LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wegenbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

wegenbelasting

Ongelezen bericht door koter »

Hallo,

Ik heb dit weekend een nieuwe chevrolet spark gekocht met bifuel.
Tank inhoud benzine 35 liter, LPG 3 31 liter.
Tot 2014 is deze wegenbelasting vrij. Na 1-1-2014 niet meer (uitstoot 110 gram).
Nu stel ik mij de vraag in welke categorie voor de wegenbelasting hij per 1-1-2014 gaat vallen. De Belastingdienst geeft aan hoogstwaarschijnlijk LPG en overige, ofwel de meest dure categorie. Ze wist het niet zeker, en gaat me nog ergens deze week terugbellen.
Wie kan mij verder adviseren?
Als deze in de duurste categorie straks valt, ga ik mijn koop beeindigen!!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zou een auto die op LPG rijdt niet in het (dure) LPG tarief vallen ?. Dat hebben ze m.i. al jaren gedaan m.u.v. de afgelopen "subsidietijd".

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door koter »

omdat hij niet volledig op LPG rijdt, maar de overhand rijdt op benzine (grotere tank) en LPG3 installatie heeft, ofwel heel anders dan de 'oude' LPG installaties.
Bovendien heeft hij een relatief lage uitstoot, dus zou wel heel vreemd zijn om die het zwaarst te gaan belasten.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door henk51 »

Hallo,

Ik heb dit weekend een nieuwe chevrolet spark gekocht met bifuel.
Tank inhoud benzine 35 liter, LPG 3 31 liter.
Tot 2014 is deze wegenbelasting vrij. Na 1-1-2014 niet meer (uitstoot 110 gram).
Nu stel ik mij de vraag in welke categorie voor de wegenbelasting hij per 1-1-2014 gaat vallen. De Belastingdienst geeft aan hoogstwaarschijnlijk LPG en overige, ofwel de meest dure categorie. Ze wist het niet zeker, en gaat me nog ergens deze week terugbellen.
Wie kan mij verder adviseren?
Als deze in de duurste categorie straks valt, ga ik mijn koop beeindigen!!!

Koop beeindigen gaat niet zomaar vaak betaal je daar zo'n 15% van de aankoop prijs voor.
Dealer heeft auto besteld voor je en verliest zijn provisie en moet hem in voorraad houden door uw annuleren.Die kosten wil hij graag vergoed hebben
Voor dat geld kan je eventueel jaren het verschil tussen goedkope en dure tarief betalen.
Het is nu 2012 misschien is in 2014 houdersschap belasting in zijn geheel verdwenen en zit dit verrekend in de benzine/lpg prijs.
Waarom nu al zorgen maken er kan in 2 jaar zoveel veranderen,ook kwa inkomen werk gezondheid e.d.

gr Henk

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door A.niem »

Waarom dit niet eerst uitgezocht voor dat er een handtekening is gezet? Had je er gelijk rekening mee kunnen houden, en hoef je de bestelling ook niet te annuleren met alle kosten die daarmee gepaard gaan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door bprosman »

omdat hij niet volledig op LPG rijdt, maar de overhand rijdt op benzine (grotere tank) en LPG3 installatie heeft, ofwel heel anders dan de 'oude' LPG installaties.
Volgens mij is dit geen argument , ik heb ooit een auto gehad met zogenaamde "gasonderbouw" (gastank op plaats van reservewiel) en die viel ook gewoon onder LPG ondanks dat de originele bezinetank groter was dan de gastank.
Bovendien heeft hij een relatief lage uitstoot, dus zou wel heel vreemd zijn om die het zwaarst te gaan belasten.
Dat is de tijdelijke "subsidieregeling" daarom betaal je nu geen wegenbelasting.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door Vincenti »

1. LPG G3 is niet de duurste categorie.
Sterker nog, het is de op een na goedkoopste categorie (belastingvrij niet meegerekend). Met zo'n lichte auto betaalt u nauwelijks meer dan het goedkoopste benzine tarief. Ik schat 5 a 10 euro per maand extra. En daarvoor tankt u dan lpg.
2. U kunt uw koop niet beeindigen om deze reden. U kunt de auto natuurlijk wel verkopen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door Frantic2 »

mede gezien uw - 8 schadevrie jaren, lijkt het er meer op dat u een impulsaankoop heeft gedaan en daarvan spijt heeft.

Lees uw contract erop na wat uw mogelijkheden zijn en ga niet zeuren over roekomstige belasting maatregelen die u van te voren zijn bekent gemaakt door de verkoper.F

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door gtp »

8 schade vrije jaren????????????????????? waar slaat dit op?????????????waar staat dat????????????????????wat heeft dit met toekomstige belasting te maken(over 2 jaar)????? wie dan leeft dan zorg.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door snepke »

gtp schreef:8 schade vrije jaren????????????????????? waar slaat dit op?????????????waar staat dat????????????????????wat heeft dit met toekomstige belasting te maken(over 2 jaar)????? wie dan leeft dan zorg.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=117694

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door Linoge »

koter schreef:omdat hij niet volledig op LPG rijdt, maar de overhand rijdt op benzine (grotere tank) en LPG3 installatie heeft, ofwel heel anders dan de 'oude' LPG installaties.
Hij heeft een benzinetank van 35 liter en een gastank van 31 liter. Met een druk op de knop rij je op gas. Welke overhand heb je het dan over?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door berndv »

Ik denk dat zo'n 70 % van de gas rijders ook een benzinetankmin de auto hebben, dat maakt voor je tarief niet uit. Wat uitmaakt is dat je lpg3 hebt. Als je Gewoon op de site van de belastingdienst had gekeken, had je het antwoord al gevonden, en kunnen uitrekenen.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door koter »

Laat allereerst voorop staan dat wij erg blij zijn met onze nieuwe auto en dit zeker geen impulsaankoop was.
En hebben gevraagd aan de dealer voorafgaand aan de koop wat deze auto doet in de MRB, per 1-1-2014, dit is over 1.5 jaar. Als die dan in de duurste LPG categorie zou vallen, zou het voor ons niet interessant meer zijn. Anderen mogen daar een andere mening voor hebben, maar dit is onze mening.
De dealer heeft toen aangegeven dat hij dan in LPG 3 categorie zou vallen. Echter is de belastingdienst degene die nu zegt dat 'hoogstwaarschijnlijk' onder LPG en overige valt, hetgeen ik erg onlogisch vind omdat hij op benzine en LPG3 rijdt, en aldus een LPG3 installatie heeft.

Het argument wat betreft de tank die de overhand heeft, gaf de belastingdienst medewerkster aan.
Volgens mij heeft de medewerker van de belastingdienst er gewoon geen verstand van, want in het algemeen zeggen de meesten dat hij straks valt onder LPG 3.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door berndv »

Het g3 gedeelte kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat hij iet onder benzine valt kan ik je wel met zekerheid zeggen. Anders laat ik nu meteen een 50 liter gastank in mijn volvo zetten, als de grootste tank geldt, zou ik dan lpg rijden en onder het benzinetarief vallen.

Voor zover ik weet is het wel zo dat als je een g3 installatie hebt, je onder het g3 tarief valt, volgensmij gelden daar geen andere eisen voor, behalve dat je auto op het kenteken dit ook heeft staan. Maar pin me er niet op vast. Voor wat betreft het tarief, kan je de link diemik in mijn vorige post heb gezet bekijken.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door gtp »

Vragen aan de garage wat er over 2 jaar met de belasting gaat gebeuren is hetzelfde als bij de slager gaan vragen of je over 2 jaar nog leef.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door SJZ »

De dealer heeft toen aangegeven dat hij dan in LPG 3 categorie zou vallen.
HUH? Dus
1. De dealer zegt dat hij in LPG3 categorie zou vallen, dus daar was je op voorbereid.

maar nu
2. denk je dat hij misschien toch onder benzine gaat vallen, dus een goedkoper tarief.

En dan wil je er vanaf?

Ellen de Geer
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2012 16:59

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door Ellen de Geer »

Je gaat strakkies betalen naar uitstoot, dus hoe minder de uitstoot hoe lager de w.b. (CO2-tax gaat het heten) ongeacht wat je rijdt, benzine, diesel.....
Dus de vervuiler betaalt....

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door thesaint »

koter schreef:Hallo,

Ik heb dit weekend een nieuwe chevrolet spark gekocht met bifuel.
Tank inhoud benzine 35 liter, LPG 3 31 liter.
Tot 2014 is deze wegenbelasting vrij. Na 1-1-2014 niet meer (uitstoot 110 gram).
Nu stel ik mij de vraag in welke categorie voor de wegenbelasting hij per 1-1-2014 gaat vallen. De Belastingdienst geeft aan hoogstwaarschijnlijk LPG en overige, ofwel de meest dure categorie. Ze wist het niet zeker, en gaat me nog ergens deze week terugbellen.
Wie kan mij verder adviseren?
Als deze in de duurste categorie straks valt, ga ik mijn koop beeindigen!!!
Komt dadelijk een overschot van die autootjes op de markt. Consument wordt eerst lekker gemaakt en zetten ze een streep door de rekening.

Je kunt nog beter een stinkende oldtimer kopen op gas of diesel.
Betaal je elk jaar geen wegenbelasting.
Tevens als ze gaan rekeningrijden...en je weet het maar nooit met onze onbetrouwbare vriend met de naam Overheid...dan hoef je ook niets te betalen.

Grappig he die overheid. Onze milieuvrienden...wanneer het hun uitkomt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door berndv »

thesaint schreef:
koter schreef: Je kunt nog beter een stinkende oldtimer kopen op gas of diesel.
Betaal je elk jaar geen wegenbelasting.
En ook die regeling gaat beperkt worden, en geldt alleen nog maar voor auto's die nu als oldtimer aangemerkt zijn. Auto's van ná 1986 geldt een overgangsregeling waarbij je het deel wat je normaal extra betaald als diesel of gas rijder nog gewoon mag aftikken.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: wegenbelasting

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Dat hoop ik echt want wij worden hier overspoeld door stinkende diesels die elders niet eens de weg meer op mogen,

Gesloten