LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutje......... Bedankt!????

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hallo geweldige hulpverleners,

In 2008 heb ik 2 verschillende Jaaropgaves(ABP) gehad, waarvan er 1 incorrect was. Maar juist van deze incorrecte hadden ze de bedragen doorgegeven aan de belasting. Pffffff.

Deze incorrecte had te maken met een nabetaling van WW-gelden aan mij, te verrekenen met de UWV.

Deze verrekening heeft plaatsgevonden in Juni 2008 en staat op mijn betaalspecificatie Juni 2008 omschreven als 10.940,87 t.g.v. UWV HEERLEN, 4007884.

Ik geef u hier mijn Jaaropgaves 2008:

ABP(de incorrecte):
Loon 36 196
Loonheffing 4 385
Loon Zvw 34 608
Bijdrage Zvw 2 057
Loonheffingskorting Ja

ABP(via Loyalis, de juiste):
Loon 25 255
Loonheffing 4 385
Loon Zvw 23 667
Bijdrage Zvw 2 057
Loonheffingskorting Ja

UWV:
Loon 981
Ingehouden loonbelasting/Premie volksverzekeringen 157
Loon Zvw 852
Vergoeding bijdrage Zvw 62
Bijdrage Zvw 62
Verrekende arbeidskorting 0

Mijn vraag is nu, hoeveel loonbelasting/premie volksverzekeringen ik voor dit jaar moest bijbetalen. Ik heb inmiddels al 2500 aan nabetaling gedaan en ik hoor nu 'stemmen' dat ik nog meer zou moeten gaan betalen.

Het is vreemd, want volgens mij heb ik nooit eerder zoveel loonbelasting/-premie volksverzekering hoeven na te betalen. Ik ben nu 'bang' dat ik dit tevens betaal over die 10 940,87 die toen is doorgesluisd naar de UWV.

Zouden jullie dit eens voor mij kunnen bekijken? Ik waardeer jullie bevindingen ontzettend.

Bij voorbaat mijn enorme dank,

Groetjes van Hogepriesteres.

MAXIEM

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Advies: gewoon een briefje schrijven naar de inspecteur, waarin je de zaak uitlegt en om een herziening vraagt. Daarna moet je uiteraard hééééééééél veel geduld hebben.

Sukses, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 13 jul 2011 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door sephora30 »

Zouden hier mensen zitten die zoveel van belastingen weten dat zij je kunnen helpen :?:

Denk dat je beter persoonlijk langs het belastingkantoor kan gaan.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door rollertje »

Wanneer de ABP de verkeerde bedragen heeft doorgegeven, dan zou je hun kunnen vragen om alsnog een correctie naar de belastingdienst te sturen. Wanneer ze dat niet meer willen doen, kunt u een verklaring aan hen vragen en een kopie daarvan met een bezwaar opsturen.

Wanneer uzelf een verkeerde opgave heeft gedaan (al dan niet geholpen door derden), moet u hier bezwaar op maken met kopien van de juiste jaaropgaven.

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hi,

Ja, ik heb alleen inkomen van UWV en ABP, ik heb voorheen bij het VUMC gewerkt.

Ik heb al eens naar het ABP gebeld en die zeiden dat ze de gegevens niet ongedaan konden maken. Maar ik heb wel een correctie jaaropgave van ze gekregen(zie mijn 1e bericht).

Groetjes van Hogepriesteres

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

In 2009 heb ik met degeen die mijn zaken voor de belasting regelde(die bovendien zelf bij de belasting gewerkt heeft!!), de gecorrigeerde, dus de goede jaaropgave gebruikt.

Maar de belasting gelooft mogelijk eerder de gegevens die ze binnen gekregen hebben van de ABP, dan de opgave die ik zelf ingestuurd heb met mijn 'hulp'.

Het is ook zo vervelend dat je 'geen vinger in de pap kan krijgen', want je krijgt nooit te horen wie jou zaak in behandeling heeft en je krijgt ook nooit een eventueel telefoonnummer waar je wat aan hebt, voor de nodige communicatie. Laat staan dat ze jou benaderen voor eventuele uitleg. Het zou het voor mij en degene die bij de belasting werkt een stuk makkelijker maken!!!!

Groetjes van Hogepriesteres

karremaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2011 17:42

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door karremaar »

De belasting gaat uit van de uitkerende instantie zeg maar. En dat klopt bijna altijd.

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hi,

Die uitkerende instanties maken nu eenmaal ook fouten. Dit hebben ze uitgezocht en toegegeven, waarna ik toch een gecorrigeerde jaaropgave van ze heb gekregen, ... maar laat ze dat dan ook doorgeven aan de belasting! Want ik heb nu de problemen door hun half herstelde fout.

Groetjes van Hogepriesteres.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door rollertje »

Zoals ik hier boven al aangegeven heb, moet je bezwaar maken met een kopie van de juiste jaaropgave wanneer de uitkerende instantie niet mee wil werken aan het herstel.

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hi Rollertje,

Ik heb de ABP nogmaals gebeld. De mevrouw die ik eerst sprak, begreep niet wat een 'verklaring' is en toen ze hoorde dat ik dit op advies via Radar vroeg, werd ik eindelijk(na 10 minuten) doorverbonden met iemand waar ze dan van verondersteld was, dat die afdeling er meer verstand van zou hebben.

Gelukkig was dit een goede keuze en kreeg ik een meneer die wou luisteren en zijn best deed om het een en ander in de computer eens naar voren te trekken. Hij zag dus dat ik gelijk had en hij was verbaasd dat de boekhouding van ABP deze correctie niet doorgegeven had aan de belasting. Hij heeft het een en ander uitgeprint en gaat er maandag mee naar de afdeling boekhouding om zijn licht eens op te doen. Hij heeft ook mijn telefoonnummer genoteerd en hij belt me maandag in de loop van de middag op. Hij schrok van het feit dat ik hierdoor al ruim 2 jaar lang problemen heb met de belasting en zelfs daardoor bij de voedselbank ben terecht gekomen. Wordt vervolgd.

Groetjes van Alida.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door rollertje »

Alida,

Ik ben blij dat er eindelijk schot in zit voor je. Ik werk zelf bij de klantendienst van de belasting en wij komen deze problemen vaker tegen. We proberen dan voor en met de klant een oplossing te vinden.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Ik vraag me altijd af waarom mensen drie keer bellen..... is dat omdat het eerste antwoord niet bevalt?

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hi Rollertje,

Meneer kon me melden dat de fout niet bij hun ligt, maar bij de UWV. Deze zijn niet alleen nalatig naar mij geweest, maar ook naar de belasting. De UWV had een negatief gecorrigeerde opgave naar de belasting moeten doen en is daar naar mij en naar de belasting in tekort geschoten Ik heb net een brief voor het UWV gemaakt en die gaat straks aangetekend de deur uit.
Wordt vervolgd.

Groetjes van Hogepriesteres.

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Julius C »

Dit is eenvoudig op te lossen. Als je naar de jaaropgaven kijkt is er een te hoog inkomen doorgegeven en lijkt het erop dat er te weinig loonheffing is in gehouden.

Ik ga er van uit dat je belastingaangifte hebt gedaan over het jaar 2008 en dat je bij deze belastingaangifte de correcte gegevens hebt gebruikt. Als dit het geval is krijg je bericht van de belastingdienst dat je bij moet betalen omdat uit hun gegevens blijkt dat je belastingaangifte niet correct is(bij controle komt op jouw aangifte de gegevens niet overeen met wat de belastingdienst in hun systeem heeft staan). Je geeft zelf aan dat je een herziene jaaropgave gekregen hebt gebruik deze dan ook als bewijs dat jou aangifte correct is met eventueel brieven die je van het ABP hebt gekregen.

Dan lijkt mij deze zaak als opgelost.

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hi Julius C,

Inderdaad, zo is het gegaan. En ik heb in 2008 de juiste gecorrigeerde jaaropgave gebruikt. Maar daar de ABP toendertijd de verkeerde jaaropgave had gegeven en de UWV geen gecorrigeerde negatief saldo had opgegeven, heb ik dus al 2,5 jaar last van ze. Pffff........ ik hoop dat er gauw een eind aan komt.

Het is me nu allemaal duidelijk, maar je bent er mooi klaar mee!!!!

Groetjes van Hogepriesteres.

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Julius C »

Je bent er inderdaad mooi klaar mee. Heb jij toevallig ooit post gekregen van de belastingdienst met vragen hierover. Meestal staat hier een naam en een telefoonnummer in van de persoon die dit in behandeling heeft. Probeer dat nummer eens te bellen en leg het voor, waarschijnlijk zul je van deze persoon de vraag krijgen of je als nog de bewijs wilt opsturen. Waarschijnlijk is het dan vrij snel afgehandeld.

Je kan natuurlijk ook bellen met het ABP en zorgen dat iemand daar contact wil opnemen met de belastingdienst. Bedrijven onderling kunnen meestal sneller tot een oplossing komen dan een "leek" (vergeef me deze term mocht ik je hiermee beledigen)

Aan de andere kant verbaas ik mij een beetje, ik ben er altijd vanuit gegaan dat religieuze instellingen vrijgesteld waren van belasting.(gezien je nickname)

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hi Julius Ceasar,

Toevallig ben ik afgelopen donderdag eindelijk! eens gebeld door de belasting. Mijn ervaring is dat er nooit eens een telefoonnummer op de post van de belasting staat. Je weet nooit waar je precies heen kan bellen of wie je moet benaderen. Hij scheen me in juni een formulier toegezonden te hebben en ik wist nergens van, anders had ik dat natuurlijk meteen! geregeld. Hij zou een nieuwe op de post doen, maar tot op vandaag heb ik weer nog steeds niets ontvangen. Gelukkig had ik naar zijn naam en telefoonnummer gevraagd. Mijn ervaring is dat de ABP en de UWV niet zo happig zijn om dit voor je op te pakken. Je moet dat zelf regelen.

En...... hahahha, ik ben religieus middels mijn hobby's, niet middels een instelling.

Groetjes van Hogepriesteres

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Julius C »

Een formulier of een brief? Waarom regel je het niet gewoon gelijk met die man/ vrouw van de belastingdienst. Deze zaak is niet zo heel lastig en volgens mij komen zulke dingen vaker voor. Als jij aan de hand van je gecorriceerde jaaropgave en brieven van het ABP aan toont dat er een fout is gemaakt kan dit zo opgelost worden. Kwestie van even een paar kopietjes naar de juiste persoon sturen lijkt mij.

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Foutje......... Bedankt!????

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Hi Julius C,

Het zou een formulier zijn waar ik gegevens in moet vullen. En w.b.t. die gecorrigeerde jaaropgave, dat is het 'm nu juist, die heb ik nooit gekregen. Daar ben ik ook mee bezig om die nu te krijgen! Pffff. En de UWV had ook verzuimd om het gecorrigeerde inkomen van 2008 aan de belasting door te geven. Zie mijn uitleg in mijn berichten hier boven.

Groetjes van Hogepriesteres.

Gesloten