LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jale.berk
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:51
Contacteer:

In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door jale.berk »

Op YouTube is gisteren het verhaal over de kinderopvangtoeslag van een gezin in een filmpje gegoten en gepost.

Zie hier: https://youtu.be/XGERo27nVuY

Ik concludeer uit dit verhaal, dat jaar in jaar uit dit gezin door allerlei controle acties, onterechte stopzettingen en juridische procedures, door de Belastingdienst/ Toeslagen in grote persoonlijke én financiële problemen is gebracht.

De Belastingdienst/ Toeslagen heeft door de jaren heen aangetoond dat blijkbaar doorprocederen loont, burgers die in een normale situatie jarenlang nog recht zouden hebben op kinderopvangtoeslag komen niet meer toe aan hun recht.

Alsof dat niet genoeg is, worden de problemen door de hoogste bazen van Toeslagen gebagatelliseerd.

Gelukkig heeft Boink zich nu ook aangesloten bij dit probleem.

Mag ik van de forumleden hun reactie hierop. Wat vinden jullie hiervan?


Het rapport van de Nationale Ombudsman is hier te vinden:
https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... arde-actie

Kamervragen en de antwoorden van oud staatsecretaris Wiebes:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... angtoeslag

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

You tube filmpjes gaan bekijken van andermans problemen? Waarom wilt u dat?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door scontra »

jale.berk schreef:Op YouTube is gisteren het verhaal over de kinderopvangtoeslag van een gezin in een filmpje gegoten en gepost.

Zie hier: https://youtu.be/XGERo27nVuY

Ik concludeer uit dit verhaal, dat jaar in jaar uit dit gezin door allerlei controle acties, onterechte stopzettingen en juridische procedures, door de Belastingdienst/ Toeslagen in grote persoonlijke én financiële problemen is gebracht.

De Belastingdienst/ Toeslagen heeft door de jaren heen aangetoond dat blijkbaar doorprocederen loont, burgers die in een normale situatie jarenlang nog recht zouden hebben op kinderopvangtoeslag komen niet meer toe aan hun recht.

Alsof dat niet genoeg is, worden de problemen door de hoogste bazen van Toeslagen gebagatelliseerd.

Gelukkig heeft Boink zich nu ook aangesloten bij dit probleem.

Mag ik van de forumleden hun reactie hierop. Wat vinden jullie hiervan?


Het rapport van de Nationale Ombudsman is hier te vinden:
https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... arde-actie

Kamervragen en de antwoorden van oud staatsecretaris Wiebes:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... angtoeslag

Uw persoonlijke situatie toevallig ??

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door john18 »

Grote schande! Als het waarheid is. Alles zou vergoed moeten worden met extra geld voor emotionele schade en ook extra als boete voor bewuste praktijken die schade aan andere brengt!!!

jale.berk
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:51
Contacteer:

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door jale.berk »

Het is helaas de waarheid, de Nationale Ombudsman heeft dit uitvoerig onderzocht en heeft de resultaten op 9 augustus 2017 gepubliceerd. Het is een enorm juridisch gevecht geworden, de uitspraak van de Raad van State - voor geintereseerden- is hier te vinden.

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... y_only=&q=

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Statler »

Over het begintopic.... 232 stuks dat is minder dan 1 promile van het betreffende jaar. Lullig maar dat vind ik een nette foutmarge. De vraag is hoe dit kwam. Antw omdat er teveel fraude werd gepleegd en het ons de belastingbetaler veel geld koste. Dat daarna het controlerende systeem is aangepast is gekomen door de morele verontwaardiging vanuit de maatschappij.
Mbt uitspraak hierboven komt na voren dat de betreffende persoon niet alle gegevens kon overleggen over 2014 waardoor rbd/toeslagen een conclusie heeft getrokken en daar zegt de rvs nu van dat deze fout was.....
Lullig voor betreffende persoon dat het zo gegaan is maar wederom een gevolg van fraude van anderen voor hen en onze eigen morele verontwaardiging.

Einde van het verhaal ons rechtssysteem werkt en het kost de maatschappij (ons) minder geld.

jale.berk
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:51
Contacteer:

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door jale.berk »

Nette foutmarge? Dat is mijnsinziens dus kort door de bocht, immers de Nationale Ombudsman heeft niet voor niets een behoorlijkheidswijzer opgesteld en de eerste zin uit deze behoorlijkheidswijzer luidt:
Overheden moeten bij de uitvoering van hun taken op een behoorlijke manier omgaan met burgers en hun belangen. Dit betekent dat de overheid de burger serieus neemt en met respect behandelt. Overheden moeten niet als onpersoonlijke bureaucratieën werken. Zij hebben steeds oog voor de menselijke maat.
Deze behoorlijkheidswijzer is hier te vinden:
https://www.nationaleombudsman.nl/syste ... 202016.pdf

In casu, bij de gezinnen uit het fimpje, lijkt het er op dat de overheid totaal niet handelt conform deze behoorlijkheidswijzer.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door 16again »

Statler schreef:Over het begintopic.... 232 stuks dat is minder dan 1 promile van het betreffende jaar. Lullig maar dat vind ik een nette foutmarge.
De foutmarge op zich is het probleem ook niet. Meer hoe er mee wordt omgegaan, en dat een gang tot eerst rechtbank en daarna hoger beroep nodig is om de "fout" recht te zetten. Dit duurt zo lang.....dat de kinderopvang inmiddels een gepasseerd station is.

Statler schreef:Mbt uitspraak hierboven komt na voren dat de betreffende persoon niet alle gegevens kon overleggen over 2014 waardoor rbd/toeslagen een conclusie heeft getrokken en daar zegt de rvs nu van dat deze fout was.....
Direct in 2014 is het gezin uit het filmpje al op kantoor bij de belastingdienst geweest, met alle stukken, daar werd toezegging gedaan dat alles in orde was.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door dani75 »

Statler schreef:Over het begintopic.... 232 stuks dat is minder dan 1 promile van het betreffende jaar. Lullig maar dat vind ik een nette foutmarge. De vraag is hoe dit kwam. Antw omdat er teveel fraude werd gepleegd en het ons de belastingbetaler veel geld koste. Dat daarna het controlerende systeem is aangepast is gekomen door de morele verontwaardiging vanuit de maatschappij.
Mbt uitspraak hierboven komt na voren dat de betreffende persoon niet alle gegevens kon overleggen over 2014 waardoor rbd/toeslagen een conclusie heeft getrokken en daar zegt de rvs nu van dat deze fout was.....
Lullig voor betreffende persoon dat het zo gegaan is maar wederom een gevolg van fraude van anderen voor hen en onze eigen morele verontwaardiging.

Einde van het verhaal ons rechtssysteem werkt en het kost de maatschappij (ons) minder geld.

Zo las ik de uitspraak ook. En niet alle betaalgegevens kunnen aantonen En vanaf augustus de eigenbijdrage betaald aan de gastouder zelf ipv aan het gastouderbureau die de kassier functie vervult. Alleen het betalen aan de gastouder zelf alleen zorgt er al voor dat er geen wettelijke grondslag is voor toekenning van de toeslag.
Hoe naar het allemaal ook is, maar als je een toeslag ontvangt zorg dan dat je als ontvanger alles volgens de regels doet en dat je bewijslast ten alle tijde op orde is.
De controles zijn allemaal een stuk strenger geworden n.a.v. de "Bulgarenfraude".

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Statler schreef:Over het begintopic.... 232 stuks dat is minder dan 1 promile van het betreffende jaar. Lullig maar dat vind ik een nette foutmarge.
De foutmarge op zich is het probleem ook niet. Meer hoe er mee wordt omgegaan, en dat een gang tot eerst rechtbank en daarna hoger beroep nodig is om de "fout" recht te zetten. Dit duurt zo lang.....dat de kinderopvang inmiddels een gepasseerd station is.
Dit onderschrijf ik wel. Er worden overal fouten gemaakt. In deze kwestie ook: zowel door de burger, maar ook door de overheid. Ik ben van mening dat er in een dergelijke ongelijkwaardige situatie, waarbij de burger in een zwakkere positie verkeert, een zwaardere verantwoordelijkheid bij de overheid ligt. Fouten maken is prima, maar de vraag is hoe en wanneer je ze oplost, en hoe je ondertussen met diezelfde burger omgaat. Exact dezelfde discussie als ik binnen mijn beroepsgroep vaak voer, overigens.

jale.berk
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:51
Contacteer:

Re: In grote financiële problemen door kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door jale.berk »

De directeur-Generaal Belastingdienst de heer Dr. J.J.M. Uijlenbroek heeft in opdracht van Staatssecretaris Snel van Financiën geantwoord op de adviezen van de Nationale Ombudsman.

Hier te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... %E2%80%99

Wat vinden jullie van deze reactie?

Gesloten