M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mariannevanzand
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2021 08:48

M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Mariannevanzand »

Beste lezers,

Na 2,5 uur besteed te hebben aan het zorgvuldig invullen van het M-formulier (bedoeld voor wanneer je een deel van het jaar in het buitenland hebt gewoond), blijf ik toch nog steken bij een vraag.

Situatie:
- Mijn fiscale partner en ik woonden 5 volle maanden in NL en de rest van het jaar in een land waar we niet 'buitenlands belastingplichtig' waren. Oftewel, we dienen alleen de financiële gegevens (loon, kosten koophuis, etc.) over de Nederlandse periode in te vullen.
- Wij dienen beiden een eigen M-formulier in te vullen en elkaars voorblad te ondertekenen, aangezien we fiscale partners van elkaar zijn.

Nu is mijn vraag:
Moeten wij bij beide M-formulieren exact dezelfde gegevens invullen (behalve dan onze naam, geboortedatum, BSN en arbeidsloon, dat verschillend is)? Wij hebben bijvoorbeeld een huis gekocht, maar weten niet of we dit slechts bij één M-formulier moeten aangeven of dat we dit op beide M-formulieren moeten aangeven.

Ik hoop dat iemand een antwoord hierop heeft.

Hartelijke groet,
M

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijkt u eens op pag. 45 van de toelichting bij vraag 50j t/m 50l: U kunt (onder voorwaarden) de inkomsten en kosten van de eigen woning verdelen.
U moet beslist niet beiden alle bedragen voor 100% opvoeren.

Heeft u overigens beiden al een DigID en kunt u daarmee inloggen bij de Belastingdienst? Dan kunt u wellicht ook online aangifte doen.
Of dat voor een M-formulier kan weet ik niet zeker, maar voor een F-formulier (een vergelijkbaar "tijdschrift") voor een overledene kan het wel. Het merkwaardige is, dat dit officieel niet mag maar dat de aangifte gewoon door de Belastingdienst wordt verwerkt. Dat is mij desgevraagd door de Belastingdienst telefonisch verzekerd en de definitieve aanslag werd ook normaal opgelegd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door fisbel »

U zult aangifte moeten doen met het M-formulier. Voor u én voor uw fiscaal partner. Helaas kan het M-formulier nog steeds niet digitaal ingeleverd worden. De vergelijking met het F-formulier gaat hier dus mank. Als de aangifte met het Online Aangifteprogramma wordt ingediend volgt een brief dat de aangifte niet ontvankelijk is. D.w.z: de aangifte kan niet worden verwerkt. Dit in tegenstelling tot het F-formulier.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u moet inderdaad beiden alle gegevens invullen en dan de verdeling maken.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Fisbel,
Ik geloof u op uw woord dat het bij een M-formulier niet kan.
Volgens de brief bij het toegezonden F-formulier is online aangifte niet mogelijk, maar dat blijkt dus wel te kunnen en geaccepteerd te worden. (Daarover verbaas ik me nog steeds.) Vandaar mijn suggestie.

Als de vraagsteller wel kan inloggen, is het dan toch handig om een conceptaangifte in te vullen maar niet te versturen? Het is dan immers veel gemakkelijker om bv de aftrekposten op de gunstigte manier over de fiscale partners te verdelen. Daarna kunnen de bedragen op het M-formulier worden overgenomen. Of zou dat ook niet werken? (Het is dertien jaar geleden dat ik een M-formulier heb ingevuld en de vragen staan mij niet meer helder voor de geest.)

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet je dus wel een conceptaangifte hebben.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Online kan dat toch gewoon, althans voor het F-formulier (wat officieel niet mag) en de normale aangifte? Je kunt de hele aangifte doirlopen, aftrekposten verdelen, de verschuldigde belasting berekenen, downloaden en zelf opslaan en afdrukken. Je moet de aangifte niet verzenden en voor de zekerheid verwijderen. Ik weet alleen niet of er in het M-formulier vragen staan die niet online aan de orde komen. Wellicht weet fisbel dat.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De vragen zijn allemaal hetzelfde. Dus nu begrijp ik het. Gewoon de normale aangifte invullen en de gegevens overnemen op de papieren.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies, dat bedoel ik dus.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat schrijf ik toch? Zij moeten beiden alle gegevens invullen.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

fisbel schreef:
14 mei 2021 22:08
U zult aangifte moeten doen met het M-formulier. Voor u én voor uw fiscaal partner. Helaas kan het M-formulier nog steeds niet digitaal ingeleverd worden. De vergelijking met het F-formulier gaat hier dus mank. Als de aangifte met het Online Aangifteprogramma wordt ingediend volgt een brief dat de aangifte niet ontvankelijk is. D.w.z: de aangifte kan niet worden verwerkt. Dit in tegenstelling tot het F-formulier.

Vanaf 1 juni a.s. kan de M-aangifte ook online worden gedaan https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... m-aangifte

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is mooi, dus nog maar even wachten met invullen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: M-formulier; moeten fiscale partners dezelfde woning aankoopgegevens invullen?

Ongelezen bericht door fisbel »

De M-aangifte (aangifte 2020) kan inderdaad vanaf 1 juni 2021 digitaal worden ingediend. De toezegging van de Belastingdienst was er dat in de loop van 2021 de M-aangifte digitaal ter beschikking zou worden gesteld.
Op het Kennisnetwerk van de Belastingdienst is bij nieuws / mededelingen dit nog niet vermeld. Nu nog wachten op de digitale versie van de F-aangifte. Al jaren toegezegd dat die er gaat komen. Maar hoogstens met de toevoeging: misschien volgend jaar. Als er Digid is die in de laatste 3 jaar is gebruikt kan de F-aangifte 'via de achterdeur' toch met het gewone aangifteprogramma worden opgestuurd.

Gesloten