LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van hobby naar bedrijf?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
red123nax
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2012 01:09

Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door red123nax »

Dag allemaal,

Ik ben student en studeer ICT.
Af en toe repareer ik ook computers in mijn vrije tijd voor een extra zakcentje.

Nu kwam pas een van mijn 'klanten' met de vraag of hij een factuur mocht. Zo kon hij BTW af trekken voor zijn bedrijf.

Uiteraard heb ik geen BTW- of KvKnummer.
Dit kost mij alleen maar geld en levert niks op.

Nu weet ik dat de KvK vanaf 2013 gratis wordt.
In combinatie met de belasting vrijstelling die ik heb omdat ik niet aan de ?1500€? Btw kom. En ik kan BTW terug vragen over de onderdelen die ik in moet kopen.

Nu mijn vraag:
Is dit voor mij echt handig?
Of gaat mij dit simpelweg geld kosten?
Moet ik straks (als ik er gebruik van zou maken) ook BTW rekenen op mijn factuur?
En moet ik nog met andere dingen rekening houden.
En wat als ik alleen KvK aanvraag en geen BTW-nummer?

Alvast bedankt voor de hulp!

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Als jouw klant btw wil terugvragen kan dat alleen als jij die btw in rekening brengt. Btw die je in rekening brengt moet jij weer afdragen aan de fiscus. Bovendien zullen er eisen gesteld worden aan je btw administratie en moet je, afhankelijk van de bedragen waar het om gaat, jaarlijks of ieder kwartaal aangifte doen. Je kunt alleen btw terugvragen over aankopen die zakelijk zijn.

Ik weet niet over hoeveel aan extra zakcentje je praat maar als het meer hobby is dan echt bedrijfsmatig zou ik er niet te veel poespas van maken.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door brokkel »

Alleen kvk en geen BTW gaat niet werken.
Die worden in 1 geregeld.
Bedenk dat het niet alleen de KVK is waar je afdrachtplichtig bent.
Je bent als een bedrijf ook afdrachtplichtig aan Sepa/Buma Stemra. Want je hebt tenslotte de radio aan als je werkt. Circa 250 euro.
Dan komt het bedrijfschap nog even langs ook al weer een 80 euro.
En je zal je dan toch apart zakelijk moeten verzekeren wat je minstens 240 euro per jaar kost.
Dan vallen die 40 euro voor de KVK eigenlijk in het niet.

Dus bedenk zowiezo dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar een inschrijving bij de KVK.

Maar wat betreft de factuur, er is meer dan alleen de btw bij een factuur.
Om dit als zakelijke kosten te boeken is een factuur verplicht.
Als particulier kan je gewoon een factuur maken dus je kan hem gewoon een factuur geven.
Het enige wat daar niet op vermeld wordt is, zoals hierboven al gemeld, de BTW want jij draagt geen BTW af.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door olaf79 »

brokkel schreef:Alleen kvk en geen BTW gaat niet werken.
Die worden in 1 geregeld.
Bedenk dat het niet alleen de KVK is waar je afdrachtplichtig bent.
Je bent als een bedrijf ook afdrachtplichtig aan Sepa/Buma Stemra. Want je hebt tenslotte de radio aan als je werkt. Circa 250 euro.
Dan komt het bedrijfschap nog even langs ook al weer een 80 euro.
En je zal je dan toch apart zakelijk moeten verzekeren wat je minstens 240 euro per jaar kost.
Dan vallen die 40 euro voor de KVK eigenlijk in het niet.

Dus bedenk zowiezo dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar een inschrijving bij de KVK.

Maar wat betreft de factuur, er is meer dan alleen de btw bij een factuur.
Om dit als zakelijke kosten te boeken is een factuur verplicht.
Als particulier kan je gewoon een factuur maken dus je kan hem gewoon een factuur geven.
Het enige wat daar niet op vermeld wordt is, zoals hierboven al gemeld, de BTW want jij draagt geen BTW af.
Je stelt het wel allemaal een beetje donker voor. Het valt allemaal wel mee. In feite is TS al btw plichtig zelfs zonder dat hij KVK etc. heeft. Je bent BTW plichtig zodra je een dienst of product op regelmatige basis levert en daaraan winst maakt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door olaf79 »

red123nax schreef:Dag allemaal,

Ik ben student en studeer ICT.
Af en toe repareer ik ook computers in mijn vrije tijd voor een extra zakcentje.

Nu kwam pas een van mijn 'klanten' met de vraag of hij een factuur mocht. Zo kon hij BTW af trekken voor zijn bedrijf.

Uiteraard heb ik geen BTW- of KvKnummer.
Dit kost mij alleen maar geld en levert niks op.

Nu weet ik dat de KvK vanaf 2013 gratis wordt.
In combinatie met de belasting vrijstelling die ik heb omdat ik niet aan de ?1500€? Btw kom. En ik kan BTW terug vragen over de onderdelen die ik in moet kopen.

Nu mijn vraag:
Is dit voor mij echt handig?
Of gaat mij dit simpelweg geld kosten?
Moet ik straks (als ik er gebruik van zou maken) ook BTW rekenen op mijn factuur?
En moet ik nog met andere dingen rekening houden.
En wat als ik alleen KvK aanvraag en geen BTW-nummer?

Alvast bedankt voor de hulp!
Het kan flinke voordelen opleveren omdat je via de kleine ondernemersregel wel btw mag terug vorderen maar niet hoeft te betalen. Wel moet je opletten dat je je inkomsten aangeeft als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar je hebt waarschijnlijk genoeg aftrek om dat toch aantrekkelijk te maken. Je mag alle uitgaven die je zakelijk kunt verantwoorden namelijk niet alleen de btw aftrekken maar ook van je winst aftrekken en afschrijven.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door newmikey »

red123nax schreef: Nu kwam pas een van mijn 'klanten' met de vraag of hij een factuur mocht. Zo kon hij BTW af trekken voor zijn bedrijf.
Het enig juiste antwoord hier is dat het verstrekken van een factuur niet betekent dat de klant ook BTW kan aftrekken. U kunt hem een factuur zonder BTW geven als hij deze nodig heeft voor bijv. de boekhouding van kasbetalingen maar een recu van de ontvangen betaling zou daar ook voldoen.

Uw klant begrijpt kennelijk niets van de BTW.

red123nax
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2012 01:09

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door red123nax »

Allemaal alvast hartelijk bedank!
Het is me al een stuk duidelijker geworden.
newmikey schreef:U kunt hem een factuur zonder BTW geven als hij deze nodig heeft voor bijv. de boekhouding van kasbetalingen maar een recu van de ontvangen betaling zou daar ook voldoen.
Maar zou ik nú ook een factuur zonder btw kunnen maken?
Ik sta nu dus nergens ingeschreven en draag nog geen belasting af over mijn verdiensten.
Kan/mag ik dit gewoon doen en is dat geldig voor hem?

En zou ik in theorie de btw van de door mij gekochte onderdelen kunnen terug vragen naast de vrijstelling die ik krijg als klein ondernemer?
Zo zou ik immers geld 'krijgen' van de belasting zonder dat ik mijn klanten btw reken.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door electomonteur »

brokkel schreef:Alleen kvk en geen BTW gaat niet werken.
Die worden in 1 geregeld.
Bedenk dat het niet alleen de KVK is waar je afdrachtplichtig bent.
Je bent als een bedrijf ook afdrachtplichtig aan Sepa/Buma Stemra. Want je hebt tenslotte de radio aan als je werkt. Circa 250 euro. als je aan geeft dat je minder dan x uren bedrijfsmatig radio luister is dfiat ook weer vrijgesteld
Dan komt het bedrijfschap nog even langs ook al weer een 80 euro.welk bedrijfschap verplicht hem lid te worden is vrije keuze
En je zal je dan toch apart zakelijk moeten verzekeren wat je minstens 240 euro per jaar kost.
Dan vallen die 40 euro voor de KVK eigenlijk in het niet.als hij thuis zijn hobby bedrijfje voert kan alles onder zijn eigen wa opstal en inboedel verzekering (wel even melden bij de verzekering)

Dus bedenk zowiezo dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar een inschrijving bij de KVK.

Maar wat betreft de factuur, er is meer dan alleen de btw bij een factuur.
Om dit als zakelijke kosten te boeken is een factuur verplicht.
Als particulier kan je gewoon een factuur maken dus je kan hem gewoon een factuur geven.
Het enige wat daar niet op vermeld wordt is, zoals hierboven al gemeld, de BTW want jij draagt geen BTW af.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door newmikey »

red123nax schreef:Maar zou ik nú ook een factuur zonder btw kunnen maken?
Uiteraard mag dat.
Ik sta nu dus nergens ingeschreven en draag nog geen belasting af over mijn verdiensten.
Kan/mag ik dit gewoon doen en is dat geldig voor hem?
Het is uw verantwoordelijkheid deze inkomsten zelf op te geven bij uw jaarlijkse belastingaangifte.
En zou ik in theorie de btw van de door mij gekochte onderdelen kunnen terug vragen naast de vrijstelling die ik krijg als klein ondernemer?
Zo zou ik immers geld 'krijgen' van de belasting zonder dat ik mijn klanten btw reken.
Nee, dat kan niet. Een vrijstelling betekent dat u géén BTW hoeft te berekenen aan uw klanten maar ook géén BTW kunt aftrekken.

Havikje
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2012 21:18

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door Havikje »

De reparaties aan computers die je uitvoert vallen niet onder box 1 als dit niet in het economische verkeer plaatsvindt, dus in de hobbysfeer. Dit gaat echter wel naar box 1 wanneer de baten te veel boven de opbrengsten komen, dan is dit resultaat uit overige werkzaamheden. In jou situatie lijkt me dit toch box 1......
Wat hierboven al is vermeldt kan het bedrijf geen btw in aftrek brengen nu dit niet in rekening wordt gebracht op freelance basis. Het bedrijf kan sowieso het bedrag al in geheel in aftrek brengen op de winst nu dit in het kader van de onderneming plaatsvindt. Vindt het daarom vreemd dat dat bedrijf voor een factuur vraagt om BTW af te trekken.
Het gaan naar een bedrijf lijkt me voor jou niet een erg goed idee. Naar ik aanneem gaat dit je meer geld kosten dan opleveren nu dit als "hobby"wordt gedaan en zullen de aftrekposten in de ondernemingssfeer dus te laag zijn om dit terug te verdienen.
Wanneer er een bedrijf (in welke vorm dan ook) wordt opgericht kan de BTW van de ingekochte producten, voor het doen voor de arbeid, teruggevraagd worden indien er een BTW nummer is.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door brokkel »

electomonteur schreef:Je bent als een bedrijf ook afdrachtplichtig aan Sepa/Buma Stemra. Want je hebt tenslotte de radio aan als je werkt. Circa 250 euro. als je aan geeft dat je minder dan x uren bedrijfsmatig radio luister is dfiat ook weer vrijgesteld

Heb ik geprobeerd is afgewezen. Moet betalen.
electomonteur schreef:welk bedrijfschap verplicht hem lid te worden is vrije keuze
Ook hier weer moet ik je teleurstellen. Bedrijfschappen zijn nog steeds verplicht. In mijn geval HBD.
Ik kan hier niet onderuit ookal doen zij helemaal niets voor mij. En ik heb nog geluk dat in mijn geval het dit bedrijfschap is want ik heb gehoord dat andere nog veel duurder zijn.
Ze willen deze verplichtiging afschaffen maar dat is nog niet gebeurt.
electomonteur schreef:als hij thuis zijn hobby bedrijfje voert kan alles onder zijn eigen wa opstal en inboedel verzekering (wel even melden bij de verzekering)
Als hobby zeker maar niet zodra hij zich inschrijft als bedrijf. Want geef verzekeringen nu geen stok om mee te slaan want zodra ze iets hebben waarmee zij jou minder hoeven uit te betalen zullen ze dat niet laten. En als hobby (geen ingeschreven bedrijf) is dat prima maar als ingeschreven bedrijf is het risico toch echt te groot.

Ik wilde ook niet te negatief zijn maar als je praat over enkele 10tjes per maand dan kan je beter als particulier blijven hobbiën dan je in te schrijven als bedrijf. Praat je daarin tegen over een aanzienlijk bedrag (boven de bijverdien-norm voor studenten of stijging in belastingschaal bij inkomsten) dan kan je beter een bedrijf starten. Wanneer je dit doet hangt heel erg af van het aantal uren en de inkomsten hieruit. Maar een bedrijf beginnen omdat je dan de BTW terug kan vragen is niet echt nuttig.
En zou ik in theorie de btw van de door mij gekochte onderdelen kunnen terug vragen naast de vrijstelling die ik krijg als klein ondernemer?
Zo zou ik immers geld 'krijgen' van de belasting zonder dat ik mijn klanten btw reken.
Nee, het is anders. Je koopt iets in en daarover betaal jij BTW, je verkoopt iets daarover ontvang jij BTW.
Het verschil tussen de door jouw betaalde btw en de ontvangen btw draag jij af aan de belastingdienst.
Is die afdracht in een jaar minder dan 1345 euro dan hoef je dit niet af te dragen. Zodra je erboven komt dan moet je de BTW afdragen.

Vrijstelling van BTW geldt voor bepaalde beroepen, producten of diensten (dit laatste voornamelijk). Daarover bereken jij geen BTW dus valt er niets af te dragen (je mag als bedrijf dan trouwens nog steeds btw terugvorderen) maar dit is zeer gereguleerd en je moet dan aan verschillende eisen voldoen.
Zo valt onderwijs onder de vrijstelling maar geef jij cursussen dan ben jij hierover weer wel verplicht BTW te rekenen tenzij deze weer vallen onder de regels voor onderwijs. Dit is dus behoorlijk gecompliceerd en ik raad je in zo'n geval aan om een accountant te vinden die deze materie goed beheerst.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door newmikey »

brokkel schreef:Vrijstelling van BTW geldt voor bepaalde beroepen, producten of diensten (dit laatste voornamelijk). Daarover bereken jij geen BTW dus valt er niets af te dragen (je mag als bedrijf dan trouwens nog steeds btw terugvorderen)
Gevaarlijk fout. De Belastingdienst zegt hier heel simpel over:
"Btw en uw inkoop

Over vrijgestelde goederen en diensten brengt u geen btw in rekening. U mag de btw die u hiervoor hebt betaald over kosten en inkoop niet aftrekken in uw btw-aangifte.
"

Bij een gemengde bedrijfsvoering met zowel vrijgestelde als niet vrijgestelde werkzaamheden:
"Als u zowel belaste als vrijgestelde omzet hebt, hebt u te maken met 3 soorten uitgaven:

goederen en diensten die u alleen gebruikt voor belaste omzet
De btw die u hierover betaalt, is aftrekbaar.
goederen en diensten die u alleen gebruikt voor vrijgestelde omzet
De btw die u hierover betaalt, is niet aftrekbaar.
goederen en diensten die u zowel gebruikt voor belaste als voor vrijgestelde omzet
De btw die u hierover betaalt, is gedeeltelijk aftrekbaar. Bij de aanschaf maakt u een inschatting in hoeverre u het goed of de dienst gaat gebruiken voor belaste omzet.
"

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door brokkel »

@newmikey

Je hebt gelijk. Maar goed daarom ook al de vermelding om te zorgen voor een accountant (wat ik zeer zeker niet ben) die ervaring heeft met dit soort zaken.
Ik vergiste mij omdat ik nog in een vorige baan aan scholen leverde (vrijstelling) en er toch altijd om een btw-factuur werd gevraagd.

Maar het is uiteindelijk wel logisch, alhoewel het ook weer dom is want ik mag wel de BTW aftrekken van de door mij aangeschafte computer terwijl die in principe niet voor de verkoop is.
Maar wordt natuurlijk wel weer in het verkoopproces gebruikt (Wel weer gedeeltelijk helaas ivm Privé-gebruik).

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door vroem »

Als je er echt je werk van wilt maken zou ik voor die paar tientjes gewoon officieel gaan. Zelfstandige worden heeft ook fiscale voordelen namelijk die wellicht zeker de eerste jaren denk ik opwegen tegen de nadelen. Praat dus eens met de kvk daarover. Ondertussen kan je omdat je onder de vrijstellingsgrens zit gewoon een factuur zonder btw opstellen, die de zakelijke klant dus gewoon volledig kan aftrekken als onkosten. Die klant snapt het als ondernemer blijkbaar zelf ook niet allemaal, want eerst btw moeten betalen om vervolgens weer te verrekenen maakt per saldo niet uit tov een nota zonder btw...

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door ruud_a »

is het niet gewoon freelance arbeid, of bestaat dat niet meer in de tijd van zzp?
de gebruikte onderdelen kunt u dan direct door de klant laten betalen
die heeft dan gelijk zijn btw bon

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door newmikey »

ruud_a schreef:is het niet gewoon freelance arbeid, of bestaat dat niet meer in de tijd van zzp?
de gebruikte onderdelen kunt u dan direct door de klant laten betalen
die heeft dan gelijk zijn btw bon
Dat is inderdaad mogelijk ja, maar dan vervalt uiteraard wel de optie om een marge te maken op de onderdelen en blijft alleen een uurtarief over maar het is zeker een mogelijkheid. Vraag is of de klant dit wil aangezien het zijn inkoop compliceert. Bovendien kan dit niet met allerlei klein materiaal.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van hobby naar bedrijf?

Ongelezen bericht door olaf79 »

red123nax schreef:Maar zou ik nú ook een factuur zonder btw kunnen maken?
Sterker nog, je hoeft uberhaupt geen factuur te maken. Of je klant daar blij van wordt is een ander verhaal. Alleen als JIJ btw plichtig bent en daarvoor geen vrijstelling krijgt moet je factuur voldoen aan de wettelijke eisen
Ik sta nu dus nergens ingeschreven en draag nog geen belasting af over mijn verdiensten.
Kan/mag ik dit gewoon doen en is dat geldig voor hem?
Als er de schijn dreigt van bedrijfsmatig werken, dat wil zeggen adverteren, klanten werven, winst maken, dus voorbij het stadium hobby, ben je verplicht jezelf te registreren en vervolgens bepaald de belastingdienst of en op welke manier je belastingplichtig bent.
En zou ik in theorie de btw van de door mij gekochte onderdelen kunnen terug vragen naast de vrijstelling die ik krijg als klein ondernemer?
Zo zou ik immers geld 'krijgen' van de belasting zonder dat ik mijn klanten btw reken.
Als je jezelf bij kvk en belastingdienst inschrijft en je btw plichtig bent, bereken je gewoon de btw van je diensten door aan de klanten. Vervolgens doe je aangifte en zou je over het saldo moeten betalen (als je meer verkoopt dan inkoopt uiteraard). Op je aangifte verminder je dan bedrag dat je moet betalen tot 0. Dit kun je doen in de aangifte software onder het kopje vermindering wegens kleine ondernemersregeling.
Je brengt dus gewoon btw in rekening en aan het einde van het jaar of kwartaal trek je het saldo af van de aangifte en die komt dan op 0 uit. Als je saldo negatief is krijg je gewoon geld terug. Je moet wel erop letten dat de niet betaalde btw bij je inkomsten (winst) wordt opgeteld. Blijft het sowieso voordelig hiervan gebruik te maken

Gesloten