikkingen die u nu heeft ontvangen zal daarmee stoppen omdat het nieuwe jaarrecht op de beschikking van de huur- en zorgtoeslag hoger uit zal vallen.

Dit is geen fout van de belastingdienst. Deze gegevens ( inkomens) hebt u en uw vriend ooit zelf als schatting doorgegeven. Als u nooit een inkomenswijziging doorgeeft blijft de belastingdienst uitgaan van deze geschatte gegevens. En wordt het inkomen alleen maar geïndexeerd elke jaar. Alleen als de toeslag definitief wordt gebruiken ze de echte inkomens die ze aangeleverd krijgen van de inkomstenbelasting. Dus het kan zomaar zijn dat uw vriend ooit in 2013 de zorgtoeslag heeft aangevraagd met dit inkomen en nooit heeft aangepast. Nu wordt hij als partner bij uw huishouding toegevoegd en gaat de belastingdienst nog steeds uit van zijn ooit zelf geschatte inkomen.

Dus bezwaar is niet nodig, want die zal worden opgepakt als “verzoek om wijziging” omdat het gaat om een lopend jaar waarin burger wijzigingen mogen opvoeren. En neemt onnodig tijd in beslag. Gewoon even simpel een nieuw inkomen van uw man doorgeven met de Digi-D of telefonisch. Dan krijgt u een nieuwe beschikking waardoor de oude beschikking ( waarop u terug moet betalen) zal stoppen.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Het zit volgens mij net even iets anders in elkaar dan hierboven wordt beschreven.

Voor de huurtoeslag had uw partner per 1 april als medebewoner opgegeven moeten worden. Dan had
zijn inkomen al vanaf dat moment meegeteld en was u waarschijnlijk eerder aangespoord geweest om
inkomenswijzigingen door te geven. Zoals u het nu beschrijft heeft nu pas voor het eerst een voorlopige toekenning
gekregen waar hij op vermeld staat.

Voor de zorgtoeslag geldt het volgende. Ik ga er vanuit dat uw man gezien zijn inkomen ook zorgtoeslag ontving.
Door het huwelijk en het feit dat u nu per 1 april als toeslagpartners wordt gezien, is er maar één persoon die aanspraak
kan maken op zorgtoeslag binnen uw huishouden. Kortom hij gaat ook een beschikking ontvangen over zijn zorgtoeslag.
Op grond van het bedrag dat u aan zorgtoeslag terug moet betalen, denk ik dat uw zorgtoeslag is gestopt ( het bedrag dat
terugbetaald moet worden komt overeen met zeven maanden het maximale bedrag aan zorgtoeslag voor één persoon.
83 maal 7 is 581 ) en dat uw man een beschikking en nabetaling zorgtoeslag krijgt voor twee personen. Het is dan wel van
belang dat het juiste geschatte inkomen van beiden geregistreerd staat. Uitgaande van het maximale bedrag aan zorgtoeslag
per maand blijft er dan een netto te betalen bedrag aan te veel ontvangen zorgtoeslag over van ongeveer 60 euro, zijnde het verschil
tussen het bedrag dat u moet terugbetalen en het bedrag dat uw partner na doorgeven van het juiste inkomen ontvangt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vergeet niet dat voor de toeslagen het inkomen gerekend word van het hele jaar, dus ook de tijd dat u niet samenwoonde...

B Backers
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2009 22:23

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door B Backers »

Hierboven las ik van iemand die zei dat het allemaal heel eenvoudig kan bij de balsting wijzigingen doorgeven. En dat dan zelf het inkomen was doorgegeven van 10.025. Laat ik u dit zeggen dat dat allemaal helemaal niet zo eenvoudig is bij de belasting om een verandering door te voeren. Het bedrag van 10.025 is een bedrag dat de belasting graag gebruikt wanneer het om een schatting gaat.
Wij zijn met onze accountant al 2 jaar bezig om de inkomens die zij geschat hebben terug te draaien, al 2 jaar!

B Backers
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2009 22:23

Re: Grove fout belastingtoeslagen

Ongelezen bericht door B Backers »

MichielFRL misschien een idee dan dat u contact opneemt met onze accountant (deze man al ruim 40 jaar in het vak) Want jij denkt dat dat zo makkelijk gaat. Wij zijn er echt al 2 jaar mee bezig en het lukt ze niet! Ook hebben we al eerder met de belasting zo iets raars gehad. Wij waren de belastingtoeslagen kinderopvang aan het terug betalen, dit nadat ze dat 3 jaar lang hebben uitbetaald terwijl wij iedere maad doorgaven dat het moest stoppen. En daar zijn wij niet de enigen in geweest dit is veel gebeurt. Op een gegeven moment wilde ik een specificatie, dat heeft een jaar geduurt een jaar lang! En toen vertelden ze dat ze er niet meer uit konden komen en de rest werd ons kwijtgescholden.
Nou ik begrijp echt niet wat daar moeilijk aan kan zijn . Je telt de bedragen die er nog betaald moeten worden op en de aflossingen trek je eraf

Gesloten