LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fiscaal partner, liever niet, help!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Freggeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2014 15:22

fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door Freggeltje »

Ik zit met de volgende situatie:

Mijn vriendin is sinds 2012 bij mij ingetrokken in mijn koopwoning, maar zonder samenlevingscontract. Tot nu toe waren we geen fiscaal partner.


In maart 2014 is mijn dochter, van toen nog 11 jaar, bij mij ingetrokken en ook ingeschreven bij ons. Dit resulteert erin dat mijn vriendin en ik ineens fiscaal partner zijn volgens de belasting dienst door de volgende regel:
Op uw adres staat een minderjarig kind van (één van) u beiden ingeschreven.
Let op: Als deze situatie voor u geldt en er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscaal partner van elkaar.

Hier kwam ik achter omdat ik de voorlopige teruggaaf wilde aanpassen, omdat mijn hypotheek rente gezakt is en ik geen zin heb om terug te betalen.
Tevens krijg ik sinds oktober kinderbijslag, dus heb ik ook geen aftrek meer voor onderhoud van kinderen onder de 21 waarvoor ik geen kinderbijslag krijg (oftewel ik betaalde kinderalimentatie voor die tijd ;-) )

Nu is het zo dat als ik geen fiscaal partner heb ik een combinatie korting en alleenstaande ouder korting krijg over 2014, omdat mijn dochter meer dan een half jaar bij mij woont. Dit levert meer dan 3500 extra op over dit jaar.
Echter doordat ik wel een fiscaal partner heb krijg ik dit voordeel niet, maar heb ik ruim 700 teveel teruggekregen over 2014.
Nu betaald mijn vriendin al sinds 2012 mee in de woonlasten (hypotheek en andere vaste lasten) wat ik ik met de volgende regel doen om te voorkomen da tik in 2014 een fiscaal partner heb:
"Let op: Als deze situatie voor u geldt en er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscaal partner van elkaar."

Kan ik met terugwerkende kracht (ergens maart 2014) een huurcontract opmaken? waar moet dit dan aan voldoen? en voldoet het om onder fiscaal partnerschap uit te komen voor dit jaar?
Hebben jullie andere tips?

voor 2015 maakt het niet meer uit, want dan krijg ik toch geen combinatiekorting ivm de leeftijd van mijn dochter.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door ArneLH »

Freggeltje schreef:Kan ik met terugwerkende kracht (ergens maart 2014) een huurcontract opmaken?
Tuurlijk kun je belastingfraude plegen.

Freggeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2014 15:22

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door Freggeltje »

het is niet als fraude bedoeld, maar ik loop doordat mijn dochter bij mij is komen wonen en ik pas het laatste kwartaal kinderbijslag krijg behoorlijk wat aftrekposten mis, zeker omdat ik door deze situatie ook ineens een fiscaal partner heb.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door kweenie »

Je wilt dus de fiscale regels omzeilen omdat je daar financieel nadeel bij hebt. Dat is een andere omschrijving van frauderen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door berndv »

Freggeltje schreef:het is niet als fraude bedoeld, maar ik loop doordat mijn dochter bij mij is komen wonen en ik pas het laatste kwartaal kinderbijslag krijg behoorlijk wat aftrekposten mis, zeker omdat ik door deze situatie ook ineens een fiscaal partner heb.
De intentie is misschien niet als fraude bedoeld, maar valsheid in geschrifte voor eigen financieel gewin zit niet op het randje, dan bent u ver over de grens.

Als ik in loondienst zou werken kan ik ook mijn baas vragen om het eerste halfjaar zonder contract uit te betalen, scheelt weer loonbelasting. Komt feitelijk op hetzelfde neer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door kweenie »

Eigenlijk zou je de situatie ook andersom moeten zien. Je woont samen en dus niet (meer) alleen. Als alleenstaande heb je bepaalde voordelen. In het verleden had je het geluk dat je fiscaal dan alsnog kon doen alsof je niet samenwoonde en kon je dus een extra voordeeltje krijgen. Dat eigenlijk onterechte voordeel hebben ze nu rechtgetrokken.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Zonder enig contract samenwonen is heel dom, zeker voor uw vriendin. Krijgen we straks weer zo'n topic over een vrouw die met niks op straat staat...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door SJZ »

De samenwoning is puur op zakelijke gronden? Lijkt logisch hè? Jullie hebben natuurlijk ook je eigen (slaap)kamer, en zeker geen seks of zo?

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door rollertje »

Wanneer je vriendin een inkomen uit arbeid van rond de € 5.000 of hoger heeft, heeft zij recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De alleenstaande-ouderkorting loop je mis. De aftrek levensonderhoud kinderen loop je alleen het laatste kwartaal mis. Pas vanaf het moment dat je kinderbijslag ontvangt. Je geeft aan dat je dochter al meer dan een half jaar bij je woont. Je ontvangt echter pas vanaf oktober kinderbijslag. Staat je dochter dan al lang genoeg ingeschreven bij je? De belastingdienst kijkt naar de gemeenteregistratie om te bepalen of je voldoet aan de half jaars termijn.
Een contract opmaken met een datum in het verleden is fraude.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: fiscaal partner, liever niet, help!

Ongelezen bericht door SJZ »

En je krijgt wellicht kindgebonden budget nu je dochter bij je woont?

Gesloten