LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geschat toetsingsinkomen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

Hallo,

ik kreeg vandaag een melding van de belastingdienst dat ik 431 euro aan teveel ontvangen zorgtoeslag moet terug betalen. Lekker dan.

Dus maar is even uitgezocht hoe het kan dat ik over 2013 schijnbaar veel te veel zorgtoeslag heb ontvangen. Ik vond het altijd wel apart dat ik met mijn goede (niet overdadige) loon nog zorgtoeslag kreeg, maar goed, hebben is hebben.

Wat blijkt, de zorgtoeslag wordt gebasseerd op je geschatte toetsingsinkomen en dat toetsingsinkomen van mij is al jaren veel lager dan mijn werkelijke inkomen.

Snel aangepast via het internet dus, zodat ik dit gedonder in de toekomst niet meer heb.

Ik zit nog wel met een vraagteken. Waar wordt in godsnaam het (geschatte) toetsingsinkomen op gebasseerd? Ik doe braaf ieder jaar belastingaangifte en in die belastingaangifte is mijn inkomen echt een stuk hoger dan het toetsingsinkomen.

Ben ik nou zo naief door te denken dat het toetsingsinkomen wordt gebasseerd op het jaarloon van het jaar ervoor? Of is dat te makkelijk?

Ik ben de laatste jaren niet spectaculair gestegen in salaris (helaas, pindakaas). Gewoon een schaaltje erbij en inflatiecorrectie. Geen promoties o.i.d.

Dus, waar wordt het toetsingsinkomen op gebasseerd als het niet op de laatste belastingaangifte is?

Iemand die dit weet?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door sjohie »

MarcMarc2x schreef:Hallo,

ik kreeg vandaag een melding van de belastingdienst dat ik 431 euro aan teveel ontvangen zorgtoeslag moet terug betalen. Lekker dan.

Dus maar is even uitgezocht hoe het kan dat ik over 2013 schijnbaar veel te veel zorgtoeslag heb ontvangen. Ik vond het altijd wel apart dat ik met mijn goede (niet overdadige) loon nog zorgtoeslag kreeg, maar goed, hebben is hebben.

Wat blijkt, de zorgtoeslag wordt gebasseerd op je geschatte toetsingsinkomen en dat toetsingsinkomen van mij is al jaren veel lager dan mijn werkelijke inkomen.

Snel aangepast via het internet dus, zodat ik dit gedonder in de toekomst niet meer heb.

Ik zit nog wel met een vraagteken. Waar wordt in godsnaam het (geschatte) toetsingsinkomen op gebasseerd? Ik doe braaf ieder jaar belastingaangifte en in die belastingaangifte is mijn inkomen echt een stuk hoger dan het toetsingsinkomen.

Ben ik nou zo naief door te denken dat het toetsingsinkomen wordt gebasseerd op het jaarloon van het jaar ervoor? Of is dat te makkelijk?

Ik ben de laatste jaren niet spectaculair gestegen in salaris (helaas, pindakaas). Gewoon een schaaltje erbij en inflatiecorrectie. Geen promoties o.i.d.

Dus, waar wordt het toetsingsinkomen op gebasseerd als het niet op de laatste belastingaangifte is?

Iemand die dit weet?
Wat dacht je van de belastingdienst?

MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

Ik heb vanmiddag de belastingtelefoon gebeld hierover, maar de medewerkster in kwestie was niet bepaald hulpvaardig en behoorlijk kortaf. Ik heb gevraagd waar het toetsingsinkomen op gebasseerd is, maar een beter antwoord dan "u kunt op mijntoeslagen.nl zien wat uw toetsingsinkomen is en het daar ook wijzigen" kreeg ik er niet uitgewrongen.

Mijn vraag staat dus nog open, alhoewel ik het geschatte inkomen voor 2014 inmiddels gewijzigd heb.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Kan uw reactie niet helemaal begrijpen. U krijgt elk jaar een schrijven van de belastingdienst hoe hoog de toeslag voor het komende jaar wordt, ook de hoogte van het verwachte inkomen. Mocht uw inkomen nagenoeg gelijk blijven, doch uw hypotheek rente daalt en uw vermogen in box 3 stijgt, komt er uiteindelijk een veel hoger bedrag te staan. Dit dient u zelf in de gaten te houden en kunt de belastingdienst daar niet verantwoordelijk houden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door sjohie »

MarcMarc2x schreef:Ik heb vanmiddag de belastingtelefoon gebeld hierover, maar de medewerkster in kwestie was niet bepaald hulpvaardig en behoorlijk kortaf. Ik heb gevraagd waar het toetsingsinkomen op gebasseerd is, maar een beter antwoord dan "u kunt op mijntoeslagen.nl zien wat uw toetsingsinkomen is en het daar ook wijzigen" kreeg ik er niet uitgewrongen.

Mijn vraag staat dus nog open, alhoewel ik het geschatte inkomen voor 2014 inmiddels gewijzigd heb.
De belastingdienst blijft zonder tegenbericht van de ontvanger, werken met het geschatte toetsingsinkomen zoals ingevuld bij de eerste aanvraag van de zorgtoeslag. Als je dat zelf niet na het eerste jaar aanpast, blijf je dus aan het terugbetalen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

sjohie schreef:
MarcMarc2x schreef:Ik heb vanmiddag de belastingtelefoon gebeld hierover, maar de medewerkster in kwestie was niet bepaald hulpvaardig en behoorlijk kortaf. Ik heb gevraagd waar het toetsingsinkomen op gebasseerd is, maar een beter antwoord dan "u kunt op mijntoeslagen.nl zien wat uw toetsingsinkomen is en het daar ook wijzigen" kreeg ik er niet uitgewrongen.

Mijn vraag staat dus nog open, alhoewel ik het geschatte inkomen voor 2014 inmiddels gewijzigd heb.
De belastingdienst blijft zonder tegenbericht van de ontvanger, werken met het geschatte toetsingsinkomen zoals ingevuld bij de eerste aanvraag van de zorgtoeslag. Als je dat zelf niet na het eerste jaar aanpast, blijf je dus aan het terugbetalen.
Wat u stelt is niet juist. In uw overzicht op de site van toeslagen kunt u zien dat na het definitief worden van de aanslag het inkomen voor toeslagen door de belastingdienst wordt aangepast.

MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

Jantje7 schreef:Kan uw reactie niet helemaal begrijpen. U krijgt elk jaar een schrijven van de belastingdienst hoe hoog de toeslag voor het komende jaar wordt, ook de hoogte van het verwachte inkomen. Mocht uw inkomen nagenoeg gelijk blijven, doch uw hypotheek rente daalt en uw vermogen in box 3 stijgt, komt er uiteindelijk een veel hoger bedrag te staan. Dit dient u zelf in de gaten te houden en kunt de belastingdienst daar niet verantwoordelijk houden.
Ik heb het ook niet over "verantwoordelijk houden" maar ik wil gewoon weten waar dit verwachte inkomen op gebaseerd is. Verder weet ik niet wat er onduidelijk is aan mijn bericht. Ja, ik krijg een schrijven hoe hoog de toeslag is. Hier staat niet op vermeld wat het verwachte inkomen is, er staat enkel vermeld dat het gebaseerd is op het verwachte inkomen en als ik wil weten wat dat verwachte inkomen is moet ik op toeslagen.nl kijken. Nu ik daar dus gekeken heb blijkt dat mijn verwachte inkomen al jaren duizenden euro's achterloopt op mijn daadwerkelijke inkomen.

Wat ik vooral zo bizar vind is dat de belastingdienst niet het inkomen van de afgelopen belastingaangifte gebruikt als schatting voor het komende jaar, maar in plaats daarvan vasthoudt aan een bedrag van jaren geleden.

Nou ja, een tip voor een ieder dus: bekijk wat je verwachte inkomen is en pas dat zo nodig aan op toeslagen.nl

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door sjohie »

Jantje7 schreef:
sjohie schreef:
MarcMarc2x schreef:Ik heb vanmiddag de belastingtelefoon gebeld hierover, maar de medewerkster in kwestie was niet bepaald hulpvaardig en behoorlijk kortaf. Ik heb gevraagd waar het toetsingsinkomen op gebasseerd is, maar een beter antwoord dan "u kunt op mijntoeslagen.nl zien wat uw toetsingsinkomen is en het daar ook wijzigen" kreeg ik er niet uitgewrongen.

Mijn vraag staat dus nog open, alhoewel ik het geschatte inkomen voor 2014 inmiddels gewijzigd heb.
De belastingdienst blijft zonder tegenbericht van de ontvanger, werken met het geschatte toetsingsinkomen zoals ingevuld bij de eerste aanvraag van de zorgtoeslag. Als je dat zelf niet na het eerste jaar aanpast, blijf je dus aan het terugbetalen.
Wat u stelt is niet juist. In uw overzicht op de site van toeslagen kunt u zien dat na het definitief worden van de aanslag het inkomen voor toeslagen door de belastingdienst wordt aangepast.
Hmm, volgens mij niet. Ik heb namelijk precies hetzelfde als TS meegemaakt 3 jaar lang. En het stopte pas, toen ik zelf mijn toetsingsinkomen heb verhoogd tot een reëler bedrag. (was te lui om het eerder te doen) Dat werd niet automatisch aangepast door de belastingdienst na het definitief worden van mijn aanslag van het jaar ervoor.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door rollertje »

De belastingdienst past je inkomen niet automatisch aan, want ze kunnen niet tijdens en voor een toeslagjaar inschatten wat je inkomen zal worden. Misschien ben je op 31 december van het afgelopen jaar wel ontslagen. Jijzelf kan dit wel veel sneller inschatten en daarom moet je je inkomen aanpassen zodra dat gaat afwijken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door olaf79 »

rollertje schreef:De belastingdienst past je inkomen niet automatisch aan, want ze kunnen niet tijdens en voor een toeslagjaar inschatten wat je inkomen zal worden. Misschien ben je op 31 december van het afgelopen jaar wel ontslagen. Jijzelf kan dit wel veel sneller inschatten en daarom moet je je inkomen aanpassen zodra dat gaat afwijken.
Leuker kunnen we het niet maken, alleen maar heel moeilijk en lastig.

Het simpelste is gewoon om al die absurde belachelijke toeslagen, toelagen, compensaties en wat dies meer zij af te schaffen. Kunnen ze van de besparing die dit oplevert (administratiekosten zijn enorm) de belastingen structureel wijzigen.

MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

rollertje schreef:De belastingdienst past je inkomen niet automatisch aan, want ze kunnen niet tijdens en voor een toeslagjaar inschatten wat je inkomen zal worden. Misschien ben je op 31 december van het afgelopen jaar wel ontslagen. Jijzelf kan dit wel veel sneller inschatten en daarom moet je je inkomen aanpassen zodra dat gaat afwijken.
Voor verreweg de meeste mensen is het toch echt veel logischer en nauwkeuriger om het laatstverdiende loon (aan de hand van de belastingaangifte) als leidraad te gebruiken dan het inkomen van jaren geleden.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door rollertje »

MarcMarc2x schreef:
rollertje schreef:De belastingdienst past je inkomen niet automatisch aan, want ze kunnen niet tijdens en voor een toeslagjaar inschatten wat je inkomen zal worden. Misschien ben je op 31 december van het afgelopen jaar wel ontslagen. Jijzelf kan dit wel veel sneller inschatten en daarom moet je je inkomen aanpassen zodra dat gaat afwijken.
Voor verreweg de meeste mensen is het toch echt veel logischer en nauwkeuriger om het laatstverdiende loon (aan de hand van de belastingaangifte) als leidraad te gebruiken dan het inkomen van jaren geleden.
Lang niet elke toeslaggerechtigde is verplicht om aangifte te doen. Bij diegene waarbij dit wel het geval is, wordt de definitieve soms pas drie jaar later opgelegd. Dit omdat deze uitgeworpen wordt en met de hand beoordeeld moet worden. Een eventuele correctie kan dan ook invloed op het inkomen hebben. Bij elke wijziging en in november voor een nieuw belastingjaar, kun je op toeslagen.nl zien met welk inkomen er wordt gerekend. Heb je geen computer dan kun je de belastingtelefoon bellen. Controleren en eventueel aanpassen, werkt goed. Mensen blijven een eigen verantwoordelijkheid hebben en dit is een eenvoudige manier om deze te nemen. Wanneer alles je uit handen wordt genomen, hebben mensen nog minder overzicht over hun eigen financiën. Dit is mijn persoonlijke mening en ik snap dat niet iedereen die mening zal delen.

MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

rollertje schreef:
MarcMarc2x schreef:
rollertje schreef:De belastingdienst past je inkomen niet automatisch aan, want ze kunnen niet tijdens en voor een toeslagjaar inschatten wat je inkomen zal worden. Misschien ben je op 31 december van het afgelopen jaar wel ontslagen. Jijzelf kan dit wel veel sneller inschatten en daarom moet je je inkomen aanpassen zodra dat gaat afwijken.
Voor verreweg de meeste mensen is het toch echt veel logischer en nauwkeuriger om het laatstverdiende loon (aan de hand van de belastingaangifte) als leidraad te gebruiken dan het inkomen van jaren geleden.
Lang niet elke toeslaggerechtigde is verplicht om aangifte te doen. Bij diegene waarbij dit wel het geval is, wordt de definitieve soms pas drie jaar later opgelegd. Dit omdat deze uitgeworpen wordt en met de hand beoordeeld moet worden. Een eventuele correctie kan dan ook invloed op het inkomen hebben. Bij elke wijziging en in november voor een nieuw belastingjaar, kun je op toeslagen.nl zien met welk inkomen er wordt gerekend. Heb je geen computer dan kun je de belastingtelefoon bellen. Controleren en eventueel aanpassen, werkt goed. Mensen blijven een eigen verantwoordelijkheid hebben en dit is een eenvoudige manier om deze te nemen. Wanneer alles je uit handen wordt genomen, hebben mensen nog minder overzicht over hun eigen financiën. Dit is mijn persoonlijke mening en ik snap dat niet iedereen die mening zal delen.
Ik neem ieder jaar mijn verantwoordelijkheid door braaf mijn belastingaangifte te doen. Het is een teken van gebrek aan organisatie van de belastingdienst dat ik 1 getalletje op meerdere plekken moet invullen. Terwijl ik toch echt 1 dossier ben, met 1 sofi-nummer.

Dat heeft niks met verantwoordelijkheid nemen te maken (een cliche opmerking die te pas en te onpas wordt gemaakt om monsterorganisaties zoals de belastingdienst te vrijwaren van efficient werken) maar alles met de slogan "niet leuker - wel makkelijker". Niet makkelijker dus, onnodig gecompliceerd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door SJZ »

Het is een teken van gebrek aan organisatie van de belastingdienst dat ik 1 getalletje op meerdere plekken moet invullen.
Dat hoeft toch ook niet? Als jij je aangifte inkomstenbelasting 2013 doet, en je hebt een voorschot toeslagen ontvangen, dan word keurig op grond van je aangifte inkomstenbelasting de toeslag afgerekend. Precies wat je wilt toch? Getallen hoef je dus NIET op meerdere plekken in te vullen.

MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

SJZ schreef:
Het is een teken van gebrek aan organisatie van de belastingdienst dat ik 1 getalletje op meerdere plekken moet invullen.
Dat hoeft toch ook niet? Als jij je aangifte inkomstenbelasting 2013 doet, en je hebt een voorschot toeslagen ontvangen, dan word keurig op grond van je aangifte inkomstenbelasting de toeslag afgerekend. Precies wat je wilt toch? Getallen hoef je dus NIET op meerdere plekken in te vullen.
??

Uh... nee, dus.

Voorschot toeslagen wordt berekent aan de hand van het geschatte toetsingsinkomen. Dat bedrag wordt schijnbaar berekent op 1 bepaald moment, bijvoorbeeld wanneer de toeslag voor het eerst wordt uitgekeerd. Hoe dat precies weet ik dus niet, want dat was eigenlijk mijn vraag in mijn eerste bericht.

Hoeveel je uiteindelijk hoorde te krijgen (of, zoals in mijn geval, juist niet) wordt berekent aan de hand van hoeveel je daadwerkelijk aan inkomen hebt, voor zover ik nu weet wordt die data gehaald uit BRI - BasisRegistratie Inkomen.

Hoe dan ook, het geschatte toetsingsinkomen wordt zeker niet jaarlijks aangepast aan je belastingaangifte.

Als ik het dus goed wil doen, moet ik eind 2014 weer mijn geschatte toetsingsinkomen voor 2015 aanpassen op toeslagen.nl.

Er is geen reden om die data niet uit de jaarlijks terugkerende belastingaangifte te halen, maar de belastingdienst moet nou eenmaal mensen in dienst houden, dus wordt alles nodeloos ingewikkeld gemaakt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door SJZ »

Hoe dan ook, het geschatte toetsingsinkomen wordt zeker niet jaarlijks aangepast aan je belastingaangifte.
Nee, gelukkig niet. Heb je in december eens 1 x een bonus, dan zou in jouw opinie de toeslag gelijk omlaag moeten gaan.

Ik heb zelf jaarlijks wisselende inkomens. Mijn toeslag heb ik gezet op wat ongeveer gemiddeld mijn inkomen is: ene jaar moet ik bijbetalen, andere jaar extra krijgen.

In jouw visie zou als ik eens een wat minder jaar heb (in 2013) de toeslag gelijk automatisch opgeschroefd moeten worden, dat zou ik niet willen.

En dan zijn er vele mensen die bewust een te hoog inkomen opgeven, zodat ze altijd achteraf een nabetaling krijgen. Van jou mag dat niet, en zou de belastingdienst zelfstandig ze meer moeten geven.
Als ik het dus goed wil doen, moet ik eind 2014 weer mijn geschatte toetsingsinkomen voor 2015 aanpassen op toeslagen.nl
Ja, precies, en dan zoals jij dat zelf wilt. Vind ik heerlijk, die vrijheid. Blij dat de belastingdienst het niet voor mij beslist.
Er is geen reden om die data niet uit de jaarlijks terugkerende belastingaangifte te halen,
Nou, ik vind dat er dus wel degelijk redenen voor zijn. Maar wat ik geldige redenen vind, die tellen voor jou niet? Jammer voor je.

MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

Als je in December een bonus krijgt dan moet inderdaad de toeslage tijdelijk omlaag, ja. En als je wat minder verdient dient de toelage omhoog te moeten. Inderdaad, dat is wat er gebeurd als de belastingdienst toeslagen uitkeert op basis van het inkomen.

Ik zie niet in wat er mis is met dat systeem.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door gilas »

MarcMarc2x schreef:Als je in December een bonus krijgt dan moet inderdaad de toeslage tijdelijk omlaag, ja. En als je wat minder verdient dient de toelage omhoog te moeten. Inderdaad, dat is wat er gebeurd als de belastingdienst toeslagen uitkeert op basis van het inkomen.

Ik zie niet in wat er mis is met dat systeem.
Wat er mis is met dat systeem is dat er heel veel fouten mee gemaakt gaan worden.Niet alleen bij de belastingdienst maar ook bij de mensen die toeslagen ontvangen.
Daarnaast is het een kleine moeite om zaken aan te passen,gewoon inloggen op mijn toeslagen en de rest volgt zich vanzelf.
Dat is als je alle papieren bij je hebt nog geen 15 minuten werk,dus je loopt gewoon te zeuren.

MarcMarc2x
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2014 21:01

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door MarcMarc2x »

gilas schreef:
MarcMarc2x schreef:Als je in December een bonus krijgt dan moet inderdaad de toeslage tijdelijk omlaag, ja. En als je wat minder verdient dient de toelage omhoog te moeten. Inderdaad, dat is wat er gebeurd als de belastingdienst toeslagen uitkeert op basis van het inkomen.

Ik zie niet in wat er mis is met dat systeem.
Wat er mis is met dat systeem is dat er heel veel fouten mee gemaakt gaan worden.Niet alleen bij de belastingdienst maar ook bij de mensen die toeslagen ontvangen.
Daarnaast is het een kleine moeite om zaken aan te passen,gewoon inloggen op mijn toeslagen en de rest volgt zich vanzelf.
Dat is als je alle papieren bij je hebt nog geen 15 minuten werk,dus je loopt gewoon te zeuren.
Exact dezelfde redenatie kan gebruikt worden ten opzichte van de belastingdienst, die betaald wordt om dit soort zaken te regelen. Als ze dat niet kunnen, terwijl ze alle gegevens voor handen hebben, dan moeten ze het systeem van toelagen gewoon afschaffen. Zou ik geen probleem mee hebben.

Hoe het nu gedaan wordt is simpelweg lui en halfslachtig.

Dat heeft niks met zeuren te maken (goed argument trouwens!)

Als de teruggave van de hypotheekrente geregeld kan worden aan hand van de belastingaangifte dan is er geen logische reden om hetzelfde systeem niet ook voor toeslagen te gebruiken. De belastingdienst wordt er alleen maar onnodig groot van. Waarom een getal twee keer invullen als 1x ook kan.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Geschat toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door rollertje »

De teruggave van de hypotheekrente werkt net zoals de toeslagen, wanneer je deze maandelijks laat uitbetalen. Je vraagt de voorlopige teruggave aan met de verwachten inkomsten en aftrek. Achteraf wordt dit gecontroleerd na het doen van de aangifte en/of gegevens van de werkgevers en banken. Klopt de maandelijkse teruggave niet, dan moet je terugbetalen of krijg je nabetaalt. Ook bij de voorlopige teruggave, moet jijzelf deze teruggave veranderen als er een wijziging is en je het juiste bedrag wilt ontvangen.

Gesloten