LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verrekening specifieke zorgkosten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier dus zal wel de nodige fouten maken ;)
Over mijn onderwerp heb ik via google en hier op het forum géén antwoord kunnen vinden, daarom heb ik mij geregistreerd omdat ik vaak het forum raadpleeg en ook heel vaak antwoorden vindt, echter zit ik nu in een situatie dat ik hier een vraag moet stellen.

Iedereen die chronisch ziek is zal (denk ik) wel weten dat je op je Inkomsten Belasting (hierna IB) per jaar "specifieke zorgkosten" mag aftrekken.
Dit is naar mijn weten al jaren zo (ondanks de veranderingen van de drempel ed.) het heeft als grondslag dat je "niet verwijtbaar ziek bent" en daarom mag je die kosten ter compensatie aftrekken, wat je dan terug krijgt is natuurlijk persoonlijk verschillend.
Ik gebruik mijn terug gave voor het betalen van de wettelijke eigen bijdrage ziektekosten samen met wat ik van het CAK terug krijg, heb ik in Juni en December een potje om de bijdrage van volgend jaar te kunnen betalen.

Nu is mijn geval (persoonlijk) zo dat ik voor IB 2012 en 2013 terug gave heb ontvangen middels een beschikking van de Belastingdienst.

Echter heeft de ontvanger een dag nadat ik de beschikkingen heb ontvangen alles verrekend met openstaande belasting van 2008.

Ik heb een een inkomen dat 90% van de bijstand is, en ik zit dus onder de beslagvrije voet.
Op de achterkant van beide brieven die de ontvanger stuurde staat dat als ik aan die voorwaarden voldoe ik een bezwaar kan indienen tegen deze verrekening.

Nu is mijn vraag,

Mag de ontvanger het deel van de "compensatie chronisch zieken" verrekenen met voorgaande jaren?
En zo ja waarom mag dat?
( Ik snap dat niet omdat het juist voor de betaling van mijn eigen bijdrage bedoeld is)

En als dat niet mag, waarom dan niet? ik kan nl geen wet vinden via google, maar heb er wel een stukje over gelezen ergens maar weet niet meer waar.

Ik ga in ieder geval bezwaar maken zodat ik een deel toch terug krijg, ik wil gewoon het bedrag dat mij toekomt ter compensatie van mijn ziekte, de rest mag mij wordt wezen, als ik schuld heb bij de belastingdienst moeten ze de rest maar wel verrekenen dat lijk me wel zo eerlijk.

Ik hoop dat ik snel een antwoord krijg, omdat ik de 26e een comparitie heb met de zorgverzekeraar waar ik die bijdrage aan moet betalen, de rechter weet dat ik wacht op terug gave en als ik die dan heb kan ik mijn schuld aan de zorgverzekeraar betalen.

Ik wacht met spanning af!

Vriendelijke groet !

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik het zo lees ben je heel bewust met je financiën bezig, en dat is alleen maar goed.

Wat je vraag betreft: als er schulden zijn (en dat maak ik op uit je verhaal) is de belastingdienst een van de preferente schuldeisers. Dat betekent dat, zo gauw er ergens geld te halen is, de belastingdienst als eerste geld krijgt. Overige schuldeisers sluiten achteraan.

Dat je een specifiek doel had met de teruggave is goed te begrijpen. De belastingdienst trekt zich daar echter niets van aan. Die wil gewoon het geld waar ze al 6 jaar op wacht. Dat is in hoofdzaak het probleem waar je tegen aan loopt, denk ik.

Je kunt uiteraard proberen bezwaar te maken, maar zorg dan wel dat je goede argumenten hebt. Wat bedoel je precies met 'compensatie chronisch zieken'? Ik weet ook niet of de zorgverzekeraar onder de preferente schuldeisers valt? Of dat er andere preferente schuldeisers zijn?

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

Compensatie chronisch zieken komt van het CAK die kijken naar je zorgvraag over een heel jaar daaraan gerelateerd krijg ik een bedrag, wat niet genoeg is om de verplichte eigen bijdrage van te betalen, de aftrekpost buitengewone ziekten kosten erbij zal ik gewoon de rekening van de verplichte eigen bijdragen kunnen betalen echter verrekend de belastingdienst dit zodat ik niets krijg.

Letterlijk staat er dit in de verrekening van de ontvanger;

Citaat; "Als u door verrekening van een voorlopige teruggaaf onvoldoende geld overhoud om van rond te komen, kunt u ons vragen omhet bedrag te verlagen van de verrekening. Stuur daarvoor een brief naar het belastingkantoor dat op uw aanslagbiljet staat vermeld. U moet dan duidelijk in uw brief vermelden dat uw totale inkomen na verrekening lager is dan de inkomensgrens die wij hanteren. De inkomensgrens is ongeveer 830 euro voor alleenstaande,.......deze inkomens grens is gelijk aan de wettelijk vastgestelde beslagvrije voet.

ik heb 810 euro per maand, dus zit ik er onder dat kan ik aantonen middels mijn beschikking WWB.

Ik heb e.e.a. laten narekenen door de MDF maar die zeggen dat ik zelfs met hulp van de voedselbank geen genoeg inkomen heb om die verplichte eigen bijdragen te betalen, dus zal ik in bezwaar moeten.

Een deel is trouwens verrekend met een boette, ik heb nog eens nagekeken maar over 2008 heb ik gewoon mijn aangifte gedaan op tijd en is de aanslag definitief -234 euro dus waar dat dan vandaan komt? Ik weet het niet.

Volgens de voorlopige aanslag heb ik een terug gave van rond de 500 euro alleen voor aftrekpost buitengewone ziekten kosten, de rest iets minder dan 500 euro is premie.

De vordering van de ziektekosten verzekering is in comparitie zoals ik al zij, en ik moet dus bij die comparitie een voorstel doen tot terug betalen, mijn idee was de teruggave van de belasting daarvoor te gebruiken, het gaat om 2012 en 13 ad 350 en 370 euro die ik gewoon niet heb! dat weet de Rechter ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt erop dat je over 2008 nog geld aan de belastingdienst schuldig bent. Of dat terecht is of niet laat ik buiten beschouwing, dat is op afstand moeilijk te bepalen. Maar los van die vraag geldt dat ook als je bezwaar wil maken tegen die aanslag, je het in eerste instantie wel moet betalen. (Tenzij het duidelijk om een vergissing gaat, natuurlijk. )

Aangezien die vordering over een veel eerdere periode gaat, en ook nog eens van de belastingdienst is, is en het vrij logisch dat iedere extra geldbron in eerste instantie naar deze schuld gaat.

Daarbij geldt wel dat je voldoende inkomen moet overhouden volgens de door jou u genoemde norm. Maar de 'extraatjes' van de belastingteruggave zullen daar niet snel voor meetellen.

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

Ik heb inmiddels bezwaar en verzoek tot vermindering van de verrekening gemaakt, de brief gaat morgen de deur uit. Ik heb de ontvanger verzocht om uitsluitsel over 2008 en heb daarbij de definitieve aanslag van 2008 als kopie toegevoegd. Ik denk zelf dat het een vergissing is omdat ik niets behoef te betalen volgens die aanslag. De prioriteit op de vermindering gezet en alle stukken die betrekking hebben op mijn inkomen bijgevoegd. Gevraagd of ze dat ruim voor de 26e willen doen anders kom ik echt in de knoop, ik denk dat als ik het nog niet terug heb dat ik de rechter maar verzoek om de voorlopige voorziening aan te houden, anders krijg ik straks een vonnis aan mijn broek terwijl ik niets anders kan doen dat wachten tot mijn bezwaar of vermindering opgehelderd is.

Toch vindt ik het vreemd dat niemand weet welk stukje wetgeving bepaald dat de aftrekbare buitengewone ziekte kosten bedoeld zijn voor betalen van ziekte kosten of ben ik nou gek?

Misschien in de loop van de week dat er wel iemand weet wat die wetgeving inhoud?

Ik weet zeker dat ik dat ergens heb gelezen maar de vraag was dan ook waar staat dat?

Alvast bedankt voor de reacties, ik wacht nu het antwoord van de belastingdienst af, wellicht loopt het nog met een sisser af, en krijg ik snel mijn voorlopige terug gave gestort.

Vriendelijke groet!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja volgens mij is het bedoeld,de kosten die je afgelopen jr gemaakt hebt kan je terug vorderen,bij een bep drempel die drempel,had jij..dus het is achteraf...
Niet vooraf....

De kosten die ik in 20013 gemaakt had ,kon ik aangifte 2014 invullen,maar of dat bedoeld is om je ziekte rekeningen te betalen bij wet..
Staat toch ook bij aangifte beschreven als je invuld,waarvoor je het kan invullen?wat ze ermee bedoelen..

Dus bv ik heb veel medicatie bij moeten betalen,ik heb speciale hulpmiddelen aan moeten schaffen,
Tandarts kosten boven je pakket kunnen erbij,dat kan je dan proberen terug te vorderen...

Althans zo ken ik het...

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

Ja u herkent het, uit een voorgaande reactie verneem ik dat de belastingdienst dus ER NIETS MEE TE MAKEN HEEFT DAT JE CHRONISCH ZIEK BENT als het gaat om verrekenen.

Terwijl juist die aftrekpost er is, om mensen die CHRONISCH ZIEK ZIJN of in dat jaar veel meer kosten maken dan vergoed wordt te ontlasten van grote financiële kosten.

Ik zit dus nu in de situatie dat er doodleuk verrekend wordt met "2008" terwijl er niets te verreken valt, ik heb géén reserve om de komende kosten te betalen, dus moet ik in bezwaar gaan, lekker stressen is goed voor mijn suiker waarden, de belastingdienst "we hebben het zo moeilijk gemaakt,..we snappen het zelf niet meer" lijkt een betere slogan pfff.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ChroZiek schreef:Ja u herkent het, uit een voorgaande reactie verneem ik dat de belastingdienst dus ER NIETS MEE TE MAKEN HEEFT DAT JE CHRONISCH ZIEK BENT als het gaat om verrekenen.

Terwijl juist die aftrekpost er is, om mensen die CHRONISCH ZIEK ZIJN of in dat jaar veel meer kosten maken dan vergoed wordt te ontlasten van grote financiële kosten.

Ik zit dus nu in de situatie dat er doodleuk verrekend wordt met "2008" terwijl er niets te verreken valt, ik heb géén reserve om de komende kosten te betalen, dus moet ik in bezwaar gaan, lekker stressen is goed voor mijn suiker waarden, de belastingdienst "we hebben het zo moeilijk gemaakt,..we snappen het zelf niet meer" lijkt een betere slogan pfff.

Ja maar heeft u 2oo8 aangifte gedaan of jaartje niet?misschien gaan ze dat eerst nakijken...maar vreemd vorig jr geen last van gehad?

Ja ik weet wel wat het inhoud,maar ik krijg nooit wat terug,geeft niet..ook al maak ik eg veel kosten.
Maar voor u lastig..
Er zit niks anders op idd beroep,en weet u echt zeker niks uit 2008'huursubsidie? Zorgtoeslag,noem mar wat, uh,alles wat met belasting te maken heeft...

Op zich klopt dat wel,stel u heeft wel een schuld kan klein zijn,schuld klinkt soms als duizende euro,s..dan kijken ze echt niet waar u het geld voor terug krijgt...nee hoor innen waar ze recht op hebben...staat volgens mij ook op de beschikking eventuele openstaande saldo,s worden verrekend...

Ik vind het rot voor u,ik weet het stress niet goed voor lichaam...
Succes

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

Ja ik heb over alle jaren altijd aangifte gedaan, die heb ik nagezien in mijn archief en heb steeds een negatieve aanslag die van 2012 had ik al gemeld, die hebben ze ook verrekend. die jaren daarvoor niets van verrekening gezien.

Nee de toeslagen verrekenen ze niet met IB dat heb ik juist aan de belastingtelefoon gevraagd, omdat ik niet snapte waarmee ze het verrekende, alle toeslagen zijn met elkaar verrekenbaar maar IB staat daar volgens de belastingdienst los van. Ik snap het trouwens nog niet :(

Volgens mijn aangifte en definitieve aanslagen krijg ik juist geld van de belastingdienst terug, ook over 2008. Dus dat kan dan niet.

De brief gaat deze ochtend aangetekend naar Apeldoorn en dan maar hopen dat er een medewerker bij zit die gelijk snapt wat er mis is en het met bloedspoed recht zet, ik kan alleen maar bidden en aan GOD vragen of hij me behoed.

Vriendelijke groet!

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

ChroZiek schreef:Ja u herkent het, uit een voorgaande reactie verneem ik dat de belastingdienst dus ER NIETS MEE TE MAKEN HEEFT DAT JE CHRONISCH ZIEK BENT als het gaat om verrekenen.

Terwijl juist die aftrekpost er is, om mensen die CHRONISCH ZIEK ZIJN of in dat jaar veel meer kosten maken dan vergoed wordt te ontlasten van grote financiële kosten.

Ik zit dus nu in de situatie dat er doodleuk verrekend wordt met "2008" terwijl er niets te verreken valt, ik heb géén reserve om de komende kosten te betalen, dus moet ik in bezwaar gaan, lekker stressen is goed voor mijn suiker waarden, de belastingdienst "we hebben het zo moeilijk gemaakt,..we snappen het zelf niet meer" lijkt een betere slogan pfff.
Ik denk dat je hier nu een denkfout maakt. De aftrek voor chronisch zieken is inderdaad bedoeld om hoge zorgkosten enigszins te compenseren. Net zoals de huurtoeslag er is om een te hoge huur te kunnen bekostigen, of de zorgtoeslag om een hoge zorgverzekering te kunnen betalen. Tot zover zijn we het eens.

Echter, iedereen heeft ook verantwoordelijkheden. Dat houdt in dat andere nota's ook betaald moeten worden. Een belastingaanslag uit 2008 is dus al een aantal jaren niet betaald. Terwijl dat wel had moeten gebeuren. Wat de reden is weet ik niet; gezien het feit dat je meer schulden hebt, heb je al die jaren meer uitgegeven dan dat er binnenkwam. Al die jaren zijn de bedragen die je kreeg kennelijk niet gebruikt waar ze voor waren. Anders had je ook geen schuld bij de zorgverzekeraar.

Sterker nog: als je de betaling van nota's van de zorgverzekeraar, of de tandarts, of wie dan ook, af moet laten hangen van de teruggave ruim een jaar na de behandeling, heb je gewoon een probleem met de betreffende zorgverlener. Die gaat echt niet zo lang op zijn geld zitten wachten. De compensatie is een compensatie - niets meer en niets anders. De nota van de zorgverzekeraar had ook al lang geleden betaald moeten zijn.

Je kunt proberen beroep aan te tekenen, maar je argumenten zullen toch wat sterker moeten zijn dan wat je nu geeft, omdat de belastingdienst nu eenmaal een preferente schuldeiser is. Ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen; zo liggen gewoon de zaken. Doe je best om zo sterk mogelijke argumenten bij elkaar te schrapen.

Ik weet niet of het mogelijk is/was om een betalingsregeling met de belastingdienst te treffen? Zo ja, dan wordt het misschien wat makkelijker om dat geld op je rekening gestort te krijgen. Als ik bijvoorbeeld te veel huurtoeslag heb gehad, dan moet dat uiteraard betaald worden; ik zorg dan dat het niet in één keer van de huurtoeslag af wordt gehaald die ik krijg, maar tref een betalingsregeling van een aantal maanden. Het eindbedrag is uiteraard hetzelfde, maar het is makkelijker op te hoesten, en ik kom dan niet in de knel met andere betalingen.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door gilas »

ChroZiek schreef:De brief gaat deze ochtend aangetekend naar Apeldoorn en dan maar hopen dat er een medewerker bij zit die gelijk snapt wat er mis is en het met bloedspoed recht zet
Dan kan ik je nu vast teleurstellen want ten eerste gaat de belastingdienst dat niet met spoed rechtzetten.
Ze gaan het eerst uitzoeken en dan pas besluiten of er iets recht te zetten valt.
Als je mazzel heb kan dat een week of 6 duren,als je geen mazzel heb aangezien de vakanties eraan komen kan het wel langer duren.

Als je schuld hebt bij de belastingdienst,ongeacht of dit bij de toeslagen is of op een andere manier dan wordt deze verrekend met je inkomsten belasting en zelfs met toeslagen als je dit terug krijgt.
Dus,heb je schulden bij de belastingdienst,dan wordt eerst de schuld betaald en wat er overblijft krijg je gestort.
Krijgt u een voorlopige aanslag of een toeslag uitbetaald? Wij verrekenen zo'n bedrag met uw belastingschuld als u niet of te laat betaalt.
Hebt u een betalingsregeling voor het betalen van uw schuld? Dan verrekenen wij het bedrag dat nog open staat met uw voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting. Blijft er na deze verrekening nog een schuld over? Dan betaalt u het bedrag van de betalingsregeling tot de schuld is voldaan.
Staat op de website van de belastingdienst :
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... +uw+schuld

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door rollertje »

Te ontvangen toeslagen mogen niet worden verrekend met nog te betalen aanslagen IB. Te ontvangen betalingen van de IB mogen wel verrekend worden met de toeslagen. Het niet mogen verrekenen van toeslagen met IB is omdat toeslagen een basis levensbehoefte zijn en de IB niet.

Ik weet niet of ik uw verhaal nu helemaal goed begrepen heb, maar wanneer u in 2008 een voorlopige aanslag van rond de € 500 hebt gehad en u blijkt maar recht te hebben op een teruggave van € 234, moet u het verschil terug betalen.

Wanneer u een juist bedrag hebt gehad, lijkt het me dat er een fout is gemaakt. De kans is echter klein dat u snel antwoord op uw bezwaar krijgt, want er is achterstand bij bezwaar. Je kunt normaal wel uitstel van betaling vragen bij bezwaar, maar in dit geval is alles al verrekend en zal het pas terugbetaald worden als u gelijk krijgt.

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

Ik heb ze een brief gestuurd met in de bijlage de definitieve aanslag van 2008 die is negatief.
Ook zit er een beschikking WWB + specificatie in plus de laatste beschikking Toeslagen.

De enige schuld die ik bij de ziekten kosten verzekering heb, is de verplichte eigen bijdrage over 2013 en 2014 daarover ga ik op de 26e bij de comparitie van partijen bij de Rechtbank een betaling voorstel doen. Alles hangt af van mijn terug gave, omdat ik al op 90% van de bijstandsnorm zit, moet dat duidelijk zijn om de verrekening op te schorten lijkt mij, anders kan ik niet rond komen als er nog een bedrag per maand af gaat.

Ik heb géén premie overgeslagen en heb alle kosten die niet werden vergoed, samen met de overleg brieven van de verzekeraar waarin zij verklaren waarom ze het niet vergoeden gebruikt voor de aangiften IB, zo doe ik het altijd.

Als de belastingdienst alles toch terug stort naar mijn rekening, kan ik in 1 keer alles voldoen.

Vriendelijke groet!

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

@ Gilas, een Toeslag IB is géén Toeslagen zoals huur, ziekte kosten of KID. Daarmee wordt niet verrekent omdat het 1e levensbehoefte is èn apart wordt behandeld bij de belastingdienst.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door gilas »

ChroZiek schreef:@ Gilas, een Toeslag IB is géén Toeslagen zoals huur, ziekte kosten of KID. Daarmee wordt niet verrekent omdat het 1e levensbehoefte is èn apart wordt behandeld bij de belastingdienst.
Je heb gelijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb ze een brief gestuurd met in de bijlage de definitieve aanslag van 2008 die is negatief.
Het gaat niet alleen om wat je aanslag was. Het gaat ook om hoeveel je al (voorlopig) hebtontvangen. Als dat meer is dan je negatieve aanslag, dan zul je toch moeten terugbetalen.

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

@vogels ja ik heb het over "verplichte eigen risico" daar heb ik géén ruimte voor in mijn inkomen, ook niet als ik een "gespreid betaal regeling" tref omdat ze het niet over 1 jaar maar binnen 6 maanden betaald willen hebben, ze weten dat ik altijd over die drempel heen ga, nadat ik voor de 1e 3 maanden mijn medicatie en hulpmiddelen heb besteld bij de DVN winkel en plaatselijke apotheek ben ik al over dat bedrag heen.

Ik moet het betalen dus spaar ik dat op uit de CAK compensatie en vul de rest aan met mijn IB terug gave buitengewone ziekten kosten, èn ik ben bekend met de regels IB, helaas kan je niet alles opvoeren maar gelukkig blijft er voor mij tot nu toe genoeg over om terug te krijgen en mijn verplichte rekeningen te blijven betalen.

Wat bedoelt u met "De verrekening van een te betalen aanslag met een te ontvangen bedrag, heeft geen invloed op het vrij te laten bedrag" ? ik denk dat u zich vergist met vlbt gehanteerd door richtlijnen RECOFA-WSNP en uitvoering van sanieten volgens de Fw, zijn niet van toepassing, dan zal nl altijd "het tegoed" van de negatieve aanslag op de boedelrekening worden gestort.

@Gilas dank u ;) wat zij u ook al weer :P

@kweenie, ik heb alles dat negatief was terug gehad, dus géén cent meer of minder de voorlopige aanslag IB is gelijk aan de definitie van 2008.

Vriendelijke groet !

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

Wat ik nog wilde toevoegen aan mijn laatste post dat gebeurd natuurlijk pas na verrekening omdat de belastingdienst altijd preferente vorderings- recht heeft, maar wat er dus na verrekening over blijft gaat wel naar de boedel als je in de WSNP zit, en dat is bij mij dus niet van toepassing.

ChroZiek
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jun 2014 11:55

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door ChroZiek »

rozemarijntje schreef:Ja volgens mij is het bedoeld,de kosten die je afgelopen jr gemaakt hebt kan je terug vorderen,bij een bep drempel die drempel,had jij..dus het is achteraf...
Niet vooraf....
Ja dat klopt dat het achteraf is, maar ik gebruik dat ik dan achteraf terug krijg via IB als spaarpot voor het volgende jaar, snapt u.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Verrekening specifieke zorgkosten

Ongelezen bericht door rollertje »

Het lijkt me dat u een probleem gaat krijgen de komende jaren, wanneer u de teruggave van de IB gebruikt voor de betaling van de eigen bijdrage. De aftrek specifieke zorgkosten gaat uiteindelijk helemaal verdwijnen en wordt tot die tijd steeds verder afgebouwd. U zult dus waarschijnlijk binnen een aantal jaren hier geen gebruik meer van kunnen maken. Er zijn een aantal zorgverzekeringen waar je het verplichte eigen risico wel verspreid over het hele jaar kunt betalen. Ik weet niet of die u voor een eventueel aanvullende verzekering zullen accepteren.

Gesloten