LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toetsingsinkomen - woning?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MvdA83
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2012 15:00

Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door MvdA83 »

Wij zijn aan het kijken of we in aanmerking komen voor het kindgebonden budget. We kregen nl. een brief dat we daar geen recht meer op hadden, en toen dachten we, méér? Nooit geweten dat we daar uberhaupt recht op hadden? Dus we zijn gaan berekenen en nu is de vraag wat er onder het toetsingsinkomen wordt verstaan. Op de site van de bel.dienst staat álle inkomsten uit box 1, 2 en 3 -/- alle aftrekposten. Onder de aftrekposten wordt dan verstaan, de betaalde hypotheekrente -/- eigen woningforfait.
Nu waar het mij om gaat: als ik kijk naar mijn voorlopige aanslag dan zie ik op de achterkant al staan bij Inkomen uit werk en woning:
- Inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking
Maar ook
-Inkomsten uit eigen woning
-Aftrekposten eigen woning
(met bedragen erbij)

Wat betekent dit? Het wordt namelijk al afgehaald van het inkomen zelf.

Welk bedrag neem ik dan over bij Berekening Toetsingsinkomen??

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat lijstje op de achterkant is een sommetje. Je hebt het bruto inkomen dat je van je werk krijgt, daar tel je de inkomsten uit eigen woning bij op en je trekt de aftrekposten E.W. er vanaf. Dan houd je een inkomen over, wat wordt gebruikt om de belastingen te berekenen en ook om het recht op toeslagen te bepalen.

Het is dus inderdaad zo dat je toetsingsinkomen lager wordt vanwege je hypotheekrenteaftrek. En daardoor kun je soms in aanmerking komen voor een (hogere) toeslag.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door manondoris »

toetsinkomen is alles wat u verdiend uit werk,uitkering en pensioen . je mag er zelf niks van af trekken !

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door SJZ »

@ MvdA83
Staat er geen "verzamelinkomen" op de achterkant?
Zo niet, dan moet je zelf even rekenen (inkomen min aftrekposten, plus eventueel inkomen uit sparen en beleggen als je als stel meer dan 41.000 vermogen hebt).

@ manondoris
Dat is onzin, er zijn vele aftrekposten in het Nederlandse systeem die het verzamelinkomen (en dus toetsingsinkomen) verlagen.

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door Species8472 »

Je kunt het verzamelinkomen aanhouden uit de IB aangifte als de situatie niet veranderd in 2013 met een kleine inflatie correctie eventueel, beter te hoog dan te laag inschatten.

Anders bruto maandinkomen x 12 (of x13) x 1.08 (is 8% vakantiegeld).

LET OP!
Bruto inkomens gaan veranderen per 1 januari 2013. Het zal lager uitvallen (netto blijft hetzelfde) vanwege de ZVW bijdrage die van de loonstrook gaat.

edit: wat voor brief heb je trouwens gehad? Als dat met het vermogen heeft te maken: je bezittingen in box 3 bij de inkomstenbelasting mag niet meer zijn dan 80.000 + heffingsvrijvermogen zijn op 1 januari 2013.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door manondoris »

waarom is dat onzin ???? als je naar proefberekening gaat voor de toeslagen ,staat daat toch echt invullen wat je uit loon krijgt ! uit loon ,uitkering of pensioen.dit hoor je in te vullen .de belastingdienst zal er zelf een berekening op los laten !

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door SJZ »

als je naar proefberekening gaat voor de toeslagen ,staat daat toch echt invullen wat je uit loon krijgt ! uit loon ,uitkering of pensioen.dit hoor je in te vullen .de belastingdienst zal er zelf een berekening op los laten !
Nou, als je kiest voor "berekening toetsinkomen", dan vragen ze EERST of je aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan. Als dat zo is kun je bv. zeggen dat je de "aanslag 2011" wilt gebruiken.

En dan krijg je de opmerking:
"Uw verzamelinkomen
Neem uw eigen verzamelinkomen over van uw aanslag over 2011. "

Als je GEEN aangifte hebt gedaan, pas DAN telt inderdaad loon en uitkering. Maar dat is ook logisch: wie GEEN aangifte heeft gedaan, heeft waarschijnlijk ook GEEN aftrekposten.

Wie WEL aftrekposten als eigen woning heeft, die doet natuurlijk WEL aangifte, en dan telt dus weer je verzamelinkomen.


Ga zelf eerst maar eens een proefberekening maken op de site www.toeslagen.nl voordat je hier onzin komt posten.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door manondoris »

je hebt gelijk sjz! maar wij vragen het altijd eind van het jaar over het afgelopen jaar terug en dan hebben we nog geen aanslag gehad :oops: daarom gebruik ik onze inkomens . wij doen dit met de zorgtoeslag !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook dan kun je zelf natuurlijk je aftrekposten in mindering brengen op het inkomen dat je gebruikt om de toeslagen aan te vragen. Als je je inkomen vóór aftrekposten gebruikt bij het aanvragen, dan kan het zijn dat je denkt dat je geen recht hebt op toeslagen, terwijl je er feitelijk wel recht op hebt.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door manondoris »

bedankt voor de tip ,ik wist dit niet ! ging er van uit dat de belasting dat zelf uitrekend.ik ben dan wel bang dat je naderhand weer veel terug kunt betalen . als je alleen de inkomsten opgeeft zit je alltijd safe! maar ik ga me er toch maar eens in verdiepen nu :wink:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door manondoris »

o en sjz ! die proefberekening heb ik al meerdere keren gemaakt ! anders zou ik niet weten of we er recht op hebben :?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door manondoris »

vogels schreef:@manondoris: inkomensgrens voor zorgtoeslag 2013 is behoorlijk verlaagd:

Maximale inkomensgrens verlaagd

De maximale inkomensgrens voor zorgtoeslag is verlaagd. Bent u alleen? Dan krijgt u geen zorgtoeslag meer als uw inkomen hoger is dan € 30.939. Hebt u een partner? Dan mag uw inkomen samen maximaal € 42.438 zijn.
poe dat is inderdaad enorm verlaagd , nu is het nog iets meer dan 54000 euro samen :shock: maar goed voor 2012 kunnen we het nog terug vragen !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door kweenie »

manondoris schreef:bedankt voor de tip ,ik wist dit niet ! ging er van uit dat de belasting dat zelf uitrekend.ik ben dan wel bang dat je naderhand weer veel terug kunt betalen . als je alleen de inkomsten opgeeft zit je alltijd safe! maar ik ga me er toch maar eens in verdiepen nu :wink:
De belastingdienst past het achteraf inderdaad aan aan wat je werkelijk aan inkomen hebt. Het wordt alleen wel vervelend als je denkt dat je er geen recht op hebt, en het daarom dus ook maar niet aanvraagt. Dan kan het nl. zijn dat je helemaal niets ontvangt.

MvdA83
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2012 15:00

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door MvdA83 »

Het bedrag noteren wat achter 'verzamelinkomen' staat is dan goed?

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

vogels schreef:
Wij zijn aan het kijken of we in aanmerking komen voor het kindgebonden budget. We kregen nl. een brief dat we daar geen recht meer op hadden, en toen dachten we, méér? Nooit geweten dat we daar uberhaupt recht op hadden?
Kindgebonden budget hoef je niet aan te vragen. Als je er recht op had-hebt, krijg je vanzelf bericht van de BD.
Dit is niet altijd het geval. zie website toeslagen

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door fisbel »

Zalmmetwijn: Waarom de link er niet even bijgezet. Lees hier

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Toetsingsinkomen - woning?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

fisbel schreef:Zalmmetwijn: Waarom de link er niet even bijgezet. Lees hier
Links hebben niet altijd het eeuwige leven. Bovendien is dit niet moeilijk om te vinden. Dit alles naast mijn vrijheid om een antwoord te formuleren zoals ik dat wens.

Gesloten