LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wonen in Nederland, werken in Belgie

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
DH1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2014 20:51

Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door DH1983 »

Ik heb een schitterende baan aangeboden gekregen bij een Belgische werkgever. Ik woon echter in Nederland. Nu gaat dat natuurlijk voor een aantal problemen zorgen, maar ik hoop dat iemand me hier wat wijzer kan in de onduidelijkheid die ik op het internet tegenkom;
-De hypotheekrenteaftrek gaat dan verdwijnen? Zoja, kan ik dan aanspraak maken op de compenstieregeling en compenseert dat ook echt een redelijk bedrag. We spreken toch al snel over 3000 euro op jaarbasis. Veel geld dus...
-Een bedrijfswagen met Belgisch kenteken die ik ook prive rijd (ook in Nederland)... Gaat dat nog consequenties hebben voor me?
-Ik begrijp dat de zorgverzekering dan via Belgie gaat, moet ik de Nederlandse verzekering dan helemaal opzeggen?

Zijn er wellicht nog zaken waar jullie aan gedacht hebben, die ik hier helemaal niet heb benoemd?
Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor jullie hulp...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door berndv »

De bovenste 2 vragen zijn te beantwoorden door de belastingdienst de 3e durf ik niet met zekerheid te zeggen. Kijk anders eens op http://www.grensarbeid.nl/index.php?pg=pr&id=2&lg=nl wellicht vindt u daar uw antwoorden. Heb in ieder geval het deel ziektekostenverzekering daar uitgelegd gezien. Voor de auto staat hier http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/6 ... teken.html meer info. Beide was relatief eenvoudig te vinden via Google.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door prem »

DH1983 schreef:Ik heb een schitterende baan aangeboden gekregen bij een Belgische werkgever. Ik woon echter in Nederland. Nu gaat dat natuurlijk voor een aantal problemen zorgen, maar ik hoop dat iemand me hier wat wijzer kan in de onduidelijkheid die ik op het internet tegenkom;
-De hypotheekrenteaftrek gaat dan verdwijnen? Zoja, kan ik dan aanspraak maken op de compenstieregeling en compenseert dat ook echt een redelijk bedrag. We spreken toch al snel over 3000 euro op jaarbasis. Veel geld dus...
-Een bedrijfswagen met Belgisch kenteken die ik ook prive rijd (ook in Nederland)... Gaat dat nog consequenties hebben voor me?
-Ik begrijp dat de zorgverzekering dan via Belgie gaat, moet ik de Nederlandse verzekering dan helemaal opzeggen?

Zijn er wellicht nog zaken waar jullie aan gedacht hebben, die ik hier helemaal niet heb benoemd?
Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor jullie hulp...
Grensoverschrijdende gevallen zijn gecompliceerd. Je kunt zelf aanrommelen maar ik heb in een consultje van een uur bij Henk Hoogstraten in Turnhout, heel veel geld bespaard.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door fisbel »

De hypotheekrente eigen woning leidt in Nederland niet tot een teruggave van inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Om dit financiële nadeel te compenseren, is in het belastingverdrag tussen Nederland en België de algemene compensatieregeling opgenomen. Hoe hoog dit bedrag is, zie de link van de Belastingdienst.U komt niet in aanmerking voor de gedeeltelijke compensatieregeling. Lees hier

U hebt een auto van de werkgever in België en rijdt deze ook privé. De regels zijn hetzelfde als wanneer u een leaseauto in Nederland zou rijden. Het is mogelijk een vrijstelling voor de BPM te krijgen wanneer u gebruik maakt als Nederlander van een auto met Belgisch kenteken. U moet hiervoor een verzoek indienen bij de Belastingdienst Douane. Wanneer u als werknemer geen zeggenschap heeft over in welk land de auto wordt aangeschaft zal een zogenaamde “vrije vergunning” aan u worden verleend voor privé-gebruik van de auto in Nederland. U heeft voor de bijtelling geen voordeel of u een auto rijdt met Belgisch of met Nederland kenteken. De catalogusprijs van de auto in Nederland bepaalt de hoogte van uw bijtelling. U moet in Nederland een bedrag bij uw (wereld)inkomen tellen. Dit bedrag geeft u aan als Belgisch loon – bij inkomen uit het buitenland.

U kunt gebruik maken van de post voorkoming dubbele belastingheffing. Betaalde premies volksverzekeringen worden echter niet verrekend of teruggegeven. Realiseert u zich dat u geen AOW-pensioen opbouwt als u permanent in België werkt. (2% per jaar - maximaal 10 jaar) U kunt u vrijwillig verzekeren voor de AOW, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Informeert u zich goed hoe u dient te handelen wat betreft zorgverzekering, sociale zekerheid, kinderbijslag, toeslagen. U vermeldt niet of u een partner heeft en/of kinderen. Advies in deze zaken is sowieso lastig. Met ontbrekende informatie is het een slag in de lucht.

CZ heeft een tool om te zien welke stappen u moet ondernemen betreffende uw zorgverzekering. Lees hier
Grensinfopunt heeft eveneens een tool waarmee u kunt zien wat u allemaal moet regelen als u in Belgie gaat werken. Lees hier

Als u vragen hebt over belastingheffing in Nederland en/of België bij grensoverschrijdende situaties, dan kunt u contact opnemen met het team GWO (Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen) U kunt vragen stellen over het belastingverdrag tussen Nederland en België. Ook voor vragen over de Belgische belastingen kunt u hier terecht. Telefoonnummer vanuit Nederland is 0800-024 12 12

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door kweenie »

Even simpel bekeken, als ik je hypotheekvoordeel zie, is er grote kans dat de bijtelling voor de auto meer is dan de renteaftrek. En dat er dus niet zo veel te compenseren is.

dutchman79
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2015 12:31

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door dutchman79 »

Misschien een beetje laat, maar ik ben erg benieuwd welke antwoorden de topicstarter op zijn vragen gevonden heeft.

Forens
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2017 09:46

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door Forens »

kweenie schreef:Even simpel bekeken, als ik je hypotheekvoordeel zie, is er grote kans dat de bijtelling voor de auto meer is dan de renteaftrek. En dat er dus niet zo veel te compenseren is.

Hypotheekrenteaftrek is toch niet afhankelijk of je een auto van de zaak hebt of niet??

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, maar TS geeft aan dat er zowel een hypotheek al een auto van de zaak is.
Als die twee elkaar compenseren (of als de bijtelling hoger is dan de HRA, zoals hier waarschijnlijk het geval), dan zou je denken dat er weinig te compenseren valt.

Forens
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2017 09:46

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door Forens »

kweenie schreef:Nee, maar TS geeft aan dat er zowel een hypotheek al een auto van de zaak is.
Als die twee elkaar compenseren (of als de bijtelling hoger is dan de HRA, zoals hier waarschijnlijk het geval), dan zou je denken dat er weinig te compenseren valt.
Van de belastingwebsite:
Hebt u aftrekposten (hypotheekrente eigen woning, persoonsgebonden aftrek), dan leiden deze aftrekposten niet tot een teruggaaf van inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Als u in België geen of slechts gedeeltelijk een teruggaaf van belasting ontvangt voor deze aftrekposten, dan moet u nu meer belasting betalen dan wanneer u in Nederland zou werken. Om dit financiële nadeel te compenseren, is in het belastingverdrag tussen Nederland en België de algemene compensatieregeling opgenomen.

Aangezien Belgie geen of gedeeltelijke teruggaaf geeft voor Hypotheekrente, dan zou men toch moeten denken dat de berekening van de auto niet uit zou moeten maken. Als je in Nederland werkt, is dit toch ook niet?

Forens
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2017 09:46

Re: Wonen in Nederland, werken in Belgie

Ongelezen bericht door Forens »

Het eea is weer duidelijker. De bijtelling moet gewoon berekend worden. Hoe houdt de Nederlandse belastingdienst rekening met de "Belgische Bijtelling"? De auto wordt ook in Belgie belast.
Moet er dan 2 x bijtelling gerekend worden? 1 x in Belgie en 1 x in Nederland??
Mag de "Belgische bijtelling" (Voordeel alle aard) van de NL bijtelling afgetrokken worden bij de jaaropgave in NL?

Gesloten