LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgaaf wereldinkomen 2012

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Omdat ik in het buitenland woon moet ik jaarlijks bg opgave doen. Mijn partner kiest voor behandeling als binnenlands belastingplichtig doordat hij werkzaam is in Nederland, maar ik niet. Dat heet keuzerecht.
Daardoor zijn we geen fiscale partners, omdat beide partners dan hadden moeten kiezen voor binnenlands belastingplichtig.
Wij hebben wel een samenlevingscontract, maar zijn dus geen fiscale partners.
Nu moest ik alle bewijsstukken van mijn persoonsgebonden aftrek opsturen en alles was in orde, behalve de bijtelling 40%. Als je onder een bepaalde grens zit mag je dat verhogen.
Als reden werd opgegeven dat de inkomsten van mijn partner werden bijgeteld en dan kwam ik boven die grens en mocht ik dus niet verhogen met 40%.
Dat klopt volgens mij niet, omdat mijn partner apart aangifte doet via de computer en er wordt altijd gevraagd of zijn partner als binnenlandsbelastingplichtige wil worden aangeduid. Dat antwoord is altijd neen en daardoor zijn we geen fiscale partners en zijn aangifte betreft dan ook alleen zijn gegevens.
Alleen mijn sofinummer zie je staan en mijn naam.
Zijn persoonsgebonden aftrek wordt wel verhoogd met 40% en dat snap ik dan niet als we (zoals ze zeggen) fiscale partners zouden zijn, want dan mag hij het ook niet verhogen.
Alles gaat automatisch met zijn aangifte dus we mogen aannemen dat het klopt.
De wereldopgaaf wordt handmatig beoordeeld en ik heb geprobeerd uit te leggen dat het geen aangifte betreft van de inkomstenbelasting, maar een opgave om te bepalen voor het CVZ hoe hoog de premie
gaat worden voor 2012.
Volgens mij moet de belastingdienst mijn opgave behandelen als zijnde dat ik geen fiscale partner heb.
Zou iemand mij svp advies kunnen geven hoe het nu zit?
Laatst gewijzigd door jeanne-veghel op 11 mar 2014 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Anjana
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2014 10:58

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door Anjana »

Ik zou zeggen doe maar niet zo moeilijk. Een jaar behandelt je aangifte iemand en andere keer iemand anders. Iedereen heeft wat andere begrip over Wereld inkomen of werken in buitenland.

Verdragsland en niet verdragsland...alles maakt alleen maar gek. Mijn man heeft 6 jaren lang 9000 KM verder dan nederland heeft gewoond, was niet ingeschreven bij de gemeente en had hoofd verblijf werkzaamheden buiten EU. Tijdens een opvang belasting van mijn kind wil belastingdienst zijn inkomen van 2009 en 2010 meenemen van mijn aangifte van 2010 terwijl he was niet eens belastingplicht tussen 2006 en 2012. Ik deed de aangifte (Formulier M) in nederland in 2009 en 2010 als ik woonde en werkte hier.

Jeanne je kan nooit zeker kunnen zijn of het goed uitkomt. Je kan altijg bezwaar maken maar er is niks in je hand zodra je een beschikking heb moet je betalen. of betaal je meer en meer met de rente!

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Dat snap ik, maar het is jammer dat het op deze manier moet. Ik hoop dat er nog mensen reageren die weten hoe het zit in deze zaak.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Vanmorgen heb ik uiteindelijk de vraag dan ook maar bij de fiscale afdeling van mijn vakbond de Unie neergelegd en ik hoop dat zij een duidelijk antwoord kunnen geven.
Daarvoor eerst naar wat belastingkantoren gebeld die particulieren helpen met invullen, maar ook daar kon ik geen antwoord krijgen. Ze wisten het gewoon niet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door ruud_a »

wat is het voordeel van binnenlands belastingplichtig zijn?

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Als binnenlands belastingplichtige mag je de hypotheekrente en andere kosten aftrekken. In ons woonland is dat zeer beperkt. Persoonsgebonden aftrek bestaat hier niet.
Dus voor mijn partner is het beter om in Nederland aangifte te doen. Hij werkt ook in Nederland en betaald belasting en premies in Nederland.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door ruud_a »

jeanne-veghel schreef:Als binnenlands belastingplichtige mag je de hypotheekrente en andere kosten aftrekken. In ons woonland is dat zeer beperkt. Persoonsgebonden aftrek bestaat hier niet.
Dus voor mijn partner is het beter om in Nederland aangifte te doen. Hij werkt ook in Nederland en betaald belasting en premies in Nederland.
aan de andere kant kun je stoppen met het betalen van sociale verzekeringen.
en gezien het enthousiasme waarmee de AOW wordt afgebroken, vraag ik mij af hoe zinnig het is hiervoor nog te willen betalen.
tegen de tijd dat u er recht op hebt is het waarschijnlijk al verhoogd naar 70, als het dan nog niet is afgeschaft.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De AOW wordt niet afgebroken, maar wordt aangepast aan de nieuwe werkelijkheid.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door ruud_a »

GJvdZ schreef:De AOW wordt niet afgebroken, maar wordt aangepast aan de nieuwe werkelijkheid.
zo kun je het ook noemen natuurlijk.
maar dan wel een politieke werkelijkheid.
die belofte dat iedereen steeds ouder zal worden, zie ik niet zo gauw gebeuren.
vanuit de tweede wereldoorlog is er een ploeg AOW'ers die alle ellende van die oorlog hebben kunnen overleven.
een selectie van sterke mensen dus.
de generatie die er achteraan komt, is een stuk ongezonder groot geworden.
die gaan die leeftijd niet halen.
bovendien loopt de gemiddelde leeftijd ook op, omdat er minder mensen op jonge leeftijd overlijden.
die hebben dan nog wel een werkzaam leven voor zich.
bovendien zal door het sluiten van de verpleeghuizen de zorg voor de ouderen een stuk slechter worden en de ouderen een stuk eenzamer.
die zullen daardoor ook een stuk sneller overlijden.
maar dat zal de bedoeling waarschijnlijk zijn.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Het probleem is dat ik niet binnenlands belastingplichtig ben, maar wel mijn opgaaf wereldinkomen moet doen aan Nederland. Dit is geen aangifte inkomstenbelasting.
Het wereldinkomen van mij is nodig om te bepalen hoeveel premie CVZ moet inhouden voor de jaarafrekening.
Dus mijn partner en ik zijn geen fiscale partners. (keuzerecht). We zijn wel toeslagpartners, want daar is geen keuze in mogelijk.

Dan wordt er bij de toelichting van het Wereldinkomen aangegeven wat je moet doen als je het hele jaar een fiscale partner hebt gehad en wat te doen als dat niet het geval is. Dat is van belang voor de Persoonsgebonden aftrek.
(Fiscale partner is iets anders als toeslagpartner)

Ik heb geen fiscale partner door mijn keuzerecht en evengoed behandelen ze mijn opgave alsof ik dus wel
een fiscale partner heb en tellen onze inkomens samen en daar gaat het mis.

Mijn partner doet aangifte inkomstenbelasting in Nederland en wordt behandeld als zijnde zonder fiscale partner, wat ook correct is. Of je bent elkaars fiscale partner of je bent het niet.
Na een zeer lang gesprek met de belastingdienst vanmiddag gaan ze nu uitzoeken wat het probleem is.
Ik weet dat het een probleem is wat niet zo vaak voorkomt, maar ik vind dat een belastingdienst toch moet weten hoe het in elkaar zit. Maar goed, er worden miljoenen aangiftes gedaan en ik begrijp best dat
ze ook niet altijd alles kunnen weten en soms zelf moeten uitzoeken hoe het nu zit.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door ruud_a »

de belastingtelefoon is een ramp.
die lezen dingen van een scherm voor, maar weten er eigenlijk vaak weinig van.
het hangt er van af, wie je treft.
soms tref je iemand met verstand van zaken.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik denk mogelijk te weten waar het fout gaat en zal dat aan de belastingdienst proberen voor te leggen en dan kijken of het idd zo is.

Vanaf 2011 is iedereen die aan bepaalde regels voldoet elkaars fiscale partner in Nederland, daar is geen keuze meer in mogelijk met uitzondering van de mensen die in het buitenland wonen en keuzerecht hebben.
Op de aangifte 2010 voor buitenlandse belastingplichtigen die kiezen voor binnenlandse aangifte staat nog bij mijn partner dat hij zijn huisgenoot niet gekozen heeft als fiscale partner.

In 2011 en 2012 wordt de aangifte hetzelfde ingevuld, maar hebben we een samenlevingscontract bij de notaris.
Je hebt nog steeds keuzerecht, maar 1 partner vult een binnenlandse aangifte in waarin hij nog steeds aangeeft dat de andere partner niet kiest voor binnenlandse aangifte en dan kan je dus nooit fiscale partners zijn, maar op het eind van de rit als de aanslag komt staat er nu ineens uw fiscale partner is.....
Verder is de gehele aangifte behandelt als zijnde geen fiscale partner hebbende.

Dat er toch op de beschikking staat uw fiscale partner is....... ligt volgens mij aan het systeem dan,omdat je in Nederland automatisch elkaar fiscale partner bent als je aan bepaalde regels voldoet.
Het systeem houdt misschien geen rekening met het feit dat je toch aan die regels kunt voldoen, maar als buitenlands belastingplichtige een uitzondering kan zijn als een van de twee niet kiest voor binnenlandse aangifte, want dan kun je namelijk nooit elkaars fiscale partner zijn.

1 partner doet binnenlandse aangifte, maar we kiezen er niet allebei voor dus zijn we geen fiscale partners voor Nederland en gaat het ergens fout in het systeem aan het einde van de rit.

Ik heb nu bezwaar gemaakt tegen de voorlopige aanslagen waarop staat dat ik de fiscale partner ben van mijn wederhelft.

Dat klopt niet en dat moet er af, omdat mijn Opgaaf wereldinkomen daardoor anders wordt bekeken door het NiNbi de afdeling die dat moet afhandelen, want die leest in het systeem dat we fiscale partners zijn, terwijl dat niet zo is en behandelt mijn Opgaaf wereldinkomen als dat we wel fiscale partners zijn.

Als het werkelijk aan het systeem ligt zou ik ook niet weten hoe dat moet worden opgelost, omdat onze situatie niet zo vaak voor zal komen.

We zijn wel toeslagpartners, maar dat is iets anders dan fiscale partners. Voor de zorgtoeslag worden onze inkomens wel bijeen geteld om de hoogte vast te stellen en dat is logisch natuurlijk

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Opgaaf wereldinkomen 2012

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik word net gebeld door de belastingdienst. Ze hebben het probleem voorgelegd aan de inspecteur en die heeft me in het gelijk gesteld.
Mijn partner en ik kiezen voor verschillende zaken en door de Opgave wereldinkomen zou ik worden afgestraft en dat mag niet zegt de inspecteur.
Dus gelukkig is het opgelost en ze hebben het netjes afgehandeld. Mogelijk hebben andere mensen hier iets aan in de toekomst.
Als er tenminste niets gaat veranderen aan de regels, want dat weet je maar nooit natuurlijk.

Gesloten